135 230 läst · 1 877 svar
135k läst
1,9k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Läst ett antal inlägg om att det ska lägga om vv produktion så det laddar på natten med vp.. jag kollade på hur mycket kwh det gick åt till vv I våran vp. Kom fram till att vi gjorde av med drygt 2kwh varje dygn. Det har nog stigit lite nu när döttrarna har lite längre duschar men inga jättesiffror. Å jag kan nog tänka mig att fler vp ägare har liknande siffror...
Det är väl det som är att leva, ibland använder man mer och mestadels mindre 😀Fairlane skrev:I grund och botten är det inte så konstigt. Sprider man ut last över längre tid behöver inte näten vara lika rejäla som om man använder mycket ibland och lite ibland. Då måste näten dimensioneras för när man använder mycket, medan det övrigt tid Så är nätet överdimensionerat.
Ungefär som vägarna i Stockholm. I rusningstid, säg vardagar 6.30-9.30 så är det hård belastning på vägarna och det blir köer. Undermåligt vägnät kan man kalla det. Det är väldigt dyrt att bygga bort helt, men om man förstärker lite och folk försöker flytta lite resor, som går att flytta, till andra tider så skulle det bli lite mindre dyrt.
* Det är väl jättebra, inte det jag menar....A Alexn72 skrev:Solcellerna för att få energi från solen som komplement från...
Elbilarna drar som en tekokare...
Men den där flytande vätskan till fossilbilar är helt oproblematisk...
Ironiskt nog är elbilarna en del av lösningen på problemet med förmycket/för lite produktion
Och när det behövs från vi elda så vi får både värme och el
* Ok...🤔 Inte alls, oljan är i grunden roten till väldigt mycket ont☹️
*Givetvis, om alla tillverkare inkluderar den tekniken i sina produkter👍
* Det är snällt räknat, nyare motorer ger ju givetvis bättre verkningsgrad. Men all elektronik tillverkarna trycker i moderna bilar försörjs ju också från bränsletanken... Nyare Volvos t ex. drar runt 35A bara med tändningen på😳 (12,5V x 35A = ca. 0.5kW) Generatorer är inte kända för att producera billig el☹️A Alexn72 skrev:
Verkningsgraden på en borstlös elmotor är ju väldigt bra precis som du säger, dock tappar dagens batteriteknologi typ halva sin kapacitet vid ogynnsamma förhållanden tyvärr. Vilket gör att även om du laddat ett 100kWh batteri med 100kWh + lite svinn i värme/effektivitet bortfall, kanske batteriet innehåller 55kWh verksam kraft. Sen behöver systemet kanske värmas för att fungera optimalt, ännu mera bortfall😞
Vilket gör att även om motorn är effektiv, så blir verksamhetsgraden tyvärr ungefär lika.... Iaf med dagens teknologi 😏
* Jao, om du menar för att driva fossilmotorn, elbilen är otroligt mycket mer energikrävande samt mer komplex att tillverka. Bara för batteriet krävs åtskilliga "fossiltimmar" för att få upp åtgående mineraler ur marken😞 Sen produceras mycket utav övriga delar i Kina via kolkraft🙄 också fossilt bränsle😒
* Den tekniken finns ju redan idag... Men då behöver bilen stå på laddning under dagen, när solen skiner👍
För laddning under natten behövs ju energin förvaras i batterier så länge.... = Mer "fossiltimmar"
= Man kan inte bara kolla på en liten del i kedjan, men detta tycks göras i de flesta fall.
! Mitt tidigare inlägg handlade lite ironiskt om hur snabbt de styrande (oavsett politisk tillhörighet) river upp och ändrar beslut, ibland snabbare än marknaden hinner reagera 😔
Hur många kalkyler sprack när elbilsbonusen togs bort🤔
Elller när reduktionen på 60öre/kWh försvann/inner (kanske inte blivit verklighet än)🤔
Redigerat:
Du straffas för att du behöver helt plötsligt börja diskutera här på forum hur du ska använda din el. Att man ska behöva laborera när var och hur elektriska tingest brukas.A Alexn72 skrev:
Men jag håller med dig att man får göra sina val gällande abonnemang.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 378 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 378 inlägg
Visst är det så. Jag ser dock inte att det är konstigt att det är dyrare när jag använder mer.4774 skrev:
Jag ser effekttaxan lite som trängselskatten på vissa vägar i Stockholm. Det är dyrare att åka när många andra åker. Effekten av detta är att vissa åker ändå för att se måste (eller anser att det är värt det) medan andra drar ner på körandet eller försöker köra lite andra tider när det är mindre trångt.
Bra liknelse, men med det sagt älskar man ju inte trängselskatten heller.Fairlane skrev:Visst är det så. Jag ser dock inte att det är konstigt att det är dyrare när jag använder mer.
Jag ser effekttaxan lite som trängselskatten på vissa vägar i Stockholm. Det är dyrare att åka när många andra åker. Effekten av detta är att vissa åker ändå för att se måste (eller anser att det är värt det) medan andra drar ner på körandet eller försöker köra lite andra tider när det är mindre trångt.
Inte heller direkt lite trafik de timmar med högst trängselskatt.
På något sätt känns det som en liten sänkning av livskvaliteten.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 378 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 378 inlägg
Verkligen inteB Boende45 skrev:
Nej det är mycket trafik då, men säkerligen mindre än det varit utan trängselskatt. Vi ser ju hur det blir när skolorna är lediga, påsklov, sportlov, höstlov etc. Man sitter i bilen och undrar när stoppet kommer, och tänker "märkligt att det inte är kö, skönt, men den kommer väl längre fram", tills man kommer på varför. Det räcker med en minskning av antal bilar med några procent så märks det.B Boende45 skrev:
Jag tänker mig att med trängselskatt kanske vi behöver en fil extra, utan trängselskatt kanske två filer extra. Dwt blir dyrt.
Yes, så är det.B Boende45 skrev:
Plockar du fram data på vilka toppat som brukar finnas en typisk vinterdag och sen kollar hur det der ut på natten så drar man lätt slutsatsen att elbilen laddas enkelt idag på natten med befintligt nät.spikplanka skrev:
De löjligaste jag hört från någon med elbil. Vad hindrar dig från att ställa ner laddningen till 4kw.L Lundstroem1 skrev:Lite “lustiga” (eller inte) effekter för elbilens kostnader blir det med Ellevios nya effekttaxa.
Laddar på natten.
Energiskatt 53,50 öre/kWh x 250 kWh = 134 kr/månad
Överföringsavgift 6,25 öre/kWh x 250 kWh = 16 kr/månad
Effektavgift 1,85 kW X 81,25 kr/kW = 150 kr/månad*
Dvs totalt 300 kr/månad eller 1,2 kr/kWh eller 2,40 kr/mil.
På vintern när man börjar bada bastu tar dageffekten över och bilens effektavgift går bort. Det innebär att bilens kostnader halveras.
Det här gränsar väl till lek med siffror, men visar att det inte blir enklare att förstå.
Än mindre att förklara “Vad har du för elnätskostnad för elbilen?”
*Dagtid ligger mina effekttoppar på 2 kW
Nattetid har jag 0,7 kW i baslast för huset och 7 kW för laddning. På natten räknas halva effekten dvs 7,7 kW/2= 3,85 kW. Utan elbil hade jag fått betala för 2 kW dagtid och med elbil för 3,85 kW. Merkostnaden för elbilen är då skillnaden mellan natteffekt och dageffekt dvs 3,85-2 kW = 1,85 kW
Med 7kw som laddar mellan 22-06 så får du i 56kwh. Det räcker till ca 30mil.
Kör du runt 40mil per dag så förstår jag att du behöver 7kw
Även om det bara är 2kw så blir dessa 2 kw "dumma" om de förbrukas samtidigt som alla andra i Sverige.V Vector skrev:Läst ett antal inlägg om att det ska lägga om vv produktion så det laddar på natten med vp.. jag kollade på hur mycket kwh det gick åt till vv I våran vp. Kom fram till att vi gjorde av med drygt 2kwh varje dygn. Det har nog stigit lite nu när döttrarna har lite längre duschar men inga jättesiffror. Å jag kan nog tänka mig att fler vp ägare har liknande siffror...
Är de dessutom inte kritiska när de produceras så är natten ett supertillfälle.
Jag får känslan att det är ett under att vissa lyckas fylla en maskin tvätt.
Vissa verkar tvätta så fort strumporna blivit skitiga. Vad som verkar ännu mer skrämmande är att de sen står och väntar på dessa 2 strumpor ska bli färdigtvättade...
De enda som faktiskt skulle vara ett rimligt argument är att man inte vill köra tvätt och tork på natten.
Fast värmningen till huset går bra att köra på natten...
Vad är " nyare fossila motorer" och vilken verkningsgrad har de?M Mr. Gullberg skrev:* Det är snällt räknat, nyare motorer ger ju givetvis bättre verkningsgrad. Men all elektronik tillverkarna trycker i moderna bilar försörjs ju också från bränsletanken... Nyare Volvos t ex. drar runt 35A bara med tändningen på😳 (12,5V x 35A = ca. 0.5kW) Generatorer är inte kända för att producera billig el☹️
Verkningsgraden på en borstlös elmotor är ju väldigt bra precis som du säger, dock tappar dagens batteriteknologi typ halva sin kapacitet vid ogynnsamma förhållanden tyvärr. Vilket gör att även om du laddat ett 100kWh batteri med 100kWh + lite svinn i värme/effektivitet bortfall, kanske batteriet innehåller 55kWh verksam kraft. Sen behöver systemet kanske värmas för att fungera optimalt, ännu mera bortfall😞
Vilket gör att även om motorn är effektiv, så blir verksamhetsgraden tyvärr ungefär lika.... Iaf med dagens teknologi 😏
* Jao, om du menar för att driva fossilmotorn, elbilen är otroligt mycket mer energikrävande samt mer komplex att tillverka. Bara för batteriet krävs åtskilliga "fossiltimmar" för att få upp åtgående mineraler ur marken😞 Sen produceras mycket utav övriga delar i Kina via kolkraft🙄 också fossilt bränsle😒
* Den tekniken finns ju redan idag... Men då behöver bilen stå på laddning under dagen, när solen skiner👍
För laddning under natten behövs ju energin förvaras i batterier så länge.... = Mer "fossiltimmar"
= Man kan inte bara kolla på en liten del i kedjan, men detta tycks göras i de flesta fall.
! Mitt tidigare inlägg handlade lite ironiskt om hur snabbt de styrande (oavsett politisk tillhörighet) river upp och ändrar beslut, ibland snabbare än marknaden hinner reagera 😔
Hur många kalkyler sprack när elbilsbonusen togs bort🤔
Elller när reduktionen på 60öre/kWh försvann/inner (kanske inte blivit verklighet än)🤔
Hur elbilen helt plötsligt bränner bort hälften i förluster är ett mirakel.
Inte ens min Nissan leaf med 20k mil på mätaren bränner bort 50% till inget.
Då har den ändå ingen värmepump för värme utan bara elvärme.
Elmotorn är komplicerad att tillverka?????
Du får nog läsa på hur man tillverkar en elmotor kontra en fossilmotor.
Nog för att de är lättare att tillverka en bensintank än ett batteri men glöm inte bort att en elbil inte behöver tillföras ny materia...
Fossilbilen ska matas med flytande bränsle