108 549 läst · 1 617 svar
109k läst
1,6k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Hej Mr. GullbergM Mr. Gullberg skrev:Precis vad jag menar😏
Det är oroande vad personer i ledande positioner är nonchalanta och faktaresistenta☹️
Hur i helsike är det ens möjligt att med så få beslut kunna haverera ett lands elförsörjning🤔
Marknaden fogar sig ju efter var pengarna finns, så det är ju inte så konstigt från den synvinkeln😏
När Sveriges elförsörjning med en början för drygt 100 år sedan byggdes upp då var det ofta ingenjörer som tog besluten och satt i företagens styrelse. Så är det inte idag.
Då hade man ett focus på att det skulle fungera bra och långsiktigt och tog beslut utifrån detta. Jag saknar detta idag.
Håller med om att Velanders formel funkar sämre med dagens förutsättningar och att lokal och regionalnät ibland behöver byggas ut utifrån detta, men ser inte riktigt kopplingen till effektavgift vs. säkringsavgift.M Martin Lundmark skrev:
Effektavgiften mäter ju som sagt inte toppeffekten över en längre tid, som är den faktor nätet måste dimensioneras utifrån, utan endast i ett månadsperspektiv.
Nej, det är inte rimligt att försöka jämföra Sveriges samtliga elnätsbolag och det har jag aldrig hävdat.M Martin Lundmark skrev:Hej Boende45
”I Sverige finns idag cirka 170 elnätsföretag som äger och driver lokal- och regionnät. Det finns ett stark kommunalt ägande då 129 av dessa är kommunala bolag. De tre största elnätsföretagen, Vattenfall Eldistribition, E. ON Elnät Sverige och Ellevio, förser mer än hälften av Sveriges elanvändare med el.”
[länk]
Du kan tyvärr inte räkna med att du kan jämföra elnätsavgifterna för Sveriges cirka 170 elnätsföretag och förvänta dig att de skulle kunna vara lika. Varje elnätsbolag bekostar sina elnät genom avgifter till de som är anslutna till elnätet med in eller utmatning. En del elnät är till stor del på landsbygden andra mera i stadsbebyggelse det påverkar kostnaden.
De som bor där någon av de 129 av dessa, som är kommunala bolag som ägare, där hamnar elnätsbolagets överskott, i samma kassa som beskattar dem. Det gäller även Vattenfall Eldistribition
Ett bekymmer är de som ägs av E. ON Elnät Sverige och Ellevio, eftersom dessa ägare, inte finns ”där man beskattas”. För mig är det kortsiktiga beslut att sälja elnät till de företag som idag representeras av E. ON Elnät Sverige och Ellevio.
Är det någon i tråden som hävdat det eller försökt det?
Det går inte ens att enkelt jämföra de tre företagen som redan infört effektavgift, Nacka Energi, Sollentuna Energi och Telge i Stockholms län med t ex Ellevio. Prissättningen är helt olika för när effektavgift tas ut och hög- respektive låglasttid för den löpande elöverföringen.
Det gäller att få in pengarna och då sätter dom tider och straffavgifter som dom vill idag och som ger mest med pengar. En del är giriga andra mer på den mänskliga planet. Och det kan vi inte göra ett skvatt åt, inte ens EI som ska vara en form av bromskloss för allt som har med el att göra. BLÄÄ
Hej cpalmC cpalm skrev:Håller med om att Velanders formel funkar sämre med dagens förutsättningar och att lokal och regionalnät ibland behöver byggas ut utifrån detta, men ser inte riktigt kopplingen till effektavgift vs. säkringsavgift.
Effektavgiften mäter ju som sagt inte toppeffekten över en längre tid, som är den faktor nätet måste dimensioneras utifrån, utan endast i ett månadsperspektiv.
Som jag ser det så kommer säkringsavgiftens många steg (16A, 20A, 25A, 35A, etc) att förvinna och t.ex. ersättas av några få steg t.ex. 16-25A och 35-63A.
Effektavgiften ersätter då att stegen minskar och ger en större möjlighet att sänka elnätskostnaden om man ”slätar ut” effekttopparna.
Effektavgiftens tidsindelning kommer rimligen att kunna ändras (anpassas) så att den styr bort belastningen i elnätet som t.ex. riskerar att kräva nätförstärkningar. När då fler kan nyttja samma elnät eller med andra ord att elnätet utnyttjas bättre, då undviks nätförstärkningar som bara utnyttjas korta tider och nätkostnadens ökning kan hållas nere.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 890 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 890 inlägg
Då tar vi det igen. De får inte öka intäkterna totalt. De kan omfördela så att Kalle får betala 100 kr mer i månaden och Pelle får betala 100 kr mindre. Kalle kommer såklart se bolaget som girigt och att de gör allt för att öka sina intäkter (Kalle ignorerar givetvis att Pelle får sänkt kostnad). Kalle kommer tycka det är djupt orättvist att han ska straffas för att han sätter elbilen på laddning samtidigt som han värmer bastun, drar igång tvättmaskin, dammsugare, svets, ugn och spis samtidigt. Han har alltid gjort så och tänker minsann inte sluta svetsa och basta samtidigt som han lagar mat.J jonaserik skrev:
Hej Boende45B Boende45 skrev:
Det finns de som verkar jämföra ett elnätsbolags avgifter med andra elnätsbolags avgifter
T.ex. Inlägg #109 och inlägg #110 verkar (som jag tolkar det) diskutera om det går (om det lönar sig) att jämföra.
Och i inlägg #94 i denna tråd kan vi läsa; ”Men de har som nämnt också sänkt överföringsavgiften, det måste förstås vägas in. Det går inte att få en rättvis jämförelse genom att titta på den enda siffran bara” som svar på inlägget ovanför, där det står; ” ”typ som dubbla avgiften på effekten? Linköpings tekniska har ju halva. Ellevio har högst pris av alla just nu”
Hur styr du med hjälp av effektavgifter bort belastningen från kalla vinterdagar, som du själv skriver utmärker sig särskilt pga dagens icke-linjära värmekällor?M Martin Lundmark skrev:
Det enda jag kan se är att höja så pass mycket att folk sparkar ut sina värmepumpar och stoppar in olja, ved eller pellets istället.
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 1 459 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 1 459 inlägg
Man kan elda 4 timmar, undvika dusch/bastu, men framför allt vänta 2-3 dagar med att ladda bilen.C cpalm skrev:
En industri kan tömma vätgaslagret eller om dom inte har full orderbok planera för underhåll/mindre energiintensiv produktion dessa dygn.
Redan 12 timmar senare finns det ledig kapacitet. Se 10års vinter i Partille energis nätutvecklingsplan:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jadu😅C cpalm skrev:
Våran Thermia är ju för gammal (15 år) för att kunna ställa ner effekten på, utan när den kickar in (automatiskt) så får man ju hoppas att det inte sker samtidigt som något annat energikrävande😅 Lite som lotto😅
För att sparka ut den och installera en likvärdig modern panna (om de nu går att låsa på en lägre effekt) lär ju inte vara särskilt effektivt, vare sig för bankkontot eller miljön😔😏
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 1 459 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 1 459 inlägg
Är det en ren elpanna så kan man ju koppla ur några effektsteg. Visst man kan inte duscha 5 pers på rad, men hur ofta finns det behovet?M Mr. Gullberg skrev:Jadu😅
Våran Thermia är ju för gammal (15 år) för att kunna ställa ner effekten på, utan när den kickar in (automatiskt) så får man ju hoppas att det inte sker samtidigt som något annat energikrävande😅 Lite som lotto😅
För att sparka ut den och installera en likvärdig modern panna (om de nu går att låsa på en lägre effekt) lär ju inte vara särskilt effektivt, vare sig för bankkontot eller miljön😔😏
Absolut, men inget i effektavgiften främjar ju direkt detta. Det räcker ju att man "råkar" maxa 3 timmar under månaden så kostar det lika mycket ändå, så att elda i 4 timmar de kallaste dagarna kommer du ingenvart med.Attitudeswe skrev:
Baserat på min egen förbrukningshistorik är det väldigt många timmar som måste kapas ner en decembermånad för att märkbart få ner effektavgiften.
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 1 459 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 1 459 inlägg
Min dec förbrukning innehåller ingen effektspik när vi lagar middag för 5pers. Då undviker jag att värma vatten, och låter värmepumpen vila lite (jobba på halvfart så den ger bättre COP). Bilen laddas på natten under vintern.C cpalm skrev:Absolut, men inget i effektavgiften främjar ju direkt detta. Det räcker ju att man "råkar" maxa 3 timmar under månaden så kostar det lika mycket ändå, så att elda i 4 timmar de kallaste dagarna kommer du ingenvart med.
Baserat på min egen förbrukningshistorik är det väldigt många timmar som måste kapas ner en decembermånad för att märkbart få ner effektavgiften.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du något annat energikrävande?M Mr. Gullberg skrev:
Laddar man elbil är det en sak, men att råka laga mat eller dammsuga samtidigt som pannan går på full fräs gör inte så många kronor.