121 372 läst · 1 765 svar
121k läst
1,8k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 524 inlägg
Ja, 275kr/år motsvarar ju 23kr/mån, det är väl en av de billigare i tråden.B Bjober skrev:BTEA. 275kr per kw och år ska förtydligas. Men den ligger fast ett år framåt. Så vill man sänka sin avgift får man vara tålmodig och inte göra nya toppnoteringar för då har man flyttat fram datumet ett år igen. Ja eller BTEA säger att man räknar toppnotering bakåt i tiden, men det blir väl samma sak tänker jag.
Ja jag säger inget om priset. Men tidsperioden är lång tycker jag. Månadsvis verkar vara vanligare eller?13th Marine skrev:
Men jag förstår nätägarens förutsättningar och hade inte förväntat mig något annat egentligen.
Fredag kväll före nyår dimensionerar resten av året.
Ett bastu bad kostar ca 100 kr för mig i effektavgift, då det går över dom normalt 3 högsta topparna. Bastun får gå på ett annat konto😉Maalox skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 524 inlägg
Ah, då förstår jag vad du menar.B Bjober skrev:
Ja precis, månadsvis verkar vanligast.
Våran Kia laddhybrid vid 6A från väggladdaren visar då 1,3 kW på displayen i bilen. Laddar normalt alltid så.P Pin skrev:Jag håller med om att 1 kW med en värde siffra innefattar 1,4 kW dvs 6A laddning vilket jag skrev några inlägg upp i tråden.
Varför var det viktigt att påpeka att det inte går att ladda med 1 kW? Eller 1.0 eller 1.00 kW? Allt är ju endast antaganden och räkneexempel så det handlar snarast om storleksordningen 1 kW eller för att ta annat exempel 5 eller 10. Påverkan på effektpriset är ju marginell om det är 1.0 eller 1.4. Dessa 0.4 drunknar nog i annat brus i förbrukningen. Vet intet heller hur exakt regleringen till 6A är. Kan det vara 5.7 eller 6.4A? Och framförallt är det inte riktigt samma spänning i alla uttag så därför kommer effekten variera vid konstant ström.
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 1 581 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 1 581 inlägg
Batteriet hinner väl svalna med en timmes paus...A ajn82 skrev:
Med smart styrning kan jag hålla mig mycket nära min måleffekt under laddning trots att VVB och LLVP stör:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 1 581 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 1 581 inlägg
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 1 581 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 1 581 inlägg
Så funkar fjärrvärmepriset i Partille också (iaf för företagskunder) högsta effektuttaget senaste 12 mån styr mycket av kostnaden.B Bjober skrev:BTEA. 275kr per kw och år ska förtydligas. Men den ligger fast ett år framåt. Så vill man sänka sin avgift får man vara tålmodig och inte göra nya toppnoteringar för då har man flyttat fram datumet ett år igen. Ja eller BTEA säger att man räknar toppnotering bakåt i tiden, men det blir väl samma sak tänker jag.