pacman42 pacman42 skrev:
Mölndals Energi har även i år det billigaste elnätet i Sverige:
Är långa elkablar billiga så här års? :p
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
C Claes Owe skrev:
Kanske har jag inte förstått men jag provar.

Ellevios nuvarande pris för Enkla abonnemanget 16 A huvudsäkring är 345.-/ månad plus 30 öre/ kWh. Det ska ersättas med 81,25 öre/ kWh mellan kl. 06 och 22 alla veckans dagar. Övrig tid hälften, 40,625 öre/kWh.

För att slippa kostnadsökning måste man lyckas med det förmodligen omöjliga, att förbruka c:a 60% av totala energin på natten. Betydligt mer troligt är att man gör av med bara 25% på natten. Då ökar kostnaden med 23% om årsförbrukningen är 15000kWh. Den som laddar sin elbil på natten kommer undan med lägre kostnadsökning.

Men som sagt jag har kanske inte förstått.
Nja, så har jag inte uppfattat prisbilden. Var får du 81,25 öre/kWh ifrån? Som jag har fattat det så kommer Ellevios effekttariff att kosta enligt följande: Man tar månadens 3 högsta timeffekttoppar (tre olika dagar) och räknar fram medeleffekten (mellan klockan 22-06 halveras effekttopparna). Denna medeleffekttopp multipliceras sedan med 81,25 kronor sedan tillkommer överföringsavgiften (som har blivit sänkt från 30 öre/kWh till 6,25), den fasta månadsavgiften (som sänkts) samt energiskatten. Då har du fått månadens avgift till nätägaren.
 
  • Gilla
  • Haha
Mr. Gullberg och 1 till
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Är långa elkablar billiga så här års? :p
Jag har inte alltför långt till Mölndal, men det blir nog ett elände att få tillåtelse att dra kabel dit. Jag skall korsa två älvar bland annat...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har inte alltför långt till Mölndal, men det blir nog ett elände att få tillåtelse att dra kabel dit. Jag skall korsa två älvar bland annat...
Dra högspänd kabel när ingen ser till "hus i Mölndals utkant med extremt stora förbättringspotentialer men lågt utropspris och finfint elabbonemang". ;)
 
  • Haha
pacman42
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Vad menar du?
Vill du ha en skärmdump på att bilen drar el när den är på?
När bilen sover är högspänningsbatteriet bortkopplat och den drar bara några tiotals mA från 12V-batteriet.
Men stämmer det verkligen att bilen drar säg 300W kontant när den laddas? Jag är helt med på att den drar 300W när den är vaken och inte i viloläge. Det ska räcka till att hålla alla system igång, sensorer, NAV/stereo osv osv. Men att alla dessa system skulle vara igång konstant under en hel natt när man laddar med 6A tycker jag låter orimligt. Kan inte tro att biltillverkarna är så korkade?

Har du uppmätta siffror på att så verkligen är fallet? Alltså inte att man antar att 300W går åt och sen beräknar hur verkningsgraden blir, utan mätning gjord med 6A laddning under en viss tid som bekräftar antagandet?

Jag kan också (och har gjort) mäta upp att en gammal fossilbil drar en jäkla massa el när man låst upp den och alla system startar upp. Men självklart stänger bilen ner dessa system efterhand för att spara batteriet. Efter några minuter är de värsta stängda och efter ytterligare en stund stängs det mesta.
 
C
N Niclas8811 skrev:
Det finns ett mycket enklare sätt att skriva "3kWh per timme": 3kW
Ja och nej. Använder man kWh/h istället för kW är det tydligare att man pratar om förbrukad energi under en timme, och inte t.ex. toppeffekt.
 
  • Gilla
frause och 3 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Lyckas man få 20A huvudsäkring att lösa ut har man haft toppar över 14kW.
Om alla säkringar har löst så har det teoretiskt varit över 14kw men praktiskt får det nog gå upp till 20kw för att lösa inom rimlig tid ( 10min)
Är det bara en fas som gått så behöver det inte vara så illa. Det kan teoretiskt vara en spik över 5kw som gjort de.
 
R roli skrev:
På Ellevio kan man gå in på "mina sidor" och se på de historiska räkningarna hur den nya effektavgiften slår. Tittar jag på mina räkningar från okt-23 till sep-24 så ger den nya modellen en reduktion på hela 25:- på årsbasis. Men det slår fram och tillbaka om man tittar per månad. För min del ser året ut så här om man tittar månadsvis. Okt-23 +24, nov-23 -28, dec-23 -30, J -19, F +6, M -25, A +74, M -18, J -18, J +41, A -13 och Sep -19. Så det gäller att se till att topparna blir så "utsmetade" som möjligt.
Textbild med rubriken "Kostnadsprognos" och meddelande om att prognosen inte är tillgänglig för vissa anläggningar i den nya prismodellen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Jag kommer avvakta och se hur det slår för mig, men om det skulle riskera mitt boende så kommer jag rösta på de politiker som lovar att avskaffa detta, oavsett var de står i övriga frågor. Jag har tröttnat. Nu börjar man mer förstå det obegripliga i att halva USA kan få för sig att rösta på en fascist. En enda fråga kan driva människor till desperata handlingar.
Varför blanda in dina personliga åsikter i politik, du måste nog vara "vänstermupp "
 
Maalox Maalox skrev:
Körde precis prisjämförelsen hos Ellevio som det tipsats om här i tråden (tack!). Kommer jag fortsätta vara en hängiven bastubadare så kan jag räkna med ca 15%-20% högre kostnad enligt deras snurra.
L Lundstroem1 skrev:
Ett bastu bad kostar ca 100 kr för mig i effektavgift, då det går över dom normalt 3 högsta topparna. Bastun får gå på ett annat konto😉
Det måste ju gå att få Ellevio ta sitt förnuft till fånga och ändra sina tider för effektberäkningarna. Det är inte rimligt att t ex helger med låg belastning ska beräknas lika mycket som kl 18 en vardag. Om tillräckligt många hör av sig borde det gå att få dem att välja en rimligare modell. Deras metod går dessutom direkt emot EI's riktlinjer.

https://www.byggahus.se/forum/threa...ffektavgift-foer-elnaetet.532526/post-5944120
 
  • Gilla
cay.j.att.telia.com
  • Laddar…
R Riverground skrev:
Det är inte rimligt att t ex helger med låg belastning ska beräknas lika mycket som kl 18 en vardag.
Det kanske inte finns någon industri i Stockholm så helger har högst belastning (tvivlar dock på det)
 
S sjoelund skrev:
Det kanske inte finns någon industri i Stockholm så helger har högst belastning (tvivlar dock på det)
Det beror ju helt på vart du har flaskhalsarna i elnätet. Göteborg Energi hävdar ju att villorna i deras nät kommer att ha elbilsladdning som den dominerande effektförbrukaren och de har därför samma effekttaxa dygnet runt alla veckans dagar. Detta är inte enligt EIs reglementen, men de verkar rätt säkra på att de får rätt om detta prövas.
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
Och vad händer när alla måste ha EL-bilar, då vanliga ska fasas ut till 100 %. Blir nog problem och näten ( kablar ) för små (klena ). Ska det bli att all laddning ska ske enligt lag på olika tider i olika områden. Då måste det till någon styrning i laddaren för det, som styrs via nätbolgen. Det går ju inte att stänga av ett helt hus. Tala om det totala samhället och styrning av medborgarna. Kommer nog att likna Nordkorea och landet in en bit öster om vårat innanhav.
 
S sjoelund skrev:
Det kanske inte finns någon industri i Stockholm så helger har högst belastning (tvivlar dock på det)
Enligt vad jag läst från Ellevio valde de 6-20 för att det skulle vara enkelt för konsumenten att förstå, inte utifrån belastningsberäkningar. Andra bolag har istället följt EI och satt tiderna mer anpassat efter förbrukning.
 
Fairlane
J jonaserik skrev:
Och vad händer när alla måste ha EL-bilar, då vanliga ska fasas ut till 100 %. Blir nog problem och näten ( kablar ) för små (klena ). Ska det bli att all laddning ska ske enligt lag på olika tider i olika områden. Då måste det till någon styrning i laddaren för det, som styrs via nätbolgen. Det går ju inte att stänga av ett helt hus. Tala om det totala samhället och styrning av medborgarna. Kommer nog att likna Nordkorea och landet in en bit öster om vårat innanhav.
Du menar om 25-30 år? Man hinner nog förstärka näten under den tiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.