B Bjober skrev:
BTEA. 275kr per kw och år ska förtydligas. Men den ligger fast ett år framåt. Så vill man sänka sin avgift får man vara tålmodig och inte göra nya toppnoteringar för då har man flyttat fram datumet ett år igen. Ja eller BTEA säger att man räknar toppnotering bakåt i tiden, men det blir väl samma sak tänker jag.
Ja, 275kr/år motsvarar ju 23kr/mån, det är väl en av de billigare i tråden.

Maalox
Körde precis prisjämförelsen hos Ellevio som det tipsats om här i tråden (tack!). Kommer jag fortsätta vara en hängiven bastubadare så kan jag räkna med ca 15%-20% högre kostnad enligt deras snurra.

13th Marine 13th Marine skrev:
Ja, 275kr/år motsvarar ju 23kr/mån, det är väl en av de billigare i tråden.
Ja jag säger inget om priset. Men tidsperioden är lång tycker jag. Månadsvis verkar vara vanligare eller?
Men jag förstår nätägarens förutsättningar och hade inte förväntat mig något annat egentligen.
Fredag kväll före nyår dimensionerar resten av året.

Maalox Maalox skrev:
Körde precis prisjämförelsen hos Ellevio som det tipsats om här i tråden (tack!). Kommer jag fortsätta vara en hängiven bastubadare så kan jag räkna med ca 15%-20% högre kostnad enligt deras snurra.
Ett bastu bad kostar ca 100 kr för mig i effektavgift, då det går över dom normalt 3 högsta topparna. Bastun får gå på ett annat konto😉

• Gilla
  • Haha
robertsandboge och 2 till
  • Laddar…
L Lundstroem1 skrev:
Ett bastu bad kostar ca 100 kr för mig i effektavgift, då det går över dom normalt 3 högsta topparna. Bastun får gå på ett annat konto😉
Om du bastar 30 gånger på en månad blir det ju bara 3.33 per gång

• Gilla
  • Haha
Morgonskiftet och 5 till
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Ja jag säger inget om priset. Men tidsperioden är lång tycker jag. Månadsvis verkar vara vanligare eller?
Men jag förstår nätägarens förutsättningar och hade inte förväntat mig något annat egentligen.
Ah, då förstår jag vad du menar.
Ja precis, månadsvis verkar vanligast.

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
A
D Dr Benz skrev:
Det känns inte bråttom längre att sluta använda gas som uppvärmningsmedel.

Det är helt galet alltihopa.
Gantofta?
Har du gasspis också?

A
Hannuse Hannuse skrev:
Jo, jag vet, det är en av världens mest misslyckade konstruktioner.
Men, av misstag så kommer erfarenhet.
Laddhybrid blir det som gäller nu för mig, om det inte till och med kan vara fördelaktigare med en ren fossilbil?
Vi ska göra oss av med batteribilen och köpa en till dieselbil.

• Haha
  • Gilla
Andreas_Hansson och 3 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Jag håller med om att 1 kW med en värde siffra innefattar 1,4 kW dvs 6A laddning vilket jag skrev några inlägg upp i tråden.

Varför var det viktigt att påpeka att det inte går att ladda med 1 kW? Eller 1.0 eller 1.00 kW? Allt är ju endast antaganden och räkneexempel så det handlar snarast om storleksordningen 1 kW eller för att ta annat exempel 5 eller 10. Påverkan på effektpriset är ju marginell om det är 1.0 eller 1.4. Dessa 0.4 drunknar nog i annat brus i förbrukningen. Vet intet heller hur exakt regleringen till 6A är. Kan det vara 5.7 eller 6.4A? Och framförallt är det inte riktigt samma spänning i alla uttag så därför kommer effekten variera vid konstant ström.
Våran Kia laddhybrid vid 6A från väggladdaren visar då 1,3 kW på displayen i bilen. Laddar normalt alltid så.

• Gilla
robertsandboge
  • Laddar…
A
B Bjober skrev:
Då får man stänga värmepumpen och använda gasolkaminer och en genomströmningsvärmare som går på gasol.

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
Eftersom förlusterna vid elbilsladdning ökar vid långsam laddning, borde man skapa ett schema där man laddar med full effekt varannan timme från halv till halv?

• Gilla
AvatdkjdkdkdAvatar
  • Laddar…
M Mikael Karlsson4999 skrev:
Våran Kia laddhybrid vid 6A från väggladdaren visar då 1,3 kW på displayen i bilen. Laddar normalt alltid så.
Vad visar elmätaren? 1.4 kW är före förluster och 1.3 kW efter eller något sånt

Attitudeswe
A ajn82 skrev:
Eftersom förlusterna vid elbilsladdning ökar vid långsam laddning, borde man skapa ett schema där man laddar med full effekt varannan timme från halv till halv?
Batteriet hinner väl svalna med en timmes paus...

Med smart styrning kan jag hålla mig mycket nära min måleffekt under laddning trots att VVB och LLVP stör:

Elförbrukningsdiagram för 18 oktober med staplar för kWh och linje för elpris i öre, visar variationer över dygnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Graf över energiförbrukning i kW under en nattlig laddningscykel, med oregelbundna nivåer från 19:00 till 06:38, trots störningar från VVB och LLVP.
Skapa konto

Attitudeswe
G Ganescha skrev:
Jag behöver någon som kan förklara hur allt det fungerar på mellanstadienivå. Vi har toppar nästan på 8W, 5 är inte ovanligt. Detta betyder att det kommer bli svindyrt för oss?
Såhär kan 5 sekunders effekten se ut. Tittar man på effekt över hel timme stannar den på 7.5kW trots spikarna på 14kW:

Graf som visar energiförbrukning över tid, med kortvariga toppar på 14kW och genomsnittlig effekt på 7,5kW. Aktuell förbrukning är 823W.
Skapa konto

• Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe
B Bjober skrev:
BTEA. 275kr per kw och år ska förtydligas. Men den ligger fast ett år framåt. Så vill man sänka sin avgift får man vara tålmodig och inte göra nya toppnoteringar för då har man flyttat fram datumet ett år igen. Ja eller BTEA säger att man räknar toppnotering bakåt i tiden, men det blir väl samma sak tänker jag.
Så funkar fjärrvärmepriset i Partille också (iaf för företagskunder) högsta effektuttaget senaste 12 mån styr mycket av kostnaden.

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.