D djac skrev:
Medan vi skojar om eldrivna stridsvagnar så läser jag idag att utvecklingen av eldrivna stridsfordon pågår, bla ses det som en fördel att de är tysta, där fick vi.
Kockums ubåtar...
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
R RogerHql skrev:
Sorry men det där argumentet luktar.
Har du inte råd med en ny elbil:
Gör som jag: Köp en begagnad.

PS Fick tillfälle att stifta närmare bekantskap med en id4 häromdan.
Ww verkar ha koll på läget!
Om man inte har råd med en ny elbil, så föreslår du begagnad, och sen skriver om en id4 i samma inlägg och tittar man snabbt så är billigaste id4 429900 kr just nu.

Om man inte har råd med en id3 för 479 så har man inte råd med en för 430 heller.

Jag kollade även av de billiga bilarna, småbatterier, zoe är nästan alla med batterihyra. Bor man som mig och pendlar 8 mil om dagen så kan man vara rökt på vintern med dessa små batterierna. Om det hade varit 200% säkert att man kunnat pendla sina 8 mil plus nån mil till på vintern så hade jag valt en bmw i3 istället. Men nu funkade inte en sån dyr bil :p
 
S styren skrev:
Citat podden:
"I Ludvika så var det 80 minuters kö, så jag valde att ladda vid ICA på 22- kWatts laddaren. Det tog visserligen tid, men gick ungefär lika fort som att ladda på andra stationen, pga dess kö. Stoppade i laddaren och kunde gå och göra några andra ärenden under tiden". "I Sälen så var vi försenade pga av detta så vi tog en oplanerad vilodag första dagen." (förlorade en hel skiddag)

Gottland laddkaos tusentals turister samtidigt:
"Står du fem till sex stycken i kö kan man räkna ut att då blir det fem till sex timmars väntan plus min egen laddning."
"Snabbladdare är dyra och den utbyggnaden kommer att ta tid. Vårt fokus är att bygga en infrastruktur för gotlänningarna året om och då vill vi hitta bra och ekonomiskt hållbara lösningar. Då har vi valt att satsa på mer traditionella laddare på 11kW"
Väldigt mycket skandalrubriker. Om man inte klarar 40min avbräck på planen och "förlorar en hel dag" så får nan nog lära sig planera bättre. Men det är Vi bilägare så det kan man väl förvänta sig
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Väldigt mycket skandalrubriker. Om man inte klarar 40min avbräck på planen och "förlorar en hel dag" så får nan nog lära sig planera bättre. Men det är Vi bilägare så det kan man väl förvänta sig
80 minuter står det väl på den i Ludvika? 1 timme och 20 minuter.
 
D
R Rkarlsson skrev:
Om man inte har råd med en ny elbil, så föreslår du begagnad, och sen skriver om en id4 i samma inlägg och tittar man snabbt så är billigaste id4 429900 kr just nu.

Om man inte har råd med en id3 för 479 så har man inte råd med en för 430 heller.

Jag kollade även av de billiga bilarna, småbatterier, zoe är nästan alla med batterihyra. Bor man som mig och pendlar 8 mil om dagen så kan man vara rökt på vintern med dessa små batterierna. Om det hade varit 200% säkert att man kunnat pendla sina 8 mil plus nån mil till på vintern så hade jag valt en bmw i3 istället. Men nu funkade inte en sån dyr bil :p
Jag tycker man kan släppa den diskussionen, det viktiga är att de nybilar som hälls in i bilpoolen är av rätt sort, resten löser marknaden själv.
 
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag tycker man kan släppa den diskussionen, det viktiga är att de nybilar som hälls in i bilpoolen är av rätt sort, resten löser marknaden själv.
Ja jag tycker att folk som väger över på elsidan bör släppa det maniska en del. Folk som inte har råd att köpa en halvdyr elbil har inte råd heller att ha en elbil.

Det viktiga är att folk får göra precis vad de vill =) Utvecklingen tar ju fart för bilar med bränsle i.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
D
R Rkarlsson skrev:
Ja jag tycker att folk som väger över på elsidan bör släppa det maniska en del. Folk som inte har råd att köpa en halvdyr elbil har inte råd heller att ha en elbil.

Det viktiga är att folk får göra precis vad de vill =) Utvecklingen tar ju fart för bilar med bränsle i.
Nja, folk ska inte göra vad de vill alls, de flesta har ingen aning om vad de vill utan kör på av gammal vana.

Jag förutspår en explosion av det jag förmodar att du kallar "maniskt", toleransen för att förstöra framtiden för hundratals miljoner människor, bara för att man "vill och kan", kommer minska mycket fort. Istället för att hävda sin rätt att få fortsätta förstöra så är det en mycket bättre ide att börja fundera på hur man kan dra nytta av detta.
 
  • Gilla
Zsam och 3 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Om man inte klarar 40min avbräck på planen och "förlorar en hel dag" så får nan nog lära sig planera bättre.
Det var faktiskt förarens egentliga vinkel, att han med bättre planering kunnat lösa situationen betydligt bättre.

Det finns exempelvis betydligt fler snabbladdare i Borlänge fyra mil norrut, men har man redan passerat dessa och är på väg söderut är det förvisso tio mil till Örebro eller Västerås där nästa stora kluster är.

Som jag skrivit flera gånger tidigare hade publikationer som Vi bilägare eller Teknikens värld kunnat fokusera på tips som ”Ladda här på väg till fjällen – hela listan med laddstationer med lite kö!” eller ”Städerna du ska undvika att ladda i på väg till fjällen”, men det gör de aldrig. Artiklar som får sådana som @Nissens att förfasa sig ger tydligen fortfarande mer klick. En eloge ska de dock ha för att ha hittat laddköer som inte hade med Ionity att göra.
 
  • Gilla
  • Haha
[SKPG]Zamora och 9 till
  • Laddar…
S
Fairlane Fairlane skrev:
Fast isåfall hjälper det inte om det finns en betydligt bättre restaurang på platsen. Vill man hålla sin plats i kön så går man inte och sätter sig och äter antar jag?

Vad gäller Gotland så är det nog ovanligt med 100 mils sträckkörning så med lite planerande borde man kunna klara sig bra utan snabbladdning.
Bevakning av köplatsen måste prioriteras. Där föll iden om att nya laddstationer byggs där det finns restaurang.

Vad gäller Gottland och 11kW laddning så duger det nog gott åt lokalbefolkningen. Antagligen bara stressade turister som kräver snabbare laddtid?
 
D
S styren skrev:
Bevakning av köplatsen måste prioriteras. Där föll iden om att nya laddstationer byggs där det finns restaurang.

Vad gäller Gottland och 11kW laddning så duger det nog gott åt lokalbefolkningen. Antagligen bara stressade turister som kräver snabbare laddtid?
Ja men Gotland borde vara mer i behov av just destinationsladdning eftersom det är så litet, bygger man ut detta där turisterna bor så borde det täcka behoven bättre än ett fåtal snabbladdare, som ju är tänkta för förbipasserande.
 
  • Gilla
ajn82 och 3 till
  • Laddar…
Nissens
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det var faktiskt förarens egentliga vinkel, att han med bättre planering kunnat lösa situationen betydligt bättre.

Det finns exempelvis betydligt fler snabbladdare i Borlänge fyra mil norrut, men har man redan passerat dessa och är på väg söderut är det förvisso tio mil till Örebro eller Västerås där nästa stora kluster är.

Som jag skrivit flera gånger tidigare hade publikationer som Vi bilägare eller Teknikens värld kunnat fokusera på tips som ”Ladda här på väg till fjällen – hela listan med laddstationer med lite kö!” eller ”Städerna du ska undvika att ladda i på väg till fjällen”, men det gör de aldrig. Artiklar som får sådana som @Nissens att förfasa sig ger tydligen fortfarande mer klick. En eloge ska de dock ha för att ha hittat laddköer som inte hade med Ionity att göra.
Hmm, poängen är väl att med en elbil krävs en helt annan planering än om man har en fossil eller hybridbil. Det kan passa vissa, men det passar inte alla. 😊
 
Nissens Nissens skrev:
poängen är väl att med en elbil krävs en helt annan planering än om man har en fossil eller hybridbil.
Ja, min poäng har hela tiden varit att man kan påverka sin situation med planering och att rapporteringen är alarmistisk. Din har verkat vara att köer är det normala. Trevligt om du ändrat dig. 👍
 
  • Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
Nissens
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, min poäng har hrla tiden varit att man kan påverka sin situation med planering och att rapporteringen är alarmistisk. Din har verkat vara att köer är det normala. Trevligt om du ändrat dig. 👍
Då har du misstolkat det. Jag bara pekar på hur lätt det är att hamna i en laddkö om man inte planerar.
Det är något jag valt bort eftersom jag föredrar att slippa planera även för bilen så fort jag skall iväg lite längre. För mig räcker det gott med övrig planering, typ vad man vill uppleva, och var man skall bo. 😊
 
Nissens Nissens skrev:
Jag bara pekar på hur lätt det är att hamna i en laddkö om man inte planerar.
Klart du gör. Hur har jag kunnat läsa in något annat?

Nissens Nissens skrev:
Med tanke på köerna så handlar det om betydligt längre tider än 30-60 minuter
Nissens Nissens skrev:
jag har tidigare länkat till olika artiklar där folk vittnar om att de fastnat i laddköer, så att kompisen fastnade i en direkt var mer en bekräftelse.
 
  • Haha
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
R Rkarlsson skrev:
Om man inte har råd med en ny elbil, så föreslår du begagnad, och sen skriver om en id4 i samma inlägg och tittar man snabbt så är billigaste id4 429900 kr just nu.

Om man inte har råd med en id3 för 479 så har man inte råd med en för 430 heller.

Jag kollade även av de billiga bilarna, småbatterier, zoe är nästan alla med batterihyra. Bor man som mig och pendlar 8 mil om dagen så kan man vara rökt på vintern med dessa små batterierna. Om det hade varit 200% säkert att man kunnat pendla sina 8 mil plus nån mil till på vintern så hade jag valt en bmw i3 istället. Men nu funkade inte en sån dyr bil :p
Det var inte alla som hade möjlighet att tjacka en T-ford heller, utan fick hålla sig med häst tills vidare.
Men skiftet häst -> automobil skedde trots allt, det var bara att det inte skedde över dan, utan det tog den tid det tog.
Jag antar att vi ser samma idag.

Jag hetsar inte upp mig, möjligen att det fördjupar ojämlikheterna i samhället ännu mer, det är ju svårast för de i hyresrätter att få ta del av de nya fördelarna, och lättast för de i villor. Men det är ju så hela tiden, det är dyrt att vara fattig, tyvärr.
 
  • Gilla
13th Marine och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.