4774 4774 skrev:
Jag menar mest bara att det här med effekttoppar är så löjligt när jag läser elleverantörenas svar på hur jag ska sprida min användning av det befintliga undermåliga nätet. De flesta jobbar 8 timmar/dag så varför hög belastning på nätet hos individens bostad? Ellevio kör högefektstaxa 06-22 vilket blir ungefär ens vakna tid. Det i sig innebär att elmarknadsinspektionen annser att de behöver tvinga alla i landet behöver lära sig hur vi använder el. Ytterst märkligt, för jag vet inte när staten började tro att vi alla är helt tappade bakom en vagn.
Hehe, ja😏

Det som ens kommer i närheten av såna höga laster är ju uppvärmning/varmvatten, laddning elbil, AC, pooler, bastu.

Dom flesta duschar och badar bastu vakna misstänker jag😅 troligen inte mitt i natten🤔

Elbil laddas väl med fördel på natten.

Uppvärmning sker väl på den moderna pannans premisser tänker jag, när det behövs🤔

Hushållselen som man pratar om, kaffebryggare, laga mat etc. är ju bara en droppe i havet. För dom flesta blir det nog svårt att styra om så mycket😏
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Vi har flertalet microavbrott varje dag men längre enbart när blixten slår ner i områdets elskåp 😀. Ingen har elbil privat då de flesta är bönder eller hantverkare och då i det senare exemplet, använder arbetsbilen som tankas med disel. Gör iofs böndernas arbetsfordon oxå. Så varför vi har alla dessa avbrott är lite av en gåta då byn består av 26 fastigheter varav 6 inte är bebodda och har inte heller strömförsörjning.
Finns massvis med exempel på personer som är mer eller mindre drabbade. Själv har vi inte haft ett enda oplanerat avbrott sedan 2022 när vi flyttade till nuvarande hus. För de som vill fördjupa sig så kan man söka på "SAIDI"-siffror och jämföra lite mot andra utvecklade länder
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
4774
JockeUtanKniven JockeUtanKniven skrev:
Hänger nog inte riktigt med... Det är ju så kallat "trångt" i näten särskilda tider så uppenbarligen klarar vi inte av att nyttja näten optimalt (hur tusan skulle vi kunna det? Och utan incitament.:. Varför skulle vi vilja?). Jag känner att hela grejen är ganska rimlig men som alltid med byråkrati, monopol, privata vinstintressen så får vi se om utfallet faktiskt är önskvärt eller inte... Jag är hoppfullt positiv. Det satsas fruktansvärda pengar på att rusta upp ett förfallande nät vilket verkligen är välkommet för framtiden!
Om det är trångt så är nätet undermåligt.
 
4774 4774 skrev:
Om det är trångt så är nätet undermåligt.
Korrekt, därför det byggs ut... Därför vi ser ökande kostnader... Det hänger liksom ihop 🙃
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
4774
JockeUtanKniven JockeUtanKniven skrev:
Korrekt, därför det byggs ut... Därför vi ser ökande kostnader... Det hänger liksom ihop 🙃
Frågan vad vi redan har betalat för kvarstår dock 🤪
 
  • Gilla
spikplanka
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Frågan vad vi redan har betalat för kvarstår dock 🤪
Underhåll av de gamla näten såklart! Vi har i Sverige under lång tid betalat relativt låga priser för elnät. Det som sker nu är snarare en normalisering tillsammans med en satsning på att rusta upp för framtiden. Elnäten ska kunna hantera något i stil med 3x så hög mast inom 15 år. Politiker har via EI valt att lägga denna kostnad på elnätsfakturan istället för att höja skatten av uppenbara anledningar (samma som elskatten)
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
4774
JockeUtanKniven JockeUtanKniven skrev:
Underhåll av de gamla näten såklart! Vi har i Sverige under lång tid betalat relativt låga priser för elnät. Det som sker nu är snarare en normalisering tillsammans med en satsning på att rusta upp för framtiden. Elnäten ska kunna hantera något i stil med 3x så hög mast inom 15 år. Politiker har via EI valt att lägga denna kostnad på elnätsfakturan istället för att höja skatten av uppenbara anledningar (samma som elskatten)
Hum, den uträkningen skulle jag vilja se när ex Ellevio gick 2 miljarder plus förra året. Vi får betala för samma gång på gång men det händer inte mycket positivt för den enskilda.
 
  • Gilla
spikplanka och 2 till
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Hum, den uträkningen skulle jag vilja se när ex Ellevio gick 2 miljarder plus förra året. Vi får betala för samma gång på gång men det händer inte mycket positivt för den enskilda.
Sett många siffror kastas runt... Detta är säkert balansräkningen men är det verkligen EBITDA? Vill minnas att just Ellevio var en av de som inte hade betalat ut vinst till sina ägare på ganska många år men jag kan ha fel
 
4774 4774 skrev:
Hum, den uträkningen skulle jag vilja se när ex Ellevio gick 2 miljarder plus förra året. Vi får betala för samma gång på gång men det händer inte mycket positivt för den enskilda.
Vinst... Är den delen företagen inte lyckats pytsa in under andra konton som inte beskattas😉
 
  • Gilla
spikplanka
  • Laddar…
Fairlane
M Mr. Gullberg skrev:
Hehe, ja😏

Det som ens kommer i närheten av såna höga laster är ju uppvärmning/varmvatten, laddning elbil, AC, pooler, bastu.

Dom flesta duschar och badar bastu vakna misstänker jag😅 troligen inte mitt i natten🤔
Visst är det så. Däremot kan man ju värma vattnet när man sover, det måste ju inte ske klockan 7 på morgonen om man duschar då.
M Mr. Gullberg skrev:
Elbil laddas väl med fördel på natten.
Helt klart. Det gör nog de flesta också. Några börjar nog ladda för tidigt och några laddar nog onödigt fort. Alla kommer inte ändra sig eller kunna ändra sig, men får man några fler att tänka lite så kan det på å totalen göra mycket.
Ungefär som att en minskning av biltrafiken med 10% vissa tider kan vara skillnaden mellan att trafiken flyter och att den står still.
M Mr. Gullberg skrev:
Uppvärmning sker väl på den moderna pannans premisser tänker jag, när det behövs🤔
Ja där lär man inte kunna göra så mycket.
M Mr. Gullberg skrev:
Hushållselen som man pratar om, kaffebryggare, laga mat etc. är ju bara en droppe i havet. För dom flesta blir det nog svårt att styra om så mycket😏
Riktigt, det är en droppe i havet. Trots det så verkar många tro att deras kaffekopp kommer kosta flera 100 kronor om de inte brygger den mitt i natten .
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
M Mr. Gullberg skrev:
Vinst... Är den delen företagen inte lyckats pytsa in under andra konton som inte beskattas😉
Om det ändå vore så enkelt... Vi bor trots allt i ett land med relativt låg korruption. Operationell vinst och vinstuttag är olika saker. Sökte lite och hittade inte exakt samma artikel men DI skriver här att åtminstone Ellevio verkar ha tagit ut någon vinst (värre med t.ex EON dock... Jävla Eon...). Om elnätsägarna gör en stor operationell vinst som sedan återinvesteras i elnäten så är det hur exakt önskvärt scenario...

https://www.di.se/nyheter/vinstmiljarder-gar-till-agarna-i-stallet-for-elnaten/
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Frågan är väl om 3x totala kapaciteten räcker till🤔

Övergången från fossila bränslen till att ersättas med el är inte helt problemfri😏

1 liter bränsle innehåller i stora drag ca 10kwh, även om t ex. en elmotor är väldigt mycket effektivare än den effektivaste fossila motorn, så kan man ju få en liten bild av hur läget ser ut😳
 
M Mr. Gullberg skrev:
Frågan är väl om 3x totala kapaciteten räcker till🤔

Övergången från fossila bränslen till att ersättas med el är inte helt problemfri😏

1 liter bränsle innehåller i stora drag ca 10kwh, även om t ex. en elmotor är väldigt mycket effektivare än den effektivaste fossila motorn, så kan man ju få en liten bild av hur läget ser ut😳
Utan att avslöja exakt vad jag jobbar med så kan jag säga att det har räknats en heeeel del på detta. Den största påverkan är inte omställningen för fordonsflottan som många verkar tro... Det största behovet kommer från industrin... Stål, batterier, kemi, pappersmassa och datahallar står för det största behovet
 
  • Gilla
4774 och 4 till
  • Laddar…
JockeUtanKniven JockeUtanKniven skrev:
Om det ändå vore så enkelt... Vi bor trots allt i ett land med relativt låg korruption. Operationell vinst och vinstuttag är olika saker. Sökte lite och hittade inte exakt samma artikel men DI skriver här att åtminstone Ellevio verkar ha tagit ut någon vinst (värre med t.ex EON dock... Jävla Eon...). Om elnätsägarna gör en stor operationell vinst som sedan återinvesteras i elnäten så är det hur exakt önskvärt scenario...

[länk]
Mmm, visst är det roligt läsning😏
Man förstår ju dock varför folk reagerar på alla höjningar😞
30-40% vinstmarginal... Det är ju inga småpengar precis😏
Det hade räckt till lite mer kabel😅
 
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
M Mr. Gullberg skrev:
Mmm, visst är det roligt läsning😏
Man förstår ju dock varför folk reagerar på alla höjningar😞
30-40% vinstmarginal... Det är ju inga småpengar precis😏
Det hade räckt till lite mer kabel😅
Det jag menar... Folk verkar inte vara tillräckligt insatta för att se skillnad på de som för upp 75% av vinsten till moderbolaget och de som återinvesterar 90%+ av summan... 30-40% **operationell vinst** är en pappersprodukt innan återinvesteringar sker
 
  • Gilla
Mr. Gullberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.