J jbernspang skrev:
Menar du bullen i natt? Laddade bilen. Igår morse var det en blandning av disk, dusch, tvätt, torkning av äpplen, espresso, dammsugning, mm
Oj! Aktiv morgon.

Har inte Tekniska Verken redan infört effekttaxa?
 
Jo i september. Effekten blev modest. Min räkning ökade med 92 öre jämfört med gamla taxan.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
TorpAnders TorpAnders skrev:
[länk]
OK, ditt originalinlägg försvann så det är lite svårt att kommentera.
Vad var frågan egentligen?
 
J jbernspang skrev:
Jo i september. Effekten blev modest. Min räkning ökade med 92 öre jämfört med gamla taxan.
Men med tanke på ADHD-morgonen igår antar jag att helger är undantagna från effektkostnad hos TV?
 
B Boende45 skrev:
Men med tanke på ADHD-morgonen igår antar jag att helger är undantagna från effektkostnad hos TV?
Nej, alla dagar och timmar har samma effektavgift. Det finns en alternativ taxa man kan använda, men då betalar man lika mycket som alla andra för dagen plus en extra avgift för det man använder på natten (inget undantag för helger).
 
Den där morgonen kommer inte att sticka ut som en av månadens 5 effekttoppar, snittet blir ju under 4kWh/h. Det som kommer att räknas är de gånger jag laddar bil samtidigt som värmepumpen går. Då landar ju effekttoppen, sett på en timme mellan 5-6 kWh.
Vi har samma taxa effekttariff dygnet runt (standardtaxa), sen räknas medelvärdet på de 5 högsta topparna per månad. https://www.tekniskaverken.se/privat/elnat/prismodell/
Eftersom överföringsavgiften har sänkts så blir det ingen större prisskillnad för mig. Men jag kommer att införa lite mer styrning av laddning och värmepump för att undvika att de båda maxar sin effekt samtidigt.
 
Fairlane
4774 4774 skrev:
Vad gör man om man är hemma 24/7. Fryser arslet av sig, svälter, inget kaffe, ingen varm mat ~ Allt för att inte överanvända ett undermåligt elnät
Värmen är normalt det som drar mest. Det vill du nog ha i din bostad vare sig du är hemma 24/7 eller om du är borta på jobb X timmar om dagen.

Varför du inte kan slå på kaffebryggaren eller laga mat vet jag inte. Värme och varmvatten är alltså det som drar mest el för de flesta (har man fjärrvärme eller eldar så kan det se annorlunda ut). Kaffebryggaren är försumbar i sammanhanget. Som jag visade i ett inlägg ovan så kanske kaffebryggaren kostar dig 10kr extra per månad i effektavgift, men det är max och gäller bara om du slår på den timme när du har en topp. jag jobbar själv hemifrån en del och slår väl på bryggaren kanske 3 ggr under dagen och brygger 4 koppar åt gången. En bryggning av 4 koppar förbrukar ungefär 30 gram kaffe. Köper man ett paket kaffe på 450 g för 70 kr så kostar varje bryggning alltså ungefär 4,50 i råvara. Jag ser inte riktigt hur 10 kr/månad i effektavgift (worst case) gör att jag inte kan dricka kaffe när jag vill.

Det är samma med matlagningen. Folk tittar på hur mycket spis och ugn drar på max och sen räknar man på det (gissningsvis räknar man inte utan går bara på känsla). Det är väl ingen människa som har alla plattor på max i en timme samtidigt som ugnen går på max under hela den timmen? Om man gör det så kan det såklart bli dyrt, men det lär kosta en bra slant i förstörda råvaror också.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
OK, ditt originalinlägg försvann så det är lite svårt att kommentera.
Vad var frågan egentligen?
Det är väl egentligen en annan tråd, men jag förvånas över att elnätspriserna skiljer sig så markant inom samma elområde. I detta fall område 3.
Mälarenergi specifikt skyller sina höga priser på att etablering och expansion av nya företag kräver insatser på elnätet, vilka vi Svenssons då får betala med hushållskassan.

Där jag bor har Mälarenergi precis beslutat att inte gräva ner de ruttna luftledningar vi har på grund av skral kassa så vad får jag för pengarna?

Elhandelspriset är nu mera en parantes
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
När kvartsmätningarna kommer så kommer nog kvartstariff på effekten också.
Kvartsmätningen är redan här - läs på!
 
JockeUtanKniven JockeUtanKniven skrev:
Kvartsmätningen är redan här - läs på!
Var? Inte här i alla fall. Säkert olika på olika håll i landet….
 
Enligt uppskattningarna från Ellevio kommer våran räkning öka med 500kr/månaden. Blir att begränsa elbilsladdaren till att bara ladda med 16A nattetid.
 
  • Gilla
Lundstroem1 och 1 till
  • Laddar…
B boohoo skrev:
Enligt uppskattningarna från Ellevio kommer våran räkning öka med 500kr/månaden. Blir att begränsa elbilsladdaren till att bara ladda med 16A nattetid.
Vi märkte att våran skulle gå upp cirka 200-300kr / månad i snitt hos Ellevio. Och tyvärr inte mycket vi kan göra åt det.
 
Även jag ser att beräkningen på Ellevios Mina sidor inte stämmer, kostnaden för "Nuvarande prismodell" är satt för högt. I mitt fall med bara hushållsförbrukning på ca 400 kWh/mån blir det en kostnadsökning på drygt 100 kr/mån enligt egna beräkningar.
Vad gäller halverad effekttopp nattetid tolkar jag det som att om du har en effekttopp en sådan timme halveras det värdet. Om det då istället finns en timme 06-22 någon annanstans under månaden som är högre så räknas den timmen istället. Kan det stämma?
 
Redigerat:
B Boende45 skrev:
Hur styr du VVB på tid?
Det funkar väl bara om du inte har fast elanslutning, dvs att du sätter en timer för stickkontakten?

Ställde precis ner effekten på VV-produktion från 6kW till 1 kW på min panna. Visst det kommer ta en stund att värma upp vattnet efter en dusch men blir ändå lägre effekttopp.
Man skulle iofs kunna gå upp en halvtimme tidigare på morgonen och starta duschning kl 05.30 så att effekten endast beräknas 50%.

Det finns dock gränser för hur tomtarna i MP ska få styra ens liv.
Det går att styra VVB med en kontaktor som styrs av en smart-puck och värmer när det är billigt. Risken med det är legionella.
Jag installerade det åt en kund på hans önskan.
 
AÖErikslund AÖErikslund skrev:
Även jag ser att beräkningen på Ellevios Mina sidor inte stämmer, kostnaden för "Nuvarande prismodell" är satt för högt. I mitt fall med bara hushållsförbrukning på ca 400 kWh/mån blir det en kostnadsökning på drygt 100 kr/mån enligt egna beräkningar.
Vad gäller halverad effekttopp nattetid tolkar jag det som att om du har en effekttopp en sådan timme halveras det värdet. Om det då istället finns en timme 06-22 någon annanstans under månaden som är högre så räknas den timmen istället. Kan det stämma?
Ja, den räknas som en av de tre högsta som sedan beräknas medelvärdet av.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.