M Mr. Gullberg skrev:
Problemet är väl att andra länder har brist på el/effekt (vintertid) och vill åt el med allt vad det innebär😏
Det är en av många saker som påverkar och det är snarare på EU-nivå - sen finns det nationella intressen också som styr på. Alla som försöker sätta dessa enorma frågor i svart/vitt-sken ska man inte lyssna på, det är en komplex fråga
 
  • Haha
  • Gilla
Mikael Karlsson4999 och 1 till
  • Laddar…
4774
JockeUtanKniven JockeUtanKniven skrev:
Det är väl exakt därför både lokala, regionella och nationella elnät alla satsar galna pengar på att rusta upp, dvs exakt det du efterfrågar..?
Vad är din källa på det? Ei skriver inte mycket direkt. Och vad är galna pengar? Jag antar att det kostar vad det kostar + några rejäla blåsningar. Att elnätet behöver rustas upp har man vetat sedan elnätet byggdes. Allt följer sin livscykel, en elkabel håller väl knappast för evigt. Så att konstant lägga en del av det vi har och fortsätter betala till elnätsbolagen till en fond för reparation och uppbyggnad borde vara lag. Att påstå att de redan gör det är en sanning med modifikation. Visst behöver de reparera en hel del men det borde gå på det dagliga intjänade pengar av oss alla.
 
  • Gilla
spikplanka och 3 till
  • Laddar…
N Niclas8811 skrev:
Vad jag kan se gör de normalt underhåll. Stamnäten hade inga problem förrän man lade ner kärnkraften i södra Sverige. Man SKAPADE alltså medvetet svårigheter.
Då får du kolla runt lite... Kostnader för underhåll skenar medan nätet i sig börjar bli gammalt. Det pågår otaliga ENORMA projekt... Här är det troligen allra största (ett av många tusentals): https://www.svk.se/nordsyd

Angående kärnkraft så var det absolut otroligt kortsiktigt och korkat... Har inte träffat någon inom branschen som säger emot där... Men vi får det vi röstar efter, på gott och ont... 😫
 
  • Gilla
Mr. Gullberg
  • Laddar…
N Niclas8811 skrev:
Så dåligt det har blivit och det är vårt eget fel alltihop då vi röstat på nötter till politiker. Sverige förbrukar ungefär samma mängd el nu som vi gjorde 1985. Det hade antagligen räckt att behålla och underhålla de kärnreaktorer vi hade så hade dagens diskussion om elpris och effek-tariff inte ens existerat.

Eller är det nu så att lokala elnät inte kan hantera att alla startar laddning av elbil när de kommer hem från jobbet? I så fall är det ett problem som måste lösas. Och lösas på riktigt. Gräv ner grova kablar. Men nej, det vill man inte, för skulle det ske mäktar elsystemet på nationell nivå inte med.
Jo, som gubben* dom intervjuade när elpriserna skenade sa...

Svenska elnätet är designat för 10st "tunga" generatorer (vatten/kärnkraftverk) utspridda från norr till söder i vårt avlånga land, för att stabilisera och kunna förse oss med el.

Han varnade för "Californiamodellen" där "lätta" generatorer (vindkraft/solceller) utgjorde nästan 20% av försörjningen. Nätet blev för instabilt och intermittent.

Ett elnät är väldigt komplext och måste designas utefter vad man tänkt stoppa in i det.

Nu gör vi ju tvärt om😏

*Gubben var med som konsult vid bygget av någon stor ledning förbi Stockholm, troligen inte helt tappad😅
 
Redigerat:
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Vad är din källa på det? Ei skriver inte mycket direkt. Och vad är galna pengar? Jag antar att det kostar vad det kostar + några rejäla blåsningar. Att elnätet behöver rustas upp har man vetat sedan elnätet byggdes. Allt följer sin livscykel, en elkabel håller väl knappast för evigt. Så att konstant lägga en del av det vi har och fortsätter betala till elnätsbolagen till en fond för reparation och uppbyggnad borde vara lag. Att påstå att de redan gör det är en sanning med modifikation. Visst behöver de reparera en hel del men det borde gå på det dagliga intjänade pengar av oss alla.
Jag orkar inte repetera allt jag skrivit i tråden men kort sammanfattning... De små lokala aktörerna har i regel hållt låga kostnader och inte utfört annat än grundläggande underhåll... När deras kostnader skenar och de inser att de kommer behöva höja kostnader så brukar dessa sälja ut sin del i elnätet till någon av de större som har längre utgifter (economy at scale). Det håller ett tag och sen behövs det krafttag för att ta ikapp det som inte är gjort under lång tid. Det finns många exempel på små aktörer som är efter år röstar ner förslag om prisökningar för att hantera underhåll eftersom det är populärt lokalt, se Vallentuna som exempel. Det är lite som att skjuta sig själv i benet och sen vara lack för att det blöder och SAMTIDIGT vara lack på sjukhuset som försöker plåstra om. De flesta problemen i elnäten (alla nivåer) är självförvållade på politisk nivå av personer som inte är insatta.
 
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
N Niclas8811 skrev:
Vad jag kan se gör de normalt underhåll. Stamnäten hade inga problem förrän man lade ner kärnkraften i södra Sverige. Man SKAPADE alltså medvetet svårigheter.
Det menade "gubben" hade en väldigt stor inverkan på försörjningen😏 utan motvikten som han kallade det kunde man inte transportera ner elen från t ex. norrland🧐

Måste f**n googla upp vad han hette😅
 
M Mr. Gullberg skrev:
Jo, som gubben* dom intervjuade när elpriserna skenade sa...

Svenska elnätet är designat för 10st "tunga" generatorer (vatten/kärnkraftverk) utspridda från norr till söder i vårt avlånga land, för att stabilisera och kunna förse oss med el.

Han varnade för "Californiamodellen" där "lätta" generatorer (vindkraft/solceller) utgjorde nästan 20% av försörjningen. Nätet blev för instabilt och intermittent.

Ett elnät är väldigt komplext och måste designas utefter vad man tänkt stoppa in i det.

Nu gör vi ju tvärt om😏

*Gubben var med som konsult vid bygget av någon stor ledning för i Stockholm, troligen inte helt tappad😅
Har du länk till denna? Vore intressant att se på. Vi går absolut över till en annan modell med mikroproduktion (många former) och enorma batterier för att jämna ut toppar (så kallade BESS) vilket har många fördelar men kortsiktigt pris är absolut inte ett av dem och på något vis ska detta betalas föe
 
M Mr. Gullberg skrev:
3kw per timme
eller
3kwh

Olika sätt att skriva samma sak😏
Nej. kW per timme = kW/h. kWh är kW gånger timme, inte delat med någon tidsenhet...
 
  • Gilla
frause och 3 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Jag har inte begränsat den till 3 kW för det minsta den kan ta är 6A när laddaren är kopplad på 3-fas. Det är 3 kWh per timme (N:00 till N+1:00) den är begränsad till och inget annat.
6A trefas blir 4.16kW. Du kör alltså på detta vis under
JockeUtanKniven JockeUtanKniven skrev:
Då får du kolla runt lite... Kostnader för underhåll skenar medan nätet i sig börjar bli gammalt. Det pågår otaliga ENORMA projekt... Här är det troligen allra största (ett av många tusentals): [länk]

Dessa ledningar över snitt 2 byggs p.g.a nedlagd kärnkraft. Inget annat. Innan dess fanns effekten redan i söder. I övrigt måste allt underhållas, men det är normalt löpande underhåll.
 
JockeUtanKniven JockeUtanKniven skrev:
Har du länk till denna? Vore intressant att se på. Vi går absolut över till en annan modell med mikroproduktion (många former) och enorma batterier för att jämna ut toppar (så kallade BESS) vilket har många fördelar men kortsiktigt pris är absolut inte ett av dem och på något vis ska detta betalas föe
Googlade lite och han heter Jan Blomgren.
Professor i kärnfysik, så han är nog lite partisk😅 jobbat på Vattenfall. Skrivit nån bok om el/elnät.
Han var ofta intervjuad av TV4 om jag inte missminner mig🤔
 
  • Gilla
JockeUtanKniven
  • Laddar…
ingenjören101 ingenjören101 skrev:
Blir kul till sommaren när elhandelsbolagen får sätta ännu lägre minuspriser vid storm på sommaren, då blir det istället svårt att hitta folk som vill förbruka vid extrema minuspriser.
Det är ju det som bli facit, ingen kommer längre bry sig om elpriserna (om de inte kliver över typ 3kr/kW).

Det är ett kasst förslag från början till slut.
 
  • Gilla
Mr. Gullberg
  • Laddar…
Vårt behov el har ökat en del, ett kanske måste, då det ska vara så mycket hos var och en som ska gå på el. Det finns datorer som står på dygnet runt i husen hos demene man, dom stänger inte av dom vid sängdags. Lika med på våra förvaltningar som finns över hela landet, där står det många och tuffar dygnet runt. Sen inte att förglömma, ta en sväng ute i villasamhällena en mörk morgon mellan klockan 7:00 och ca 8_00, så lyser det blått i många hus, TV:en ska på diekt på morgonen, för att inte tala om att den är påslagen nästan hela dagen för att vara hos en del som barnvakt, oavsett ungarna tittar eller inte.
Nu har förbrukningen av el i princip minskat med oerhörda mängder sen det blev att fasa ut glödlampor och lysrör av den törstiga typen. Men då kommer vi tillbaka på en annan nivå. El-bolagen och nätägare får sälja mindre energi och då blir vinsten inte detsamma som förr, med påföljd att dom räknar kallt med att höja det som kallas avgifter, det är ett måste för dom inte kan förlora på karusellen och då måste ta hem det på gungorna.
Oavset det enligt ovan, så sitter vi i knät på dom och även dom som ska vara så bra på att bestämma. Tänker då en del s.k myndigheter som ska peta i allt och inget och gå i ledband från bryssel.
 
  • Gilla
ptlf och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Dålig ursäkt, jag vet, men det finns ju inte något annat än nötter att rösta på...
Jag brukar ”roa” mig ibland genom att titta på kommunfullmäktiges månatliga möten. Inte sällan får jag ett sämre utbyte av dessa diskussioner eller några svar på viktiga frågor än vad jag får om jag går ner till hönshuset och sätter mig en halvtimme.
 
  • Haha
  • Gilla
Mr Stirling och 2 till
  • Laddar…
Ett tips om man har en varmvattenberedare som går på två eller flera faser kommer här. Vår VVB har två värmeslingor på vardera 1500 W. När värmebehovet är stort går båda slingorna, alltså 3000 W, och när det är litet går en slinga. Jag har kopplat ur ena slingan så att VVB:n aldrig värmer med mer än 1500 W men under en längre tid istället. Jag gjorde detta i somras för att bättre ta tillvara på elen från solpanelerna så att jag slipper köpa när de inte ger så mycket.

Det fina är att jag, som har Ellevio, kommer spara exakt 1,5 x 81,25 kr = 121,88 kr per månad genom denna ändring. Jag har kollat bakåt när mina effekttoppar inträffar och det är alltid när VVB:n går på 3000 W så alltså sänker jag topparna med 1500 W i fortsättningen.

Nackdelen är förstås att det tar längre tid att värma vattnet men med en 200 liters VVB och tre personer i hushållet har vi aldrig märkt någon skillnad de 3-4 månader vi haft såhär.

Vassego :)
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
4774
JockeUtanKniven JockeUtanKniven skrev:
Då får du kolla runt lite... Kostnader för underhåll skenar medan nätet i sig börjar bli gammalt. Det pågår otaliga ENORMA projekt... Här är det troligen allra största (ett av många tusentals): [länk]

Angående kärnkraft så var det absolut otroligt kortsiktigt och korkat... Har inte träffat någon inom branschen som säger emot där... Men vi får det vi röstar efter, på gott och ont... 😫
Jag är inte gammal nog för att ha röstat nej till kärnkraft 😂. Jag är för kärnkraft, gammal nog för att ha röstat nej till EG då jag vare sig då eller nu ser nyttan av det för Sverige men det skulle bli en avhandling om jag skulle gå in djupare så jag hoppar det. Anser dock att varje land inom eu bör vara självförsörjande vad det gäller el. Elproduktion bör ske i landet för landet. Blir det något över så skänk det till den som behöver det. Att hålla på och lalla så här år ut och år in är det sista landets invånare tjänar något på. Mer ett överstatligt pekfinger är vad vi får.
 
  • Gilla
  • Älska
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.