1 508 885 läst · 24 707 svar
1509k läst
24,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Om man inte har råd med en ny elbil, så föreslår du begagnad, och sen skriver om en id4 i samma inlägg och tittar man snabbt så är billigaste id4 429900 kr just nu.R RogerHql skrev:
Om man inte har råd med en id3 för 479 så har man inte råd med en för 430 heller.
Jag kollade även av de billiga bilarna, småbatterier, zoe är nästan alla med batterihyra. Bor man som mig och pendlar 8 mil om dagen så kan man vara rökt på vintern med dessa små batterierna. Om det hade varit 200% säkert att man kunnat pendla sina 8 mil plus nån mil till på vintern så hade jag valt en bmw i3 istället. Men nu funkade inte en sån dyr bil
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 844 inlägg
Väldigt mycket skandalrubriker. Om man inte klarar 40min avbräck på planen och "förlorar en hel dag" så får nan nog lära sig planera bättre. Men det är Vi bilägare så det kan man väl förvänta sigS styren skrev:Citat podden:
"I Ludvika så var det 80 minuters kö, så jag valde att ladda vid ICA på 22- kWatts laddaren. Det tog visserligen tid, men gick ungefär lika fort som att ladda på andra stationen, pga dess kö. Stoppade i laddaren och kunde gå och göra några andra ärenden under tiden". "I Sälen så var vi försenade pga av detta så vi tog en oplanerad vilodag första dagen." (förlorade en hel skiddag)
Gottland laddkaos tusentals turister samtidigt:
"Står du fem till sex stycken i kö kan man räkna ut att då blir det fem till sex timmars väntan plus min egen laddning."
"Snabbladdare är dyra och den utbyggnaden kommer att ta tid. Vårt fokus är att bygga en infrastruktur för gotlänningarna året om och då vill vi hitta bra och ekonomiskt hållbara lösningar. Då har vi valt att satsa på mer traditionella laddare på 11kW"
Jag tycker man kan släppa den diskussionen, det viktiga är att de nybilar som hälls in i bilpoolen är av rätt sort, resten löser marknaden själv.R Rkarlsson skrev:Om man inte har råd med en ny elbil, så föreslår du begagnad, och sen skriver om en id4 i samma inlägg och tittar man snabbt så är billigaste id4 429900 kr just nu.
Om man inte har råd med en id3 för 479 så har man inte råd med en för 430 heller.
Jag kollade även av de billiga bilarna, småbatterier, zoe är nästan alla med batterihyra. Bor man som mig och pendlar 8 mil om dagen så kan man vara rökt på vintern med dessa små batterierna. Om det hade varit 200% säkert att man kunnat pendla sina 8 mil plus nån mil till på vintern så hade jag valt en bmw i3 istället. Men nu funkade inte en sån dyr bil
Ja jag tycker att folk som väger över på elsidan bör släppa det maniska en del. Folk som inte har råd att köpa en halvdyr elbil har inte råd heller att ha en elbil.D djac skrev:
Det viktiga är att folk får göra precis vad de vill =) Utvecklingen tar ju fart för bilar med bränsle i.
Nja, folk ska inte göra vad de vill alls, de flesta har ingen aning om vad de vill utan kör på av gammal vana.R Rkarlsson skrev:
Jag förutspår en explosion av det jag förmodar att du kallar "maniskt", toleransen för att förstöra framtiden för hundratals miljoner människor, bara för att man "vill och kan", kommer minska mycket fort. Istället för att hävda sin rätt att få fortsätta förstöra så är det en mycket bättre ide att börja fundera på hur man kan dra nytta av detta.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 723 inlägg
Det var faktiskt förarens egentliga vinkel, att han med bättre planering kunnat lösa situationen betydligt bättre.Johannes Carlsson skrev:
Det finns exempelvis betydligt fler snabbladdare i Borlänge fyra mil norrut, men har man redan passerat dessa och är på väg söderut är det förvisso tio mil till Örebro eller Västerås där nästa stora kluster är.
Som jag skrivit flera gånger tidigare hade publikationer som Vi bilägare eller Teknikens värld kunnat fokusera på tips som ”Ladda här på väg till fjällen – hela listan med laddstationer med lite kö!” eller ”Städerna du ska undvika att ladda i på väg till fjällen”, men det gör de aldrig. Artiklar som får sådana som @Nissens att förfasa sig ger tydligen fortfarande mer klick. En eloge ska de dock ha för att ha hittat laddköer som inte hade med Ionity att göra.
Bevakning av köplatsen måste prioriteras. Där föll iden om att nya laddstationer byggs där det finns restaurang.Fairlane skrev:Fast isåfall hjälper det inte om det finns en betydligt bättre restaurang på platsen. Vill man hålla sin plats i kön så går man inte och sätter sig och äter antar jag?
Vad gäller Gotland så är det nog ovanligt med 100 mils sträckkörning så med lite planerande borde man kunna klara sig bra utan snabbladdning.
Vad gäller Gottland och 11kW laddning så duger det nog gott åt lokalbefolkningen. Antagligen bara stressade turister som kräver snabbare laddtid?
Ja men Gotland borde vara mer i behov av just destinationsladdning eftersom det är så litet, bygger man ut detta där turisterna bor så borde det täcka behoven bättre än ett fåtal snabbladdare, som ju är tänkta för förbipasserande.S styren skrev:
Hmm, poängen är väl att med en elbil krävs en helt annan planering än om man har en fossil eller hybridbil. Det kan passa vissa, men det passar inte alla. 😊Nötegårdsgubben skrev:Det var faktiskt förarens egentliga vinkel, att han med bättre planering kunnat lösa situationen betydligt bättre.
Det finns exempelvis betydligt fler snabbladdare i Borlänge fyra mil norrut, men har man redan passerat dessa och är på väg söderut är det förvisso tio mil till Örebro eller Västerås där nästa stora kluster är.
Som jag skrivit flera gånger tidigare hade publikationer som Vi bilägare eller Teknikens värld kunnat fokusera på tips som ”Ladda här på väg till fjällen – hela listan med laddstationer med lite kö!” eller ”Städerna du ska undvika att ladda i på väg till fjällen”, men det gör de aldrig. Artiklar som får sådana som @Nissens att förfasa sig ger tydligen fortfarande mer klick. En eloge ska de dock ha för att ha hittat laddköer som inte hade med Ionity att göra.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 723 inlägg
Ja, min poäng har hela tiden varit att man kan påverka sin situation med planering och att rapporteringen är alarmistisk. Din har verkat vara att köer är det normala. Trevligt om du ändrat dig. 👍Nissens skrev:
Då har du misstolkat det. Jag bara pekar på hur lätt det är att hamna i en laddkö om man inte planerar.Nötegårdsgubben skrev:
Det är något jag valt bort eftersom jag föredrar att slippa planera även för bilen så fort jag skall iväg lite längre. För mig räcker det gott med övrig planering, typ vad man vill uppleva, och var man skall bo. 😊
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 723 inlägg
Klart du gör. Hur har jag kunnat läsa in något annat?Nissens skrev:
Nissens skrev:
Nissens skrev:
Det var inte alla som hade möjlighet att tjacka en T-ford heller, utan fick hålla sig med häst tills vidare.R Rkarlsson skrev:Om man inte har råd med en ny elbil, så föreslår du begagnad, och sen skriver om en id4 i samma inlägg och tittar man snabbt så är billigaste id4 429900 kr just nu.
Om man inte har råd med en id3 för 479 så har man inte råd med en för 430 heller.
Jag kollade även av de billiga bilarna, småbatterier, zoe är nästan alla med batterihyra. Bor man som mig och pendlar 8 mil om dagen så kan man vara rökt på vintern med dessa små batterierna. Om det hade varit 200% säkert att man kunnat pendla sina 8 mil plus nån mil till på vintern så hade jag valt en bmw i3 istället. Men nu funkade inte en sån dyr bil
Men skiftet häst -> automobil skedde trots allt, det var bara att det inte skedde över dan, utan det tog den tid det tog.
Jag antar att vi ser samma idag.
Jag hetsar inte upp mig, möjligen att det fördjupar ojämlikheterna i samhället ännu mer, det är ju svårast för de i hyresrätter att få ta del av de nya fördelarna, och lättast för de i villor. Men det är ju så hela tiden, det är dyrt att vara fattig, tyvärr.