Fairlane
S styren skrev:
Bevakning av köplatsen måste prioriteras. Där föll iden om att nya laddstationer byggs där det finns restaurang.

Vad gäller Gottland och 11kW laddning så duger det nog gott åt lokalbefolkningen. Antagligen bara stressade turister som kräver snabbare laddtid?
Eftersom man inte kan åka särskilt långt utan att hamna i Östersjön, så borde det räcka med 11 kW för i stort sett alla. Man parkerar sin bil några timmar och sen kan man åka hela ön tur och retur nästa dag igen. Man kanske tar en tur från Visby ner till södra Gotland och tillbaks, parkerar vid sitt hotell och går sen ut och äter. Nästa dag har man fulladdat igen. Man borde klara sig på mindre än 11 kW-laddare också i praktiken. Den stora vinsten med snabbladdare är om man på en och samma dag ska åka längre än vad batteriet räcker till. Många bilar klarar Hoborgsgubben i söder till Fårö i norr och tillbaks utan att ladda på vägen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Klart du gör. Hur har jag kunnat läsa in något annat?
Ja, köerna finns ju. Inget konstigt att ta upp dem då.

I verkligheten finns köerna där, men du ser dem kanske inte eftersom du planerar din körning.

Jag ser dem inte heller, men av helt andra skäl. 😊
 
Mikael_L
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Väldigt mycket skandalrubriker. Om man inte klarar 40min avbräck på planen och "förlorar en hel dag" så får nan nog lära sig planera bättre. Men det är Vi bilägare så det kan man väl förvänta sig
Trots allt är det ju dock ett verkligt problem.
Men det drabbar ju rätt få, så det är inte heller något som är speciellt intressant att diskutera.
Men för t.ex. vissa transportörer, resande säljare osv så kan de förstås inte ha dessa problem och denna osäkerhet varenda dag på jobbet.

Men familjen som tjackar elbil och arbetspendlar billigt och smärtfritt varenda dag så är det kanske en ganska liten fråga att de råkar få två jobbiga laddstopp per år på semesterresan.
Det är kanske inte liksom värt att ha en bil till i hushållet för att slippa dessa två jobbiga timmar om året.

Jag ser det omkring mig.
De som behåller sin dieselhäst, för att ha en bil för semesterresorna, efter att de köpt elbil för att använda till vardags.
Efter ett-två år märker de att de bara kört 40 mil med Dieseln och att de trots allt valde elbilen även för semesterresorna (och tog böket gentemot kostnadsbesparingen) och alltså var det väldigt dåligt satsat att behålla den gamla bilen.
 
  • Gilla
Krille4 och 6 till
  • Laddar…
S
D djac skrev:
Ja men Gotland borde vara mer i behov av just destinationsladdning eftersom det är så litet, bygger man ut detta där turisterna bor så borde det täcka behoven bättre än ett fåtal snabbladdare, som ju är tänkta för förbipasserande.
Håller med dig, tänkte själv den tanken! Absolut.❗
Lokalbefolkningen laddar hemma så klart. Ön är liten så hur mycket el kan det gå åt? Dessutom så vet jag inte andelen elbilar kontra bensin där...? De flesta kanske kör dieseltraktor fortfarande eller dito praktiskt fordon. Eller varför inte fotogentraktor som nämns i tråden🙂
 
Nissens
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag ser det omkring mig.
De som behåller sin dieselhäst, för att ha en bil för semesterresorna, efter att de köpt elbil för att använda till vardags.
Efter ett-två år märker de att de bara kört 40 mil med Dieseln och att de trots allt valde elbilen även för semesterresorna (och tog böket gentemot kostnadsbesparingen) och alltså var det väldigt dåligt satsat att behålla den gamla bilen.
Så finns det varianten med hybridbil. Man kör alla vardagskörningar på el, men när det kommer till långkörningar blir det både el och bensin - och uteblivet behov av laddningsplanering. 😊
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
D djac skrev:
Jag tycker man kan släppa den diskussionen, det viktiga är att de nybilar som hälls in i bilpoolen är av rätt sort, resten löser marknaden själv.
Hade precis den diskussionen med syrran igår.
Hon tyckte ju att det var så knäppt att alla bilar skulle skrotas nu för att ersättas med elbilar, att det måste vara så dåligt för miljö och klimat att producera nytt och skrota bort.

Jag hade svårt att nå fram med att det kommer ju bara bli som det alltid varit, 15-22 år gamla bilar skrotas bort för att de blivit för rostiga eller något för dyrt att reparera gått sönder.
Det är ingen skillnad nu, bara att den nya som köps ibland är en elbil, och oftare och oftare en elbil.

Det är ju ingen som kommer hiva en 5år gammal ICE på tippen och köpa en elbil, de säljer den bilen och det som till sist skrotas bort är en 22 år gammal Ford som bilprovningen hatade så mycket att den får enkel väg till skroten, precis som det alltid varit.

Hur ska man förklara det här så folk förstår, jag tycker det verkar enkelt och logiskt, men tydligen är jag begåvad med någon annan förmåga.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Zsam och 8 till
  • Laddar…
Mikael_L
D djac skrev:
Nja, folk ska inte göra vad de vill alls, de flesta har ingen aning om vad de vill utan kör på av gammal vana.
Nja, just i denna fråga tror jag många funderar en hel del.
Ja, inte alla, men de flesta inser ju hur stor impact på ens ekonomi bilen har, så de funderar nog flera varv, och är släpper nog ofta sargen lite grann.

Lättast är det för dem som har två bilar, där blir det rätt ofta en elbil och en ICE (om de har råd med elbil), och sen kommer det i de flesta fall gå av sig självt till elbil när den andra ska bytas, när man provat på att äga en EV.
 
”Det går inte att åka elbil, för det är sån kö vid laddstationerna”

(BTW,Det är min bil på bilderna)
25/7, kl 12:30 Bredaryd : Elbil laddas vid offentliga laddstationer omgiven av träd under molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Elbil laddas vid moderna laddstationer, omgiven av grönska och klar himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hur ska man förklara det här så folk förstår, jag tycker det verkar enkelt och logiskt, men tydligen är jag begåvad med någon annan förmåga.
Det är enkelt och logiskt, men krydda det med lite klimatalarmism à la vi har tio år på oss!, så har du plötsligt blandats ihop med en betydligt radikalare falang. I en diskussion ingår inte bara det man säger där och då, utan även saker runt omkring en. Det är svårt att ha någon diskussion utan att ens olika förutfattade meningar eller förförståelser om världen spelar in.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
J jocke31 skrev:
”Det går inte att åka elbil, för det är sån kö vid laddstationerna”

(BTW,Det är min bil på bilderna)
25/7, kl 12:30 Bredaryd :[bild]
I förrgår såg jag typ 15 st Tesla-laddare i Ö-vik, och två bilar som laddade.
E4-an utanför var fullsmock med en bilkö ända ner till Uppsala, så det var inte lågtrafik heller.
Jag glömde förövrigt att ladda, flåt, tanka bilen där (vi åt på MAX där, och sen tänkte jag tanka), så jag fick faktiskt lite räckviddsångest påväg upp när det var bara skog och inga mackar, men jag fick i soppa när bilens färddator glatt meddelade att det var två mil kvar.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Medan vi skojar om eldrivna stridsvagnar så läser jag idag att utvecklingen av eldrivna stridsfordon pågår, bla ses det som en fördel att de är tysta, där fick vi.
Tysta, lämnar mer eller mindre ingen värmesignatur, luktar inte.
Och kan teoretiskt ladda överallt
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja men Gotland borde vara mer i behov av just destinationsladdning eftersom det är så litet, bygger man ut detta där turisterna bor så borde det täcka behoven bättre än ett fåtal snabbladdare, som ju är tänkta för förbipasserande.
Ironin är egentligen att folk inte förstår... de som kommer till sin destinationsö borde snabbladda 5min för att klara sin vidare färd på ön och på kvällen / natten ladda med 2-10kw. Då kan de åka ca runt 10- 50mil dagen efter... Och på en ö som gotland borde man klara sig med 5mil...

Iallafall 6st personer i kö vid snabbladdaren x 5min inkl sin egen laddning borde då vara klar på mindre än 1h...

Likförbannat blir det stressig om man ska äta på under 1h 😅
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Om man inte har råd med en ny elbil, så föreslår du begagnad, och sen skriver om en id4 i samma inlägg och tittar man snabbt så är billigaste id4 429900 kr just nu.

Om man inte har råd med en id3 för 479 så har man inte råd med en för 430 heller.

Jag kollade även av de billiga bilarna, småbatterier, zoe är nästan alla med batterihyra. Bor man som mig och pendlar 8 mil om dagen så kan man vara rökt på vintern med dessa små batterierna. Om det hade varit 200% säkert att man kunnat pendla sina 8 mil plus nån mil till på vintern så hade jag valt en bmw i3 istället. Men nu funkade inte en sån dyr bil :p
Jag köpte en något sliten kangoo ze för 88kkr, batteri friköpt, 8000mil, förra hösten. Nu har den gått 1300 mil till för 3 kr milen, timpris.
Allt jag bytt är 2 glödlampor SEK 150:- på biltema
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
R RogerHql skrev:
Jag köpte en något sliten kangoo ze för 88kkr, batteri friköpt, 8000mil, förra hösten. Nu har den gått 1300 mil till för 3 kr milen, timpris.
Allt jag bytt är 2 glödlampor SEK 150:- på biltema
Man blir ju nyfiken på hur mycket batteri den har officiellt och hur långt du kommer...
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.