217 241 läst · 2 023 svar
217k läst
2,0k svar
Elavbrott, hur gör man, klarar man en vecka?
Medlem
· Sverige
· 5 373 inlägg
Nej, sorry för att jag var otydlig. Jag har vatten via en ca 80 meter djupt borrad brunn. En trefaspump sitter där nere.
Medlem
· Sverige
· 5 373 inlägg
Jag kan verkligen inget om detta, försöker bara få en bild av vad hela projektet innebär. Ser att det finns en komponent "reservkraftsomkopplare": vilken spec skulle denna behöva ha för det elverket jag länkade till tidigare?
Reservkraftsomkopplaren: https://duab.se/garage-verkstad/elv...power-reservkraftsomkopplare-rio-16-3-fas-16a
Potentiellt vettigt elverk: https://duab.se/garage-verkstad/elv...wer-elverk-mdg6500s-3-3-fas-diesel-tystgaende
Reservkraftsomkopplaren: https://duab.se/garage-verkstad/elv...power-reservkraftsomkopplare-rio-16-3-fas-16a
Potentiellt vettigt elverk: https://duab.se/garage-verkstad/elv...wer-elverk-mdg6500s-3-3-fas-diesel-tystgaende
Det finns automatiska omkopplare, men elverket ska då ha något som ATS-ingång, samt att omkopplaren är billigare än din länk, sen vet jag inte om det är en annan typ av elverk du behöver.
https://duab.se/garage-verkstad/elv...lverk?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_ca
https://duab.se/garage-verkstad/elv...lverk?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_ca
Medlem
· Sverige
· 5 373 inlägg
Det är ett intressant typfall jag försöker få grepp om. Var landar man, med relativt enkla krav att kunna driva en trefas vattenpump plus litet annat smått och gott. Matlagning, där har vi redan en del gasplattor, gasolgrill osv så inga problem med det.
Som jag fattat det hittills handlar hela paketet om tre saker:
- elverket i sig, ca 22 kkr inkl frakt (ja, det finns billigare samt dyrare men detta skulle kunna funka tror jag)
- denna komponent "reservkraftsomkopplare", finns tydligen olika varianter och vissa kräver att elverket har anslutning via någon standard typ ATS-ingång - vilket inte det elverk jag siktade in mig på har.
- Eelektriker behöver koppla in hela rasket så det funkar mot kåken. Vad kan detta kosta? Gissar 6 kkr utan att veta alls, handlar även om vad det behövs för kablage om man vill ha detta elverk i säg ett uthus som i vårt fall.
Mina nära och kära var faktiskt de som gav mig till uppgift att ordna detta projekt, så jag har litet "backing" på detta. Jag tycker mig ha fångat upp att budget ligger på ca 40 kkr inkl allt. Får givetvis gärna bli billigare men de förstår att denna typ av lösningar för extremsituationer kostar en del.
__
PS. Värt att notera: i vårt fall så är fastigheten vanligen bemannad, det finns inga krav på att strömförsörjningen automatiskt ska gå över på reservkraft vid bortfall av nätet. Vi är helt beredda på att manuellt flippa någon switch, starta igång elverk manuellt (det var elstart på den jag kollade på). Således inga som helst krav på en automatisk överföring elkraft från normal nätdrift till reservkraft.
Som jag fattat det hittills handlar hela paketet om tre saker:
- elverket i sig, ca 22 kkr inkl frakt (ja, det finns billigare samt dyrare men detta skulle kunna funka tror jag)
- denna komponent "reservkraftsomkopplare", finns tydligen olika varianter och vissa kräver att elverket har anslutning via någon standard typ ATS-ingång - vilket inte det elverk jag siktade in mig på har.
- Eelektriker behöver koppla in hela rasket så det funkar mot kåken. Vad kan detta kosta? Gissar 6 kkr utan att veta alls, handlar även om vad det behövs för kablage om man vill ha detta elverk i säg ett uthus som i vårt fall.
Mina nära och kära var faktiskt de som gav mig till uppgift att ordna detta projekt, så jag har litet "backing" på detta. Jag tycker mig ha fångat upp att budget ligger på ca 40 kkr inkl allt. Får givetvis gärna bli billigare men de förstår att denna typ av lösningar för extremsituationer kostar en del.
__
PS. Värt att notera: i vårt fall så är fastigheten vanligen bemannad, det finns inga krav på att strömförsörjningen automatiskt ska gå över på reservkraft vid bortfall av nätet. Vi är helt beredda på att manuellt flippa någon switch, starta igång elverk manuellt (det var elstart på den jag kollade på). Således inga som helst krav på en automatisk överföring elkraft från normal nätdrift till reservkraft.
Redigerat:
Hej Harald BlåtummeH Harald Blåtumme skrev:
Jag anar att driften av trefas vattenpumpen är en nog så viktig del av ditt reservkraftbehov.
Hur stor är motorn på din trefasiga vattenpump? I mitt eget fall så har jag valt en generator som är ca 10 ggr större än vattenpumpens trefasmotor.
En trefasmotor brukar ha en startström som är 5–8 ggr större än märkströmmen och en generator brukar kunna leverera en kortslutningsström som är 2–3 ggr större än märkströmmen under en kortare tid. I tabellen i inlägget #1 286 har man tagit hänsyn till dessa faktorer.
Eftersom en generator med AVR tar sin drivspänning till magnetiseringen, från den egna generatorn, så innebär det att vid start av en elmotor så sjunker utspänningen även till magnetiseringskretsen och kan bara upprätthållas en kort tid.
Om din generator lyckas starta vattenpumpen så kommer i alla fall generatorns utspänning att sjunka betydligt under uppstarteten. Det kan bli så att generatorns utspänning försvinner. Något att tänka på om du har andra laster inkopplade samtidigt.
Jag har sett beskrivningar på elverk där man satt in extra stor generator men angivit samma märkeffekt som en mindre generator för att lättare klara startströmmar.
Generatordrift är betydligt mer komplicerat än normaldrift från ett starkt elnät, gällande motorstart enfaslaster, kortslutning etc. Jag har skrivit om detta i tråden. Därför så går det inte enkelt svara på din fråga om och hur det kommer att fungera.
Det vore naturligtvis önskvärt att man kunnat pröva hur den generator man tänker köpa faktiskt fungerar på den plats den är avsedd att användas innan man genomför köpet. Gärna samtidigt som man utför mätningar.
Jag skulle önska att myndigheterna genomförde både prov, mätningar och beskrivningar hur det ser ut när man ansluter reservkraftverk till våra bostäder och till olika laster.
Redigerat:
Hej
Det gäller att klara en veckas strömavbrott….
”Boende på Holmön har varit utan ström i en vecka: ”Det är mörkt””
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...-har-varit-utan-strom-i-en-vecka-det-ar-morkt
” I nuläget är 82 kunder utan el och många har varit strömlösa i en vecka”
”Inledningsvis kunde de boende inte ens kontakta 112 – all telefoni och internet var utslaget eftersom masten blåst omkull.”
Det finns ingen bilväg till Holmön eftersom den ligger 1 mil utanför kusten vid Umeå, så är det färjetrafik som gäller.
Den ordinarie färjan till Holmön grundstötte för ca en vecka sedan och reservfärjan har tyvärr begränsad kapacitet att kunna transportera över reparationsutrustning.
Man försökte transportera utrustning på en pråm till ön, men; ”Pråm klarade inte vågor – Holmön utan ström ännu längre”
https://sverigesradio.se/artikel/pram-klarade-inte-vagor-holmon-utan-strom-annu-langre
Så här skrev Umeå Energi 26 november 2024 12:09: ”I nuläget har alla Umeå Energis kunder fått tillbaka strömmen efter förra veckans oväder, frånsett 150 hushåll som får räkna med ytterligare strömlösa dyn. – Det är de svåraste utmaningarna som återstår. Vi fortsätter därför vårt arbete med oförminskad styrka, konstaterar Jan Eriksson, vd på Umeå Energi elnät.
https://www.umeaenergi.se/aktuellt/de-svaraste-utmaningarna-aterstar
Så, det gäller att klara en veckas strömavbrott där även kommunikation med bil (färja) och all telefoni och internet kan utebli...
Det gäller att klara en veckas strömavbrott….
”Boende på Holmön har varit utan ström i en vecka: ”Det är mörkt””
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...-har-varit-utan-strom-i-en-vecka-det-ar-morkt
” I nuläget är 82 kunder utan el och många har varit strömlösa i en vecka”
”Inledningsvis kunde de boende inte ens kontakta 112 – all telefoni och internet var utslaget eftersom masten blåst omkull.”
Det finns ingen bilväg till Holmön eftersom den ligger 1 mil utanför kusten vid Umeå, så är det färjetrafik som gäller.
Den ordinarie färjan till Holmön grundstötte för ca en vecka sedan och reservfärjan har tyvärr begränsad kapacitet att kunna transportera över reparationsutrustning.
Man försökte transportera utrustning på en pråm till ön, men; ”Pråm klarade inte vågor – Holmön utan ström ännu längre”
https://sverigesradio.se/artikel/pram-klarade-inte-vagor-holmon-utan-strom-annu-langre
Så här skrev Umeå Energi 26 november 2024 12:09: ”I nuläget har alla Umeå Energis kunder fått tillbaka strömmen efter förra veckans oväder, frånsett 150 hushåll som får räkna med ytterligare strömlösa dyn. – Det är de svåraste utmaningarna som återstår. Vi fortsätter därför vårt arbete med oförminskad styrka, konstaterar Jan Eriksson, vd på Umeå Energi elnät.
https://www.umeaenergi.se/aktuellt/de-svaraste-utmaningarna-aterstar
Så, det gäller att klara en veckas strömavbrott där även kommunikation med bil (färja) och all telefoni och internet kan utebli...
Medlem
· Sverige
· 5 373 inlägg
Tack Martin för mycket utvecklade svar. Detta är ett projekt på litet längre sikt, finns inget omedelbart behov idag utan vi vill göra rätt beslut i rätt tid i det längre perspektivet.M Martin Lundmark skrev:Hej Harald Blåtumme
Jag anar att driften av trefas vattenpumpen är en nog så viktig del av ditt reservkraftbehov.
Hur stor är motorn på din trefasiga vattenpump? I mitt eget fall så har jag valt en generator som är ca 10 ggr större än vattenpumpens trefasmotor.
En trefasmotor brukar ha en startström som är 5–8 ggr större än märkströmmen och en generator brukar kunna leverera en kortslutningsström som är 2–3 ggr större än märkströmmen under en kortare tid. I tabellen i inlägget #1 286 har man tagit hänsyn till dessa faktorer.
Eftersom en generator med AVR tar sin drivspänning till magnetiseringen, från den egna generatorn, så innebär det att vid start av en elmotor så sjunker utspänningen även till magnetiseringskretsen och kan bara upprätthållas en kort tid.
Om din generator lyckas starta vattenpumpen så kommer i alla fall generatorns utspänning att sjunka betydligt under uppstarteten. Det kan bli så att generatorns utspänning försvinner. Något att tänka på om du har andra laster inkopplade samtidigt.
Jag har sett beskrivningar på elverk där man satt in extra stor generator men angivit samma märkeffekt som en mindre generator för att lättare klara startströmmar.
Generatordrift är betydligt mer komplicerat än normaldrift från ett starkt elnät, gällande motorstart enfaslaster, kortslutning etc. Jag har skrivit om detta i tråden. Därför så går det inte enkelt svara på din fråga om och hur det kommer att fungera.
Det vore naturligtvis önskvärt att man kunnat pröva hur den generator man tänker köpa faktiskt fungerar på den plats den är avsedd att användas innan man genomför köpet. Gärna samtidigt som man utför mätningar.
Jag skulle önska att myndigheterna genomförde både prov, mätningar och beskrivningar hur det ser ut när man ansluter reservkraftverk till våra bostäder och till olika laster.
Som vi ser det idag är det vettigt att handla in ett lämpligt dimensionerat trefas elverk i första läget - skulle kris inträffa så är dessa inte möjliga att införskaffa (typ när alla ville ha dylikt efter Gudrun, slut överallt).
Jag kollade på motorskyddet till vår trefas vattenpump, den är ställd på 1,1 A. Detta kan ge en indikation på om förslaget jag gav tidigare på en trefasgenerator som ger ca 5 kW kan räcka: https://duab.se/garage-verkstad/elv...wer-elverk-mdg6500s-3-3-fas-diesel-tystgaende
Min fråga är: kan detta elverk på ca 5 kW räcka för att primärt driva vattenpumpen med ett motorskydd som är ställt på 1,1A, och har fungerat bra ställt så under decennier?
Självklart ser vi det som positivt om även andra system kan drivas av denna generator men detta är det viktigaste som vi ser det.
Mycket tacksam för input. Jag har inga exakta data om vattenpumpen mer än dessa, installerades för många decennier sedan och dokumentation finns inte att uppbringa.
Hej Harald BlåtummeH Harald Blåtumme skrev:Tack Martin för mycket utvecklade svar. Detta är ett projekt på litet längre sikt, finns inget omedelbart behov idag utan vi vill göra rätt beslut i rätt tid i det längre perspektivet.
Som vi ser det idag är det vettigt att handla in ett lämpligt dimensionerat trefas elverk i första läget - skulle kris inträffa så är dessa inte möjliga att införskaffa (typ när alla ville ha dylikt efter Gudrun, slut överallt).
Jag kollade på motorskyddet till vår trefas vattenpump, den är ställd på 1,1 A. Detta kan ge en indikation på om förslaget jag gav tidigare på en trefasgenerator som ger ca 5 kW kan räcka: [länk]
Min fråga är: kan detta elverk på ca 5 kW räcka för att primärt driva vattenpumpen med ett motorskydd som är ställt på 1,1A, och har fungerat bra ställt så under decennier?
Självklart ser vi det som positivt om även andra system kan drivas av denna generator men detta är det viktigaste som vi ser det.
Mycket tacksam för input. Jag har inga exakta data om vattenpumpen mer än dessa, installerades för många decennier sedan och dokumentation finns inte att uppbringa.
Om vi antar att motorskyddet är inställt på märkströmmen (1,1A,) för motorn, då innebär detta en skenbar effekt på 1,1*1,73*400= 0,761 kVA för vattenpumpens trefasmotor.
Om elverket ”Duab-Power Elverk MDG6500S-3 3-fas ” enligt länken du gav, har en max skenbar effekt på; ”Effekt (S), max: 6.8 kVA” då innebär det att kvoten mellan dessa skenbara effekter är 6,8/0,761 = 8,93 ggr
I inlägget #903 i en annan tråd återgav jag en ”lathund” gällande Stamford generatorer från 1985.
https://www.byggahus.se/forum/threa...arar-man-en-vecka.403877/page-61#post-4963242
Där angavs att om kvoten är ca 4 ggr då kan du direktstarta en trefasmotor (asynkronmotor) med en Stamfordgenerator.
Med det underlag du angav så är det sannolikt att du kan direktstarta vattenpumpen.
Men eftersom det är skillnader mellan hur generatorer är uppbyggda, och att en vattenpump kan vara en ”tung start” om den inte är avlastad under uppstarten, så kan man inte vara säker förrän man prövat.
Lycka till.
Med det verket har du inga problem att köra din pump. Pumpar är inga tunga starter utan motsvarar nästan en start av bara motorn i sig. Detta under den korta tid innan varvtalet ökat markant då stiger effekten snabbt men samtidigt förbi där motorn kräver mest vid stor eftersläpning i starten.H Harald Blåtumme skrev:Tack Martin för mycket utvecklade svar. Detta är ett projekt på litet längre sikt, finns inget omedelbart behov idag utan vi vill göra rätt beslut i rätt tid i det längre perspektivet.
Jag kollade på motorskyddet till vår trefas vattenpump, den är ställd på 1,1 A. Detta kan ge en indikation på om förslaget jag gav tidigare på en trefasgenerator som ger ca 5 kW kan räcka: [länk]
Din dimensionering är mycket rejäl och du kan köra fler belastningar samtidigt utan problem. Välj ut sånt du ser som väsentligt och inte för effektkrävande så kan du köra obehindrat ihop med pumpen.
Elverket från Duab är vettiga trots allt och inte direkt i botten av sin klass snarare tvärtom.
Medlem
· Sverige
· 5 373 inlägg
Jag gjorde ett försök att läsa tråden från början (ca 2000 inlägg) men måste ge upp nu. Detta inlägg fastnade jag vid, mycket bra frågor!M Martin Lundmark skrev:Hej
Jag saknar att fler berättat hur de tänkt sig klara ett elavbrott?
Tänker ni skaffa;
1. En trefasig dieselgenerator som klarar hela husets normalbehov i en vecka?
2. En enfasig bensingenerator, liknande min ”Elanvändning Plan B” (se mitt inlägg #58)?
3. Elbil med ”vehicle-to-load-funktion” (V2L)
4. Solceller + batteri
5. Något annat?
6. Inget alls?
Funderar ni, så bör ni nog göra upp en ”el budget”. Vad behöver jag driva vid strömavbrott och hur mycket effekt använder jag då, och hur mycket elenergi behöver jag för en vecka (bränslebehov).
När jag började göra min ”el budget” fick jag ny inblick i bl.a. bränsleåtgång och bränsleförvaring.
Det är nog sent att börja fundera eller köpa generator, när strömavbrottet kommit.
För den som är intresserad av att skriva, och beräkna, hittade jag en test, från Finland, augusti 2007, av 2 kW-enfasgeneratorer med bl.a. mätdata om elkvalité och bränsleåtgång.
[länk]
Jag har berättat hur jag tänkt.
Hur tänker ni göra?
För att återknyta till mina senaste frågor så har vi just prickat av första steget i detta projekt: beställa en hyfsat kompetent 3-fas dieselgenerator, den jag länkade ovan. 22 kkr är ingen orimlig kostnad som vi ser det, men bara steg 1 i projektet.
Enormt tack till Martin Lundmark för dimensioneringsberäkningarna, även till GK100! Verkligen inte lätt att som lekman begripa vad som kan funka.
Som jag sa, detta projekt får ta litet tid men är välförankrat i övriga hushållet som pushar för att få en lösning som kan fungera om det krisar. Man kan se det som motsvarande en försäkring - man får betala en del för scenarios som kanske aldrig händer men skulle få mycket besvärliga konsekvenser om det händer.
Det finns några återstående frågeställningar som jag skulle behöva hjälp med.
1. Generatorn är tänkt att sättas i ett uthus, det krävs ca 35-40 meter trefaskabel för att ansluta till husets elcentral. Denna kabel vill vi gräva ned, gräsmatta emellan. Vad är lämplig kabel och hur bör den förläggas, markrör? Kan jag förbereda detta själv utan att behörig elektriker är inblandad?
2. Jag hade detta uppe i en tidigare fråga, men vill bara få bekräftat vad som krävs av en manuell omkopplare som bryter inkommande nät och kopplar in generatorn. Fick några länkar på produkter tidigare, viktigt att det blir elsäkert. Möjligt att elektrikern som ska koppla in detta vet exakt men bra att vara förberedd med en uppfattning om vad som är en säker installation av reservkraft.
3. Hur är det med lagringsbeständighet av diesel, finns det någon sort man bör satsa på för detta ändamål och hur länge kan det lagras?
Många tack för svar och ert tålamod! Jag inser att vi börjat bli litet av "preppers" här men ser inget fel i det. Och som sagt, skoj att jag inte är ensam i hushållet att ha fått detta intresse med tanke på senaste tidens händelser i den närmaste omvärlden.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 704 inlägg
1. N1XV är den kabel som rekommenderas, men det går bra med vilken annan markkabel som helst, t.ex EKKJ, RV-K. Trots lite blygsam effekt skulle jag rekommendera arean 6 mm² för att få ut det mesta från elverket. Rör är också rekommenderat, även om sannolikheten är låg att man vill byta kabeln.
Du får gräva diket själv, men att lägga slang och kabel är behörighetskrävande. Men det är nog inga problem att elfirman låter dig förlägga och fylla igen efter lite instruktioner.
2. Sök på reservkraftsomkopplare, 4-polig, 25 A t.ex https://www.elbutik.se/product.html/reservkraftomk-4-pol. Lite kringutrustning i inmatningspunkten tillkommer. Du kanske vill ha ett intag för CEE-don ifall du vill köra en annan generator, men det kan ordnas i boden. Förutom detta krävs ett jordtag som är inmätt och anmält till nätägaren. En bra kontakt med en elfirma i förväg är av värde. Det kan ta månader innan nätägaren får tummen ur röven och godkänner att ni börjar jobba.
3. Det ska va blankdiesel då, inte MP-diesel. Jag kan inte detta.
Du får gräva diket själv, men att lägga slang och kabel är behörighetskrävande. Men det är nog inga problem att elfirman låter dig förlägga och fylla igen efter lite instruktioner.
2. Sök på reservkraftsomkopplare, 4-polig, 25 A t.ex https://www.elbutik.se/product.html/reservkraftomk-4-pol. Lite kringutrustning i inmatningspunkten tillkommer. Du kanske vill ha ett intag för CEE-don ifall du vill köra en annan generator, men det kan ordnas i boden. Förutom detta krävs ett jordtag som är inmätt och anmält till nätägaren. En bra kontakt med en elfirma i förväg är av värde. Det kan ta månader innan nätägaren får tummen ur röven och godkänner att ni börjar jobba.
3. Det ska va blankdiesel då, inte MP-diesel. Jag kan inte detta.
Medlem
· Sverige
· 5 373 inlägg
Stort tack för svar Bo! Jag gissade på N1XV men var osäker på dimensionering, 6mm2 är riktigt kraftigt och även rätt dyrt men kanske värt det (hittade 5G6 för 112 kr/m). Inte så farligt i det stora hela ändå. Gräva kan vi..
Jordtag finns i närhet av boden, till en kraftig elstängselanläggning. Kanske kan duga att ansluta till de tre 1-meters jordspett som finns för blixtskyddet? De har ju normalt inget direkt att göra med de sju spetten som är till själva stängselaggregatet. Känner inte till hur detta mäts in men det vet förhoppningsvis elektrikern.
Jag föreställde mig aldrig att detta skulle bli ett enkelt projekt, men det börjar kännas hanterbart.
Jordtag finns i närhet av boden, till en kraftig elstängselanläggning. Kanske kan duga att ansluta till de tre 1-meters jordspett som finns för blixtskyddet? De har ju normalt inget direkt att göra med de sju spetten som är till själva stängselaggregatet. Känner inte till hur detta mäts in men det vet förhoppningsvis elektrikern.
Jag föreställde mig aldrig att detta skulle bli ett enkelt projekt, men det börjar kännas hanterbart.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 704 inlägg
Nej, du ska hålla jordtaget för elstängslet minst 10 meter bort från jordtaget för elanläggningen.
Se kap 19 i LBK-handboken.
Edit: Och dessutom ska jordtaget anslutas till intagspunkten, där du har intag och reservkraftsomkopplare.
Om generatorn är fast ansluten hela vägen kan jordtaget anslutas i boden, men ändå helst en egen jordtagsledare till reservkraftsomkopplaren. Det kan lätt gå illa i framtiden med att jordtaget kopplas bort av misstag om man monterar ett intag vid reservkraftsomkopplaren, eller så skapas en PEN-ledare genom CEE-donen.
Om du gräver till frostfritt kan det räcka med att lägga en vajer i diket så får du ett jordtag.
Se kap 19 i LBK-handboken.
Edit: Och dessutom ska jordtaget anslutas till intagspunkten, där du har intag och reservkraftsomkopplare.
Om generatorn är fast ansluten hela vägen kan jordtaget anslutas i boden, men ändå helst en egen jordtagsledare till reservkraftsomkopplaren. Det kan lätt gå illa i framtiden med att jordtaget kopplas bort av misstag om man monterar ett intag vid reservkraftsomkopplaren, eller så skapas en PEN-ledare genom CEE-donen.
Om du gräver till frostfritt kan det räcka med att lägga en vajer i diket så får du ett jordtag.
Redigerat:
Medlem
· Sverige
· 5 373 inlägg
Jag känner att dessa råd ligger en smula över min kompetensnivå att ta till mig helt och hållet, men uppskattar verkligen anvisningarna och försöker följa dessa.
Diket till kabelrör/slang tänkte jag bara gräva ned några decimeter, inte till frostfritt djup. Finns en del mullvadar i området så kabeln måste skyddas.
Förstår att jordtaget till elstängselanläggningen inte kan användas, finns inga tio meter mellan jordtaget för blixtskyddet och det ordinarie så detta är ointressant för generatorns jordtag.
¨
Så det får ske på annat ställe, du nämner ett begrepp "intagspunkt", är detta den anslutningspunkt i husets elcentral där reservkraftsomkopplaren finns och där vi kopplar in kabeln från denna generator i uthuset typ 35 meter bort? Tolkar jag detta rätt så ska alltså jordtaget vara vid huset, inte vid uthuset där generatorn står. Eller som du säger, att man begraver en vajer som jordtag där man förlägger markkabeln till uthuset.
Ursäkta om jag är dryg. Det är inte så att jag kommer att koppla in detta själv, men vill få en smula av "beställarkompetens" för återstående delar i projektet.
___
PS. Om jag får drista mig till att ge en enkel kravspec till kvalificerad elektriker:
- installation av en trefas reservkraftsomkopplare, som ska kunna bryta inkommande nät och koppla in reservkraft - och vice versa - 6 kVA minimum
- installation av 5G6 markkabel (typ N1XV-R?), 40 meter
- ordna lämpligt jordtag, anmäla/registrera hos nätägare
Har jag glömt något? Som sagt, en del prylar kan jag fixa själv men behöver koordineras med utföraren.
___
Blankdiesel, såg att detta finns på en mack väldigt nära stugan så den biten är klar.
Diket till kabelrör/slang tänkte jag bara gräva ned några decimeter, inte till frostfritt djup. Finns en del mullvadar i området så kabeln måste skyddas.
Förstår att jordtaget till elstängselanläggningen inte kan användas, finns inga tio meter mellan jordtaget för blixtskyddet och det ordinarie så detta är ointressant för generatorns jordtag.
¨
Så det får ske på annat ställe, du nämner ett begrepp "intagspunkt", är detta den anslutningspunkt i husets elcentral där reservkraftsomkopplaren finns och där vi kopplar in kabeln från denna generator i uthuset typ 35 meter bort? Tolkar jag detta rätt så ska alltså jordtaget vara vid huset, inte vid uthuset där generatorn står. Eller som du säger, att man begraver en vajer som jordtag där man förlägger markkabeln till uthuset.
Ursäkta om jag är dryg. Det är inte så att jag kommer att koppla in detta själv, men vill få en smula av "beställarkompetens" för återstående delar i projektet.
___
PS. Om jag får drista mig till att ge en enkel kravspec till kvalificerad elektriker:
- installation av en trefas reservkraftsomkopplare, som ska kunna bryta inkommande nät och koppla in reservkraft - och vice versa - 6 kVA minimum
- installation av 5G6 markkabel (typ N1XV-R?), 40 meter
- ordna lämpligt jordtag, anmäla/registrera hos nätägare
Har jag glömt något? Som sagt, en del prylar kan jag fixa själv men behöver koordineras med utföraren.
___
Blankdiesel, såg att detta finns på en mack väldigt nära stugan så den biten är klar.
Redigerat: