Fairlane
R Riverground skrev:
Enligt vad jag läst från Ellevio valde de 6-20 för att det skulle vara enkelt för konsumenten att förstå, inte utifrån belastningsberäkningar. Andra bolag har istället följt EI och satt tiderna mer anpassat efter förbrukning.
Om det är sant så överskattar de sina kunder rejält. De flesta vet inte skillnaden mellan effekt och energi och jag skulle gissa att majoriteten tror att om de startar något som drar 20kW och kör det i en minut så kommer de ha en topp på 20kW den månaden.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
De flesta vet inte skillnaden mellan effekt och energi och jag skulle gissa att majoriteten tror att om de startar något som drar 20kW och kör det i en minut så kommer de ha en topp på 20kW den månaden.
Det visar ju denna och liknande trådar tydligt på.
 
  • Gilla
cpalm och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Om det är sant så överskattar de sina kunder rejält. De flesta vet inte skillnaden mellan effekt och energi och jag skulle gissa att majoriteten tror att om de startar något som drar 20kW och kör det i en minut så kommer de ha en topp på 20kW den månaden.
Och då tror jag fortfarande att du också överskattar folk, de flesta vet inte vad kW och kWh är ens...
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Vi får helt enkelt tvinga hela befolkningen att ta en civilingenjörsexamen så att de förstår hur elräkningen fungerar...
 
  • Haha
cpalm och 1 till
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Ja, det har hänt att bilar inte laddat alls när de stått i kyla på en för långsam laddplats. Men då är det kallt. Detta vet Teslaägare i USA som försökt ladda med 120 V x 6 A i sträng kyla.

Det är väldigt olika på olika bilar!!
Tesla är nog största exemplet. De vill gärna ha en viss temperatur i batteriet även vid AC-laddning. En model 3 värmer batteriet med 3 eller 6 kW. Kopplar du den till en laddbox som bara ger 1x10A i tio timmar i -20C med kallt batteri kan det bli så att bilen först värmer i tre timmar, sedan laddar i tre timmar, sedan värmer en timme, sedan laddar i tre timmar osv. Du har förbrukat 23 kWh men endast ca 12 kWh har åkt in i batteriet.

I värsta fall blir det ingen laddning alls eftersom batteriet aldrig blir tillräckligt varmt/effekten räcker ej för att värma och ladda. Med 3x16A hade batteriet värmt med 6 kW en kort stund och laddningen hade kommit igång snabbt. Även om batteriet behövt 3 kW stödvärme då och då hade det fortfarande gått in 6 kW i batteriet vid underhållsvärmning. Det är därför Tesla uppmuntrar till att plugga in bilen direkt när man kommer fram, eftersom batteriet är varmare då. Nya bilar har värmepump som kan värma batteriet med mindre elförbrukning, men den fungerar ju inte i riktig kyla...

Jag har inte märkt att vår MG eller BMW "slösat" el på batterivärmning, men de har nog aldrig varit under -15 heller. Hybridbilars batterier lever ett hårt liv så de är "alltid varma". :)
Fast i ärlighetens namn så blir det missvisande att prata om mer extrema temperaturer för elbilen med tanke på att man sätter fossilbilen med motorvärmare för att den ska starta på vintern.
Att det ska tas från elnätet är fortfarande sant
 
Redigerat:
J jonaserik skrev:
Och vad händer när alla måste ha EL-bilar, då vanliga ska fasas ut till 100 %.
Finns inte elproduktion så att det räcker till det så hur det går kan man nog räkna ut..
Det är snarare så att nedgången i försäljningen av elbilar och långsamheten i att förstärka elnätet räddar helheten.
 
martin43 martin43 skrev:
Aha. "Vampire drain" eller "viss urladdning av batteriet när bilen står parkerad" har absolut ingenting med mina siffror eller skillnaden mellan att ladda med 1x6A eller 3x16A att göra!

Det jag avsåg med de där 300W är vad bilen drar när den är VAKEN med en massa system igång. Den är vaken när den laddar.

En låst parkerad elbil utan laddning utan aktiv sentry mode och som inte är fylld med mjukvarubuggar sover, och då drar den lika lite som en parkerad fossilbil. Dvs 0,5-1W ungefär.

Två helt olika saker alltså.
Med tanke på att där inte finns mätningar för bakgrunden. Och inga mätningar för vad som går in i 12v batteriet.
Dessutom så väcker en del bilar stora batteriet om lilla har dragit ner sig.( ej inkopplad på laddning) och om detta är okänt så står vi åter på ruta 1.
Din siffror stämmer men slutsatsen behöver inte göra det.
 
J jbernspang skrev:
Förbrukningen i ett hushåll är ju sällan konstant utan består av toppar och dalar, såhär ser det ut hos oss de senaste 24 h:

[bild]
La in hur "topparna" ser ut och de skulle innebära ca 3kw toppar.
Elförbrukningsdiagram med kW-topp på cirka 3 kW den 20 oktober, visar tidslinje från 9:00 till midnatt med variationer i effekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jbernspang och 1 till
  • Laddar…
R Riverground skrev:
Enligt vad jag läst från Ellevio valde de 6-20 för att det skulle vara enkelt för konsumenten att förstå, inte utifrån belastningsberäkningar. Andra bolag har istället följt EI och satt tiderna mer anpassat efter förbrukning.
Det hade varit toppen om Ellevio valt 06-20!

Nu är det kl 22 som gäller och då har jag vanligtvis gått och lagt mig för att orka upp dagen efter och bidra till den gemensamma välfärden.
 
  • Gilla
Mr. Gullberg och 2 till
  • Laddar…
B boohoo skrev:
Enligt uppskattningarna från Ellevio kommer våran räkning öka med 500kr/månaden. Blir att begränsa elbilsladdaren till att bara ladda med 16A nattetid.
16a på natten 1 fas innebär att ni inte har en topp på mer än ca 1,8kw dagtid.
Räknar man då med laddning mellan 22-06 så måste du köra ca 15mil per dag för att hinna använda upp den energin.

16a på natten 3fas då är största toppen på dagen ca 5,5kw
Räknar man då med laddning mellan 22-06 så måste du köra ca 45mil per dag för att hinna använda upp den energin.

Nånstans stämmer inte denna uträkningen
 
H Hybro skrev:
Värmer hela huset med vedpatroner i en stor Täljstensugn, så där är inget hämta.

Möjligen blir det en kontaktor med tidsstyrning för varmvattenberedaren.
Har inga tonåringar hemma, så det kanske inte behövs.
C cpalm skrev:
Jo, det är ju bergvärmepumpen som totalt dominerar förbrukningen.
Kan inte se detta som något annat än en bonus/malus-skatt på elvärme och elbil.

Håller själv på att delvis skifta över uppvärmningen till ved. Har ju redan ~60% av förbrukningen nattetid, så inte så mycket att göra där tänker jag.
Räknar man på vad vedpatronerna kostar så brukar en luft luftvärmepump bli väldigt billig i drift om man styr mot elpriset och komplettera med ved när det är dyrt...
 
Redigerat:
M Mr. Gullberg skrev:
*Nu subventionerar vi solceller... Naaaaj, det överbelastade näten☹️ justering, kalkylen sprack🤯
*Nu subventionerar vi elbilar... Naaaaj , det överbelastar näten och elen räcker inte☹️ justering, kalkylen sprack☹️
*Nu skrotar vi reglerbar el till fördel för förnybar.... Naaaaj, elbrist☹️ justering, kalkylen sprack
Solcellerna för att få energi från solen som komplement från...

Elbilarna drar som en tekokare...
Men den där flytande vätskan till fossilbilar är helt oproblematisk...

Ironiskt nog är elbilarna en del av lösningen på problemet med förmycket/för lite produktion
Och när det behövs från vi elda så vi får både värme och el
 
Redigerat:
460 inlägg. De flesta med olika åsikter. Ingen vet något säkert. Jag gör som inlägg 368.
Väntar och ser facit och agerar därefter om jag över huvud taget behöver göra det.
 
Snigla Snigla skrev:
Glad att jag hunnit vänja mig med när jag ska förbruka vad.. samt att vår elförbrukning sjunkit 10 000 kWh 👍

Tvättar bara på billiga dagar/nätter.. fann att jag hade en "timer" på tvättmaskinen trots att den är gammal.. samma sak gäller diskmaskinen.. (den är dock ny, så där förutsatte jag att sådan knapp skulle finnas). Lagar mer energikrävande mat och bakar "extra" på billiga dagar (men lagar "normal" mat varje dag som alltid, utan att titta på elmätaren - energikrävande = mycket ugn, långkörare, många kastruller/maskiner/ugn samtidigt)

Duschen däremot.. jag kan anpassa mig lite.. så jag kan "skjuta upp" det några timmar/alt ta det tidigare.. om det krisar (dvs är skitdyrt).. men maken är lite av en sjusovare som behöver vakna på morgonen.. så där är det och kommer vara.. "som vanligt"..
Titta gärna på en graf över er förbrukning så kan jag garantera att ni kan spara/ förflytta mer men med bättre komfort.
Varmvattnet är redan varmt när ni ska duscha. Det är uppvärmningen efter duschen som kostar energi och då är ni redan rena...
Skulle den då gå mitt på dagen eller mitt på natten kommer ni inte märka av.

Likaså matlagningen.
Efter matlagningen brukar det bli en lite dipp( värmesystemet kompenserar för värmen som kom från matlagningen)
Så teoretiskt så pausar man värmesystemet och sen lagar mat.

Sen är det klokt att använda mer el när den finns, förutom då om det blir en topp.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Jag menar mest bara att det här med effekttoppar är så löjligt när jag läser elleverantörenas svar på hur jag ska sprida min användning av det befintliga undermåliga nätet. De flesta jobbar 8 timmar/dag så varför hög belastning på nätet hos individens bostad? Ellevio kör högefektstaxa 06-22 vilket blir ungefär ens vakna tid. Det i sig innebär att elmarknadsinspektionen annser att de behöver tvinga alla i landet behöver lära sig hur vi använder el. Ytterst märkligt, för jag vet inte när staten började tro att vi alla är helt tappade bakom en vagn.
"Jobbet" dvs industrin förbrukar energi dagtid...

El är inte en lätt sak... nästan 500 inlägg senare så är det bekräftat
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.