S sjoelund skrev:
Men gör du det så får du nog tillbaka det mesta av effektavgiften på den sänkta överföringsavgiften om du laddar lagom långsamt (4 kW?). Och drar din elbil verkligen så mycket per mil? På 10 mil behöver jag bara ladda 15 kWh.
Sommartid kan det gå att pressa ner till 2kWh/mil, men på vintern är det ungefär dubbelt.
Och på helgerna, när man kör lite mer, då blir det ännu svårare, då kommer inte 4kW att funka heller.
Men, det är ju bara så det är, bara ett konstaterande, man får anpassa det man kan utan att för den del plåga sig.
Så har jag gjort hittils, och jag verkar klara mig ändå.
Det får väl bli bastu kl 23 på vardagarna 🙃
 
G Ganescha skrev:
[bild]
Den där ser ut att vara mer högupplöst än per timme, dina toppar blir lägre när de smetas ut per timme.
 
  • Gilla
te95mne
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
[bild]
Min tolkning av dem siffrorna är att du kommer landa på 7kw och då betala 350kr enligt mitt exempel.

Men att du enkelt kan komma ner runt 4 kw och med lite ansträngning även kan klara 2kw
 
Fairlane
G Ganescha skrev:
[bild]
Går det att då entimmes-skala?
Om du förbrukar 8kW i en timme så är det något annat än om du gör det i 15 minuter.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Den där ser ut att vara mer högupplöst än per timme, dina toppar blir lägre när de smetas ut per timme.
Vad menar du?
 
F
A Alexn72 skrev:
Nja 6a på 230v blir 1380w
Så nära nog går att ladda
Följer elbilen standarden så ska den klara 1,4kw
Det är inte nja utan standarden säger 1,4kW.
 
F
Hannuse Hannuse skrev:
Sommartid kan det gå att pressa ner till 2kWh/mil, men på vintern är det ungefär dubbelt.
Och på helgerna, när man kör lite mer, då blir det ännu svårare, då kommer inte 4kW att funka heller.
Men, det är ju bara så det är, bara ett konstaterande, man får anpassa det man kan utan att för den del plåga sig.
Så har jag gjort hittils, och jag verkar klara mig ändå.
Det får väl bli bastu kl 23 på vardagarna 🙃
Pressa ner till 2kWh…. Vad är det för bil du kör? Och har du släppt handbromsen?
 
  • Haha
lop3r och 2 till
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Vad menar du?
De kollar inte på exakta topparna, de kollar på den timme du använde mest el.

Så om du exempelvis drar 8kW i en kvart motsvarar det bara 8/4 = 2kW.
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
F fsn skrev:
Pressa ner till 2kWh…. Vad är det för bil du kör? Och har du släppt handbromsen?
Jo, jag vet, det är en av världens mest misslyckade konstruktioner.
Men, av misstag så kommer erfarenhet.
Laddhybrid blir det som gäller nu för mig, om det inte till och med kan vara fördelaktigare med en ren fossilbil?
 
  • Gilla
robertsandboge
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Har du noterat att de samtidigt sänker överföringsavgiften från 30 till 6,25 öre?
Och som sagt, gått in och räknat på vad det hela faktiskt hade kostat dig, säg senaste året.
Innan man funderar på lösningar är det ju bra att undersöka om det är ett problem.
Det är lika fascinerande varje gång något blir dyrare eller billigare. Man ser bara EN del i det hela och går igång på alla cylindrar!

Man kan ju flyga business, betala 30 000 för biljetten och allt ingår, inkl 2 väskor incheckat. Nästa gång kan man flyga billigaste economy för 5000.

Sen sitter man och lipar över att man får betala 849:- för extra väskan och 30:- för en läsk och att det fanimej var mycket bättre förra gången!
 
  • Gilla
  • Haha
ÅkeSun och 9 till
  • Laddar…
Kollade vårat medelvärde för skoj, tog februari 2024, vi hade en genomsnittlig effekt på 9,8Kw där det låg till 70% på höglast

Så kommer bli svindyrt för oss troligen, men igentligen bör det bli en besparing då vi aldrig utnyttjat våra 16A till fullo som vi idag betalar ett fastpris för.
 
A Alexn72 skrev:
Du kommer troligen betala för din topp på 8000w
Om 1000w kostar 50kr så blir det en kostnad på 400kr i månaden.
Jämfört med om du klarat dig på 2000w (som hade kostat 100kr)

300 kr skillnad per månad.

Men som sagt återkom gärna med en graf eller likande på din förbrukning
Samtidigt blir priset per kWh lägre så det balanserar mer eller mindre ökningen för effekten.
 
Hannuse Hannuse skrev:
Det är väl medelvärdet på de tre högsta timmedelvärdena som bestämmer effekttaxan, eller?
Så tolkade jag det utskick som kom nu.
Och mellan kl 22-06 så räknas bara halva effettoppen.

Men, räkna lite på det, och se om det verkligen kommer att innebära total kollaps av ekonomin.
Jag har redan timpris och när jag tittade på Ellevios uträkningar så tjänar jag generellt på effekttaxan.

Problemet är att jag har bastu. Säg att jag vill basta på en söndag i januari, elpriset är lågt för att det blåser och effektuttaget i samhället är litet. Trots det kostar mig 2-3 bastutillfällen ett par hundra kronor då det kraftigt trycker upp min effektavgift.

Det saknar all logik och vad jag sett så har alla andra leverantörer valt bättre modeller än Ellevio.
 
  • Gilla
Mickebus och 3 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det är inte nja utan standarden säger 1,4kW.
Nja som i 1kw är inte mer specifikt än nånstans mellan 0,51 och 1,49 = 1
Men hade det stått 1.0kw så hade det varit fel.
😎
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
R Riverground skrev:
Jag har redan timpris och när jag tittade på Ellevios uträkningar så tjänar jag generellt på effekttaxan.

Problemet är att jag har bastu. Säg att jag vill basta på en söndag i januari, elpriset är lågt för att det blåser och effektuttaget i samhället är litet. Trots det kostar mig 2-3 bastutillfällen ett par hundra kronor då det kraftigt trycker upp min effektavgift.

Det saknar all logik och vad jag sett så har alla andra leverantörer valt bättre modeller än Ellevio.
Detta kan bli ett skumt följdfel.
Jag maxar mer eller mindre säkringarna när det är negativt pris.
Men som du säger så har jag mindre anledning att göra de om jag legat lågt resten av månaden.
Vilket får till följd att ännu mer el finns i nätet vilket ger ännu mer negativt elpris.

Man får hoppas att det kommer finnas någon form av undantag vid lågt elpris eller iallafall vid negativt elpris.
 
  • Gilla
Hjnilsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.