218 290 läst · 2 028 svar
218k läst
2,0k svar
Elavbrott, hur gör man, klarar man en vecka?
Handlar inte om elsäkerhet. Men jag har köpt mig en Geigermätare. Om det sker radioaktivt utsläpp, atombomber etc så vill jag kunna mäta själv och inte lita på några 'experter' på SVT.M Martin Lundmark skrev:Hej
Med anledning av ”Kabelsabotagen i Östersjön” så har SvD idag (24-12-27) en artikel med rubriken ”Attacker mot elsystemet – Sverige lär av Ukraina”
I artikeln berättar Erik Nordman, från Svenska Kraftnät, att Rysslands krig mot Ukraina och attackerna som där görs mot elsystemet, som gett erfarenheter att ta tillvara. Han räknar i det sammanhanget upp två viktiga saker; ”– Det ena är vikten av förberedelse. Det är tydligt att Ukraina har haft en enorm nytta av det stora förberedelsearbetet som de har gjort sedan (invasionen av Krim) 2014. Det andra är vikten av en god reparationsberedskap. Ukraina har varit otroligt duktiga på att snabbt återställa skadad infrastruktur, säger Erik Nordman.”
Vidare så påminner han om broschyren; Om krisen eller kriget kommer från MSB” och säger; ”Trots goda förberedelser kan attacker leda till strömavbrott som varar länge, det visar kriget i Ukraina. Erik Nordman säger att svenska elkunder bör ha en beredskap för att klara sig utan ström dagar i sträck. Efter en omfattande attack kommer kraftföretagen att prioritera sjukhus och annan samhällskritisk infrastruktur innan privatkunderna får tillbaka sin ström.
– Det är viktigt att man har värme- och ljuskällor hemma för att klara sig utan el några dagar. Det är sannolikt att om strömmen försvinner över längre tid så påverkas även andra funktioner som vattenförsörjningen. Mobiltelefonin kan påverkas och då kan det vara bra att ha andra sätt att kommunicera, till exempel att ha en batteriradio så man kan få information.”
I januari är det 4 år sedan jag startade tråden, och ämnet verkar bli allt viktigare att hantera för oss alla desto längre tiden går.
Jag bygger och förbereder för att klara det jag inte vill skall inträffa.
Hur går det för er?
Har uppsättningen med Duabs generator enligt ovan och djupborrad brunn.
Har haft hit en elektriker som ordnat matningen till pumpens motorskydd via kort gummikabel och handskar från ett fast 3-fas uttag strax intill.
Generatorn är alltid kopplad till en liten Elbjörn elcentral med bl a jordfelsbrytare, 3-fas uttag och flera 1-fas uttag fördelade på olika faser och säkringar.
Jordspett kopplat till generatorn.
Kan således via en lite längre kabel ansluta 3-fas pumpens motorskydd och strömbrytare till Elbjörn elcentralen.
Så kopplar jag tre frysar, ett kylskåp, batteriladdare och annat 230 enfas, jämnt fördelat på generatorns tre faser... Undviker snedbelastning så gott det går.
På generatorn finns det bara ett 230 1-fas uttag. Det använder jag inte alls.
Om jag vill och behöver kan jag också t ex köra tvättmaskinen.
Ladda 12 V batteri till CPAP snarkapparat mm.
- Har segelbåt med dieselmotor.
Kör denna alltid på båtmacksdiesel, blankdiesel.
Likaså har jag kanske 100 liter av samma diesel till elverket.
Aldrig haft problem med alger på båten.
En gång om sommaren häller jag i en halv liter bensin i båtens bränsletank som rymmer 30 liter.
Så påstås det att fiskare gör när de kör på gröndiesel.
Går det att undvika bakterietillväxt med HV100?
Varmvatten kan jag få från en egentillverkad tank i rf med kran på, som jag för in i bakugnen på vår
rätt stora täljstensugn.
Kopplat ifrån alla direktverkande element. Värmer kåken endast med
täljstensugnen.
Blir det långvarigt elavbrott kan jag ställa dörren till vidbyggda garaget på glänt.
Ännu har vi inte slagit på något element i garaget, så som vi brukar göra kallaste vintern. Tempen ligger där på 6 - 8 grader än så länge.
Kan stänga av både avfuktare och FTX längre tider.
Att värma mat gör jag på Primus allbränsle friluftskök. Numer finns de med ljuddämpare
Vatten kör vi upp i en stor rostfri gammeldags tvättgryta och stora plastdunkar.
Sanering i vedeldad bastu.
Alltid bunkrat mediciner.
En månad klara vi oss utan el.
Har haft hit en elektriker som ordnat matningen till pumpens motorskydd via kort gummikabel och handskar från ett fast 3-fas uttag strax intill.
Generatorn är alltid kopplad till en liten Elbjörn elcentral med bl a jordfelsbrytare, 3-fas uttag och flera 1-fas uttag fördelade på olika faser och säkringar.
Jordspett kopplat till generatorn.
Kan således via en lite längre kabel ansluta 3-fas pumpens motorskydd och strömbrytare till Elbjörn elcentralen.
Så kopplar jag tre frysar, ett kylskåp, batteriladdare och annat 230 enfas, jämnt fördelat på generatorns tre faser... Undviker snedbelastning så gott det går.
På generatorn finns det bara ett 230 1-fas uttag. Det använder jag inte alls.
Om jag vill och behöver kan jag också t ex köra tvättmaskinen.
Ladda 12 V batteri till CPAP snarkapparat mm.
- Har segelbåt med dieselmotor.
Kör denna alltid på båtmacksdiesel, blankdiesel.
Likaså har jag kanske 100 liter av samma diesel till elverket.
Aldrig haft problem med alger på båten.
En gång om sommaren häller jag i en halv liter bensin i båtens bränsletank som rymmer 30 liter.
Så påstås det att fiskare gör när de kör på gröndiesel.
Går det att undvika bakterietillväxt med HV100?
Varmvatten kan jag få från en egentillverkad tank i rf med kran på, som jag för in i bakugnen på vår
rätt stora täljstensugn.
Kopplat ifrån alla direktverkande element. Värmer kåken endast med
täljstensugnen.
Blir det långvarigt elavbrott kan jag ställa dörren till vidbyggda garaget på glänt.
Ännu har vi inte slagit på något element i garaget, så som vi brukar göra kallaste vintern. Tempen ligger där på 6 - 8 grader än så länge.
Kan stänga av både avfuktare och FTX längre tider.
Att värma mat gör jag på Primus allbränsle friluftskök. Numer finns de med ljuddämpare
Vatten kör vi upp i en stor rostfri gammeldags tvättgryta och stora plastdunkar.
Sanering i vedeldad bastu.
Alltid bunkrat mediciner.
En månad klara vi oss utan el.
Redigerat:
HejMikael_L skrev:
Jovisst men nu får jag även 3,5 kW el för varje liter diesel som bara delvis går till värmepumpen, resten till husets övriga elapparater.
Står elverket i garaget med avgaserna ut genom väggen så kan jag även ta tillvara på viss förlustvärme (förutom det i avgaserna) det ger ytterligare ca 10-20 % värme
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Vad kan man själv göra vid långvarigt elavbrott?
Värme allmänt -
Avslutad: Vinn praktisk GORE-TEX jacka som klarar vintervädret
Tävling -
Köpa min mammas hus, klarar vi att göra upp affären på egen hand?
Köpa & Sälja hus -
Markplanering vad klarar man själv göra
Grund & Markarbeten -
Klara kyl o frys vid längre elavbrott - så gör du
El