107 747 läst · 1 605 svar
108k läst
1,6k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Det är nu, sedan 2019 tror jag. Inte någon månad, ett "misstag" genererar förhöjd avgift 12 månader framåt .J jonaserik skrev:
275kr/kW är rätt saftig avgift, vilken nätägare är det som har den prislistan?B Bjober skrev:Vi som har effektavgift 275Kr per kW i 12 månader framåt kommer inte bry oss. Man kan liksom inte gå och fundera på vad man förbrukar varje timme under ett år och gå och oroa sig för om kärringen slår på strykjärnet samtidigt som jag kapar ved. Tänk om varmvattenberedaren slår på 😱...
Effektvakt? Jo men på vadå? Elvärmen i ett fritidshus. Det kommer ju aldrig bli varmt. Brassa på bara.
Jag räknar med att om man maxar sin säkring.R roli skrev:
11kw ellevio = 880kr (80kr/kw)
11kw tekniska sommar = 220kr (20kr/kw)
11kw tekniska vinter = 440kr (40kr/kw)
Säg att du då ändå bara tar ut toppar på på 5.5kw så blir det ju halverade siffror.
5.5 kw ellevio = 440kr
5.5 tekniska sommar = 110kr
5.5 tekniska vinter = 220kr.
Maxar du säkringen hamnar du på en 440kr skillnad på vintern, 660kr på sommaren
Halverar du säkringen så är du nere på 220kr vinter, 330kr sommar.
Men ja, man får leva med det man blir tilldelad
Sedan kan ju diskussionen vara hur prissättningen kring de olika effektavgifterna kan skilja sig så markant, såklart att vissa bolag har större områden och vissa är mer lokala. Men en sådan kostnadsredovisning kommer ju aldrig att komma fram, hur man just har kommit fram till sina avgifter.
Har "tekniska" också justerat överföringsavgiften per kWh? Ellevio har sänkt sin från 30 öre/kWh till 6,25 vilket ju också påverkar priset per månad, även den fast avgiften har sänkts. Hur stor är den hos "tekniska"?ingenjören101 skrev:Jag räknar med att om man maxar sin säkring.
11kw ellevio = 880kr (80kr/kw)
11kw tekniska sommar = 220kr (20kr/kw)
11kw tekniska vinter = 440kr (40kr/kw)
Säg att du då ändå bara tar ut toppar på på 5.5kw så blir det ju halverade siffror.
5.5 kw ellevio = 440kr
5.5 tekniska sommar = 110kr
5.5 tekniska vinter = 220kr.
Maxar du säkringen hamnar du på en 440kr skillnad på vintern, 660kr på sommaren
Halverar du säkringen så är du nere på 220kr vinter, 330kr sommar.
Men ja, man får leva med det man blir tilldelad
Sedan kan ju diskussionen vara hur prissättningen kring de olika effektavgifterna kan skilja sig så markant, såklart att vissa bolag har större områden och vissa är mer lokala. Men en sådan kostnadsredovisning kommer ju aldrig att komma fram, hur man just har kommit fram till sina avgifter.
Det är ju inte gjort så att det skall vara enkelt att jämföra....
Behöver man jämföra, man kan ju inte byta nätägare?
När Eon presenterar sin modell för avgift för våra fastigheter så blir fokus att förstå hur de nya förutsättningarna påverkar för oss och hur/om vi kan påverka. De har ju till 2027 på sig.
När Eon presenterar sin modell för avgift för våra fastigheter så blir fokus att förstå hur de nya förutsättningarna påverkar för oss och hur/om vi kan påverka. De har ju till 2027 på sig.
Det finns flera som är totalt misslyckade, men just här syftar jag på Audi.F fsn skrev:
Man batterikonverterar en fossilbil, herrejösses hur resultatet blev, nästan oanvändbar.
Bra att prova i alla fall, då vet jag.
Tänker inte göra något på minst ett par månader, förmodligen ett år. Anledningen är att det är så många parametrar in i ekvationen att det känns enklare att ta eventuell smäll och se vad som slår hårt och sedan åtgärda just det om behovet finns.
Jag vill inte leva med att överoptimera min energianvändning för att spara några slantar här och där.
Jag vill inte leva med att överoptimera min energianvändning för att spara några slantar här och där.
F fsn skrev:
- Den nya prismodellen består av tre delar:
1. En fast avgift som är olika beroende på din huvudsäkring.
2. Överföringsavgift som är baserad på din elanvändning i kWh under månaden.
3. Effektavgift som är baserad på genomsnittet av dina tre högsta effekttoppar under månaden.
Det är inte jag utan Ellevio som tänker. Det är överföringsavgiften jag syftar på. Den har ett pris per kWh.
Jag förstår. Det är alltså en fråga om vad man kallar det, priset/kWh är inte helt oväntat oförändrat och det som blir billigare är alltså nätägarens rörliga kostnader.P Pin skrev:[länk]
- Den nya prismodellen består av tre delar:
1. En fast avgift som är olika beroende på din huvudsäkring.
2. Överföringsavgift som är baserad på din elanvändning i kWh under månaden.
3. Effektavgift som är baserad på genomsnittet av dina tre högsta effekttoppar under månaden.
Det är inte jag utan Ellevio som tänker. Det är överföringsavgiften jag syftar på. Den har ett pris per kWh.
BTEA. 275kr per kw och år ska förtydligas. Men den ligger fast ett år framåt. Så vill man sänka sin avgift får man vara tålmodig och inte göra nya toppnoteringar för då har man flyttat fram datumet ett år igen. Ja eller BTEA säger att man räknar toppnotering bakåt i tiden, men det blir väl samma sak tänker jag.tveksamt skrev:
Ja detta är ju nätägarens prismodell . Flera i tråden verkar inte insett att överföringsavgiften samtidigt minskar per kWh.F fsn skrev:
Det varierar väl beroende på nätägare. Vi har minskad fast avgift och istället en effektavgift. Ställer man bara dessa mot varandra så är modellerna helt prisneutrala vid ganska exakt 6kW.P Pin skrev: