Jag tänker fortsätta att inte göra någonting....
Om det inte följer med en prisökning generellt så komme jag tjäna ett par tusen/år.
Det var en sommarmånad som blev dyrare, och de kalla månaderna blev ett par hundra billigare.
Detta är ju dock Ellviros egna siffror där man jämför tidigare betalningsmodell med den nya med hjälp av sin egen förbrukning.

Dock var det intressant att sen när ens toppar dyker upp och det är framförallt på kvällen 18-21 då man lagar käk/duchar/tvättar, så kan man bli lite bättre där finns det mer att hämta.
 
  • Gilla
martin.sveg och 1 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
En ny tvingande lag ger att samtliga elnätsbolag i Sverige måste införa effektavgift senast januari 2027.

Den här veckan meddelade Ellevio att de inför den nya avgiften redan 1 januari 2025.

Hög kostnad för varje kW effekt, 81,25 kr, som används kl 6 - 22 samtliga dagar i veckan, för nattimmarna räknas halva effekten. Medelvärdet räknas sedan på månadsbasis.

Hur agerar ni som har stor samtidig elanvändning?

Elbilsladdning, elektrisk golvvärme, elradiatorer, använder mycket varmvatten mm?
Har du noterat att de samtidigt sänker överföringsavgiften från 30 till 6,25 öre?
Och som sagt, gått in och räknat på vad det hela faktiskt hade kostat dig, säg senaste året.
Innan man funderar på lösningar är det ju bra att undersöka om det är ett problem.
 
  • Gilla
te95mne och 13 till
  • Laddar…
Matlagning för maximal toppeffekt
Brända kycklingbitar på en plåt i en ugn, resultatet av en misslyckad matlagningssession för hög effekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
Zezoz och 1 till
  • Laddar…
Baserat på jämförelse med förra året på Ellevios hemsida skulle det bli med samma mönster på förbrukningen ca 100 kr dyrare per månad på sommarhalvåret och ca 500 kr billigare per månad under vinterhalvåret.

Det borde gå att kapa några toppar relativt enkelt, men jag vill inte ställa om så att jag lever mitt liv på natten eller aldrig kan ha två eller flera maskiner igång samtidigt. Själva idén med maskiner är ju att det inte är sekventiellt utfört arbete utan det kan ske samtidigt och jag gör något annat.

Frågor blir då:
Om diskmaskinen är full vid lunch, ska odiskat stå framme till maskinen är klar kl 22 plus fyra timmar? Eller diska på kvällen fast maskinen inte är full?
Om tvätten går under natten, har jag tid att hänga det på morgonen eller blir det följande kväll?

Sämsta scenariot är väl de som har en laddhybrid med relativt kort räckvidd och kommer hem från jobbet och behöver ladda snabbt medan middagen tillagas för att köra iväg en stund senare på kvällen. Typ scenariot för en laddhybrid tror jag.
 
  • Gilla
Wide Glide och 1 till
  • Laddar…
ingenjören101 ingenjören101 skrev:
Härligt när vi har kommit till en tid där man "straffas" för att någon vill ha middag samtidigt som kläder behöver tvättas och en tredje person tar en dusch.

Sverige är numera som ett race mot botten när det gäller sådanahär saker :)
För att inte tala om julmiddagen och andra festligheter innom släkten. Då kan det bli rätt många.
Då går spisen på fullvarv för julmaten( 4 plattor + 2 ugnar ) och rätt lång tid, samtidigt så kanske gäster eller andra som åkt långt vill frächa upp sig med ducsh. Även som att december kan vara kall, nu avger ju en vuxen ca 100 - 150 watt per timme, men det blir varmt och kvalmigt, fönster och dörrar öppnas för ventilation.
Så ni alla som har eller får effektaxa innan julen i år. Räkna kallt med att det blir staffavgift, så ni inte får en övrraskning
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
För att inte tala om julmiddagen och andra festligheter innom släkten. Då kan det bli rätt många.
Då går spisen på fullvarv för julmaten( 4 plattor + 2 ugnar ) och rätt lång tid, samtidigt så kanske gäster eller andra som åkt långt vill frächa upp sig med ducsh. Även som att december kan vara kall, nu avger ju en vuxen ca 100 - 150 watt per timme, men det blir varmt och kvalmigt, fönster och dörrar öppnas för ventilation.
Så ni alla som har eller får effektaxa innan julen i år. Räkna kallt med att det blir staffavgift, så ni inte får en övrraskning
Jag tror inte en extra effektavgift på 3-400 i december är nåt som stjälper släktträffen med julmiddag och utdelning av julklappar för 2700:- per barn.
 
  • Gilla
te95mne och 21 till
  • Laddar…
Och hur ofta går häll/ugn på full effekt en längre stund, ens på julafton?
 
  • Gilla
pedber och 3 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Var staffas man?
Du får välja vilket abonnemang du vill.
Du får använda el när du vill
Du får använda hur mycket du vill.
Men vill du spara pengar så använd elen jämnt fördelat över dygnet. Så blir det både varmt i huset. Mat i magen och kläderna tvättade.
Allt som nätägarna och politikerna hittar på är ju enbart för att driva in mer pengar, det är inte många saker som har lett till en förbättring för medborgaren skulle jag vilja påstå.

Regeringen säger, skaffa elbil det blir bra, nätägaren kontrar med nya avgifter och sätt att ta betalt
Nätägaren säger, kör dina maskiner på natten, det blir billigare för dig, försäkringsbolagen kontrar i sin tur med att höja premierna för att alla helt plötsligt skall börja tvätta och diska på natten. Det är lite moment22 i hela frågan, det någon myndighet råder dig till att göra så finns det andra som avråder dig ifrån.

Sedan när nätägarna redan har ganska hutlösa vinster blir det lite absurt tycker jag, och jag vet att vinstuttaget är reglerat från EI, men ändå. Typ som Ellevio under 2023, straxt över 2 miljarder i resultat.

Frågan handlar egentligen inte om att man inte har råd med 200kr extra varje månad, det är principiellt att ett monopol styr och ställer precis som dom vill utan att någon har att säga till om.

Allt detta för att vi skall börja bli "klimatsmarta" för att sedan ta flyget till spanien en gång om året, tjena! :)
 
  • Gilla
  • Älska
Manowar6 och 27 till
  • Laddar…
Normalt brukar vi ladda bil när den närmar sig 20-30% och fylla upp till 80-90% typ 1-2ggr/vecka, så stora skillnaden blir väl att man får börja ladda med lägre hastighet och oftare antar jag. Samt förstås komma på hur man ska få den att aldrig ladda utanför 22-06.

jämför jag på ellevios sida så skulle förändringen slagit så här med årets förbrukning:
jan, 20kr dyrare (2,8MWh)
feb, 210kr (2MWh)
mars, 280kr (1,6MWh)
april, 390kr (1,2MWh)
maj, 360kr (0,2MWh)
juni, 400kr (0,2MWh)
juli, 450kr (0,2MWh)
aug, 280kr (0,3MWh)
sep, 180kr (0,8MWh)

Spontant är troligen nästan alla toppar pga elbilsladdning så blir man duktig på det och inte slarvar så borde det gå att närma sig +/-0.
 
  • Gilla
Erik Rudhe och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag tror inte en extra effektavgift på 3-400 i december är nåt som stjälper släktträffen med julmiddag och utdelning av julklappar för 2700:- per barn.
Det med släktträffen var liksom ett exempel på vad som kan hända. Sen att du skriver om 2700 per barn. Det verkar som att du är den typen som skämmer på dina barn eller barnbarn. Bättre då att ge 1 st något som inte kostar skjortan. Utan sponsra lite då och då under året.
Det framkommer i princip att det förköps inför större helger med kort och då kommer svaret nästa månad. Januari sägs vara den fattigaste månaden, då julmånaden+ nyår har klivit över sina marginaler i ekonomin.
 
  • Gilla
robertsandboge
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Sen att du skriver om 2700 per barn.
Det är den officiella statistiken för 2023. Inget jag har hittat på.
 
  • Gilla
  • Wow
te95mne och 6 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är den officiella statistiken för 2023. Inget jag har hittat på.
Och siffran verkar nog stämma om man har far/morfäldrar som mina barn. Bortskämda blir de...
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Och siffran verkar nog stämma om man har far/morfäldrar som mina barn. Bortskämda blir de...
Inte inte bara till jul, ungar ( barn ) i dag är så bortskämda med nästan allt. Ungarna i dag vet inte vad pengar är eller ekonomi. ( finns dom inte har råd med ) Men det ska vara så exklusivt för en del att visa upp vad dom fått i tex. julklapp. Det är dessa föräldrar med hyfsad inkomst som ska visa framfötterna och även mot grannar hur fint vårt hus är
Dom som öser pengar till sina barn, gör dom en björntjänst, inför den tid som kommer med eget boende, då går det inte att springa till föräldrarna och säga att jag har det dåligt på ekonomisidan. Mina barn och barnbarn får kanske en present, ( måttligt pris ) men dom kan behöva något annat under året och då kan man stötta upp lite. Då blir det en normal månad på ekonomin i januari.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
ingenjören101 ingenjören101 skrev:
Allt som nätägarna och politikerna hittar på är ju enbart för att driva in mer pengar, det är inte många saker som har lett till en förbättring för medborgaren skulle jag vilja påstå.

Regeringen säger, skaffa elbil det blir bra, nätägaren kontrar med nya avgifter och sätt att ta betalt
Nätägaren säger, kör dina maskiner på natten, det blir billigare för dig, försäkringsbolagen kontrar i sin tur med att höja premierna för att alla helt plötsligt skall börja tvätta och diska på natten. Det är lite moment22 i hela frågan, det någon myndighet råder dig till att göra så finns det andra som avråder dig ifrån.

Sedan när nätägarna redan har ganska hutlösa vinster blir det lite absurt tycker jag, och jag vet att vinstuttaget är reglerat från EI, men ändå. Typ som Ellevio under 2023, straxt över 2 miljarder i resultat.

Frågan handlar egentligen inte om att man inte har råd med 200kr extra varje månad, det är principiellt att ett monopol styr och ställer precis som dom vill utan att någon har att säga till om.

Allt detta för att vi skall börja bli "klimatsmarta" för att sedan ta flyget till spanien en gång om året, tjena! :)
Fast elbilen ska laddas på natten. Alla annan laddning hör till undantag.

Måste man köra hybrid och man måste ladda när man lagar mat samt dammsuger och kör bastun så är det väl bra att köra på fossilmotorn.

Eller köpa en renodlad elbil.

Det blir billigare om man håller jämn förbrukning och dyrare om man inte gör de.

I detta fallet kan jag inte riktigt förstå varför det är så hemskt
Hade man bara lagt på en straff så är det en sak men nu går det att hålla nivån låg och spara pengar med
 
  • Gilla
te95mne och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.