J jocke31 skrev:
En annan detalj som man inte bör glömma är den förväntade värdeminskningen på en ny bil. Den är garanterat högre för fossilbilar än elbilar, och jag är rätt övertygad om att begagnade fossilbilar kommer bli mer och mer svårsålda framöver. Både pga att bränslepriserna kommer stiga, att olika straffskatter för fossilbilsr kommer öka med tiden och att man helt enkelt inte kommer få köra fossilbil i städer överhuvudtaget framöver.
Visst - en färdigbetald servicefri fossilbil som fortfarande går bra kan fortfarande vara ekonomiskt fördelaktig jämfört med en elbil, speciellt för de som kör väldigt lite.
Men att ”investera” i en ny fossilbil… Skulle inte tro det. Är väl ungefär som att köpa en fabriksny VHS-bandspelare, personsökare eller fax.
Investera i en begagnad elbil är lika dumt. Skulle batteriet behöva bytas så är elbilen betald en gång till och förr eller senare så händer det.
 
G Guzzen1 skrev:
Investera i en begagnad elbil är lika dumt. Skulle batteriet behöva bytas så är elbilen betald en gång till och förr eller senare så händer det.
Detta har diskuterats innan.
Batterier går att laga och ju fler som går i sönder så kommer den marknaden också att växa.
Precis samma sak gäller för motorerna i ice bilarna.
Inte alla som skrotar sina bilar när motorn eller växellådan rasar:
En del går ju faktiskt att laga:)
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
det var någon nollåtta här nyss och sade att köer inte är något större problem inne i stan.
Det var jag, och det är det inte.* Köerna är framför allt ett förortsproblem. Och hittar man en bilkö inne i stan i juli så är man nog rätt känslig för vad en kö är.

Men @Kloges observation att cykel ofta är det snabbaste sättet att ta sig fram i en stad på stämmer nog ändå. Jag kan också ta en voj när jag har bråttom, annars går jag mest.


*Sen gör det inget om du inte återger saker ur sitt sammanhang och låter bli att låtsas som om det jag skrev var en generell kommentar. Det var, som du vet, skrivet i förhållande till vilka som påverkas av Stockholms föreslagna miljözoner.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 3 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Detta har diskuterats innan.
Batterier går att laga och ju fler som går i sönder så kommer den marknaden också att växa.
Precis samma sak gäller för motorerna i ice bilarna.
Inte alla som skrotar sina bilar när motorn eller växellådan rasar:
En del går ju faktiskt att laga:)
Här ville märkesverkstan ha 250 000kr för att byta batteriet. Men felet var en komponent för 600 kr
 
  • Wow
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D
T Troberg skrev:
Nej, men definitivt en fråga när man diskuterar att avskaffa fossila bränslen. Om inte bilarna har dem, då kommer det inte att produceras för tanks heller, och i ett krig så kan man inte räkna med att ha el, och man vill inte sitta på en packe lipo-batterier när man blir beskjuten.

Face it, att producera bensin/diesel kräver enorma investeringar och anläggningar. Det är inget man gör enbart för en liten nischanvänding.
Det kommer nog finnas användningsområden kvar ska du se men rätt intressant att få insikten varför fossilt kramas så mycket, det är alltså ett missriktat bevarandeprojekt som pågår, nostalgi.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Kör man bara som folk så är det ingen som tutar. 😉


Ja, jävligt fel, det är ju en gågata! 😉

Det låter faktiskt ovanligt. Väldigt många som ligger under hastighetsbegränsningen och väldigt ovanligt med tutande tycker jag. Man tar sig förbi så fort det går. Undantaget förstås de som lägger sig i mittfil... De SKA man tuta på! 😉
Jag kör alltid som folk :p Avlade bara 6 år av mitt liv i en sketen taxi med runt 70-100 tusen mil så körvanan finnes. De tutade ändå =)

Nej jag körde inte på drottninggatan, jag var i området runt om där ;) Hade de inte varit pandemi så hade vi ställt bilen där vi bodde i Kista och tagit pendeln när vi skulle in i stan, men vi hade även rörelsehindrad med oss så det hade varit svårt.

Jag håller mig alltid så långt till höger om jag vill hinna med, ändå tutade folk. Borde ha satt en magnetsskylt på luckan "turist" =)

Jag gjorde ett fel när vi skulle till Skansen, men den skyller jag bort på framförvarande bil (kan jag inte) och råkade hamna i bussfilen. Nu var där inga bussar så de gick ju skitbra :)

Vi tittade på tågresa upp nu för det hade varit kul och åka det tåget nån gång och det är ju smidigt med att bara ha 400 meter gångväg för att hamna i sthlm. Nästan 5k för 2 vuxna och ett barn. Så kanske om vi hittar ett billigt hotell så provar vi väl att ela upp med elbilen.
 
  • Älska
Fairlane
  • Laddar…
Unikt namn
Kloge Kloge skrev:
Här ville märkesverkstan ha 250 000kr för att byta batteriet. Men felet var en komponent för 600 kr
[media]
Första gången en (märkes)verkstad försöker blåsa en bilägare...eller? 🙄
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vem pratar om att avskaffa fossila drivmedel för alla åkdon i hela världen ?
Flera i den här tråden har förordat ett förbud mot fossila drivmedel.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Första gången en (märkes)verkstad försöker blåsa en bilägare...eller? 🙄
Audi ville ha 77k för att fixa den ökända V6a han hade i sin bil (byte av kamkedja och som hör till då den skulle kuggat över).
Visar sig vara en givare för en struntsumma.
 
  • Ledsen
Dilato
  • Laddar…
D
T Troberg skrev:
Flera i den här tråden har förordat ett förbud mot fossila drivmedel.
Det tror jag du (också) har missuppfattat, mer troligt är att man slutar sälja applikationer som använder fossilt, tex personbilar, sen kommer nog bensin och diesel få bära allt mer av sina kostnader och därför mångdubblas i pris, bara dessa två saker kommer innebära stora steg i minskningen av fosiilförbränning.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Flera i den här tråden har förordat ett förbud mot fossila drivmedel.
Har de verkligen det? Vilka och var i så fall? Att det framförts förslag på (eller konstaterats finnas beslut om) att avgasbilar är en sak, men att fossila bränslen helt skulle förbjudas är något annat.

Att exempelvis stridsvagnar och flygplan inom överskådlig tid skulle förbjudas använda fossila bränslen har i alla fall jag missat att någon framfört. Det kan förstås ha skett av någon enstaka dogmatisk person, men knappast av flera regelbundet aktiva skribenter.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Detta har diskuterats innan.
Batterier går att laga och ju fler som går i sönder så kommer den marknaden också att växa.
Precis samma sak gäller för motorerna i ice bilarna.
Inte alla som skrotar sina bilar när motorn eller växellådan rasar:
En del går ju faktiskt att laga:)
Laga ett batteri? Det man kan göra är att byta enskilda celler men det är knappast görbart på ett batteri som är några år gammalt. Då kommer du att ha ett batteri med obalans eftersom resten av batteriet har celler med sämre kapacitet. Batteriets övervakning kommer att jämna ut detta så att de nya cellerna i princip hamnar på samma nivå som övriga och inget är vunnet mer än att batteriet fungerar men på samma låga nivå. Dessutom är det jäkligt dyrt idag att laga ett batteri. Hur priset blir i framtiden får vi väl se men det är en operation som kräver specilist-kunskaper. Går övervakningselektroniken sönder så blir det också en dryg kostnad.
Men som jag sagt tidigare, den som gillar elbil åker elbil och vi andra får hanka oss fram med gammal teknik. Jag behöver en bil som kan dra minst 1500 kg och då är el inte ett alternativ och att den är för dyr i inköp.
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
M
G Guzzen1 skrev:
Laga ett batteri? Det man kan göra är att byta enskilda celler men det är knappast görbart på ett batteri som är några år gammalt.
Har inte Tesla redan satt P för detta? Dvs. man vill inte riskera bilens övriga teknik, bilmärkets rykte osv. genom att låta laga batterierna utan dessa byts enbart som en hel komponent, vilket i sin tur driver upp försäkringspriserna till nivåer som gör att 3 år gamla Teslor blir nån procent dyrare att försäkra än en ICE🙃
 
R Robert-san01 skrev:
Tesla Björn i Norge har gjort ett rätt intressant test. Köra 100mil med en Leaf som gått 9000mil.

Slutsatsen är att man skall kolla status på batteriet om man köper en äldre elbil.

[länk]
Skulle vilja se Fords första bensinbil köra 100mil...
Nog för att jämförelsen haltar men jag kör just en sån nissan leaf och den tar mig fram och tillbaka till jobbet (7mil) varje dag. Och har gjort i 9år....
Den har snart gått 19k mil.
Men att köra 100mil är mer en upplevelse än ett första handsval
 
  • Gilla
  • Haha
Robert-san01 och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Det tror jag du (också) har missuppfattat, mer troligt är att man slutar sälja applikationer som använder fossilt, tex personbilar, sen kommer nog bensin och diesel få bära allt mer av sina kostnader och därför mångdubblas i pris, bara dessa två saker kommer innebära stora steg i minskningen av fosiilförbränning.
Det går ju även att använda biodrivmedel som t.ex metanol och biogas. Dessa alstrar betydligt mindre koldioxid än fossila och skulle kunna vara ett bra mellansteg i övergången till det allenrådande alternativet el. Dessa kan vi dessutom ta fram här hemma istället för att importera som mycket av etanolen.
Varför skulle inte en elbil få bära sina kostnader för nerskitning? Brytningen av råvaror till batterierna skapar betydande utsläpp, men på elens altare är det tydligen inte ett problem. Men den som lever får se.
Påminner också om att Sverige släpper ut 1,4 promille globalt och av detta står transport för ca 25%. Detta inbebär INTE att vi ska nöja oss men den den omställningshysteri som är idag är icke nödvändig. Vi ligger redan nu på netto noll eller mycket nära netto noll beroende på vem man pratar med på oberoende expertnivå. Pratar med MP så kan Sverige rädda världen om vi slutar släppa ut helt.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.