Fairlane
G Ganescha skrev:
Jag behöver någon som kan förklara hur allt det fungerar på mellanstadienivå. Vi har toppar nästan på 8W, 5 är inte ovanligt. Detta betyder att det kommer bli svindyrt för oss?
Frågan går inte att besvara utan ner information, som t.ex.

Vilket elnätsbolag har du?
Vid vilken tidpunkt kommer topparna?
Hur länge varar topparna (några minuter eller en hel timme)?
Kan du styra om viss last (inte laga mat mitt i natten, men kanske styra så varmvatten produceras vid vissa klockslag)?
Hur mycket är "svindyrt?"
 
  • Gilla
Paulina123 och 1 till
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Jag behöver någon som kan förklara hur allt det fungerar på mellanstadienivå. Vi har toppar nästan på 8W, 5 är inte ovanligt. Detta betyder att det kommer bli svindyrt för oss?
Har du Ellevio är ju enklast att kolla vad din historiska förbrukning hade givit för kostnad via deras hemsida och jämföra med vad du betalade då.
 
  • Gilla
martin.sveg och 3 till
  • Laddar…
F
A Alexn72 skrev:
3 och 7kw då måste man verkligen köra mycket per dygn.

Säg att man startar laddningen kl 21 på 3kw. Kl 22 går den över till 7kw.
Fram till kl 06.00 då jag antar att bilen pluggas ur.
Då har man hunnit ladda i 59kwh
Det ger en körsträcka på ca 30-40mil varje dag....


För dem som kör genomsnittet på 5mil om dagen så skulle 1kw räcka hur bra som helst.

Baslaster som just golvvärme och vvb är klassiska laster som ingen vet när de faktiskt går. Och ingen skulle märka om de pausas när maten lagas heller.
Inte ens värmepumpen är så gnällig när det kommer till att pausa.
Energi tillförs ändå huset när man lagar mat. När maten är färdig startar alla system igen och ingen märker något.
Det går inte att ladda en elbil med 1kW
 
  • Gilla
Matte100 och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det går inte att ladda en elbil med 1kW
Men det går att ladda med ett genomsnitt på 1 kW genom att stänga av laddningen efter att man når 1 kWh under en timme.
 
  • Gilla
te95mne och 1 till
  • Laddar…
F
S sjoelund skrev:
Men det går att ladda med ett genomsnitt på 1 kW genom att stänga av laddningen efter att man når 1 kWh under en timme.
Ja, det kan man göra. Vi skulle ju kunna börja använda den kreativa och spännande enheten kWhh med.
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det går inte att ladda en elbil med 1kW
Nja 6a på 230v blir 1380w
Så nära nog går att ladda
Följer elbilen standarden så ska den klara 1,4kw
 
  • Gilla
Bombus pratorum och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det går inte att ladda en elbil med 1kW
Går inte det? Jag har ingen själv men trodde det gick att ladda via shuko och ställa ner strömmen till 6A. Det blir (med en värdesiffra) 1 kW.
 
  • Gilla
Reqans
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Nja 6a på 230v blir 1380w
Så nära nog går att ladda
Följer elbilen standarden så ska den klara 1,4kw
Du hann före
 
Jag laddade ID4an med just 1.4kW för en helg sedan, måste dock ställa in "Slow AC Charging" i bilen och använde "nödladdaren".
 
G Ganescha skrev:
Jag behöver någon som kan förklara hur allt det fungerar på mellanstadienivå. Vi har toppar nästan på 8W, 5 är inte ovanligt. Detta betyder att det kommer bli svindyrt för oss?
Du kommer troligen betala för din topp på 8000w
Om 1000w kostar 50kr så blir det en kostnad på 400kr i månaden.
Jämfört med om du klarat dig på 2000w (som hade kostat 100kr)

300 kr skillnad per månad.

Men som sagt återkom gärna med en graf eller likande på din förbrukning
 
Men va tusan, jag kollade in på mina sidor på Ellevio och deras uträkning mot min tidigare förbrukning. Då hade jag tjänat omkr 2tkr hittills i år om effektavgiften redan varit införd. VEM bestämde att den inte redan skulle vara igång??? 😉
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
te95mne och 10 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Men det går att ladda med ett genomsnitt på 1 kW genom att stänga av laddningen efter att man når 1 kWh under en timme.
Problematiken för till exempel mig blir att det inte fungerar i praktiken.
Kör man, som jag, 10-12 mil/dag, då behöver man fylla på någonstans mellan 25 och 40kWh per natt.
 
Så fascinerande svenskt att istället för att kraftfullt protestera med allehanda medel inklusive fysiska mot den skapade idiotin så läggs energin!! på att vi ska slå knut på oss själva med att försöka styra vår elanvändning och våra liv så att skada och kostnader minimeras.

Vore bättre att åka ner till Bryssel och kasta ut byket i närmsta sopcontainer och återta den nationella självbestämmanderätten, samt försöka hitta tillbaka till en fungerande politik som sätter medborgarna och nationens intressen främst istället för att som nu stryka vänstermupparna i miljörörelsen medhårs.

Och apropå vänster så tror jag inte denna situation hade uppstått om vi hade haft 60-tals sossar som styrt.
De var i alla fall pragmatiska och såg mer till landets intressen än vad som görs nu där krypandet för EU-byråkratin är påfallande.

Och sosse har jag aldrig varit, men om dessa gammelsossar skulle komma tillbaka vete fan om inte de skulle få min röst idag.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Rabbithole och 21 till
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Problematiken för till exempel mig blir att det inte fungerar i praktiken.
Kör man, som jag, 10-12 mil/dag, då behöver man fylla på någonstans mellan 25 och 40kWh per natt.
Men gör du det så får du nog tillbaka det mesta av effektavgiften på den sänkta överföringsavgiften om du laddar lagom långsamt (4 kW?). Och drar din elbil verkligen så mycket per mil? På 10 mil behöver jag bara ladda 15 kWh.
 
  • Gilla
te95mne och 2 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Du kommer troligen betala för din topp på 8000w
Om 1000w kostar 50kr så blir det en kostnad på 400kr i månaden.
Jämfört med om du klarat dig på 2000w (som hade kostat 100kr)

300 kr skillnad per månad.

Men som sagt återkom gärna med en graf eller likande på din förbrukning
Diagram som visar elförbrukning över dygnet 12 oktober med flera toppar, totalt 27,8 kWh, kostnad 3,56 kr. Energiförbrukning visas i W.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.