sunnis
M Markarbetaren skrev:
Tänker du samma med elbilen? "Om vi byter alla fossilbilar mot elbilar skulle vi behöva producera XXXXX tWh el per år...då fattas det XX kärnkraftverk"..
Transportbehovet är ca 12TWh… det motsvarar bara några procent av vår totala energiproduktion idag.
 
  • Gilla
EdwinG84 och 2 till
  • Laddar…
G
D djac skrev:
Vi släpper ut lite mest pga att vi är få, det finns gott om ännu mindre länder och man skulle absolut kunna bryta upp Sverige i regioner och med det resonemanget minska utsläppen ännu mer.
Mja, inte bara. Sverige försökte göra sig mindre oljeberoende slutet 70 tal, byggde ut vattenkraften och byggde kärnkraft.
Man kunde ju ha byggt kol och gas kraftverk i stället och då hade det varit lättare nu att minska i procent.
 
Här är snabbladdare med rejäl kapacitet:
Metalltrappa, fartygsdäck, säkerhetsstaket, dockningsstation, kablar, marina detaljer, ingen person synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fartyg med namnet "Aurora af Helsingborg", lastbil, brygga, delvis synlig person på fartyget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Fairlane
Och för den som är orolig att det inte går att dra tyngre släp med elfordon... 😉

Vit och grön Scania el-lastbil, text indikerar Boliden köp, för tunga transporter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
richardtenggren och 4 till
  • Laddar…
Jag kikar på att köpa en fotogendriven veterantraktor men det verkar glest med mackar som säljer motorfotogen.

Det fick mig att fundera på hur snabbt övergången från fotogen till diesel gick? 1950 verkar nästan alla nya traktorer varit fotogen- eller bensindrivna men 1965 var alla dieseldrivna.

Om det här forumet hade funnits 1953 kanske vi haft tråden "För tidigt att köpa dieseltraktor?" 😁
 
Redigerat:
  • Gilla
findus42 och 5 till
  • Laddar…
S
Nissens Nissens skrev:
Att kalla det mackarna har för restauranger är en lätt överdrift. Det är korvar med sannolikt några få % kötthalt som ligger där o rullar ett tag för att stoppas ner i ett korvbröd. 😊
M Markarbetaren skrev:
Snart kommer rapporter om elbilarnas samhällskostnader för fetma och hjärtkärlsjukdomar. 😁
Elbilsförare är/blir fetare för att dom har (lång)- tråkigt när dom tankar. 😃
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Jag kikar på att köpa en fotogendriven veterantraktor men det verkar glest med mackar som säljer motorfotogen.

Det fick mig att fundera på hur snabbt övergången från fotogen till diesel gick? 1950 verkar nästan alla nya traktorer varit fotogen- eller bensindrivna men 1965 var alla dieseldrivna.

Om det här forumet hade funnits 1953 kanske vi haft tråden "För tidigt att köpa dieseltraktor?" 😁
Åtminstone en bit på 70-talet kunde man ju köpa motorfotogen till båtar med tändkulemotor, vet jag.
 
G Guzzen1 skrev:
Laga ett batteri? Det man kan göra är att byta enskilda celler men det är knappast görbart på ett batteri som är några år gammalt. Då kommer du att ha ett batteri med obalans eftersom resten av batteriet har celler med sämre kapacitet. Batteriets övervakning kommer att jämna ut detta så att de nya cellerna i princip hamnar på samma nivå som övriga och inget är vunnet mer än att batteriet fungerar men på samma låga nivå. Dessutom är det jäkligt dyrt idag att laga ett batteri. Hur priset blir i framtiden får vi väl se men det är en operation som kräver specilist-kunskaper. Går övervakningselektroniken sönder så blir det också en dryg kostnad.
Men som jag sagt tidigare, den som gillar elbil åker elbil och vi andra får hanka oss fram med gammal teknik. Jag behöver en bil som kan dra minst 1500 kg och då är el inte ett alternativ och att den är för dyr i inköp.
När min ID4 var på inspektion kom de fram till att en batterimodul skulle bytas. Så skedde på garantin. Så i alla fall Volkswagen anser att man kan byta enstaka celler efter två år.
 
M
H HenrikHuslöse skrev:
Jag kikar på att köpa en fotogendriven veterantraktor men det verkar glest med mackar som säljer motorfotogen.

Det fick mig att fundera på hur snabbt övergången från fotogen till diesel gick? 1950 verkar nästan alla nya traktorer varit fotogen- eller bensindrivna men 1965 var alla dieseldrivna.

Om det här forumet hade funnits 1953 kanske vi haft tråden "För tidigt att köpa dieseltraktor?" 😁
Enda fördelen med bensin eller fotogen framför diesel var väl att traktorn blev billigare. Dieselmotorer fanns ju men man använde även andra billigare lösningar för att kunna köra på diesel. Hesselmanmotor eller tändkulemotor till exempel.
 
M
H HenrikHuslöse skrev:
Jag kikar på att köpa en fotogendriven veterantraktor men det verkar glest med mackar som säljer motorfotogen.

Det fick mig att fundera på hur snabbt övergången från fotogen till diesel gick? 1950 verkar nästan alla nya traktorer varit fotogen- eller bensindrivna men 1965 var alla dieseldrivna.

Om det här forumet hade funnits 1953 kanske vi haft tråden "För tidigt att köpa dieseltraktor?" 😁
Spännande att staten gav "bonus" för hela traktorns livslängd till alla som hade fotogentraktor och som konverterade om dom.
 
Fairlane
Nissens Nissens skrev:
Att kalla det mackarna har för restauranger är en lätt överdrift. Det är korvar med sannolikt några få % kötthalt som ligger där o rullar ett tag för att stoppas ner i ett korvbröd. 😊
Inte för att jag tycker det är världens bästa käk, men en kabanoss hos OKQ8 såg jag häromdagen att det skulle vara omkring 85% kött i och det verkar vara detsamma hos Circle K.
 
Nissens
Fairlane Fairlane skrev:
Inte för att jag tycker det är världens bästa käk, men en kabanoss hos OKQ8 såg jag häromdagen att det skulle vara omkring 85% kött i och det verkar vara detsamma hos Circle K.
Har inte sett så många snabbladdstationer hos dem, men kan ha kollat för dåligt. 😊

Låter ju bra om de försöker ha bra korvar, men visst är det inte så kul käk på mackarna.
 
Man kan ju få sig en skaplig kopp kaffe och som sagt en hyfsad korv. Men det ska bli intressant att se om det räcker eller om det blir snabbmatshaken som i första hand blir dragplåster för snabbladdarna. Inte för att det kanske alltid är så bra mat där heller…
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Här är snabbladdare med rejäl kapacitet:
[bild][bild]
Det är dock en hybrid ;) Och den går typ 4 km per laddning, det går åt 1175 kWh per resa på 20 minuter. Dieselmotorerna ligger kvar i alla båtarna :)
Vi åkte med Tycho Brahe idag hem från DK, svinigt dyr båt får jag säga för enkel resa, det var billigare förr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.