128 845 läst · 1 846 svar
129k läst
1,8k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 321 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 321 inlägg
Björn Gillberg är ju intressant förvisso, men ärligt talat så ser jag inte riktigt hur det skulle kunnat bli en stor affär. Sverige är en för liten marknad för att specialbyggda bilar för.spikplanka skrev:En fossilbil kan nyttja resterna av skogsindustrin genom att den kokas under tryck och renas. Fråga denne person. Men det gick inget vidare för när man var klar att bygga fabrik så ändrade man skattereglerna specifikt så att denna produkt inte blir lönsam.
Man kan även omvandla t.ex CO2 till bränsle.
Poängen är att det flytande kemiska bränslet bara är en energibärare och kan framställas på andra sätt än att pumpa upp den.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 619 inlägg
Oh, pratar vi biobränsle nu igen.
Rekommenderar alla som tycker det är lösningen jämfört med elbil att räkna på vilka arealer det handlar om.
Det kan ha sina användningsområden, men det kommer inte kunna ersätta fossila bränslen i tillräckligt stor utsträckning.
Rekommenderar alla som tycker det är lösningen jämfört med elbil att räkna på vilka arealer det handlar om.
Det kan ha sina användningsområden, men det kommer inte kunna ersätta fossila bränslen i tillräckligt stor utsträckning.
Det skulle klara av de nordiska länderna men inte mer.13th Marine skrev:
Poängen var dock att bränslet är en kemisk energibärare som kan tillverkas på annat sätt. Och poängen med det är att få en högre energidensitet för den är usel med nuvarande batterier.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 619 inlägg
Visa mig den uträkningen så är du snäll.
Visst är det så, men det är samtidigt en rätt kraftig diversifiering (vilket förvisso väl också är meningen).Fairlane skrev:
Förlorarna lär vara de som laddar elbil hemma (åtminstone med de tariffer som räknar toppar dygnet runt) och de med elbaserad uppvärmning.
Vinnarna lär vara de som bor i lägenhet och bara förbrukar en bråkdel av vad huvudsäkringen tillåter.
Det är som många konstaterar inte tvätt-/diskmaskinen, dammsugning eller kaffekokning som gör de stora skillnaderna. Tvärtom vad många andra tror.
Diesel 43.1 MJ/kg
Li-ion batteri 360–954 kJ/kg
Li-ion batteri 360–954 kJ/kg
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 619 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 321 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 321 inlägg
Ja så är det, men jag tänker att elbolagen inte tjänar mer på detta, men många tror det.C cpalm skrev:Visst är det så, men det är samtidigt en rätt kraftig diversifiering (vilket förvisso väl också är meningen).
Förlorarna lär vara de som laddar elbil hemma (åtminstone med de tariffer som räknar toppar dygnet runt) och de med elbaserad uppvärmning.
Vinnarna lär vara de som bor i lägenhet och bara förbrukar en bråkdel av vad huvudsäkringen tillåter.
Det är som många konstaterar inte tvätt-/diskmaskinen, dammsugning eller kaffekokning som gör de stora skillnaderna. Tvärtom vad många andra tror.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 619 inlägg
Och därför svarar du på den delen som vi inte diskuterade från början?spikplanka skrev:
Vilket klipp och vid vilken tid?
Här har du min uträkning:
https://www.byggahus.se/forum/threa...elbil-raeckvidd.326730/page-1152#post-5327719
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 321 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 321 inlägg
Att Gillbergs drömfabrik inte blev av beror knappast enbart på ändrade skatteregler. Det är som när vätgasbilar kommer på tal, så får man alltid höra att de snart kommer, att elbilarna snart är passé. Märkligt att så många bolag bygger elbilar och så få bygger vätgasdrivna. Laddning av elbilar brukar komma upp som ett problem för vätgasfantasterna, men d rekommenderar aldrig att det finns 3 (eller är det 4) ställen att tanka i hela landet...
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 619 inlägg
Länken är var?spikplanka skrev:
Jag har väldigt svårt att tro att skogsavfall har i närheten av samma mängd energi som något man avsiktligen odlar för energin skull.