Fairlane
spikplanka spikplanka skrev:
En fossilbil kan nyttja resterna av skogsindustrin genom att den kokas under tryck och renas. Fråga denne person. Men det gick inget vidare för när man var klar att bygga fabrik så ändrade man skattereglerna specifikt så att denna produkt inte blir lönsam.

Man kan även omvandla t.ex CO2 till bränsle.

Poängen är att det flytande kemiska bränslet bara är en energibärare och kan framställas på andra sätt än att pumpa upp den.
Björn Gillberg är ju intressant förvisso, men ärligt talat så ser jag inte riktigt hur det skulle kunnat bli en stor affär. Sverige är en för liten marknad för att specialbyggda bilar för.

Oh, pratar vi biobränsle nu igen.
Rekommenderar alla som tycker det är lösningen jämfört med elbil att räkna på vilka arealer det handlar om.
Det kan ha sina användningsområden, men det kommer inte kunna ersätta fossila bränslen i tillräckligt stor utsträckning.

• Gilla
Alexn72 och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Det kan ha sina användningsområden, men det kommer inte kunna ersätta fossila bränslen i tillräckligt stor utsträckning.
Det skulle klara av de nordiska länderna men inte mer.
Poängen var dock att bränslet är en kemisk energibärare som kan tillverkas på annat sätt. Och poängen med det är att få en högre energidensitet för den är usel med nuvarande batterier.

• Haha
13th Marine
  • Laddar…
Visa mig den uträkningen så är du snäll.

C
Fairlane Fairlane skrev:
Du vet att bolagen inte får öka sina intäkter när de inför detta?
Visst är det så, men det är samtidigt en rätt kraftig diversifiering (vilket förvisso väl också är meningen).
Förlorarna lär vara de som laddar elbil hemma (åtminstone med de tariffer som räknar toppar dygnet runt) och de med elbaserad uppvärmning.
Vinnarna lär vara de som bor i lägenhet och bara förbrukar en bråkdel av vad huvudsäkringen tillåter.

Det är som många konstaterar inte tvätt-/diskmaskinen, dammsugning eller kaffekokning som gör de stora skillnaderna. Tvärtom vad många andra tror.

Diesel 43.1 MJ/kg
Li-ion batteri 360–954 kJ/kg

• Gilla
Mr. Gullberg
  • Laddar…
Diesel 43.1 MJ/kg
Li-ion batteri 360–954 kJ/kg
Givetvis menade jag på vad det räcker till 🙄

Fairlane
C cpalm skrev:
Visst är det så, men det är samtidigt en rätt kraftig diversifiering (vilket förvisso väl också är meningen).
Förlorarna lär vara de som laddar elbil hemma (åtminstone med de tariffer som räknar toppar dygnet runt) och de med elbaserad uppvärmning.
Vinnarna lär vara de som bor i lägenhet och bara förbrukar en bråkdel av vad huvudsäkringen tillåter.

Det är som många konstaterar inte tvätt-/diskmaskinen, dammsugning eller kaffekokning som gör de stora skillnaderna. Tvärtom vad många andra tror.
Ja så är det, men jag tänker att elbolagen inte tjänar mer på detta, men många tror det.

Givetvis menade jag på vad det räcker till 🙄
Din fråga var ospecifik. Men uträkningen har Gillberg gjort och redovisat i en av hans YT klipp.

Fairlane
Att Gillbergs drömfabrik inte blev av beror knappast enbart på ändrade skatteregler. Det är som när vätgasbilar kommer på tal, så får man alltid höra att de snart kommer, att elbilarna snart är passé. Märkligt att så många bolag bygger elbilar och så få bygger vätgasdrivna. Laddning av elbilar brukar komma upp som ett problem för vätgasfantasterna, men d rekommenderar aldrig att det finns 3 (eller är det 4) ställen att tanka i hela landet...

Här har du min uträkning:
[länk]
Din beräkning bygger på rapsolja. Gillbergs bygger på skogsavfall. Möjligtvis är skogen mer effektiv i att omvandla solenergi till kemisk energi.

C cpalm skrev:
Lägenheter omfattas inte av effektavgift.

C
Fairlane Fairlane skrev:
får man alltid höra att de snart kommer, att elbilarna snart är passé.
Äh, det finns alltid de som inte kan skilja på fantasier och verklighet. Vare sig det handlar om batterier, vätgas eller SMR.

• Gilla
  • Haha
Alexn72 och 2 till
  • Laddar…
Din beräkning bygger på rapsolja. Gillbergs bygger på skogsavfall. Möjligtvis är skogen mer effektiv i att omvandla solenergi till kemisk energi.
Länken är var?

Jag har väldigt svårt att tro att skogsavfall har i närheten av samma mängd energi som något man avsiktligen odlar för energin skull.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.