M Mr. Gullberg skrev:
Jadu/ni🤔

Har spenderat en stund på Ellevios hemsida och kollat på deras kostnadsprognos😏

Där har dom räknat på våran historik och presenterar vad det hade kostat enligt den nya avgiften....🤔

Problemet är att i deras prognos så stämmer inga belopp överhuvudtaget mot fakturorna/förbrukningen som de använt i beräkningen😅 Dom har exkluderat energiskatten/kwh står det som en fotnot🤔 men ändå stämmer ingenting😅

Hur ska då man ens kunna sia om en kostnad😅

Det är rätt uppenbart att det ska vara så invecklat att gemeneman inte ska förstå ett jota😏

Det som dock framgår enligt deras beräkningar är att vi är en av "förlorarna".

Någonstans mellan 150 och 400kr dyrare elnät varje månad😳 Mest påslag blev det på sommarmånaderna🤔 då vi i stort sett använder väldigt lite effekt/el generellt😅

Detta bådar inte gott för de som gör av med en del el/effekt överlag😳

Enligt Ellevios beräkningar ligger våra 3 högsta effekttoppar på ca 5-6kw/månad och som de då använt i sina beräkningar för 2024😏

Vi ska förbruka 2024 enligt prognosen ca 9800kwh🙂

Enligt deras beräkningar har våran nätkostnad utan energiskatten på 53,5öre/kwh kostat 5318:- i år🤔 (stämmer inte)

Och kostnaden enligt nya modellen hade varit 7455:-☹️

För övrigt har vi rörligt timpris och brukar använda mest el när elpriset är som lägst (oftast nätter)

Vi har ingen pool, elbil eller några andra elslukande grejjer förutom en bastu som inte använts de fyra senaste åren😅

Bor i elområde 3

Värmer vårat inte alltför supergamla hus med jordvärme via en Thermia med COP värde 4,6😏
Jag är ganska säker på att de medvetet har gjort förändringen svår att förstå och lagt in parametrar som att både elöverföringen och den fasta kostnaden sänks.

Det är färre än 5% av kunderna som förstår sitt eget utfall av den nya avgiftsmodellen.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Är det någon av er som faktiskt räknat på vad den nya modellen kommer kosta er?
Ja. Blir dyrare på sommarmånaderna. Tros effektpipor på 2,4 kWh. Jag får samma kostnad som en som drar 10kwh som topp. Helt galet
 
philsson87 philsson87 skrev:
Jag funderar på hur detta blir i relation till själva elpriset. Vår bil går 15 mil per dag ochh behöver således ladda lagom mycket. Billigast har hittills varit att ladda så fort som möjligt under ett par timmar, speciellt vintertid då priserna kan ha rätt smala dalar. Hur ska man väga elpriset mot effektavgiften? Känns som det kommer bli oerhört krångligt att planera. Smartladdning har vi idag, men frågan är om den kommer kunna ta hänsyn till alla parametrar.
Mja, hela modellen känns ju lite kontraproduktiv 😏 hur ska dom få folk att förbruka mycket el när det är överflöd i ledningarna och negativt pris🤔 för då kommer man ju bli straffad med mycket högre nätavgift☹️
 
  • Gilla
philsson87
  • Laddar…
K Karriärmamman skrev:
Ja. Blir dyrare på sommarmånaderna. Tros effektpipor på 2,4 kWh. Jag får samma kostnad som en som drar 10kwh som topp. Helt galet
Och hur blir det totalt per helår?

Hur du kan få lika mycket som en som toppar på 10kW förstår jag inte, så det får du förklara mer ingående.
 
R Riverground skrev:
Så Ellevio valde att inte bara köra 06-22 vardagar, utan även helger.

"Det är i detta sammanhang viktigt att poängtera att elnätsföretaget noga behöver analysera vilka timmar som är att anse som låglasttid respektive höglasttid. Att förenkelhets skull, utan bakomliggande analys om nätet faktiskt är högt belastat under dessa timmar, ange alla timmar mellan 06.00-22.00 samtliga vardagar som höglasttid, uppfyller inte syftet med föreskriften."
[länk]
Tycker vi ska samma tidsindelning i hela landet eller efter elområden. Perioder som vanligen har låglast är billigare.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Jag kommer avvakta och se hur det slår för mig, men om det skulle riskera mitt boende så kommer jag rösta på de politiker som lovar att avskaffa detta, oavsett var de står i övriga frågor. Jag har tröttnat. Nu börjar man mer förstå det obegripliga i att halva USA kan få för sig att rösta på en fascist. En enda fråga kan driva människor till desperata handlingar.
Trodde att Kamala Harris är kommunist och inte fascist :)
 
  • Haha
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Jag är ganska säker på att de medvetet har gjort förändringen svår att förstå och lagt in parametrar som att både elöverföringen och den fasta kostnaden sänks.

Det är färre än 5% av kunderna som förstår sitt eget utfall av den nya avgiftsmodellen.
Mmm, det kan man nog säga😏
Dock skulle Ellevio höja den fasta avgiften istället för att sänka (enligt deras hemsida)😏

Det är nog väldigt få hushåll som får billigare nätkostnader om effekttoppar på 6kw beräknas höja nätavgiften för vårat hushåll ca 2500 exkl. elskatt mellan januari och september 😏

Jag menar 6kw på en timme är ju inte speciellt svårt att komma upp i😳 speciellt om man försöker skjuta på sin förbrukning för att "köpa" elen när den är "billig"😏
 
  • Gilla
Mr Stirling
  • Laddar…
K Karriärmamman skrev:
Tycker vi ska samma tidsindelning i hela landet eller efter elområden. Perioder som vanligen har låglast är billigare.
Skrev så här i den andra tråden
Undrar hur jag kommer att klara sommaren, eldar ned ved för värme/varnvatten hela vintrarna, går ca 800 i månaden. Men sommartid så är det en EL-VVB och som ytterligare mos på laxen, har jag en liten pool som ska ha cirkulation som rening. Förevarande år så har jag gjort av med mer el på sommaren än vintern. Kommer säkert då att få ett högt starff från Ellevio. Det är sanlöst det som ska med och icke att föringa, varje nätbolag sätter sina egna tider och pris på straffet som dom vill.
Och att det ska vara lika tider och straffavgifter över hela landet, inte som nu godtyckligt för varje närbolag.
 
P Pin skrev:
Ja
Ungefär 100 kr mer sommarhalvåret
Ungefär 500 kr mindre vinterhalvåret
Totalt alltså kanske 4000 billigare på ett år.
Våra kostnader beräknades också höjas mest på sommaren konstigt nog🤔 4000 billigare på ett år är ju inte att förringa😳 ni måste ju ha väldigt låga toppar😀
 
S sjoelund skrev:
Det är ju fortfarande bättre än Tekniska Verken som satte höglasttid hela dygnet alla dagar i veckan ;)
Hos Tekniska Verken kan man även välja en tidsdifferentierad tariff, men flertalet lär välja den icke tidsdifferentierade då den bör vara mer förmånlig för merparten av nätkunderna.
 
Vi har redan haft effektavgiften i Göteborg sedan ett par år tillbaka. Jag upplever den samlade nätavgiften har blivit kanske 25% högre än tidigare. Problemet med nätavgiften i Göteborg är att den räknas ut även om det är natt / helg med låg efterfrågan. M.a.o. att ladda bilen på natten hjälper inte, det blir inte billigare.
 
  • Ledsen
Mickebus
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Det som är baslast kan du inte göra någonting åt. Är golvvärmen på hela tiden så får den vara det.
Elbilen har jag begränsat till 3 kWh per timme via lastbalansering. Beroende på var du hamnar kan du öka på den gränsen när du laddar elbil 22-06 (mitt nätbolag tar fullt pris hela dygnet). Alltså begränsa till 3 kWh per timme 06-22 och 7 kWh per timme 22-06 och kanske landa på 4 kW toppar.

Det som drar mer för mig än att ladda elbil (som automatiskt begränsas via Home Assistant) är då sambon lagar mat och startar disk+tvätt samtidigt. Det är ett beteende man behöver ändra på.
Ett sätt att ändra på det beteendet är att själv ta över disken och stänga av tvättmaskin när det är dags. 🤔 Men det är kanske att dra det för långt...
 
C Claes Owe skrev:
Ett sätt att ändra på det beteendet är att själv ta över disken och stänga av tvättmaskin när det är dags. 🤔 Men det är kanske att dra det för långt...
Det är normalt jag som gör det så det blir rätt, ja. Men det behövs bara 1 misstag så betalar man mer för den månaden
 
M Mr. Gullberg skrev:
Våra kostnader beräknades också höjas mest på sommaren konstigt nog🤔 4000 billigare på ett år är ju inte att förringa😳 ni måste ju ha väldigt låga toppar😀
Nej vi har väldigt hög förbrukning på vintern och då tjänar vi på den lägre överföringsavgiften
 
  • Gilla
Mr. Gullberg
  • Laddar…
Satt och funderade lite på övriga Europas nätavgifter och energiskatter, då det mest pratas om elpriset hit och dit.

Eftersom den minsta delen av notan här hemma in Sweden är själva elhandeln (utom i vissa undantagsfall)

Hittade en intressant artikel om just detta😳
Notera att denna artikeln skrevs (2019) innan dom höga elpriserna ens slagit till😳

https://www.placera.se/placera/redaktionellt/2019/03/14/svenska-elavgifter-hogst-i-europa.html

Känns som lilla Sverige i vanlig ordning drar kortaste strået🤬

Europas högre elpriser plus Europas högsta övriga avgifter😔
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.