1 508 885 läst · 24 707 svar
1509k läst
24,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 890 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 890 inlägg
Eftersom man inte kan åka särskilt långt utan att hamna i Östersjön, så borde det räcka med 11 kW för i stort sett alla. Man parkerar sin bil några timmar och sen kan man åka hela ön tur och retur nästa dag igen. Man kanske tar en tur från Visby ner till södra Gotland och tillbaks, parkerar vid sitt hotell och går sen ut och äter. Nästa dag har man fulladdat igen. Man borde klara sig på mindre än 11 kW-laddare också i praktiken. Den stora vinsten med snabbladdare är om man på en och samma dag ska åka längre än vad batteriet räcker till. Många bilar klarar Hoborgsgubben i söder till Fårö i norr och tillbaks utan att ladda på vägen.S styren skrev:
Trots allt är det ju dock ett verkligt problem.Johannes Carlsson skrev:
Men det drabbar ju rätt få, så det är inte heller något som är speciellt intressant att diskutera.
Men för t.ex. vissa transportörer, resande säljare osv så kan de förstås inte ha dessa problem och denna osäkerhet varenda dag på jobbet.
Men familjen som tjackar elbil och arbetspendlar billigt och smärtfritt varenda dag så är det kanske en ganska liten fråga att de råkar få två jobbiga laddstopp per år på semesterresan.
Det är kanske inte liksom värt att ha en bil till i hushållet för att slippa dessa två jobbiga timmar om året.
Jag ser det omkring mig.
De som behåller sin dieselhäst, för att ha en bil för semesterresorna, efter att de köpt elbil för att använda till vardags.
Efter ett-två år märker de att de bara kört 40 mil med Dieseln och att de trots allt valde elbilen även för semesterresorna (och tog böket gentemot kostnadsbesparingen) och alltså var det väldigt dåligt satsat att behålla den gamla bilen.
Håller med dig, tänkte själv den tanken! Absolut.❗D djac skrev:
Lokalbefolkningen laddar hemma så klart. Ön är liten så hur mycket el kan det gå åt? Dessutom så vet jag inte andelen elbilar kontra bensin där...? De flesta kanske kör dieseltraktor fortfarande eller dito praktiskt fordon. Eller varför inte fotogentraktor som nämns i tråden🙂
Så finns det varianten med hybridbil. Man kör alla vardagskörningar på el, men när det kommer till långkörningar blir det både el och bensin - och uteblivet behov av laddningsplanering. 😊Mikael_L skrev:Jag ser det omkring mig.
De som behåller sin dieselhäst, för att ha en bil för semesterresorna, efter att de köpt elbil för att använda till vardags.
Efter ett-två år märker de att de bara kört 40 mil med Dieseln och att de trots allt valde elbilen även för semesterresorna (och tog böket gentemot kostnadsbesparingen) och alltså var det väldigt dåligt satsat att behålla den gamla bilen.
Hade precis den diskussionen med syrran igår.D djac skrev:
Hon tyckte ju att det var så knäppt att alla bilar skulle skrotas nu för att ersättas med elbilar, att det måste vara så dåligt för miljö och klimat att producera nytt och skrota bort.
Jag hade svårt att nå fram med att det kommer ju bara bli som det alltid varit, 15-22 år gamla bilar skrotas bort för att de blivit för rostiga eller något för dyrt att reparera gått sönder.
Det är ingen skillnad nu, bara att den nya som köps ibland är en elbil, och oftare och oftare en elbil.
Det är ju ingen som kommer hiva en 5år gammal ICE på tippen och köpa en elbil, de säljer den bilen och det som till sist skrotas bort är en 22 år gammal Ford som bilprovningen hatade så mycket att den får enkel väg till skroten, precis som det alltid varit.
Hur ska man förklara det här så folk förstår, jag tycker det verkar enkelt och logiskt, men tydligen är jag begåvad med någon annan förmåga.
Redigerat:
Nja, just i denna fråga tror jag många funderar en hel del.D djac skrev:
Ja, inte alla, men de flesta inser ju hur stor impact på ens ekonomi bilen har, så de funderar nog flera varv, och är släpper nog ofta sargen lite grann.
Lättast är det för dem som har två bilar, där blir det rätt ofta en elbil och en ICE (om de har råd med elbil), och sen kommer det i de flesta fall gå av sig självt till elbil när den andra ska bytas, när man provat på att äga en EV.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 723 inlägg
Det är enkelt och logiskt, men krydda det med lite klimatalarmism à la vi har tio år på oss!, så har du plötsligt blandats ihop med en betydligt radikalare falang. I en diskussion ingår inte bara det man säger där och då, utan även saker runt omkring en. Det är svårt att ha någon diskussion utan att ens olika förutfattade meningar eller förförståelser om världen spelar in.Mikael_L skrev:
Redigerat:
I förrgår såg jag typ 15 st Tesla-laddare i Ö-vik, och två bilar som laddade.J jocke31 skrev:
E4-an utanför var fullsmock med en bilkö ända ner till Uppsala, så det var inte lågtrafik heller.
Jag glömde förövrigt att
Ironin är egentligen att folk inte förstår... de som kommer till sin destinationsö borde snabbladda 5min för att klara sin vidare färd på ön och på kvällen / natten ladda med 2-10kw. Då kan de åka ca runt 10- 50mil dagen efter... Och på en ö som gotland borde man klara sig med 5mil...D djac skrev:
Iallafall 6st personer i kö vid snabbladdaren x 5min inkl sin egen laddning borde då vara klar på mindre än 1h...
Likförbannat blir det stressig om man ska äta på under 1h 😅
Redigerat:
Jag köpte en något sliten kangoo ze för 88kkr, batteri friköpt, 8000mil, förra hösten. Nu har den gått 1300 mil till för 3 kr milen, timpris.R Rkarlsson skrev:Om man inte har råd med en ny elbil, så föreslår du begagnad, och sen skriver om en id4 i samma inlägg och tittar man snabbt så är billigaste id4 429900 kr just nu.
Om man inte har råd med en id3 för 479 så har man inte råd med en för 430 heller.
Jag kollade även av de billiga bilarna, småbatterier, zoe är nästan alla med batterihyra. Bor man som mig och pendlar 8 mil om dagen så kan man vara rökt på vintern med dessa små batterierna. Om det hade varit 200% säkert att man kunnat pendla sina 8 mil plus nån mil till på vintern så hade jag valt en bmw i3 istället. Men nu funkade inte en sån dyr bil
Allt jag bytt är 2 glödlampor SEK 150:- på biltema
Om man tar denna så gissar jag på en räckvidd på 5-6 mil:
- https://bilweb.se/uppsala-lan/renau...wh-frikopt-batteri-2015-transportbil-10080169
- https://bilweb.se/uppsala-lan/renau...wh-frikopt-batteri-2015-transportbil-10080169