202 661 läst · 2 659 svar
203k läst
2,7k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Hej Boilerplate4UBoilerplate4U skrev:
Så du menar att så fort man till exempel budgeterar för ”Investeringar på cirka 75 miljarder kronor” gällande ett ”Genomförande fram till år 2040” i form av projektet NordSyd så finns pengarna redan nu, 2025, färdiga på ett konto, redo att plockas fram?
Jag trodde, i min enfald, att pengarna först behövde hämtas in i form av flaskhalsintäkter, under årens lopp, innan de kunde användas för att bygga bort flaskhalsarna?
Hej Boilerplate4UBoilerplate4U skrev:
Kan du motivera varför du skrev; ”Dessa investeringar är redan budgeterade sedan tidigare. Sifforna jag nämnde är rena överskott.”
”Sifforna jag nämnde” skall ju balanseras mot flera investeringar framöver, vars summa är långt större.
Varför använder du uttrycket ”rena överskott.”
Då summorna kan anses vara intecknade för de planerade investeringarna framöver, så ger det du skriver en falsk uppfattning att pengarna är till övers. Att de är insamlade i onödan.
När de i verkligheten är insamlade med ett konkret mål.
När vi skriver här på byggahus så gör vi det för att hjälpa varandra.
Om NordSyd länken kostar 75 miljarder räcker inte de ackumulerade 62 miljonerna.
Fast om man får ett bra år till med runt 20 miljarder till så…
Fast om man får ett bra år till med runt 20 miljarder till så…
https://second-opinion.se/svks-flaskhalsavgifter-ater-pa-hoga-nivaer/Under energikrisåret 2022 var prisvolatiliteten extremt hög. Det året fick Svk in rekordhöga 73 miljarder kronor i flaskhalsavgifter. En stor andel av de pengarna betalades sedan ut i elstöd till hushåll och företag.
För 2023 var beloppet 21 miljarder kronor.
Svk uppger att man totalt hade 62 miljarder kronor i ackumulerade, outnyttjade flaskhalsinkomster på kontot den 30 november 2024.
Bisarrt hur mycket pengar som läggs på att bygga ledningar kors och tvärs genom landet istället för att bara bygga ny planerbar produktion där den behövs. Att det anses vara olika kassor är ju samhällsekonomiskt vansinne.
Det blir väl intäkter efter 2026 också?M Martin Lundmark skrev:
Jag vet inte hur mycket flaskhalsintäckter SvK räknat med eller hur ofta de uppdaterar sina prognoser, men tror att de blivit lite högre intäkter än prognosen i och med det som i media kallas "elkrisen" samt från "krigsåren" med höga gas och elpriser.
Är det någon husägare i Nacka eller Sollentuna som har solceller som kan dementera att solelproduktion som matas ut på elnätet, dvs el som säljs, inte generar effektavgift hos Nacka Energi/Sollentuna Energi?
Frågan har kommit upp i annan tråd.
Frågan har kommit upp i annan tråd.
Jag diskuterar nu detta med min bror som har SEOM i Sollentuna för sitt hus med 15kWp solceller.B Boende45 skrev:
Det är ett kommunalt ägt elnätsbolag, som införde effektavgift för inköpt el redan år 2001.
Den effektavgiften tas bara ut på vardagar mellan 07:00-19:00 så det får väl anses rätt förmånligt.
Än så länge är det ingen effektavgift på såld el, inte på hans senaste elräkning från januari 2025 ivarjefall.
Men vi loggade nu in på SEOM portal och kollade, deras system är helt förberett för att kunna ta ut en effektavgift på såld solel också. Går redan att ta ut en rapport för detta.
Och det blir ju en del höga effekttoppar på sommaren.
Undrar hur detta kommer sluta?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 512 inlägg
Drygt om dom ska ta ut effektavgift på producerad solel. Då får man väl helt enkelt begränsa exporteffekten i växelriktaren
Nja, inte till övers , men inte kan väl SvK haft så bra prognos på flaskhalsavgifterna att det verkliga utfallet redan var med i budgeten för 15 år framåt.M Martin Lundmark skrev:
Någon politiker gick ut med att "det finns 100 miljarder Tysklands pengar i potten", men det har vi väl visat är fantasier.
Med pengarna avdragna för återbetalning till elkonsumenterna, och efterföljande år så borde det väl blivit lite extra flaskhalsavgifter till potten. Utöver 20(?) års prognos och planer?
Byt till en vedbastuA Anaii skrev:Jag har redan timpris på elen (Tibber) och algoritmisk styrning av värmepump och laddning av bilen. Har sedan sommaren fått betalt för laddning av bilen eftersom den enbart laddar med Grid Reward.
Kör redan disk och tvätt på billigare timmar när det går. Finns möjlighet att starta maskiner med fördröjning så det är saker som egentligen inte påverkar livet så mycket.
Men bastun... visst det är en lyx, men va fan. Det är redan idag dyrt med de elpriser vi har på vintern. Det blir väldigt dyrt om de 2-3 bastubad per månad jag unnar mig även ska dra upp effekttopparna för hela månaden. Jag får väl göra som de flesta Svensson och konvertera det till förråd.
Bastubadandet i Sverige kommer att dö ut med den nya effektavgiften. Tråkigt men troligtvis det som sker.A Anaii skrev:Jag har redan timpris på elen (Tibber) och algoritmisk styrning av värmepump och laddning av bilen. Har sedan sommaren fått betalt för laddning av bilen eftersom den enbart laddar med Grid Reward.
Kör redan disk och tvätt på billigare timmar när det går. Finns möjlighet att starta maskiner med fördröjning så det är saker som egentligen inte påverkar livet så mycket.
Men bastun... visst det är en lyx, men va fan. Det är redan idag dyrt med de elpriser vi har på vintern. Det blir väldigt dyrt om de 2-3 bastubad per månad jag unnar mig även ska dra upp effekttopparna för hela månaden. Jag får väl göra som de flesta Svensson och konvertera det till förråd.
Ett bastuaggregat är vanligtvis på 6 kW.