Nissens Nissens skrev:
Suck
Om du läser mess #17203 som jag kommenterade så skriver @ajn82 :
”Ja, och pratar vi Stockholms innerstad så tror jag det händer innan 2030.”
Det var alltså det VI diskuterade och plötsligt ramlar du in och börjar snacka om Stockholms län, det var alltså bara du som inte pratade om innerstaden. Och det är en liten minoritet av Sveriges befolkning som bor i Stockholms stad.

Ordklyverier kan du ägna dig åt bäst du vill, det är ont om lediga P platser i Sthlm, och de som finns är ofta dyra du kan ju tycka något annat, men jag håller inte med. Jag undviker att ta bilen till Sthlm, en av fördelarna med den staden är att tunnelbanan funkar helt ok.
Och lederna i Sthlm är hopplösa att åka på.
Men är det inte väldigt många som bor utanför innerstaden som åker bil i staden? De flesta i staden tar väl inte bilen för att transportera sig i staden och närförort ?
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Men är det inte väldigt många som bor utanför innerstaden som åker bil i staden? De flesta i staden tar väl inte bilen för att transportera sig i staden och närförort ?
Ingen aning, men jag tar helst tåg eller flyg när jag åker dit.
 
Fairlane
R Rkarlsson skrev:
Sthlm är okej att köra i om man pallar med alla dryga sthlm:are som tutar hela tiden.
Kör man bara som folk så är det ingen som tutar. 😉

R Rkarlsson skrev:
Och jag missade att lägga mig i rätt fil nånstans där runt drottninggatan eller vad fan de heter, och vips var jag helt jävla fel.
Ja, jävligt fel, det är ju en gågata! 😉
R Rkarlsson skrev:
Saktade man ner precis under högsta tillåtna hastighet tuta ju mupparna som besatta.
Det låter faktiskt ovanligt. Väldigt många som ligger under hastighetsbegränsningen och väldigt ovanligt med tutande tycker jag. Man tar sig förbi så fort det går. Undantaget förstås de som lägger sig i mittfil... De SKA man tuta på! 😉
 
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Om du läser mess #17203 som jag kommenterade så skriver @ajn82 :
”Ja, och pratar vi Stockholms innerstad så tror jag det händer innan 2030.”
Det var alltså det VI diskuterade och plötsligt ramlar du in och börjar snacka om Stockholms län, det var alltså bara du som inte pratade om innerstaden.
Hur svårt är det att förstå att miljözoner i innerstaden påverkar hela staden – i Stockholm i praktiken minst länet?

Om du undrar finns det en och annan invånare i länet som är förbannade redan på de miljözonsregler som nu finns, med krav på Euro6 för dieselbilar exempelvis, som iofs. bara infördes på Hornsgatan till slut, men de initiala planerna var mer omfattande.
 
Redigerat:
  • Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Hur svårt är det att förstå att miljözoner i innerstaden påverkar hela staden – i Stockholm i praktiken minst länet?

Om du undrar finns det en och annan invånare i länet som är förbannade redan på de miljözonsregler som nu finns, med krav på Euro6 för dieselbilar exempelvis, som iofs. bara infördes på Hornsgatan till slut, men de initiala planerna var mer omfattande.
Att det påverkar staden är naturligt, många i länet bryr sig nog inte, precis som resten av landet. 😊
 
Var nyligen i kungliga huvudstaden och provade på att hyra en elektrisk sparkcykel.
Kul att köra bara att susa förbi de stillastående bilar i köerna.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Kloge Kloge skrev:
Var nyligen i kungliga huvudstaden och provade på att hyra en elektrisk sparkcykel.
Kul att köra bara att susa förbi de stillastående bilar i köerna.
Lustigt att du däger det, det var någon nollåtta här nyss och sade att köer inte är något större problem inne i stan.
Kan tänka mig att det kändes bra att susa förbi. 😊
 
Vi som bor i Stockholmstrakten undviker gärna att ta bilen till innerstaden. Jag brukar då och då parkera på Söder, sedan tar jag hellre t-bana och buss inne i stan. Har iofs min frisör och tandis på Östermalm, men då är d ett en stor fördel att ha elbil eftersom det är betydligt lättare att hitta laddplatser när man ska parkera än fossilplatser. Lätt att hitta laddplats på såväl Strandvägen som Narvavägen och även Valhallavägen.
 
M Markarbetaren skrev:
VW verkar ha gjort lite felbedömning av marknaden, eller så är det en högre räntekurva som ställer till det.
"Enligt siffror som tidningen tagit fram tillverkade Volkswagen 97 000 bilar i ID-serien i Europa från januari till maj. Av dem ska endast 73 000 ha sålts till kund."
[länk]
Nu tror jag att deras största problem är att Tesla sänkte priserna och att de inte följde efter. Räntorna gjorde det ju dessutom inte lättare för dem.

Att Tesla MY är Sveriges mest sålda bil säger en hel del...
 
M
pacman42 pacman42 skrev:
Nu tror jag att deras största problem är att Tesla sänkte priserna och att de inte följde efter. Räntorna gjorde det ju dessutom inte lättare för dem.

Att Tesla MY är Sveriges mest sålda bil säger en hel del...
Jag håller med, känns som att man får lite mer bil och prestanda för pengarna om man väljer Tesla istället för en folkvagn.
 
Ock slipper vänta över ett år
 
Nissens Nissens skrev:
Lustigt att du däger det, det var någon nollåtta här nyss och sade att köer inte är något större problem inne i stan.
Kan tänka mig att det kändes bra att susa förbi. 😊
Bor man på skånska landsbygden så räcker det med fem bilar efter varandra så är det rusningstrafik och kö 😉
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 4 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Sen har jag svårt att se det klena utbudet av elektriska stridsvagnar som ett problem när någon väljer sina nästa tjänstebil.
Nej, men definitivt en fråga när man diskuterar att avskaffa fossila bränslen. Om inte bilarna har dem, då kommer det inte att produceras för tanks heller, och i ett krig så kan man inte räkna med att ha el, och man vill inte sitta på en packe lipo-batterier när man blir beskjuten.

Face it, att producera bensin/diesel kräver enorma investeringar och anläggningar. Det är inget man gör enbart för en liten nischanvänding.
 
T Troberg skrev:
Nej, men definitivt en fråga när man diskuterar att avskaffa fossila bränslen. Om inte bilarna har dem, då kommer det inte att produceras för tanks heller, och i ett krig så kan man inte räkna med att ha el, och man vill inte sitta på en packe lipo-batterier när man blir beskjuten.

Face it, att producera bensin/diesel kräver enorma investeringar och anläggningar. Det är inget man gör enbart för en liten nischanvänding.
Vem pratar om att avskaffa fossila drivmedel för alla åkdon i hela världen ?
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Din bil kostade alltså 870 + 4000/12 + ett par hundra i månaden i service/reparationer + ett par hundra i skatt och försäkring + 1600 i bränsle. Dvs ca 3200:- i månaden.

Man kan leasa t ex en MG4 för 2995:-. Lägg till 200 i laddningskostnad så har du exakt samma kostnad för en sprillans ny ebil som din bensinbil för 83 000:-. Trots den extremt låga värdeminskningen och få reparationer.
Visst, ingen värstingbil, men kravet var ju " ...den som endast ska ha en bil och ta sig fram och tillbaka."
Lesingen gäller väl oftast 1000 mil/år. Många kör mer än så och då blir kalylen annorlunda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.