När elpriserna upplevs som ett lotteri som dessutom är dyrt kommer kanske inte en oansenlig mängd jobb i samhället att gå åt till att parera detta istället för produktiv verksamhet.
Lite som brödköerna i Sovjet där folk stod istället för att göra något vettigare.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mr Stirling och 1 till
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Köp björk som kan sågas i 50 cm stycken och matas in i vedpannan direkt utan att passera klyven :p
Kluven och väl torkad björkved gillar stora täljstensugnen bäst.
Är inte alls rädd för några veckors jobb i vårsolen.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Du menar om 25-30 år? Man hinner nog förstärka näten under den tiden.
Jepp under förutsätttning att dom inte skickar överskottet utomlands kanske.
 
A Alexn72 skrev:
Titta gärna på en graf över er förbrukning så kan jag garantera att ni kan spara/ förflytta mer men med bättre komfort.
Varmvattnet är redan varmt när ni ska duscha. Det är uppvärmningen efter duschen som kostar energi och då är ni redan rena...
Skulle den då gå mitt på dagen eller mitt på natten kommer ni inte märka av.

Likaså matlagningen.
Efter matlagningen brukar det bli en lite dipp( värmesystemet kompenserar för värmen som kom från matlagningen)
Så teoretiskt så pausar man värmesystemet och sen lagar mat.

Sen är det klokt att använda mer el när den finns, förutom då om det blir en topp.
Går säkert o spara lite mer (tänka lite bättre).. men jag är bara glad att vi fått in vanorna redan innan nya avgifter.. oftast är omställningen värst.. från att bara trycka på alla knappar.. duscha osv när man vill.. till att vara medveten om vad man gör, vad det kostar "just nu" och vilken skillnad det gör!

När vårt elavtal löpte ut.. och vi skaffade Tibet.. så såg vi ju helt plötsligt vad det kostade "just nu" och framförallt.. såg vi vad det skulle kosta "imorgon".. vilket gjorde att man lättare kunde planera dessa vardagliga saker..

Jag själv duschar när jag vet att det ska bli billigare sen.. just för att det är uppvärmningen av varmvattnet som kostar lite.. inte själva duschningen i sig.. så jag kan duscha på en eltopp.. så länge jag vet att efter min dusch e klar.. så ska elpriset sjunka... (dvs när uppvärmningen sker)..

Lite samma sak med disk och tvätt.. men framförallt tumling av kläder (som inte sker så ofta).. de sker på nätterna när det är som billigast.. eller på dagarna då det är billigt..

Vi har inte så mycket förbrukningar generellt förutom värmen och den är desto mer.. men det är ju för vi har en stor gård.. och vårt hus har inga isolerade väggar (lersten/puts).. så vårt hus kan inte bli så varmt direkt (drar längs väggarna om det blåser ute eller är kallt).. kommer knappt upp i 20 grader på vintern (stora rummet ligger på 16-17 kanske). Vi har elgolvvärme som är nedställd till 17 på toa.. så det inte riskerar att värma upp hela huset..

Har jordvärme/vattenburet inne (och 2 avstängda element på öv)..

Värmer upp två lägenheter också..(170 m2) till 14 grader på vinterhalvåret.. där har vi installerat l/l med wifi-styrning och schemaläggning.. kanonbra.. (tidigare elradiatorer på 10 grader på 120 m2).. efter det sjönk elräkningen (-10000 kWh). Har 8 grader i garaget (40 m2) också.

Utebelysningen går på schema med energibelysning .. tvättstugan (50 m2) värms upp via golvvärme o spillvärme .. från solpaneler med ackumulatortank.. (även varmvatten till tvättstuga o lgh 1 värms upp där).

Alla vitvaror är bra energiklass / relativt nya.. alla lampor är energilampor/led.

Tack vare att jag är hemma så mycket (och det är jag som intresserar mig för elen..).. så har jag möjligheten att göra saker på "billiga tider".. t ex baka eller laga mat (jag behöver inte vänta tills 18 när elen oftast blir dyrare.. för att laga mat.. jag kan göra den så att den är klar till 18.. och då håller värmen själv tills vi äter)
 
  • Gilla
jbernspang
  • Laddar…
I princip har de styrande infört elköer (jmfr brödköer) där landets befolkning tvingas lägga resurser på att suboptimera för ett trasigt system istället för att skapa något produktivt.
 
  • Gilla
JRS75 och 2 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Räknar du på det så kommer du också inse att det inte är ett problem med dagens nät eftersom elbilarna ska laddas på natten
Som ett litet tillägg då, hur gör skiftarbetare när dom jobbar på natten och har EL-bil. Samt att det inte finns för laddning på jobbet.
 
  • Gilla
Mr Stirling
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Som ett litet tillägg då, hur gör skiftarbetare när dom jobbar på natten och har EL-bil. Samt att det inte finns för laddning på jobbet.
Är det inte vad lagen som kräver laddstolpar vid samtliga kommersiella byggnader ska lösa?
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Är det inte vad lagen som kräver laddstolpar vid samtliga kommersiella byggnader ska lösa?
Jepp men det står inte hur många det ska vara, vad jag sett och hört.
 
Helt klart läge för "ersättning för obekväm arbetstid" extra.. extra++
 
4774
JockeUtanKniven JockeUtanKniven skrev:
Jag orkar inte repetera allt jag skrivit i tråden men kort sammanfattning... De små lokala aktörerna har i regel hållt låga kostnader och inte utfört annat än grundläggande underhåll... När deras kostnader skenar och de inser att de kommer behöva höja kostnader så brukar dessa sälja ut sin del i elnätet till någon av de större som har längre utgifter (economy at scale). Det håller ett tag och sen behövs det krafttag för att ta ikapp det som inte är gjort under lång tid. Det finns många exempel på små aktörer som är efter år röstar ner förslag om prisökningar för att hantera underhåll eftersom det är populärt lokalt, se Vallentuna som exempel. Det är lite som att skjuta sig själv i benet och sen vara lack för att det blöder och SAMTIDIGT vara lack på sjukhuset som försöker plåstra om. De flesta problemen i elnäten (alla nivåer) är självförvållade på politisk nivå av personer som inte är insatta.
Det vet jag redan och håller fullständigt med dig om att detta e
Fairlane Fairlane skrev:
Har du något bättre förslag hur man ska göra om nätet är undermåligt än att förstärka det, något som kostar pengar?

Man har den situation man har, och så försöker man lösa problemet. Det kan vara sunt att fundera på hur problemet uppkom så man inte gör samma misstag igen, men man måste ändå lösa problemet. Många verkar mest vilka älta att problemet finns och vara kritiska till alla försök att lösa det.

Om man får en vattenskada så kan man försöka komma på orsaken så man kan minska risken att det händer igen, men man försöker rimligen också lösa problemet istället för att bara sitta och säga "vi borde aldrig ha fått en vattenskada".
? Jag har inte skrivit något annat än att nätet är undermåligt ang just själva elnätet. Hur vi (tydligen) genom att använda el bättre hjälper med det har jag inga åsikter om. Det gör väl de flesta redan liksom. Så jag förstår inte riktigt vad du syftar på?
 
C
A Alexn72 skrev:
Räknar man på vad vedpatronerna kostar så brukar en luft luftvärmepump bli väldigt billig i drift om man styr mot elpriset och komplettera med ved när det är dyrt...
Vi gjorde lite simuleringar mot faktiska timpriser när det var som värst, med scenariet att man skulle elda de X dyraste timmarna. Nu har jag tyvärr inte resultatet framför mig, men det var faktiskt lite av en besvikelse. Tvärtemot vad vi trodde blev besparingen ganska liten, trots att man tog bort alla extrema pristoppar.

Och för att kapa effekttoppar kommer det tyvärr definitivt inte att hjälpa att bara elda vissa timmar.

Så det är mer kontinuerlig eldning som gäller om det skall göra stora skillnader. Vilket vi inte riktigt hade önskat, men det är nog ditåt det lutar.
 
B Boende45 skrev:
En ny tvingande lag ger att samtliga elnätsbolag i Sverige måste införa effektavgift senast januari 2027.

Den här veckan meddelade Ellevio att de inför den nya avgiften redan 1 januari 2025.

Hög kostnad för varje kW effekt, 81,25 kr, som används kl 6 - 22 samtliga dagar i veckan, för nattimmarna räknas halva effekten. Medelvärdet räknas sedan på månadsbasis.

Hur agerar ni som har stor samtidig elanvändning?

Elbilsladdning, elektrisk golvvärme, elradiatorer, använder mycket varmvatten mm?
Vi som har Dala Energi som elnätsägare har redan fått detta infört redan i augusti. Varför man väljer att vara ute så tidigt vet ingen, men gissningsvis har det med vinster att göra.
Vad gör jag åt det? Ja möjligen kan jag köra tvättmaskinen på lågeffektstid. Här gäller 07-19 som dyr tid, resten är"billig" men ja gissar att man i te kommer märka av någon rea ändå.
Lite konstigt att man motverkar vidare utbyggnad av sol el när det är ett krafttag som ger mest under tiden 07-19.

Möjligen kan jag programmera om värmepumpen så den gör varmvatten nattetid. Med jordvärme är det ju lika bra effekt nattetid. Men troligen lär någon typ av ny styrenhet köpas in eller möjligen byta hela pumpen.
 
Jag har inget grepp om hur mycket mer eller mindre detta kommer drabba oss i kronor och ören.
Har dock börjat planera för det som komma skall.

Beställde idag en smartkoppling till spabadet så jag kan spärra värmaren (3kw) så den bara värmer under de tider jag tillåter. För övrig är badet i dvala över vintern pga priserna senaste åren men den lilla värme som behöver tillföras ibland kommer med VP till huset att bli en topp så lika bra att den ligger rätt.

Kommer lägga om legionellakörningen till natten, hade den mitt på dagen nu då jag i teorin ville att VP skulle göra det när det är som varmast på dygnet.

Varmvattenproduktionen kommer jag blockera och se om vi klara bara körning utanför höglasttider, lite synd då jag idag kör start på 45c och stopp på 52c för att VP skall klara det utan spets så långt som möjligt, nu kanske det blir att höja varmvattentempen så varmvattnet inte tar slut.

Tvätt kan man lägga på helgen.

Bilen har jag rent solidariskt laddat på natten hela tiden då det inte har påverkat mitt liv ändå.

Har stretat emot timpris hela tiden för jag inte vill leva efter elprislistan men nu trillar man dit förr eller senare ändå.

Jag hoppas innerligt detta kommer innebära att det aldrig blir några gigantiska toppar i elpriset som de hävdat är skälet för den sista kilowatten sätter priset och den är dyr när det är effektbrist.
 
Fairlane
4774 4774 skrev:
Det vet jag redan och håller fullständigt med dig om att detta e

? Jag har inte skrivit något annat än att nätet är undermåligt ang just själva elnätet. Hur vi (tydligen) genom att använda el bättre hjälper med det har jag inga åsikter om. Det gör väl de flesta redan liksom. Så jag förstår inte riktigt vad du syftar på?
I grund och botten är det inte så konstigt. Sprider man ut last över längre tid behöver inte näten vara lika rejäla som om man använder mycket ibland och lite ibland. Då måste näten dimensioneras för när man använder mycket, medan det övrigt tid Så är nätet överdimensionerat.

Ungefär som vägarna i Stockholm. I rusningstid, säg vardagar 6.30-9.30 så är det hård belastning på vägarna och det blir köer. Undermåligt vägnät kan man kalla det. Det är väldigt dyrt att bygga bort helt, men om man förstärker lite och folk försöker flytta lite resor, som går att flytta, till andra tider så skulle det bli lite mindre dyrt.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
C
Fairlane Fairlane skrev:
I grund och botten är det inte så konstigt. Sprider man ut last över längre tid behöver inte näten vara lika rejäla som om man använder mycket ibland och lite ibland.
Har skrivit det flera gånger förut och skriver det igen. Är övertygad om att toppbelastningen även på de flesta lokal- och regionalnät sammanfaller med topplasten i nätet som helhet, dvs. normalt på de kallaste vinterdagarna. Det är den topplasten nätet måste vara dimensionerat för. Om Anders laddar sin elbil en tisdagseftermiddag i Juni är helt irrelevant, så det är extremt ologiskt att det skall vara prissättande.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.