R Riverground skrev:
vad jag sett så har alla andra leverantörer valt bättre modeller än Ellevio.
Har du några exempel på vad som gör Ellevios lösning så mycket sämre?
 
F
A Alexn72 skrev:
Nja som i 1kw är inte mer specifikt än nånstans mellan 0,51 och 1,49 = 1
Men hade det stått 1.0kw så hade det varit fel.
😎
Är du korkad eller gör du dig till?
 
R roli skrev:
Har du några exempel på vad som gör Ellevios lösning så mycket sämre?
typ som dubbla avgiften på effekten? Linköpings tekniska har ju halva. Ellevio har högst pris av alla just nu
 
  • Gilla
robertsandboge och 1 till
  • Laddar…
ingenjören101 ingenjören101 skrev:
typ som dubbla avgiften på effekten? Linköpings tekniska har ju halva. Ellevio har högst pris av alla just nu
Men de har som nämnt också sänkt överföringsavgiften, det måste förstås vägas in. Det går inte att få en rättvis jämförelse genom att titta på den enda siffran bara.
 
Fairlane
ingenjören101 ingenjören101 skrev:
typ som dubbla avgiften på effekten? Linköpings tekniska har ju halva. Ellevio har högst pris av alla just nu
Linköpings tekniska har dubbla överföringsavgiften. Dvs man måste titta på helheten. Sen kanske Ellevios variant är sämre det vet jag inte.
 
N
R roli skrev:
Har du några exempel på vad som gör Ellevios lösning så mycket sämre?
T.ex. att de tar ut full effektavgift 06-22 även lördag och söndag.
 
  • Gilla
Karin Svensson5 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Linköpings tekniska har dubbla överföringsavgiften. Dvs man måste titta på helheten. Sen kanske Ellevios variant är sämre det vet jag inte.
Självklart, men på 1000kwh förbrukning skiljer det drygt 50kr medans effektavgiften på Ellevio är det dubbla, så på en vanlig 16A huvudsäkring skiljer det ju drygt 400/mån mellan de två, ganska mycket sämre skulle jag vilja påstå.
 
  • Gilla
robertsandboge
  • Laddar…
ingenjören101 ingenjören101 skrev:
Självklart, men på 1000kwh förbrukning skiljer det drygt 50kr medans effektavgiften på Ellevio är det dubbla, så på en vanlig 16A huvudsäkring skiljer det ju drygt 400/mån mellan de två, ganska mycket sämre skulle jag vilja påstå.
Hur räknar du då? Vilka effekttoppar har du med? Sedan är det tyvärr som så att man får leva med den nätleverantör som har nätet där huset finns.....
 
F fsn skrev:
Är du korkad eller gör du dig till?
Jag håller med om att 1 kW med en värde siffra innefattar 1,4 kW dvs 6A laddning vilket jag skrev några inlägg upp i tråden.

Varför var det viktigt att påpeka att det inte går att ladda med 1 kW? Eller 1.0 eller 1.00 kW? Allt är ju endast antaganden och räkneexempel så det handlar snarast om storleksordningen 1 kW eller för att ta annat exempel 5 eller 10. Påverkan på effektpriset är ju marginell om det är 1.0 eller 1.4. Dessa 0.4 drunknar nog i annat brus i förbrukningen. Vet intet heller hur exakt regleringen till 6A är. Kan det vara 5.7 eller 6.4A? Och framförallt är det inte riktigt samma spänning i alla uttag så därför kommer effekten variera vid konstant ström.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Men de har som nämnt också sänkt överföringsavgiften, det måste förstås vägas in. Det går inte att få en rättvis jämförelse genom att titta på den enda siffran bara.
Och alla brassar på när energin är billig. Bit er inte i svansen. Då kommer nätavgiften att stiga häftigt i antal, den är helt beronde på hur många Kw / kW/h som susar genom mätaren, samt att med uttaget kan det bli effektavgift, som grädde på moset. Vi är alla lurade av en del nätägare, som tydligen kan sätta vilka priser och gränser hur som helst.
 
  • Gilla
AvatdkjdkdkdAvatar och 2 till
  • Laddar…
F
P Pin skrev:
Jag håller med om att 1 kW med en värde siffra innefattar 1,4 kW dvs 6A laddning vilket jag skrev några inlägg upp i tråden.

Varför var det viktigt att påpeka att det inte går att ladda med 1 kW? Eller 1.0 eller 1.00 kW? Allt är ju endast antaganden och räkneexempel så det handlar snarast om storleksordningen 1 kW eller för att ta annat exempel 5 eller 10. Påverkan på effektpriset är ju marginell om det är 1.0 eller 1.4. Dessa 0.4 drunknar nog i annat brus i förbrukningen. Vet intet heller hur exakt regleringen till 6A är. Kan det vara 5.7 eller 6.4A? Och framförallt är det inte riktigt samma spänning i alla uttag så därför kommer effekten variera vid konstant ström.
Det är väl fö 1,4kW per fas så en elbil med 3-fas laddare har ett min på 4,2kW.... eller är det inte så?

Jag är fö minimalt oroad, jag har haft effektavgift dygnet runt sen halvårsskiftet 2021.
 
F
Hannuse Hannuse skrev:
Jo, jag vet, det är en av världens mest misslyckade konstruktioner.
Men, av misstag så kommer erfarenhet.
Laddhybrid blir det som gäller nu för mig, om det inte till och med kan vara fördelaktigare med en ren fossilbil?
Och vilken bil är det som är så misslyckad? Eller menar du elbilen generellt som misslyckad?
 
Vi som har effektavgift 275Kr per kW i 12 månader framåt kommer inte bry oss. Man kan liksom inte gå och fundera på vad man förbrukar varje timme under ett år och gå och oroa sig för om kärringen slår på strykjärnet samtidigt som jag kapar ved. Tänk om varmvattenberedaren slår på 😱...
Effektvakt? Jo men på vadå? Elvärmen i ett fritidshus. Det kommer ju aldrig bli varmt. Brassa på bara.
 
  • Gilla
abc12345 och 1 till
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Vi som har effektavgift 275Kr per kW
Är det vad ni har nu eller kommer att få det priset. Då kan det bli tufft någon månad, men at förändra sina vanor/göremål till nätterna, är något dom vill. Och Von Anka-tecknen i ögonen lyser klart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.