118 295 läst · 1 669 svar
118k läst
1,7k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 232 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 232 inlägg
Självklart, men på 1000kwh förbrukning skiljer det drygt 50kr medans effektavgiften på Ellevio är det dubbla, så på en vanlig 16A huvudsäkring skiljer det ju drygt 400/mån mellan de två, ganska mycket sämre skulle jag vilja påstå.Fairlane skrev:
Hur räknar du då? Vilka effekttoppar har du med? Sedan är det tyvärr som så att man får leva med den nätleverantör som har nätet där huset finns.....ingenjören101 skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threa...ffektavgift-foer-elnaetet.532526/post-5944120R roli skrev:
Att de mäter ut effekttoppar även när belastningen på elnätet är låg, t ex helger. Trots att EI anger att det inte är syftet.
Jag håller med om att 1 kW med en värde siffra innefattar 1,4 kW dvs 6A laddning vilket jag skrev några inlägg upp i tråden.F fsn skrev:
Varför var det viktigt att påpeka att det inte går att ladda med 1 kW? Eller 1.0 eller 1.00 kW? Allt är ju endast antaganden och räkneexempel så det handlar snarast om storleksordningen 1 kW eller för att ta annat exempel 5 eller 10. Påverkan på effektpriset är ju marginell om det är 1.0 eller 1.4. Dessa 0.4 drunknar nog i annat brus i förbrukningen. Vet intet heller hur exakt regleringen till 6A är. Kan det vara 5.7 eller 6.4A? Och framförallt är det inte riktigt samma spänning i alla uttag så därför kommer effekten variera vid konstant ström.
Och alla brassar på när energin är billig. Bit er inte i svansen. Då kommer nätavgiften att stiga häftigt i antal, den är helt beronde på hur många Kw / kW/h som susar genom mätaren, samt att med uttaget kan det bli effektavgift, som grädde på moset. Vi är alla lurade av en del nätägare, som tydligen kan sätta vilka priser och gränser hur som helst.tveksamt skrev:
Det är väl fö 1,4kW per fas så en elbil med 3-fas laddare har ett min på 4,2kW.... eller är det inte så?P Pin skrev:Jag håller med om att 1 kW med en värde siffra innefattar 1,4 kW dvs 6A laddning vilket jag skrev några inlägg upp i tråden.
Varför var det viktigt att påpeka att det inte går att ladda med 1 kW? Eller 1.0 eller 1.00 kW? Allt är ju endast antaganden och räkneexempel så det handlar snarast om storleksordningen 1 kW eller för att ta annat exempel 5 eller 10. Påverkan på effektpriset är ju marginell om det är 1.0 eller 1.4. Dessa 0.4 drunknar nog i annat brus i förbrukningen. Vet intet heller hur exakt regleringen till 6A är. Kan det vara 5.7 eller 6.4A? Och framförallt är det inte riktigt samma spänning i alla uttag så därför kommer effekten variera vid konstant ström.
Jag är fö minimalt oroad, jag har haft effektavgift dygnet runt sen halvårsskiftet 2021.
Och vilken bil är det som är så misslyckad? Eller menar du elbilen generellt som misslyckad?Hannuse skrev:
Vi som har effektavgift 275Kr per kW i 12 månader framåt kommer inte bry oss. Man kan liksom inte gå och fundera på vad man förbrukar varje timme under ett år och gå och oroa sig för om kärringen slår på strykjärnet samtidigt som jag kapar ved. Tänk om varmvattenberedaren slår på 😱...
Effektvakt? Jo men på vadå? Elvärmen i ett fritidshus. Det kommer ju aldrig bli varmt. Brassa på bara.
Effektvakt? Jo men på vadå? Elvärmen i ett fritidshus. Det kommer ju aldrig bli varmt. Brassa på bara.