R Rkarlsson skrev:
Det är dock en hybrid ;) Och den går typ 4 km per laddning, det går åt 1175 kWh per resa på 20 minuter. Dieselmotorerna ligger kvar i alla båtarna :)
Vi åkte med Tycho Brahe idag hem från DK, svinigt dyr båt får jag säga för enkel resa, det var billigare förr.
Lite intressant är väl vad miljön kan spara på detta.
23 000 ton är inte illa.
Urklipp nedan.

Under 2018 invigdes världens största batterifärjor – Tycho Brahe och Aurora från ForSea. Därmed slutfördes ett flera år långt projekt, där konventionella dieselmotorer konverterats till batteridrift. Den nya tekniken minskar utsläppen med ungefär 65 procent eller motsvarande 23 000 ton koldioxid per år.
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Lite intressant är väl vad miljön kan spara på detta.
23 000 ton är inte illa.
Urklipp nedan.

Under 2018 invigdes världens största batterifärjor – Tycho Brahe och Aurora från ForSea. Därmed slutfördes ett flera år långt projekt, där konventionella dieselmotorer konverterats till batteridrift. Den nya tekniken minskar utsläppen med ungefär 65 procent eller motsvarande 23 000 ton koldioxid per år.
Jo i med de kunde konvertera befintliga båtar så kunde de ju spara.
Det kostade dock 300 miljoner kronor, vilket var modigt då diskussionerna om tunneln var uppe på gröten igen. Den är dock pausad igen fatta jag det som, men den är påbörjad för xx år sedan :)
 
S
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Man kan ju få sig en skaplig kopp kaffe och som sagt en hyfsad korv. Men det ska bli intressant att se om det räcker eller om det blir snabbmatshaken som i första hand blir dragplåster för snabbladdarna. Inte för att det kanske alltid är så bra mat där heller…
En vanlig kopp kaffe är alltid en vinnare!🙂 Men jag tror att 'lite' bättre mat än bensintappskorv eller snabbmatställen kommer att få många laddkunder. Inbillar mig att trenden redan är sådan. Vad skall folk göra i 30-60 minuter? Äta, handla, shoppa verkar perfekt. Titta var stora laddstationer växer fram.

Men allt beror på framtida laddtider och effektivitet. Just nu är nog trenden given.
 
De flesta elbilar laddar 10–80 % runt eller under en halvtimme. Så mycket mer än snabbmat hinns inte med då. Om man ens ska så långt att man behöver ladda så mycket.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
S
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
De flesta elbilar laddar 10–80 % runt eller under en halvtimme. Så mycket mer än snabbmat hinns inte med då. Om man ens ska så långt att man behöver ladda så mycket.
Yes, men jag tänkte mig ett fall av långfärd. När man måste ha fullt eller nästan fullt..
I övrigt tänker sig nog de flesta att ladda hemma. Eller bara en hamburgarladdning🍔🌭 i farten.

Intressant att studera var nya stationer växer fram, och antalet laddstationer där samt snabb-laddkapacitet (invecklat detta!). Finns säkert kartor på detta.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
De flesta elbilar laddar 10–80 % runt eller under en halvtimme. Så mycket mer än snabbmat hinns inte med då. Om man ens ska så långt att man behöver ladda så mycket.
De är ju de jag säger.. bilarna ladda försnabbt nuförtiden😅
 
  • Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
richardtenggren
S styren skrev:
Yes, men jag tänkte mig ett fall av långfärd. När man måste ha fullt eller nästan fullt..
I övrigt tänker sig nog de flesta att ladda hemma. Eller bara en hamburgarladdning🍔🌭 i farten.

Intressant att studera var nya stationer växer fram, och antalet laddstationer där samt snabb-laddkapacitet (invecklat detta!). Finns säkert kartor på detta.
Tror snarare du lär tänka om, det är bättre med två snabba stopp än ladda fullt på ett långt stopp.

A Alexn72 skrev:
De är ju de jag säger.. bilarna ladda försnabbt nuförtiden😅
Lite det problemet vi hade på semestern, parkerade för att gå runt i Borgholm, blev nojig över hur lång tid man fick stå kvar efter full laddning, så fick lite stress 😂
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Det beror väl på hur mycket man kör? Det finns ju break-even för miljökonsekvens även för ett elfordon. Miljöpåverkan av tillverkningen av ett batteri kontra användningen måste ju tas med i ekvationen. Någon har säkert koll på vart break-even ligger för en Tesla M3 LR när det gäller utsläpp. Har läst siffror på +10,000 mil och kör man 500 mil/år så tror jag att en fossildriven bil kan ha en större fördel. Om den sedan drivs på Etanol, gas eller HVO så är frågan om den inte är bättre ur miljösynpunkt.
Sorry men det där argumentet luktar.
Har du inte råd med en ny elbil:
Gör som jag: Köp en begagnad.

PS Fick tillfälle att stifta närmare bekantskap med en id4 häromdan.
Ww verkar ha koll på läget!
 
S
richardtenggren richardtenggren skrev:
Tror snarare du lär tänka om, det är bättre med två snabba stopp än ladda fullt på ett långt stopp.



Lite det problemet vi hade på semestern, parkerade för att gå runt i Borgholm, blev nojig över hur lång tid man fick stå kvar efter full laddning, så fick lite stress 😂
Kör man i inlandet så är det glest mellan laddarna utgår jag ifrån. Personligen så unviker E4 och dito supertråkiga stora riksvägar. Då handlar det om en helt annan laddstrategi.
 
richardtenggren
S styren skrev:
Kör man i inlandet så är det glest mellan laddarna utgår jag ifrån. Personligen så unviker E4 och dito supertråkiga stora riksvägar. Då handlar det om en helt annan laddstrategi.
Jag är nybörjare och åker väl någon enstaka längre resa per år, typ sommarsemestern och fjällen.
Om du är nyfiken kan du ju kolla typ ChargeFinder eller PlugShare (finns säkert andra sidor/appar också), men det finns rätt många laddare vid en snabb koll.
Karta över elbilsladdstationer, färgkodade markörer, webbplats ChargeFinder, Europa-översikt, geografisk fördelning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Notera att alla inte är med, verkar vara lite buggigt, panorerar och zoomar man lite så dyker fler upp eller försvinner nån.
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
S styren skrev:
Kör man i inlandet så är det glest mellan laddarna utgår jag ifrån.
Inte särskilt. I alla fall inte söder om Norrbottens fjällvärld.
Karta från ChargeFinder appen som visar laddstationer för elfordon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Karta med ChargeFinder-appen visar laddningsstationer för elbilar i Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Är ju på väg att köpa en Tesla men har lite svårt att förstå betalningen.

Står att man får faktura innan leverans. Ska den betalas före då antar jag? Eller kan man betala efter leverans. Är det för någon dokumentation och registrering?

Om man väljer "kontant betalning" på beställningen som det står uttryckligen men jag fattar allvarligt inte mig på Tesla när det gäller beställning.
 
richardtenggren
P Pligg85 skrev:
Är ju på väg att köpa en Tesla men har lite svårt att förstå betalningen.

Står att man får faktura innan leverans. Ska den betalas före då antar jag? Eller kan man betala efter leverans. Är det för någon dokumentation och registrering?

Om man väljer "kontant betalning" på beställningen som det står uttryckligen men jag fattar allvarligt inte mig på Tesla när det gäller beställning.
Du ska betala bilen innan leverans, om jag minns rätt så skulle man betala efter man bokat upphämtningstiden, man får dock slutfakturan tidigare :)
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Du ska betala bilen innan leverans, om jag minns rätt så skulle man betala efter man bokat upphämtningstiden, man får dock slutfakturan tidigare :)
Problematiken blir då att jag aldrig betalar i förskott när jag inte har bilen direkt.

En sedelbunt eller dra kortet och åka med bilen skulle fungera.

Alternativt som sist och köpa den på avbetalning och ringa finansbolaget och begära slutavi men det är ju väldigt onödigt.

Kontant ska väl vara kontant och fixar man jämn summa så förstår jag inte problemet.
 
JanneJanne123
Förstår hur du tänker och håller med på ett teoretisk plan, men nu är det här Tesla och Tesla kan göra precis hur de vill, folk står på kö att köpa ändå.

Man få också finna sig i att åka ut till något shady industriområde och om man inte hämtar sin bil på den tidpunkt den dyker upp säljs den till någon annan.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.