1 508 976 läst · 24 707 svar
1509k läst
24,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 274 inlägg
Inga problem, har gjorts på priusen och leafen ett tag.G Guzzen1 skrev:Laga ett batteri? Det man kan göra är att byta enskilda celler men det är knappast görbart på ett batteri som är några år gammalt. Då kommer du att ha ett batteri med obalans eftersom resten av batteriet har celler med sämre kapacitet. Batteriets övervakning kommer att jämna ut detta så att de nya cellerna i princip hamnar på samma nivå som övriga och inget är vunnet mer än att batteriet fungerar men på samma låga nivå. Dessutom är det jäkligt dyrt idag att laga ett batteri. Hur priset blir i framtiden får vi väl se men det är en operation som kräver specilist-kunskaper. Går övervakningselektroniken sönder så blir det också en dryg kostnad.
Men som jag sagt tidigare, den som gillar elbil åker elbil och vi andra får hanka oss fram med gammal teknik. Jag behöver en bil som kan dra minst 1500 kg och då är el inte ett alternativ och att den är för dyr i inköp.
Man byter helt enkelt till en cell med liknande karaktäristik från ett kasserat pack.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 274 inlägg
Har du räknat på vilka arealer som behöver odlas på för att förse oss med biodrivmedel?G Guzzen1 skrev:Det går ju även att använda biodrivmedel som t.ex metanol och biogas. Dessa alstrar betydligt mindre koldioxid än fossila och skulle kunna vara ett bra mellansteg i övergången till det allenrådande alternativet el. Dessa kan vi dessutom ta fram här hemma istället för att importera som mycket av etanolen.
Varför skulle inte en elbil få bära sina kostnader för nerskitning? Brytningen av råvaror till batterierna skapar betydande utsläpp, men på elens altare är det tydligen inte ett problem. Men den som lever får se.
Påminner också om att Sverige släpper ut 1,4 promille globalt och av detta står transport för ca 25%. Detta inbebär INTE att vi ska nöja oss men den den omställningshysteri som är idag är icke nödvändig. Vi ligger redan nu på netto noll eller mycket nära netto noll beroende på vem man pratar med på oberoende expertnivå. Pratar med MP så kan Sverige rädda världen om vi slutar släppa ut helt.
Slänger man ett elbilsbatteri eller återvinner man det?
Du får tro precis vad du vill.G Guzzen1 skrev:Laga ett batteri? Det man kan göra är att byta enskilda celler men det är knappast görbart på ett batteri som är några år gammalt. Då kommer du att ha ett batteri med obalans eftersom resten av batteriet har celler med sämre kapacitet. Batteriets övervakning kommer att jämna ut detta så att de nya cellerna i princip hamnar på samma nivå som övriga och inget är vunnet mer än att batteriet fungerar men på samma låga nivå. Dessutom är det jäkligt dyrt idag att laga ett batteri. Hur priset blir i framtiden får vi väl se men det är en operation som kräver specilist-kunskaper. Går övervakningselektroniken sönder så blir det också en dryg kostnad.
Men som jag sagt tidigare, den som gillar elbil åker elbil och vi andra får hanka oss fram med gammal teknik. Jag behöver en bil som kan dra minst 1500 kg och då är el inte ett alternativ och att den är för dyr i inköp.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 274 inlägg
Källa på att Sverige ligger nära netto noll?G Guzzen1 skrev:Det går ju även att använda biodrivmedel som t.ex metanol och biogas. Dessa alstrar betydligt mindre koldioxid än fossila och skulle kunna vara ett bra mellansteg i övergången till det allenrådande alternativet el. Dessa kan vi dessutom ta fram här hemma istället för att importera som mycket av etanolen.
Varför skulle inte en elbil få bära sina kostnader för nerskitning? Brytningen av råvaror till batterierna skapar betydande utsläpp, men på elens altare är det tydligen inte ett problem. Men den som lever får se.
Påminner också om att Sverige släpper ut 1,4 promille globalt och av detta står transport för ca 25%. Detta inbebär INTE att vi ska nöja oss men den den omställningshysteri som är idag är icke nödvändig. Vi ligger redan nu på netto noll eller mycket nära netto noll beroende på vem man pratar med på oberoende expertnivå. Pratar med MP så kan Sverige rädda världen om vi slutar släppa ut helt.
Eller du kanske menar att 0.14% av världens utsläpp kan avrundas till?
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Biogas är en restprodukt som annars hade gått till spillo. Minns när Volvo tog bort läderklädsel för att skona kornas miljöpåverkan. Miljömupparna applåderade då dom på fullt allvar trodde att man födde upp kossor för att bli inredningar till bilar när skinnet i själva verket är en restprodukt från köttindustrin😏13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 274 inlägg
Ja och hur mycket biogas kan vi tillverka i förhållande till vår förbrukning av fossila bränslen?M Markarbetaren skrev:Biogas är en restprodukt som annars hade gått till spillo. Minns när Volvo tog bort läderklädsel för att skona kornas miljöpåverkan. Miljömupparna applåderade då dom på fullt allvar trodde att man födde upp kossor för att bli inredningar till bilar när skinnet i själva verket är en restprodukt från köttindustrin😏
Har läst för längesedan att biogasen har en potential att driva lastbilsflottan, om jag minns rätt.13th Marine skrev:
Att landet Sverige inte har så stor påverkan pga av ganska liten befolkning är ju inte konstigt, men vi har per capita en stor påverkan. Vi har ju dessutom en skuld tillbaka i tiden och mot andra länder. Jag o många med mig anser att vi har en moralisk skyldighet att att minimera vår miljöpåverkan. Vi kommer aldrig kunna komma ner till noll, men vi strävar sakta men säkert mot mindre utsläpp, lägre klimatavtryck, minska uttag av icke förnybara resurser och bevarande av biologisk mångfald. Många på höger sidan ser ju detta som ett hot, speciellt bland populister. Elbilar som de ser ut idag är inte den slutliga lösningen, utan konceptet kommer att utvecklas och förfinas. Hur samhället, tekniken ser ut om 50 år är ju dock lite svårare att sia om. Gå tillbaka 50 år o fundera på vad som hänt. Har dock svårt att se att fossilfordon kommer att vara kvar i västvärlden, mer som som vetranfordon.
Din första mening är helt korrekt.M Markarbetaren skrev:Biogas är en restprodukt som annars hade gått till spillo. Minns när Volvo tog bort läderklädsel för att skona kornas miljöpåverkan. Miljömupparna applåderade då dom på fullt allvar trodde att man födde upp kossor för att bli inredningar till bilar när skinnet i själva verket är en restprodukt från köttindustrin😏
Men sen blir det fel.
Om du räknar på hur mycket biogas som produceras idag och sen tittar på energin som krävs för fordonsflottan så kommer du inse att den inte klarar att att göra nån större skillnad, dessutom förespråkas det att inte slänga "mat" vilket ironiskt nog är negativt för gasproduktionen.
Missförstå mig fel gasen har en plats i samhället.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 274 inlägg
Förlåt, jag roade mig med en räkneövning.
Svensk förbrukning av bensin och diesel är 24.6miljoner liter per dag.
https://carup.se/sa-mycket-extra-tjanar-staten-pa-de-rekordhoga-priserna-pa-bensin-och-diesel/
På en hektar får man ut 1200kg rapsolja
https://www.slu.se/globalassets/ew/org/inst/vpe/resurser/demonstrationsodlingen/en-kvadratmeter.pdf
Låt oss säga att man får 1l bränsle av 1kg olja.
24 600 000 x 365 / 1200 = ca 7 500 000 ha.
7.5 miljoner hektar behöver odlas för att förse oss med drivmedel.
Sverige odlar idag på ca 3 miljoner hektar.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Jordbruk_i_Sverige
Ekvationen går inte riktigt ihop för min del.
Edit: vill förtydliga att 3M ha är total odling, dvs ALLT vi odlar i Sverige inte bara raps.
Svensk förbrukning av bensin och diesel är 24.6miljoner liter per dag.
https://carup.se/sa-mycket-extra-tjanar-staten-pa-de-rekordhoga-priserna-pa-bensin-och-diesel/
På en hektar får man ut 1200kg rapsolja
https://www.slu.se/globalassets/ew/org/inst/vpe/resurser/demonstrationsodlingen/en-kvadratmeter.pdf
Låt oss säga att man får 1l bränsle av 1kg olja.
24 600 000 x 365 / 1200 = ca 7 500 000 ha.
7.5 miljoner hektar behöver odlas för att förse oss med drivmedel.
Sverige odlar idag på ca 3 miljoner hektar.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Jordbruk_i_Sverige
Ekvationen går inte riktigt ihop för min del.
Edit: vill förtydliga att 3M ha är total odling, dvs ALLT vi odlar i Sverige inte bara raps.
Redigerat:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Idag motsvarar vår biogasproduktion ungefär 250 miljoner liter bensin. Om en bil rullar 1500 mil per år och förbrukar 0,5L/mil motsvarar det driften av 330,000 bilar om min matte stämmer.13th Marine skrev:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Tänker du samma med elbilen? "Om vi byter alla fossilbilar mot elbilar skulle vi behöva producera XXXXX tWh el per år...då fattas det XX kärnkraftverk"..13th Marine skrev:Förlåt, jag roade mig med en räkneövning.
Svensk förbrukning av bensin och diesel är 24.6miljoner liter per dag.
[länk]
På en hektar får man ut 1200kg rapsolja
[länk]
Låt oss säga att man får 1l bränsle av 1kg olja.
24 600 000 x 365 / 1200 = ca 7 500 000 ha.
7.5 miljoner hektar behöver odlas för att förse oss med drivmedel.
Sverige odlar idag på ca 3 miljoner hektar.
[länk]
Ekvationen går inte riktigt ihop för min del.
Vi släpper ut lite mest pga att vi är få, det finns gott om ännu mindre länder och man skulle absolut kunna bryta upp Sverige i regioner och med det resonemanget minska utsläppen ännu mer.G Guzzen1 skrev:Det går ju även att använda biodrivmedel som t.ex metanol och biogas. Dessa alstrar betydligt mindre koldioxid än fossila och skulle kunna vara ett bra mellansteg i övergången till det allenrådande alternativet el. Dessa kan vi dessutom ta fram här hemma istället för att importera som mycket av etanolen.
Varför skulle inte en elbil få bära sina kostnader för nerskitning? Brytningen av råvaror till batterierna skapar betydande utsläpp, men på elens altare är det tydligen inte ett problem. Men den som lever får se.
Påminner också om att Sverige släpper ut 1,4 promille globalt och av detta står transport för ca 25%. Detta inbebär INTE att vi ska nöja oss men den den omställningshysteri som är idag är icke nödvändig. Vi ligger redan nu på netto noll eller mycket nära netto noll beroende på vem man pratar med på oberoende expertnivå. Pratar med MP så kan Sverige rädda världen om vi slutar släppa ut helt.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 274 inlägg
Skillnaden är att ett kärnkraftverk inte kräver landyta på samma sätt.M Markarbetaren skrev:
Dessutom är elbilen effektivare så om vi antar att Sverige förbrukar 100 fossilbränsle så skulle det bara behövas runt 30 av samma mängd energi för att driva elfordonen.
Om man ändå fortsätter att ladda elbilarna med fossilt så är det ändå effektivare att göra så än att köra fossilt direkt i bilarna