useless useless skrev:
Nej.
OK, hur mäter dom effekten då?

5 minuter/ 60 minuter = 0,083 x 1500 = 0,125 kW?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Är det någon av er som faktiskt räknat på vad den nya modellen kommer kosta er?
På Ellevio kan man gå in på "mina sidor" och se på de historiska räkningarna hur den nya effektavgiften slår. Tittar jag på mina räkningar från okt-23 till sep-24 så ger den nya modellen en reduktion på hela 25:- på årsbasis. Men det slår fram och tillbaka om man tittar per månad. För min del ser året ut så här om man tittar månadsvis. Okt-23 +24, nov-23 -28, dec-23 -30, J -19, F +6, M -25, A +74, M -18, J -18, J +41, A -13 och Sep -19. Så det gäller att se till att topparna blir så "utsmetade" som möjligt.
 
  • Gilla
hapazard och 7 till
  • Laddar…
ingenjören101 ingenjören101 skrev:
Härligt när vi har kommit till en tid där man "straffas" för att någon vill ha middag samtidigt som kläder behöver tvättas och en tredje person tar en dusch.

Sverige är numera som ett race mot botten när det gäller sådanahär saker :)
Var staffas man?
Du får välja vilket abonnemang du vill.
Du får använda el när du vill
Du får använda hur mycket du vill.
Men vill du spara pengar så använd elen jämnt fördelat över dygnet. Så blir det både varmt i huset. Mat i magen och kläderna tvättade.
 
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
På grund och 27 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Det blir jobbigt att förklara för övriga familjen att vi endast använder en spisplatta per timme och aldrig startar ugnen samma timme som en spisplatta är på.

Slå på kaffebryggaren på morgonen 10 minuter före övergång heltimme och duscha direkt efter övergång heltimme?

Golvvärmen avstängd dessa två heltimmar?
Hur räknas toppeffekten?
 
  • Gilla
Leif So och 2 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
OK, hur mäter dom effekten då?

5 minuter/ 60 minuter = 0,083 x 1500 = 0,125 kW?
De nätbolag jag har kollat på mäter samtliga en timme. Dvs antalet kWh en timme blir samma sak som medeleffekten den timmen. Sen har dom lite olika sätt att avgöra vad som är toppeffeken en månad. En del tittar bara på den högsta timmen medans andra drar nåt snitt på de tre högsta och/eller har olika kriterier olika tider på dygnet.
Men oavsett vilket så har det väldigt liten påverkan om du kör din 45 kW elsvets i 30 sekunder.
 
  • Gilla
Leif So och 6 till
  • Laddar…
R Riverground skrev:
Det där var värre än jag trodde. Jag hade hoppats på kanske 21:00 eller att de räknade lägre på helger. Blir det att basta på nätterna nu? Och helt skippa bastu på vintern.
Eller värma upp bastun med 3kw istället för 9kw?
Och om du sen behöver 9kw för njutning så kör 9kw.

Förbrukningen blir ändå jämnare
 
B Boende45 skrev:
OK, hur mäter dom effekten då?

5 minuter/ 60 minuter = 0,083 x 1500 = 0,125 kW?
Ja, summan av all din förbrukning under en timme. Så du kan ha på en sak som maxar 3x16A under 1 minut och det räknas bara som 0.184 kW genomsnitt den timmen.
 
  • Gilla
Ola.R och 3 till
  • Laddar…
Vi tänker inte hantera den nya avgiften på något sätt alls. Det är bara att betala lite mer och acceptera läget med ständiga kostnadsökningar på alla fronter som husägare.
 
  • Gilla
Harald Boye och 13 till
  • Laddar…
Så Ellevio valde att inte bara köra 06-22 vardagar, utan även helger.

"Det är i detta sammanhang viktigt att poängtera att elnätsföretaget noga behöver analysera vilka timmar som är att anse som låglasttid respektive höglasttid. Att förenkelhets skull, utan bakomliggande analys om nätet faktiskt är högt belastat under dessa timmar, ange alla timmar mellan 06.00-22.00 samtliga vardagar som höglasttid, uppfyller inte syftet med föreskriften."
https://ei.se/bransch/tariffer-natt...ariffer-enligt-eifs-20221/tidsdifferentiering
 
  • Gilla
  • Haha
Lilllen och 12 till
  • Laddar…
Jag väntar bara på att någon kommer på iden att ha rörlig effekttaxa, den presenteras kl 13 dagen innan...
 
  • Gilla
  • Haha
cpalm och 13 till
  • Laddar…
Det är ju fortfarande bättre än Tekniska Verken som satte höglasttid hela dygnet alla dagar i veckan ;)
 
  • Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
Var det inte nån som skulle mäta per kvart istället för per timme?

Oavsett blir det lite tråkigt när vi lagar mat. Vi har en spis som dragit 16A säkringarna vid några tillfällen, så den når ju uppenbarligen 11kW ivarjefall, och sen är där alltid lite grundförbrukning (ventilation, kyl/frys etc) på det, så några gånger per månad lär vi toppa ut om vi inte väljer laga enklare mat / dra ut på matlagningstiden genom varmhålla.
 
  • Gilla
Ronnie78
  • Laddar…
Där är en liknande tråd från veckans början, där skrev jag följande inlägg:
Vi lagade åtta portioner spaghetti och köttfärssås igår, dvs steka färs samtidigt som lök bryns i kastrullen och pastavattnet kokar upp.
Och vi hade ugnsrostade grönsaker till.

4.2kW i snitt den timmen.
Även om maskinerna har hög effekt så är det sällan man använder den längre tid.
Inser nu att det nog var snarare 12 portioner.

Att laga mat kanske har höga effekttoppar, men de är ofta korta medans vattnet kommer i kok eller ugnen ska bli varm. Snitteffekten på hela timmen blir lägre.
 
  • Gilla
pedber och 2 till
  • Laddar…
När kvartsmätningarna kommer så kommer nog kvartstariff på effekten också.
 
  • Gilla
Hjnilsson och 1 till
  • Laddar…
B Byggmarodören skrev:
Var det inte nån som skulle mäta per kvart istället för per timme?
Skulle inte förvåna mig om de snart räknar en timme som fyra kvartar i följd, dvs timmen kan starta med vilken kvart som helt och inte vid hela "timklockslag". Varför skulle de annars införa mätning per kvart...
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.