Nej, sorry för att jag var otydlig. Jag har vatten via en ca 80 meter djupt borrad brunn. En trefaspump sitter där nere.

Varför ingen sån här så sparar man en vacker slant ?

• Bild av webbplats Elbutik som visar priser på Hager reservkraftsomkopplare, 40A, med artikelnr och information om lagersaldo samt köpknappar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ett intressant typfall jag försöker få grepp om. Var landar man, med relativt enkla krav att kunna driva en trefas vattenpump plus litet annat smått och gott. Matlagning, där har vi redan en del gasplattor, gasolgrill osv så inga problem med det.

Som jag fattat det hittills handlar hela paketet om tre saker:
- elverket i sig, ca 22 kkr inkl frakt (ja, det finns billigare samt dyrare men detta skulle kunna funka tror jag)
- denna komponent "reservkraftsomkopplare", finns tydligen olika varianter och vissa kräver att elverket har anslutning via någon standard typ ATS-ingång - vilket inte det elverk jag siktade in mig på har.
- Eelektriker behöver koppla in hela rasket så det funkar mot kåken. Vad kan detta kosta? Gissar 6 kkr utan att veta alls, handlar även om vad det behövs för kablage om man vill ha detta elverk i säg ett uthus som i vårt fall.

Mina nära och kära var faktiskt de som gav mig till uppgift att ordna detta projekt, så jag har litet "backing" på detta. Jag tycker mig ha fångat upp att budget ligger på ca 40 kkr inkl allt. Får givetvis gärna bli billigare men de förstår att denna typ av lösningar för extremsituationer kostar en del.
__
PS. Värt att notera: i vårt fall så är fastigheten vanligen bemannad, det finns inga krav på att strömförsörjningen automatiskt ska gå över på reservkraft vid bortfall av nätet. Vi är helt beredda på att manuellt flippa någon switch, starta igång elverk manuellt (det var elstart på den jag kollade på). Således inga som helst krav på en automatisk överföring elkraft från normal nätdrift till reservkraft.

Redigerat:
H Harald Blåtumme skrev:
Det är ett intressant typfall jag försöker få grepp om. Var landar man, med relativt enkla krav att kunna driva en trefas vattenpump plus litet annat smått och gott. Matlagning, där har vi redan en del gasplattor, gasolgrill osv så inga problem med d
Hej Harald Blåtumme

Jag anar att driften av trefas vattenpumpen är en nog så viktig del av ditt reservkraftbehov.

Hur stor är motorn på din trefasiga vattenpump? I mitt eget fall så har jag valt en generator som är ca 10 ggr större än vattenpumpens trefasmotor.

En trefasmotor brukar ha en startström som är 5–8 ggr större än märkströmmen och en generator brukar kunna leverera en kortslutningsström som är 2–3 ggr större än märkströmmen under en kortare tid. I tabellen i inlägget #1 286 har man tagit hänsyn till dessa faktorer.

Eftersom en generator med AVR tar sin drivspänning till magnetiseringen, från den egna generatorn, så innebär det att vid start av en elmotor så sjunker utspänningen även till magnetiseringskretsen och kan bara upprätthållas en kort tid.

Om din generator lyckas starta vattenpumpen så kommer i alla fall generatorns utspänning att sjunka betydligt under uppstarteten. Det kan bli så att generatorns utspänning försvinner. Något att tänka på om du har andra laster inkopplade samtidigt.

Jag har sett beskrivningar på elverk där man satt in extra stor generator men angivit samma märkeffekt som en mindre generator för att lättare klara startströmmar.

Generatordrift är betydligt mer komplicerat än normaldrift från ett starkt elnät, gällande motorstart enfaslaster, kortslutning etc. Jag har skrivit om detta i tråden. Därför så går det inte enkelt svara på din fråga om och hur det kommer att fungera.

Det vore naturligtvis önskvärt att man kunnat pröva hur den generator man tänker köpa faktiskt fungerar på den plats den är avsedd att användas innan man genomför köpet. Gärna samtidigt som man utför mätningar.

Jag skulle önska att myndigheterna genomförde både prov, mätningar och beskrivningar hur det ser ut när man ansluter reservkraftverk till våra bostäder och till olika laster.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.