1 508 840 läst · 24 707 svar
1509k läst
24,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Denna ger nog någon mil till:
- https://bilweb.se/stockholms-lan/re...-drag-nybesiktigad-2017-transportbil-10158935
- https://bilweb.se/stockholms-lan/re...-drag-nybesiktigad-2017-transportbil-10158935
Måste vara helt nybyggd. Chargefinder säger max 11kW i Bredaryd.J jocke31 skrev:
Kollade i chargefinder och i Mantorp som ligger lite lagom mellan nordvästra Skåne och Stockholm finns en ny Tesla supercharger med just nu 24 lediga platser. Jag förstår inte varför folk som inte har eller tänker skaffa elbil argumenterar mot dessa med argument som köer och räckvidd. What's the point? Jantelagen?
Finns med på min Chargefinder:Logad skrev:Måste vara helt nybyggd. Chargefinder säger max 11kW i Bredaryd.
Kollade i chargefinder och i Mantorp som ligger lite lagom mellan nordvästra Skåne och Stockholm finns en ny Tesla supercharger med just nu 24 lediga platser. Jag förstår inte varför folk som inte har eller tänker skaffa elbil argumenterar mot dessa med argument som köer och räckvidd. What's the point? Jantelagen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 723 inlägg
Stor skillnad. Inget skjutfält.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 885 inlägg
Tittar du och förstår lite av siffrorna förstår du budskapet med bilden.M Markarbetaren skrev:
Det finns bilar som har bra fart på laddningen även med hög SOC. Perfekt när man kör långa turer.
Eller så kan man vända på det till verkligheten.D djac skrev:Nja, folk ska inte göra vad de vill alls, de flesta har ingen aning om vad de vill utan kör på av gammal vana.
Jag förutspår en explosion av det jag förmodar att du kallar "maniskt", toleransen för att förstöra framtiden för hundratals miljoner människor, bara för att man "vill och kan", kommer minska mycket fort. Istället för att hävda sin rätt att få fortsätta förstöra så är det en mycket bättre ide att börja fundera på hur man kan dra nytta av detta.
Folk kör den bil de har råd med för att 220 dagar av sitt liv slava för att kunna leva och betala skatt till staten för att få betala ännu med skatt och moms till staten.
Vilket i slutändan bara handlar om oftast en sak, att kunna leva och för vissa överleva.
Det tog ganska många år innan den vanliga Svensson hade bil efter T-ford kom till Sverige eller hur?Mikael_L skrev:Det var inte alla som hade möjlighet att tjacka en T-ford heller, utan fick hålla sig med häst tills vidare.
Men skiftet häst -> automobil skedde trots allt, det var bara att det inte skedde över dan, utan det tog den tid det tog.
Jag antar att vi ser samma idag.
Jag hetsar inte upp mig, möjligen att det fördjupar ojämlikheterna i samhället ännu mer, det är ju svårast för de i hyresrätter att få ta del av de nya fördelarna, och lättast för de i villor. Men det är ju så hela tiden, det är dyrt att vara fattig, tyvärr.
Om man nu vill och tvingar till ett sånt här enormt skifte till typ 2030 eller var de nu satt gränsen så kommer vi se de riktiga klyftorna och de riktiga klasserna kommer visa sig.
Närmast är 2 av mina grannar, det kommer aldrig nånsin ha råd att gå över till en elbil, och de pendlar långt för att jobba. Det är dyrt att vara fattig som du säger De kör runt i bilar för 10 000 kr till de bärgas härifrån innan nästa bil kommer för 10 000.
Med ett typ 22Kw batteri? Den hade jag inte kommit hem med på vintern.R RogerHql skrev:
Min id3 kan jag inte byta lampor på Det går väl säkert på 15000 kr styck, nackdelen med led.
För mig personligen så hade jag inte kunnat ha och bruka en zoe, jag var seriöst nyfiken på en sådan. Men jag är på tok för stor för den jag provsatte. Så det hade blivit en 2 mansbil, och då kunde man lika gärna köpt en twizy.
21 kWh, 75% SOH = 16.5 kWhpacman42 skrev:
(Den har legat på 75 hela tiden under all 1300 milen med lite dippar under vintern ner till 73%)
Jag har funnit att sträckan är extremt beroende av körstil, max ligger på 100 km tror jag även om man inte testat det.
längsta är nog 85 km Roslagen-Solna där man undviker vissa sträckor av motorvägen...
Det vore underbart med 11 kW.S styren skrev:
Men min första erfarenhet av Visby visar att deras typ2 laddare alltför ofta leverar 1.5 i stället för 3.3 kW som är max för min gamla Kangoo ZE...
3.3 får man vid ICA Maxi( 4 typ 2)utanför murarna och det är dessutom gratis, dvs alltid upptaget...