Tog fram högsta peak-timmarna. Trodde det skulle vara högre då vi ibland har max på ugn och spisar så vi är uppe i 8+ men på isolerade heltimmar hittade vi max:

7.9 + 7.6 + 7.5 kW

Blir det 7,7 de kommer snitta på och 81,25kr
Så blir det 626 kronor.

Den månaden dec 2022 förbrukade vi 2240 kWh (bundet på 42 öre och elstöd gjorde att staten gjorde det inspirerade att förbruka el)

Enl gamla modellen skulle vi betala 30öre på 2240 kWh = 672 kr

Nya modellen 6,25 öre = 140kr
Samt 626 kr effekt
Totalt 766 kr

94kr dyrare skulle dec 2022 varit.
 
  • Gilla
martin.sveg och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Man får väl slanta upp eller leva som i tredje världen antar jag, men det är tråkigt att det ska behövas.
Det är kanske snart dags flytta till tredje världen land. Där det är sommar året runt! Investera i solpaneler (fungerar bra i ett land där solen lyser) och leva offgrid!

Riktigt trist när ett land som Sverige gör sånt här! Är nästa grej tillfälliga strömavbrott? Allt bara för att kunna exportera el söderut! Fy f**!
 
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Hur motiverar du att förlusterna generellt är större vid långsam laddning?
Det är något som brukat påstås, jag gissar det har att göra med hur förluster i laddaren osv fördelar sig. Jag har inte grävt djupare i det, och mitt inlägg ovan var en genuin fråga om ett sådant upplägg faktiskt skulle ha fördelar jämfört med att köra halva effekten kontinuerligt istället
 
En maj-sept snittar vi 1000 kWh bra precis.
Hittat peak på 4.0 kw men inte tre på samma månad. Skulle säga snitt på 3 toppar är 3.7 kanske.

3,7 x 81,25 = 301 kr
1000 x 6,25 öre = 62,5 kr
Totalt 363,50 kr.

Gamla modellen är 300kr.

Sen höjer de månadsavgift med 20 kr efter nyår så genomsnittlig kostnadsförändring är en hundralapp upp per månad.

Elen tillhör det som ökat minst i inflationen tack vare elområde 2 och Ellevio som nätägare.
 
P
F fsn skrev:
Tjänar på…. Jo förvisso tjänar nån men det är tveksamt om det är Sverige. Men exporten är inte på frivillig basis, det är tvingande.
Ja, du har rätt i att det är tvingande. Är en del i att vara med i den gemensamma elmarknaden.
 
F
kisumisu kisumisu skrev:
Det är kanske snart dags flytta till tredje världen land. Där det är sommar året runt! Investera i solpaneler (fungerar bra i ett land där solen lyser) och leva offgrid!

Riktigt trist när ett land som Sverige gör sånt här! Är nästa grej tillfälliga strömavbrott? Allt bara för att kunna exportera el söderut! Fy f**!
Det är sån här dramatik som gör att jag blir rädd på riktigt och ifrågasätter folks mentala kapacitet. Räkna på det innan du skiter på dig så kanske det både klarnar och lugnar ner dig. Det är inte så illa som det ser ut. Det handlar i princip om ett styrmedel för att skala av toppar under höglasttimmar, det är inget så dramatiskt.
 
  • Gilla
martin.sveg och 6 till
  • Laddar…
F
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Man får väl slanta upp eller leva som i tredje världen antar jag, men det är tråkigt att det ska behövas.
Bor du som folk i ett ordentligt hus med ett energieffektivt värmesystem och kan tänka efter lite (vilket jag är helt övertygad om att du kan) eller investerar ett par tusen i automatik så finns det stor sannolikhet att det blir ett nollsummespel på elräkningen.
 
  • Gilla
martin.sveg
  • Laddar…
kisumisu
F fsn skrev:
Det är sån här dramatik som gör att jag blir rädd på riktigt och ifrågasätter folks mentala kapacitet. Räkna på det innan du skiter på dig så kanske det både klarnar och lugnar ner dig.
Nej jag har inte räknat på det så.

Men folk här i tråden säger att dom sniffar på 1kwh.
Är det folk som har fjärrvärme och vedeledning? Enda problemet tycks vara bilens laddning som ju är rätt enkelt att styra om till natten.

Visst är jag med att matlagning och tvättmaskin mm inte drar konstant samma mängd.

Men jag har varit med om att 20A säkringar går i huset och då pratar vi om stora laster. Ja jag har också elbil men jag har även uppvärmning och bastu mm.

Svårt för stora familjer, testade en gång timpris. Men då blev det fullt med tvätt, disk överallt och sura miner när man inte fick ha dessa igång på dyra timmar. Fasar bara hur det blir nu den dag det här införs!

Sen är det fel att man ska straffas två gånger. Huvudsäkring säger ju redan vad du får förbruka samtidigt. Ni som nu fått den här skiten, måste ni fortfarande betala extra för att ha 20A, 25A osv?
 
Redigerat:
Jag tänker att det är nu det blir lönsamt med batterier, men det kanske inte är lösningen?
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Vi har haft effektavgift så länge jag kan minnas, i början försökte vi styra om till ”billigare” tid och sprida ut, men när vi förstod det här med snittet av månadens 3 topptimmar insåg vi att det inte spelar så stor roll.
Jag kör gärna tvätt och disk på nätterna, men det är av praktiska skäl.
 
  • Gilla
pedber
  • Laddar…
kisumisu
Vispen74 Vispen74 skrev:
Jag tänker att det är nu det blir lönsamt med batterier, men det kanske inte är lösningen?
Det min tanke också.
Att alla peaker går genom batteri.

Ett batteri som är på konstant lågeffekt laddning 24/7.
 
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
Jag har inte satt mig in i exakt hur det fungerar men lite jobbigt känns det ju att behöva tänka på sånt när man har så mycket i livet redan, bor man själv eller två vuxna är det kanske lättare, men är man en familj är det lite knepiga med kanske tonårsbarn som gör lite som dom vill. .

Det negativa är ju att folk kommer börja flytta tvätt o disk m.m till tider där man kanske sover och det är ju inte så bra ur säkerhetssynpunkt.

Det som är positivt är kanske att elpriset kommer vara lägre eftersom vi kapar topparna och det är just effektbristen som ligger till grund för de höga priserna om man får tro på politikerna.

Den som lever får se.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
R Riverground skrev:
Jag har redan timpris och när jag tittade på Ellevios uträkningar så tjänar jag generellt på effekttaxan.

Problemet är att jag har bastu. Säg att jag vill basta på en söndag i januari, elpriset är lågt för att det blåser och effektuttaget i samhället är litet. Trots det kostar mig 2-3 bastutillfällen ett par hundra kronor då det kraftigt trycker upp min effektavgift.

Det saknar all logik och vad jag sett så har alla andra leverantörer valt bättre modeller än Ellevio.
Ja vi som har bastu eller spabad får det svettigt. Vårt spabad tar nästan 11kW vid drift. Hus med direktel som visserligen huvudsakligen värms med luft-luft. Varmvattenberedare på el . Elbilsladdningen stängs av automatiskt när något annat energikrävande drar igång trots 20A huvudsäkring.
Har EON som nätägare som ännu inte infört effektavgift men med tanke på EONs prisbild lär det kosta rejält. Dagens abbonemang är 780kr/ månad +30öre överföring.
 
M Mickebus skrev:
Ja vi som har bastu eller spabad får det svettigt. Vårt spabad tar nästan 11kW vid drift. Hus med direktel som visserligen huvudsakligen värms med luft-luft. Varmvattenberedare på el . Elbilsladdningen stängs av automatiskt när något annat energikrävande drar igång trots 20A huvudsäkring.
Har EON som nätägare som ännu inte infört effektavgift men med tanke på EONs prisbild lär det kosta rejält. Dagens abbonemang är 780kr/ månad +30öre överföring.
Skulle vilja ha ett spabad som kan styras av Tibber eller motsvarande. Detta verkar inte finnas?
 
kisumisu
Vispen74 Vispen74 skrev:
Skulle vilja ha ett spbad som kan styras av Tibber eller motsvarande. Detta verkar inte finnas?
Sen är ju frågan vill du bada bara då när det billig el?

Jag själv gillar bada bastu osv mitt på dagen. Då elen tyvärr är dyrast🙄
Nåja här finns det en lösning vedeldad bastu, vedeldad tunna.
 
  • Gilla
Mickebus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.