JockeUtanKniven JockeUtanKniven skrev:
De små lokala aktörerna har i regel hållt låga kostnader och inte utfört annat än grundläggande underhåll... När deras kostnader skenar och de inser att de kommer behöva höja kostnader så brukar dessa sälja ut sin del i elnätet till någon av de större som har längre utgifter (economy at scale).
Så varför skenar kostnaderna?
 
H hellgun skrev:
Ett tips om man har en varmvattenberedare som går på två eller flera faser kommer här. Vår VVB har två värmeslingor på vardera 1500 W. När värmebehovet är stort går båda slingorna, alltså 3000 W, och när det är litet går en slinga. Jag har kopplat ur ena slingan så att VVB:n aldrig värmer med mer än 1500 W men under en längre tid istället. Jag gjorde detta i somras för att bättre ta tillvara på elen från solpanelerna så att jag slipper köpa när de inte ger så mycket.

Det fina är att jag, som har Ellevio, kommer spara exakt 1,5 x 81,25 kr = 121,88 kr per månad genom denna ändring. Jag har kollat bakåt när mina effekttoppar inträffar och det är alltid när VVB:n går på 3000 W så alltså sänker jag topparna med 1500 W i fortsättningen.

Nackdelen är förstås att det tar längre tid att värma vattnet men med en 200 liters VVB och tre personer i hushållet har vi aldrig märkt någon skillnad de 3-4 månader vi haft såhär.

Vassego :)
Det klara VVB galant med att värma över en natt och 200 liter räcker säkert i 2 dygn innan kökspersonalen morrar om att det inte går att diska stekpanna , för den bör det vara minst 55 C.
 
Hurtigs Alfred Jansson Hurtigs Alfred Jansson skrev:
[länk]
Jep och vad händer då. I reklam sägs det att vår nya dammsugare har ännu bättre sugförmåga och gör mer rent. Klart dom gör, dom har hissat upp motorns effekt så den suger hårdare, blir att en säkring på 6 amp ryckr direkt vid start och det är nog på vippen att en 10:a åker med den med. Allra helst om det är än modultyp som inte tål tunga starter.
 
spikplanka spikplanka skrev:
Så varför skenar kostnaderna?
... för att nätet är gammalt... Man kan bara laga en bil så många gånger - vid något tillfälle så är din bil så gammal att det inte är värt att byta delar som går sönder på den längre för att använda en analogi. Det är där vi står idag. Dels är bilen helt enkelt för gammal men den är också för liten. Vår två-dörrars Camaro från 1978 duger inte längre nu när vi är en familj på 3 med planer på att skaffa 6 barn till de närmsta 15 åren
 
  • Gilla
Mr. Gullberg
  • Laddar…
JockeUtanKniven JockeUtanKniven skrev:
... för att nätet är gammalt... Man kan bara laga en bil så många gånger - vid något tillfälle så är din bil så gammal att det inte är värt att byta delar som går sönder på den längre för att använda en analogi.
Således har man hoppat över fondering för adekvat underhåll dvs byta delar eftersom. Finns t.ex broar som aldrig blir färdiga utan när de är ommålade börjar man på nytt. Samma skulle elbolagen (+VA) behöva. Det luktar ekonomisk misshushållning lång väg.
Och särskilda belastningar som elbil och mikroproduktion får väl stå för sina belastningar. Orimligt att folk som bara vill kunna sköta ett vanligt hushåll skall betala eldistributörernas misshushållning och elmeglomanin.
 
  • Gilla
Mr Stirling och 2 till
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Vad gör man om man är hemma 24/7. Fryser arslet av sig, svälter, inget kaffe, ingen varm mat ~ Allt för att inte överanvända ett undermåligt elnät
Om vi utgår ifrån att du tycker 3kw är okej
Så kan du per dygn plocka ut 72kwh
Nog får du varmt kaffe och värme i bostaden av det.
Med värmepump får du ut ca 150-200kwh energi....
 
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Bara en påminnelse om enheter. Notera litet 'k', stort 'W' och litet 'h'.

Momentan effekt:kWwatt
Medeleffekt:kW under en timme etcwatt under X sekunder
Energi:kWhjoule


Nu behöver elmätarna bara gå över till SI enheter fullt ut också med mätning i MJ.. ;)
 
  • Gilla
Mr. Gullberg
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Således har man hoppat över fondering för adekvat underhåll dvs byta delar eftersom. Finns t.ex broar som aldrig blir färdiga utan när de är ommålade börjar man på nytt. Samma skulle elbolagen (+VA) behöva. Det luktar ekonomisk misshushållning lång väg.
Och särskilda belastningar som elbil och mikroproduktion får väl stå för sina belastningar. Orimligt att folk som bara vill kunna sköta ett vanligt hushåll skall betala eldistributörernas misshushållning och elmeglomanin.
Så är det verkligen, det har missköts under lång tid (jag skrev om det tidigare också, värst är det på de små lokala elnäten). Som alltid så hur man än vrider och vänder på det så är det skattebetalarna som betalar. Vi står där vi står idag och på något vis måste något göras åt elnätet, de andra alternativen är ännu sämre
 
MultiMan MultiMan skrev:
Jag kommer avvakta och se hur det slår för mig, men om det skulle riskera mitt boende så kommer jag rösta på de politiker som lovar att avskaffa detta, oavsett var de står i övriga frågor. Jag har tröttnat. Nu börjar man mer förstå det obegripliga i att halva USA kan få för sig att rösta på en fascist. En enda fråga kan driva människor till desperata handlingar.
Håller med, att så många kan vara blinda inför Harris är obegripligt.
 
4774
A Alexn72 skrev:
Om vi utgår ifrån att du tycker 3kw är okej
Så kan du per dygn plocka ut 72kwh
Nog får du varmt kaffe och värme i bostaden av det.
Med värmepump får du ut ca 150-200kwh energi....
Har luftvattenvärmepump
 
4774
Fairlane Fairlane skrev:
Värmen är normalt det som drar mest. Det vill du nog ha i din bostad vare sig du är hemma 24/7 eller om du är borta på jobb X timmar om dagen.

Varför du inte kan slå på kaffebryggaren eller laga mat vet jag inte. Värme och varmvatten är alltså det som drar mest el för de flesta (har man fjärrvärme eller eldar så kan det se annorlunda ut). Kaffebryggaren är försumbar i sammanhanget. Som jag visade i ett inlägg ovan så kanske kaffebryggaren kostar dig 10kr extra per månad i effektavgift, men det är max och gäller bara om du slår på den timme när du har en topp. jag jobbar själv hemifrån en del och slår väl på bryggaren kanske 3 ggr under dagen och brygger 4 koppar åt gången. En bryggning av 4 koppar förbrukar ungefär 30 gram kaffe. Köper man ett paket kaffe på 450 g för 70 kr så kostar varje bryggning alltså ungefär 4,50 i råvara. Jag ser inte riktigt hur 10 kr/månad i effektavgift (worst case) gör att jag inte kan dricka kaffe när jag vill.

Det är samma med matlagningen. Folk tittar på hur mycket spis och ugn drar på max och sen räknar man på det (gissningsvis räknar man inte utan går bara på känsla). Det är väl ingen människa som har alla plattor på max i en timme samtidigt som ugnen går på max under hela den timmen? Om man gör det så kan det såklart bli dyrt, men det lär kosta en bra slant i förstörda råvaror också.
Det var mest ett inlägg med blink 😉. Jag har inga planer alls att ändra beteende pga undermåligt nät. Jag har mest emot att behöva betala 80,56 öre per kWh pga det 😀.
 
  • Gilla
Anders Holmstrom
  • Laddar…
Fairlane
4774 4774 skrev:
Det var mest ett inlägg med blink 😉. Jag har inga planer alls att ändra beteende pga undermåligt nät. Jag har mest emot att behöva betala 80,56 öre per kWh pga det 😀.
Har du något bättre förslag hur man ska göra om nätet är undermåligt än att förstärka det, något som kostar pengar?

Man har den situation man har, och så försöker man lösa problemet. Det kan vara sunt att fundera på hur problemet uppkom så man inte gör samma misstag igen, men man måste ändå lösa problemet. Många verkar mest vilka älta att problemet finns och vara kritiska till alla försök att lösa det.

Om man får en vattenskada så kan man försöka komma på orsaken så man kan minska risken att det händer igen, men man försöker rimligen också lösa problemet istället för att bara sitta och säga "vi borde aldrig ha fått en vattenskada".
 
  • Gilla
  • Haha
Mikael Karlsson4999 och 1 till
  • Laddar…
Elbolagens omsättning finner för många vägar till andra ändamål än att förstärka nätet, det saknas ordentlig lättillgänglig transparens, de beslutshavare som framkallat situationen sitter kvar, skydd mot att investeringen förskingras saknas. Att då pytsa in mer får nog många att bli fundersamma.

Tvärtom kommer lönsamheten för egen elproduktion eller i samverkan med andra att stiga med tiden. Inte minst eftersom man har kontroll och insyn i investeringen. Beredskapsfaktorn skall inte heller underskattas.
 
  • Gilla
Mr. Gullberg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.