102 945 läst · 1 519 svar
103k läst
1,5k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Legionellaavdödning har alla värmepumpar utom LLVP.F Fideliox skrev:
Hur vet du att den använder så mycket som 9kW?
Gissar att drifttiden är max 20 minuter, det skulle innebära 3kW för den timmen (nattetid?). Som tur är finns inte så mycket annat igång just då förutom värme resterande 40 minuter.
Billaddning måste undvikas de två tillfällena i månaden.
I Skövde har man haft detta något år eller två, minns inte. Men mellan November och Mars, 06-22, vardagar.
Så helger samt April till sista Oktober är utanför.
Känns ändå någorlunda logiskt eftersom det kanske är mer använding under de perioderna. Och man kan i vissa lägen då spara vissa typer av tvätt m.m. till helger.
Så helger samt April till sista Oktober är utanför.
Känns ändå någorlunda logiskt eftersom det kanske är mer använding under de perioderna. Och man kan i vissa lägen då spara vissa typer av tvätt m.m. till helger.
Det håller jag helt med om. Utjämning i det lokala nätet sker ändå genom slumpen över hushållen. Det enda som sticker ut är elbilsladdning som är en ny företeelse med relativt stor påverkan och det tycker jag kan ske under låglasttid.F Fideliox skrev:
Hela systemet är riggat via monopol av de rikaste för de rikaste.ingenjören101 skrev:Allt som nätägarna och politikerna hittar på är ju enbart för att driva in mer pengar, det är inte många saker som har lett till en förbättring för medborgaren skulle jag vilja påstå.
Regeringen säger, skaffa elbil det blir bra, nätägaren kontrar med nya avgifter och sätt att ta betalt
Nätägaren säger, kör dina maskiner på natten, det blir billigare för dig, försäkringsbolagen kontrar i sin tur med att höja premierna för att alla helt plötsligt skall börja tvätta och diska på natten. Det är lite moment22 i hela frågan, det någon myndighet råder dig till att göra så finns det andra som avråder dig ifrån.
Sedan när nätägarna redan har ganska hutlösa vinster blir det lite absurt tycker jag, och jag vet att vinstuttaget är reglerat från EI, men ändå. Typ som Ellevio under 2023, straxt över 2 miljarder i resultat.
Frågan handlar egentligen inte om att man inte har råd med 200kr extra varje månad, det är principiellt att ett monopol styr och ställer precis som dom vill utan att någon har att säga till om.
Allt detta för att vi skall börja bli "klimatsmarta" för att sedan ta flyget till spanien en gång om året, tjena!
Våra politiker arbetar inte en minut för folket utan all in för "den nya världsordningen" där du som liten medborgare inte ska äga något och styras via digital valuta och bland annat personliga utsläppsrätter.
Klimatagendan bland massor av andra agendor är bara trams borde nog de flesta snart inse.
För det är vad den är speccad till och både vad min lokala HAN portsmätare säger. Ja det är ingen lång stund, segt att hela månadsfakturan ska behövas drabbas pga av det? Jag kan ju lägga det på natten. Men nu på hösten har vi 0-5 grader på natten och 10-15 på dagen. Effektivare att köra värmepumpen på dagen.B Boende45 skrev:Legionellaavdödning har alla värmepumpar utom LLVP.
Hur vet du att den använder så mycket som 9kW?
Gissar att drifttiden är max 20 minuter, det skulle innebära 3kW för den timmen (nattetid?). Som tur är finns inte så mycket annat igång just då förutom värme resterande 40 minuter.
Billaddning måste undvikas de två tillfällena i månaden.
Är det någon som har fått information om vattenfalls effektariff ser ut och när den införs?
Med vänlig hälsning,
Philip
Med vänlig hälsning,
Philip
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 239 inlägg
9kW i 15-20min motsvarar 1.8-2.5kW över hela timmen.F Fideliox skrev:För det är vad den är speccad till och både vad min lokala HAN portsmätare säger. Ja det är ingen lång stund, segt att hela månadsfakturan ska behövas drabbas pga av det? Jag kan ju lägga det på natten. Men nu på hösten har vi 0-5 grader på natten och 10-15 på dagen. Effektivare att köra värmepumpen på dagen.
Har fått intrycket att slutlig utformning/tillämpning är upp till det enskilda nätbolaget.
Någon som vet om det stämmer?
Någon som vet om det stämmer?
Medlem
· Västmanland
· 1 579 inlägg
Vad låg topparna på i den beräkningen?C cpalm skrev:Slängde ihop en liten snurra för att se hur det slår för oss (Mälarenergi):
Körde på en decembermånad:
Med effekttaxa: 2 415,06 kr
Med nuvarande taxa: 1 807,24 kr
Skillnad: +607,82 kr
Och en augustimånad:
Med effekttaxa: 807,87 kr
Med nuvarande taxa: 619,52 kr
Skillnad: +188,36 kr
(ink moms, ex energiskatt)
Så verkar inte tillhöra vinnarna, om man säger så...
Skall plocka ut mer historiskt data och köra lite mer kompletta kalkyler...
Ellevio sänker också överföringsavgiften från 30 öre/kWh till 6,25 öre per kWh.B Boende45 skrev:En ny tvingande lag ger att samtliga elnätsbolag i Sverige måste införa effektavgift senast januari 2027.
Den här veckan meddelade Ellevio att de inför den nya avgiften redan 1 januari 2025.
Hög kostnad för varje kW effekt, 81,25 kr, som används kl 6 - 22 samtliga dagar i veckan, för nattimmarna räknas halva effekten. Medelvärdet räknas sedan på månadsbasis.
Hur agerar ni som har stor samtidig elanvändning?
Elbilsladdning, elektrisk golvvärme, elradiatorer, använder mycket varmvatten mm?
Den stora vinsten är att ladda VVB mellan kl 22-06. Jag kommer att få sänkt kostnad med den nya tariffen. Har man elbil, motorvärmare, golvvärme och icke styrd VVB då kostar det mer. Det är som trängselavgifter fast i elnätet. Det är inte pikarna som kostar utan effekten som mäts per timme.
Hur styr du VVB på tid?A Albano skrev:Ellevio sänker också överföringsavgiften från 30 öre/kWh till 6,25 öre per kWh.
Den stora vinsten är att ladda VVB mellan kl 22-06. Jag kommer att få sänkt kostnad med den nya tariffen. Har man elbil, motorvärmare, golvvärme och icke styrd VVB då kostar det mer. Det är som trängselavgifter fast i elnätet. Det är inte pikarna som kostar utan effekten som mäts per timme.
Det funkar väl bara om du inte har fast elanslutning, dvs att du sätter en timer för stickkontakten?
Ställde precis ner effekten på VV-produktion från 6kW till 1 kW på min panna. Visst det kommer ta en stund att värma upp vattnet efter en dusch men blir ändå lägre effekttopp.
Man skulle iofs kunna gå upp en halvtimme tidigare på morgonen och starta duschning kl 05.30 så att effekten endast beräknas 50%.
Det finns dock gränser för hur tomtarna i MP ska få styra ens liv.
Ytterst är det tyskarnas fel.F Fideliox skrev:
De har havererat sin energiförsörjning och det driver upp priserna på el vilket gör att Sverige tjänar på att exportera vår el dit. Och då blir det hårt tryck på nätet för att få ut energin ur vårt land.
Sedan menar lokala distributörer att underhållskostnadern ökat på senare tid pga ökad energi överföring.
Tjänar på…. Jo förvisso tjänar nån men det är tveksamt om det är Sverige. Men exporten är inte på frivillig basis, det är tvingande.P pemu skrev:Ytterst är det tyskarnas fel.
De har havererat sin energiförsörjning och det driver upp priserna på el vilket gör att Sverige tjänar på att exportera vår el dit. Och då blir det hårt tryck på nätet för att få ut energin ur vårt land.
Sedan menar lokala distributörer att underhållskostnadern ökat på senare tid pga ökad energi överföring.