M Mr. Gullberg skrev:
Frågan är väl om 3x totala kapaciteten räcker till🤔

Övergången från fossila bränslen till att ersättas med el är inte helt problemfri😏

1 liter bränsle innehåller i stora drag ca 10kwh, även om t ex. en elmotor är väldigt mycket effektivare än den effektivaste fossila motorn, så kan man ju få en liten bild av hur läget ser ut😳
30-40%verkningsgrad hos fossilbilen mot 90-95% verkningsgrad för elbilen

Ska man räkna hela vägen från olja I marken till bilen så blir siffrorna ännu sämre för förbränningsmotorn.

Tänk om man kunde driva en elbil till större delen av solens strålar....
 
N Niclas8811 skrev:
Så dåligt det har blivit och det är vårt eget fel alltihop då vi röstat på nötter till politiker. Sverige förbrukar ungefär samma mängd el nu som vi gjorde 1985. Det hade antagligen räckt att behålla och underhålla de kärnreaktorer vi hade så hade dagens diskussion om elpris och effek-tariff inte ens existerat.

Eller är det nu så att lokala elnät inte kan hantera att alla startar laddning av elbil när de kommer hem från jobbet? I så fall är det ett problem som måste lösas. Och lösas på riktigt. Gräv ner grova kablar. Men nej, det vill man inte, för skulle det ske mäktar elsystemet på nationell nivå inte med.
Jämförelsen skulle vara att alla skulle tanka sin fossilbil kl 15.00 varje fredag... fylla hela tanken dessutom...
 
J jonaserik skrev:
Och vad händer när alla måste ha EL-bilar, då vanliga ska fasas ut till 100 %. Blir nog problem och näten ( kablar ) för små (klena ). Ska det bli att all laddning ska ske enligt lag på olika tider i olika områden. Då måste det till någon styrning i laddaren för det, som styrs via nätbolgen. Det går ju inte att stänga av ett helt hus. Tala om det totala samhället och styrning av medborgarna. Kommer nog att likna Nordkorea och landet in en bit öster om vårat innanhav.
Räknar du på det så kommer du också inse att det inte är ett problem med dagens nät eftersom elbilarna ska laddas på natten
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Finns inte elproduktion så att det räcker till det så hur det går kan man nog räkna ut..
Det är snarare så att nedgången i försäljningen av elbilar och långsamheten i att förstärka elnätet räddar helheten.
Om alla kan laga mat när man kommer hem efter jobbet utan att nätet brakar ihop så går det utmärkt att ladda elbilen på natten.
 
  • Gilla
jbernspang och 1 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Vi får helt enkelt tvinga hela befolkningen att ta en civilingenjörsexamen så att de förstår hur elräkningen fungerar...
Om folk bara kunde ta till sig det som lärs ut på fysiklektionerna på högstadiet - då hade detta inte varit särskilt krångligt. Nu har jag läst mycket mer än så, men det jag framförallt har lärt mig efteråt är att man klarar sig bra på högstadiets fysik och matematik.
 
  • Gilla
ajn82 och 3 till
  • Laddar…
G G.L. skrev:
460 inlägg. De flesta med olika åsikter. Ingen vet något säkert. Jag gör som inlägg 368.
Väntar och ser facit och agerar därefter om jag över huvud taget behöver göra det.
Vi vet väl ganska mycket säkert.

Fick ett tips i tråden om att sänka effekten på VVB.
Morgonduscharna har varje dag i september tillsammans med luftvärmepumpen bildat effekttoppen under dagen.

Den var inställd på 6 kW och jag sänkte till 1,5 kW och nu är kurvan utjämnad när jag kollar statistik hos Ellevio.
 
  • Gilla
jbernspang och 4 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Vi vet väl ganska mycket säkert.

Fick ett tips i tråden om att sänka effekten på VVB.
Morgonduscharna har varje dag i september tillsammans med luftvärmepumpen bildat effekttoppen under dagen.

Den var inställd på 6 kW och jag sänkte till 1,5 kW och nu är kurvan utjämnad när jag kollar statistik hos Ellevio.
Jag ligger på hälften av det för varmvattnet, men då har jag varmvatten via kompressorn i min FLVP (som inte används alls för värme).
 
A Alexn72 skrev:
Om alla kan laga mat när man kommer hem efter jobbet utan att nätet brakar ihop så går det utmärkt att ladda elbilen på natten.
Lagar du mat i 6 timmar? ;)
 
  • Haha
pacman42
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Räknar man på vad vedpatronerna kostar så brukar en luft luftvärmepump bli väldigt billig i drift om man styr mot elpriset och komplettera med ved när det är dyrt...
Går att räkna som Wibble gjorde... Vilket inte gick ihop särskilt väl.

Köper björk hemkört på lastbil. Sågar o klyver själv. Behöver nåt att göra min lediga tid på våren.
Trivs med detta.
 
Köp björk som kan sågas i 50 cm stycken och matas in i vedpannan direkt utan att passera klyven :p
 
R Riverground skrev:
Enligt vad jag läst från Ellevio valde de 6-20 för att det skulle vara enkelt för konsumenten att förstå, inte utifrån belastningsberäkningar. Andra bolag har istället följt EI och satt tiderna mer anpassat efter förbrukning.
  • Varför är det billigare kl 22-06?​


    Under den tiden på dygnet används det inte lika mycket el och elnätet är inte lika hårt belastat. Vi vill att det ska löna sig att flytta viss elanvändning till denna tid på dygnet och har därför utformat effektabonnemanget till att vi endast räknar halva effekttoppen kl 22-06. Det innebär att om du har haft en effekttopp denna tid på 8 kW så räknar vi endast 4 kW.
  • https://www.ellevio.se/abonnemang/ny-prismodell-baserad-pa-effekt/#h-vanliga-fragor-och-svar
 
B Boende45 skrev:
Det hade varit toppen om Ellevio valt 06-20!

Nu är det kl 22 som gäller och då har jag vanligtvis gått och lagt mig för att orka upp dagen efter och bidra till den gemensamma välfärden.
Felskrivning, menade 22. Jag räknar med att sätta på bastun 21:40 ungefär
 
D Dilato skrev:
  • Varför är det billigare kl 22-06?​


    Under den tiden på dygnet används det inte lika mycket el och elnätet är inte lika hårt belastat. Vi vill att det ska löna sig att flytta viss elanvändning till denna tid på dygnet och har därför utformat effektabonnemanget till att vi endast räknar halva effekttoppen kl 22-06. Det innebär att om du har haft en effekttopp denna tid på 8 kW så räknar vi endast 4 kW.
  • [länk]
https://www.energi.se/artiklar/2024/oktober/sa-ska-ellevios-effekttariffer-jamna-ut-elanvandningen/

Men vore det inte ett mer effektivt och transparent att införa dynamiska elnätspriser som följer de faktiska effekttopparna?

– Ja, rent ingenjörsmässigt vore det att föredra. Men jag tror att vi skulle få väldigt upprörda kunder. Det skulle slå hårt och upplevas som komplext tror jag. Många är inte så jätteintresserade av att titta på priserna på effekt. Men i framtiden när kunderna är ännu mer digitala kanske det kan bli aktuellt, säger David Bjurhall.
 
R Riverground skrev:
[länk]

Men vore det inte ett mer effektivt och transparent att införa dynamiska elnätspriser som följer de faktiska effekttopparna?

– Ja, rent ingenjörsmässigt vore det att föredra. Men jag tror att vi skulle få väldigt upprörda kunder. Det skulle slå hårt och upplevas som komplext tror jag. Många är inte så jätteintresserade av att titta på priserna på effekt. Men i framtiden när kunderna är ännu mer digitala kanske det kan bli aktuellt, säger David Bjurhall.
OK, så jag är inte alltför fel ute i detta inlägg alltså?
- https://www.byggahus.se/forum/threa...ffektavgift-foer-elnaetet.532526/post-5944124
 
Lite “lustiga” (eller inte) effekter för elbilens kostnader blir det med Ellevios nya effekttaxa.
Laddar på natten.

Energiskatt 53,50 öre/kWh x 250 kWh = 134 kr/månad
Överföringsavgift 6,25 öre/kWh x 250 kWh = 16 kr/månad
Effektavgift 1,85 kW X 81,25 kr/kW = 150 kr/månad*

Dvs totalt 300 kr/månad eller 1,2 kr/kWh eller 2,40 kr/mil.

På vintern när man börjar bada bastu tar dageffekten över och bilens effektavgift går bort. Det innebär att bilens kostnader halveras.

Det här gränsar väl till lek med siffror, men visar att det inte blir enklare att förstå.
Än mindre att förklara “Vad har du för elnätskostnad för elbilen?”

*Dagtid ligger mina effekttoppar på 2 kW
Nattetid har jag 0,7 kW i baslast för huset och 7 kW för laddning. På natten räknas halva effekten dvs 7,7 kW/2= 3,85 kW. Utan elbil hade jag fått betala för 2 kW dagtid och med elbil för 3,85 kW. Merkostnaden för elbilen är då skillnaden mellan natteffekt och dageffekt dvs 3,85-2 kW = 1,85 kW
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.