P Pin skrev:
Baserat på jämförelse med förra året på Ellevios hemsida skulle det bli med samma mönster på förbrukningen ca 100 kr dyrare per månad på sommarhalvåret och ca 500 kr billigare per månad under vinterhalvåret.

Det borde gå att kapa några toppar relativt enkelt, men jag vill inte ställa om så att jag lever mitt liv på natten eller aldrig kan ha två eller flera maskiner igång samtidigt. Själva idén med maskiner är ju att det inte är sekventiellt utfört arbete utan det kan ske samtidigt och jag gör något annat.

Frågor blir då:
Om diskmaskinen är full vid lunch, ska odiskat stå framme till maskinen är klar kl 22 plus fyra timmar? Eller diska på kvällen fast maskinen inte är full?
Om tvätten går under natten, har jag tid att hänga det på morgonen eller blir det följande kväll?

Sämsta scenariot är väl de som har en laddhybrid med relativt kort räckvidd och kommer hem från jobbet och behöver ladda snabbt medan middagen tillagas för att köra iväg en stund senare på kvällen. Typ scenariot för en laddhybrid tror jag.
Diskmaskinen drar inte mycket ström så starta den när du känner för.
Likaså tvättmaskinen.
Även om de går samtidigt så drar de inte full effekt mer än högst sporadiskt.
 
  • Gilla
te95mne och 2 till
  • Laddar…
V Vortex skrev:
Normalt brukar vi ladda bil när den närmar sig 20-30% och fylla upp till 80-90% typ 1-2ggr/vecka, så stora skillnaden blir väl att man får börja ladda med lägre hastighet och oftare antar jag. Samt förstås komma på hur man ska få den att aldrig ladda utanför 22-06.

jämför jag på ellevios sida så skulle förändringen slagit så här med årets förbrukning:
jan, 20kr dyrare (2,8MWh)
feb, 210kr (2MWh)
mars, 280kr (1,6MWh)
april, 390kr (1,2MWh)
maj, 360kr (0,2MWh)
juni, 400kr (0,2MWh)
juli, 450kr (0,2MWh)
aug, 280kr (0,3MWh)
sep, 180kr (0,8MWh)

Spontant är troligen nästan alla toppar pga elbilsladdning så blir man duktig på det och inte slarvar så borde det gå att närma sig +/-0.
Alla elbilar kan ställas på schema vad jag vet. Och om den inte kan de så kan laddboxen säkert de. Dvs kom hem. Plugga I. Glöm bort
 
A Alexn72 skrev:
Fast elbilen ska laddas på natten. Alla annan laddning hör till undantag.

Måste man köra hybrid och man måste ladda när man lagar mat samt dammsuger och kör bastun så är det väl bra att köra på fossilmotorn.

Eller köpa en renodlad elbil.

Det blir billigare om man håller jämn förbrukning och dyrare om man inte gör de.

I detta fallet kan jag inte riktigt förstå varför det är så hemskt
Hade man bara lagt på en straff så är det en sak men nu går det att hålla nivån låg och spara pengar med
Blir kul till sommaren när elhandelsbolagen får sätta ännu lägre minuspriser vid storm på sommaren, då blir det istället svårt att hitta folk som vill förbruka vid extrema minuspriser.
 
  • Gilla
pnilz1 och 2 till
  • Laddar…
Det är väl medelvärdet på de tre högsta timmedelvärdena som bestämmer effekttaxan, eller?
Så tolkade jag det utskick som kom nu.
Och mellan kl 22-06 så räknas bara halva effettoppen.

Men, räkna lite på det, och se om det verkligen kommer att innebära total kollaps av ekonomin.
 
  • Gilla
te95mne och 3 till
  • Laddar…
ingenjören101 ingenjören101 skrev:
Blir kul till sommaren när elhandelsbolagen får sätta ännu lägre minuspriser vid storm på sommaren, då blir det istället svårt att hitta folk som vill förbruka vid extrema minuspriser.
De däremot är ett problem
 
  • Gilla
Hjnilsson och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Baserat på jämförelse med förra året på Ellevios hemsida skulle det bli med samma mönster på förbrukningen ca 100 kr dyrare per månad på sommarhalvåret och ca 500 kr billigare per månad under vinterhalvåret.

Det borde gå att kapa några toppar relativt enkelt, men jag vill inte ställa om så att jag lever mitt liv på natten eller aldrig kan ha två eller flera maskiner igång samtidigt. Själva idén med maskiner är ju att det inte är sekventiellt utfört arbete utan det kan ske samtidigt och jag gör något annat.

Frågor blir då:
Om diskmaskinen är full vid lunch, ska odiskat stå framme till maskinen är klar kl 22 plus fyra timmar? Eller diska på kvällen fast maskinen inte är full?
Om tvätten går under natten, har jag tid att hänga det på morgonen eller blir det följande kväll?

Sämsta scenariot är väl de som har en laddhybrid med relativt kort räckvidd och kommer hem från jobbet och behöver ladda snabbt medan middagen tillagas för att köra iväg en stund senare på kvällen. Typ scenariot för en laddhybrid tror jag.
Det blir ju perfekt om du tvättar på natten, hänger upp tvätten vid 5-tiden, tar en kort dusch i god tid före kl 6 så att varmvattnet kan återvärmas innan klockan slår 6. Glöm inte kaffet också före 6 så har vi en ”jackpot”.
 
  • Haha
  • Gilla
te95mne och 6 till
  • Laddar…
Jag har under 2023 haft flera toppar på ca 2,1 kW sommartid och på 3,8 kW vintertid.
Det beror på mina aktiviteter och inget jag tänker lägga ner så jag räknar med att det fortsätter i samma mönster.

Det betyder vad jag förstår att jag i effektavgift får betala:
7 x 2,1 x 37,50 = 551:-
5 x 3,8x 75,00 = 1425:-

Summa ca 170:- per månad

Mälarenergi:
 
  • Priser för privatkunder 2024 med fast avgifter baserat på huvudsäkringens storlek, överföringsavgift/kWh och effektavgift/kW under låg- och högpristid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tabell som visar överföringsavgift och effektavgift från Mälarenergi för perioden april-oktober och november-mars, med olika priser vid lågpris och högpris.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
pedber och 1 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Det blir ju perfekt om du tvättar på natten, hänger upp tvätten vid 5-tiden, tar en kort dusch i god tid före kl 6 så att varmvattnet kan återvärmas innan klockan slår 6. Glöm inte kaffet också före 6 så har vi en ”jackpot”.
Jag ska koka tevatten kl 22 så är det bara att värma det till frukosten nästa morgon 🤣
 
  • Haha
  • Gilla
FredrikR och 13 till
  • Laddar…
TorpAnders TorpAnders skrev:
Jag har under 2023 haft flera toppar på ca 2,1 kW sommartid och på 3,8 kW vintertid.
Det beror på mina aktiviteter och inget jag tänker lägga ner så jag räknar med att det fortsätter i samma mönster.

Det betyder vad jag förstår att jag i effektavgift får betala:
7 x 2,1 x 37,50 = 551:-
5 x 3,8x 75,00 = 1425:-

Summa ca 170:- per månad

Mälarenergi:
Du menar snittet av tre timmedelvärden?
Enskilda effekttoppar är ju inte så intressesant i sig.
 
  • Gilla
te95mne
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Du menar snittet av tre timmedelvärden?
Enskilda effekttoppar är ju inte så intressesant i sig.
Ja snitt per timme, och då det finns flera så blir det typ snitt på tre mätningar
 
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Det blir ju perfekt om du tvättar på natten, hänger upp tvätten vid 5-tiden, tar en kort dusch i god tid före kl 6 så att varmvattnet kan återvärmas innan klockan slår 6. Glöm inte kaffet också före 6 så har vi en ”jackpot”.
Min vvb värmer på natten. Nån gång under dagen duschas det och på natten värmer den igen.
Är det något extraordinärt. Dvs hela släkten är på besök eller liknande så är vvbn igång mitt på dagen också.
Kaffet drar väl runt 0.1kwh så ....
 
  • Gilla
pedber
  • Laddar…
P Pin skrev:
Jag ska koka tevatten kl 22 så är det bara att värma det till frukosten nästa morgon 🤣
Hur tänkte du där?
Tänk på salmonella.
Du måste kyla ner det snabbt och frysa in. Gärna i kuber så kan du enkelt ta fram och micra...
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
xph och 10 till
  • Laddar…
N
TorpAnders TorpAnders skrev:
Jag har under 2023 haft flera toppar på ca 2,1 kW sommartid och på 3,8 kW vintertid.
Det beror på mina aktiviteter och inget jag tänker lägga ner så jag räknar med att det fortsätter i samma mönster.

Det betyder vad jag förstår att jag i effektavgift får betala:
7 x 2,1 x 37,50 = 551:-
5 x 3,8x 75,00 = 1425:-

Summa ca 170:- per månad

Mälarenergi:
Mälarenergi har valt ett väldigt "snällt" upplägg jämfört med det Ellevio tydligen tänker använda.

Jag är som kund hos Vattenfall Eldistribution mycket nyfiken på hur deras upplägg kommer att se ut. Misstänker att det blir mera likt Ellevios än Mälarenergis.....
 
  • Gilla
Fruck
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Hur tänkte du där?
Tänk på salmonella.
Du måste kyla ner det snabbt och frysa in. Gärna i kuber så kan du enkelt ta fram och micra...
Ska han andas in tevattnet tänker du?🤓
 
Jag behöver någon som kan förklara hur allt det fungerar på mellanstadienivå. Vi har toppar nästan på 8W, 5 är inte ovanligt. Detta betyder att det kommer bli svindyrt för oss?
 
  • Gilla
Paulina123 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.