220 383 läst · 2 040 svar
220k läst
2,0k svar
Elavbrott, hur gör man, klarar man en vecka?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 804 inlägg
Ja, när jag tänker efter så ska jordtaget anslutas där du har reservkraftsomkopplaren. Jag kallar det intagspunkt även om det inte finns någon stickkontakt just där. Det förhindrar inte att det förläggs vid generatorn eller annanstans bara det har en egen jordtagsledare till intagspunkten.
Medlem
· Sverige
· 5 379 inlägg
Nu har vi beställt ett dieselelverk, ca 5 kW trefas. Detta anländer i morgon via Postnord, ett 170 kg åbäke.
Kontaktat en lokal elektriker, sade sig veta hur man kopplar in reservkraftsanläggningar. Borde vara välbekant med detta eftersom vi sitter i landsbygd här, typ varenda en med djurbesättningar ska ha detta.
Vi får se nu hur det kan utvecklas till att vi kan flippa på switchen till att köra på reservkraft. Fått intrycket att det kan dröja länge innan eldistributören ger sitt godkännande.
Kontaktat en lokal elektriker, sade sig veta hur man kopplar in reservkraftsanläggningar. Borde vara välbekant med detta eftersom vi sitter i landsbygd här, typ varenda en med djurbesättningar ska ha detta.
Vi får se nu hur det kan utvecklas till att vi kan flippa på switchen till att köra på reservkraft. Fått intrycket att det kan dröja länge innan eldistributören ger sitt godkännande.
Jag har fått i uppdrag ett par tre ggr att rita upp ett huvudledningsschema över reservkraften som ska skickas till elnätsägaren för att denne ska vara nöjd.
Jag kan kolla i helgen, jag kan kanske maska bort lämpliga delar, så kan du få se hur det kan se ut.
Igår fick jag ytterligare ett sådant jobb i mitt knä,
Det kommer i storlek och "design" vara mer likt din anläggning, med manuell omkoppling och en mindre anläggning ansluten i fasadmätarskåpet.
Garo har ett färdigt fasadmätarskåp med reservkraftsintag:
https://www.garo.se/sv/proffs/produ...rskap-utanpaliggande/matarskap-reservk-63-25a
Jag kan kolla i helgen, jag kan kanske maska bort lämpliga delar, så kan du få se hur det kan se ut.
Igår fick jag ytterligare ett sådant jobb i mitt knä,
Det kommer i storlek och "design" vara mer likt din anläggning, med manuell omkoppling och en mindre anläggning ansluten i fasadmätarskåpet.
Garo har ett färdigt fasadmätarskåp med reservkraftsintag:
https://www.garo.se/sv/proffs/produ...rskap-utanpaliggande/matarskap-reservk-63-25a
Viktig grej är att tänka till om kontrollmätning av jordtaget.
Som regel sätter man upp en frånskiljbar plint som medger enkel kontrollmätning av det lokala jordtaget.
Jag kan inte så mycket mer om detta än just att det ska finnas.
Jag hoppas andra som har mer praktisk erfarenhet här kan fylla på med lite mer info.
Som regel sätter man upp en frånskiljbar plint som medger enkel kontrollmätning av det lokala jordtaget.
Jag kan inte så mycket mer om detta än just att det ska finnas.
Jag hoppas andra som har mer praktisk erfarenhet här kan fylla på med lite mer info.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 804 inlägg
Jag var nyligen på väg att anmäla reservkraft, men ser då att Ellevio skriver
Manuella/mobila tillfälliga reservkrafts anläggningar som har en elkopplare efter mätaren och är upp till 25A behöver inte anmälas till oss.
Jag tolkar det åt mitt håll så att jag slipper pappersexercisen och på att mäta jordtaget för det har jag inte instrument till
Hur man frånskiljer jordtaget har vi bild på i forumet:
https://www.byggahus.se/forum/threads/kontorsratta-boenhasar-som-elhantverkare.203830/
Manuella/mobila tillfälliga reservkrafts anläggningar som har en elkopplare efter mätaren och är upp till 25A behöver inte anmälas till oss.
Jag tolkar det åt mitt håll så att jag slipper pappersexercisen och på att mäta jordtaget för det har jag inte instrument till
Hur man frånskiljer jordtaget har vi bild på i forumet:
https://www.byggahus.se/forum/threads/kontorsratta-boenhasar-som-elhantverkare.203830/
HejBo.Siltberg skrev:Jag var nyligen på väg att anmäla reservkraft, men ser då att Ellevio skriver
Manuella/mobila tillfälliga reservkrafts anläggningar som har en elkopplare efter mätaren och är upp till 25A behöver inte anmälas till oss.
Jag tolkar det åt mitt håll så att jag slipper pappersexercisen och på att mäta jordtaget för det har jag inte instrument till
Hur man frånskiljer jordtaget har vi bild på i forumet:
[länk]
Menar du att du anlägger ett eget jordtag men mäter inte upp detta?
Eller hur skall jag tolka det du skrev?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 804 inlägg
Jordtaget finns och är vänligen inmätt av linjepojkarna som lade servicen, 35 ohm, men vi har inga papper på det, dvs jag kan inte gå i god för det.
HejBo.Siltberg skrev:
Då förstår jag det du skrev
En person jag hjälper som har solceller och batteri med avsikt till reservkraft.
Han bor i stad och fick via sin elektriker veta att elnätsbolaget svarat att han inte behövde eget jordtag.
Hej
Jag har nu i två steg bytt ut samtliga nära 60 år gamla tvåglasfönster till treglasfönster i aluminiumram och detta innebär minskat underhållsbehov av tegelvillan samtidigt som det sänker årsenergibehovet något.
Dessutom så minskar effektbehovet (och toppeffektbehovet) för uppvärmning.
I inlägg #1 634 i denna tråd gjorde jag en beräkning vad det, vid strömavbrott, skulle innebära att driva min varvtalsstyrda värmepump med en dieselgenerator.
När det nyligen var ca 15 minusgrader så mätte jag medeleffektbehovet till värmepumpen till 2,22 kW under ca 6 timmar med i stort sett konstant utetemperatur.
Om innetemperaturen då antas till ca 20 grader och jag drar av 2 grader som förlustvärme från personer och elapparater i huset, då är temperaturskillnaden inne ute (20–2) – (-15) grader = 33 grader
Om jag genomsnittligen till värmepumpen behöver tillföra 2220 W så innebär det 2220/33 W = 67W per grad temperaturskillnad inne ute. Observera att detta är en approximativ och ingen exakt beräkning, men den ger en indikation om effektbehovet.
Genom att ett antal gånger genomföra liknande mätningar/beräkningar framöver så får jag ett bättre underlag. Det är till exempel i början på vintersäsongen och temperaturen i borrhålen har ännu inte sjunkit till sin lägsta punkt.
DUT (dimensionerande utetemperatur) som huset byggdes för är -34 grader och en grov överslagsberäkning säger att om inga parametrar ändras så behöver värmepumpen då 18-(-34) *67W = 3 484 W i driveffekt. I praktiken är det naturligtvis mer.
Jag har tyvärr inga motsvarande mätningar gjorda före fönsterbytet men jag mätte husets värmebehov när vi tillträdde för ca 30 år sedan till ca 290 W per grad temperaturskillnad inne ute, då fanns inte bergvärmepumpen installerad, utan mätningen gjordes på befintlig elpanna.
Vi har ännu inte effekttariffer men när detta kommer så innebär ett minskat toppeffektbehov en fördel. Jag har ingen elpatronspetsning av värmen, värmepumpen klarar själv av hela husets värmebehov inklusive varmvatten.
Det finns en elpatron för legionellakörning var 16:e dag Jag mätte upp ettedelvärde på 4,54 kW (sett över en klocktimme) vid legionellakörning, värmepumpen vilar då.
Grovt räknat, med ett elverk på ca 3,5 kW så kan jag klara värme och varmvatten ned till drygt 30 minusgrader genom att driva värmepumpen, men då måste jag tillföra en komunikation/styrning av värmepumpen som inte finns på min ca 17 år gamla IVT X15.
Ett dieselelverk som levererar 3,5 kW kräver ca 1 liter dieselolja/timmen
Sätter jag ett elverk inne i garaget och därigenom tar vara på förlustvärme klarar jag rimligen med mindre driveffekt.
Jag har nu i två steg bytt ut samtliga nära 60 år gamla tvåglasfönster till treglasfönster i aluminiumram och detta innebär minskat underhållsbehov av tegelvillan samtidigt som det sänker årsenergibehovet något.
Dessutom så minskar effektbehovet (och toppeffektbehovet) för uppvärmning.
I inlägg #1 634 i denna tråd gjorde jag en beräkning vad det, vid strömavbrott, skulle innebära att driva min varvtalsstyrda värmepump med en dieselgenerator.
När det nyligen var ca 15 minusgrader så mätte jag medeleffektbehovet till värmepumpen till 2,22 kW under ca 6 timmar med i stort sett konstant utetemperatur.
Om innetemperaturen då antas till ca 20 grader och jag drar av 2 grader som förlustvärme från personer och elapparater i huset, då är temperaturskillnaden inne ute (20–2) – (-15) grader = 33 grader
Om jag genomsnittligen till värmepumpen behöver tillföra 2220 W så innebär det 2220/33 W = 67W per grad temperaturskillnad inne ute. Observera att detta är en approximativ och ingen exakt beräkning, men den ger en indikation om effektbehovet.
Genom att ett antal gånger genomföra liknande mätningar/beräkningar framöver så får jag ett bättre underlag. Det är till exempel i början på vintersäsongen och temperaturen i borrhålen har ännu inte sjunkit till sin lägsta punkt.
DUT (dimensionerande utetemperatur) som huset byggdes för är -34 grader och en grov överslagsberäkning säger att om inga parametrar ändras så behöver värmepumpen då 18-(-34) *67W = 3 484 W i driveffekt. I praktiken är det naturligtvis mer.
Jag har tyvärr inga motsvarande mätningar gjorda före fönsterbytet men jag mätte husets värmebehov när vi tillträdde för ca 30 år sedan till ca 290 W per grad temperaturskillnad inne ute, då fanns inte bergvärmepumpen installerad, utan mätningen gjordes på befintlig elpanna.
Vi har ännu inte effekttariffer men när detta kommer så innebär ett minskat toppeffektbehov en fördel. Jag har ingen elpatronspetsning av värmen, värmepumpen klarar själv av hela husets värmebehov inklusive varmvatten.
Det finns en elpatron för legionellakörning var 16:e dag Jag mätte upp ettedelvärde på 4,54 kW (sett över en klocktimme) vid legionellakörning, värmepumpen vilar då.
Grovt räknat, med ett elverk på ca 3,5 kW så kan jag klara värme och varmvatten ned till drygt 30 minusgrader genom att driva värmepumpen, men då måste jag tillföra en komunikation/styrning av värmepumpen som inte finns på min ca 17 år gamla IVT X15.
Ett dieselelverk som levererar 3,5 kW kräver ca 1 liter dieselolja/timmen
Sätter jag ett elverk inne i garaget och därigenom tar vara på förlustvärme klarar jag rimligen med mindre driveffekt.
Hej
I inlägg #1 987, i denna tråd,skrev jag, att jag skulle återkomma med resultat gällande effektbehov vid bytet av senaste trasiga (men välisolerade) on/off frysboxen ASEA SKANDIA SEB215 på 206 liter till en Electrolux LCB3LE31W0 på 308 liter.
Mätt över 30 dagar behövde den gamla frysboxen (ASEA SKANDIA SEB215) i snitt 27,0 W Mätt på 30 dagar behövde den nya frysboxen (Electrolux LCB3LE31W0) i snitt 19,9 W dvs ca 7 W mindre. Detta trots att har 102 liter (49,5 %) större innervolym, men samma yttermått.
Totalt, genomsnittligt, effektbehov mätt över 30 dagar för mina 4 kyl- och frysenheter, är 58,85 W, fördelat på;
Jag konstaterar dessutom att frysskåpet I köket är ungefär lika energieffektivt som senaste frysboxen..
När jag 1994 flyttade in i huset så fanns där, i källaren, ett gammalt SIEMENS frysskåp troligen från 1960-talets början, vars årsenergibehov, jag mätte upp till ca 590 kWh/år (ca 67 W i snitt). Mina 4 kyl- och frysenheter behöver idag mindre än detta (ca 516 kWh/år) i genomsnitt.
Jag har tidigare visat att vid jämförelse av prestanda för två Whirlpool frysboxar på 202 liter, varav den ena on/off den andra inverterdriven (varvtalsstyrd), så uppvisar den senare ett effektbehov på 78,5 % av on/off frysboxen .
För ”Whirlpool frysbox: WHS20102 FO anges bl.a. Energiförbrukning 175 kWh per år, INFRYSNINGSKAPACITET (12 KG/24 TIM) https://whirlpool-cdn.thron.com/ /HDPH5Z_PR854907196000sv_TUKIZL.pdf?xseo=&response-content-disposition=inline;filename="doc.pdf"
För ”Whirlpool frysbox: WHS2121 anges bl.a. Energiförbrukning 223 kWh per år, INFRYSNINGSKAPACITET (14.5 KG/24 TIM) https://whirlpool-cdn.thron.com/static/8IOLBV_PR854907096020sv_Q51CX4.pdf?xseo=&response-content-disposition=inline;filename="doc.pdf"
Genom att ”mäta” så kan jag bättre ”veta”, bland annat, vad min satsning på elenergieffektiva vitvaror kan ge för ”positiv återkoppling” gällande årliga kostnader för elenergin.
Men även gällande min satsning på att klara upp till en veckas elavbrott. ”Man slår två flugor i en smäll”.
Jag vill i detta sammanhang förtydliga att jag inte är en ”prepper” som tror, och satsar på, att man klarar sig själv vid en kris eller ett krig. Mina förberedelser är nog så mycket av den mentala, sociala och psykologiska arten.
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) skickade nyligen ut den nya versionen av broschyren ”Om krisen eller kriget kommer”.
I en intressant artikel nyligen i DN togs det upp hur vi bör förbereda oss;”Krigsforskare: ”Att förbereda sig psykologiskt är enda sättet du kan överleva””
https://www.dn.se/insidan/krigsfors...-psykologiskt-ar-enda-sattet-du-kan-overleva/
Där står bland annat; ”David Bergman är överstelöjtnant, doktor i psykologi och forskare vid Försvarshögskolan. Han betonar att han inte är kritisk till broschyren i sig, men skulle gärna se att den fokuserade lite mer på de sociala och psykologiska aspekterna av att förbereda sig för ett krig. – I diskussionen om beredskap fastnar vi ofta i de fysiska förberedelserna, som vev-radio och vattendunkar. Den stora utmaningen är att hitta sin egen roll i en kris och förbereda sig på hur man kan möta de påfrestningar som uppstår.
”Krigsforskare: ”Att förbereda sig psykologiskt är enda sättet du kan överleva””
https://www.dn.se/insidan/krigsfors...-psykologiskt-ar-enda-sattet-du-kan-overleva/
Jag försöker leva efter devisen ”skaffar man ett paraply då regnar det inte”.
I inlägg #1 987, i denna tråd,skrev jag, att jag skulle återkomma med resultat gällande effektbehov vid bytet av senaste trasiga (men välisolerade) on/off frysboxen ASEA SKANDIA SEB215 på 206 liter till en Electrolux LCB3LE31W0 på 308 liter.
Mätt över 30 dagar behövde den gamla frysboxen (ASEA SKANDIA SEB215) i snitt 27,0 W Mätt på 30 dagar behövde den nya frysboxen (Electrolux LCB3LE31W0) i snitt 19,9 W dvs ca 7 W mindre. Detta trots att har 102 liter (49,5 %) större innervolym, men samma yttermått.
Totalt, genomsnittligt, effektbehov mätt över 30 dagar för mina 4 kyl- och frysenheter, är 58,85 W, fördelat på;
- Kylskåp (Siemens iQ500 kylskåp KS36VAIDP, 346 liter) 8,15 W, 0,0236 W/liter
- Frysskåp (Siemens iQ500 frys GS36NAIDP, 242 liter) 16,13 W, 0,0667 W/liter
- Frysbox 1 (Whirlpool WHS20102 FO, 202 liter )14,70 W, 0,0728 W/liter
- Frysbox 2 (Electrolux LCB3LE31W0, 308 liter) 19,9 W. 0,0646 W/liter
Jag konstaterar dessutom att frysskåpet I köket är ungefär lika energieffektivt som senaste frysboxen..
När jag 1994 flyttade in i huset så fanns där, i källaren, ett gammalt SIEMENS frysskåp troligen från 1960-talets början, vars årsenergibehov, jag mätte upp till ca 590 kWh/år (ca 67 W i snitt). Mina 4 kyl- och frysenheter behöver idag mindre än detta (ca 516 kWh/år) i genomsnitt.
Jag har tidigare visat att vid jämförelse av prestanda för två Whirlpool frysboxar på 202 liter, varav den ena on/off den andra inverterdriven (varvtalsstyrd), så uppvisar den senare ett effektbehov på 78,5 % av on/off frysboxen .
För ”Whirlpool frysbox: WHS20102 FO anges bl.a. Energiförbrukning 175 kWh per år, INFRYSNINGSKAPACITET (12 KG/24 TIM) https://whirlpool-cdn.thron.com/ /HDPH5Z_PR854907196000sv_TUKIZL.pdf?xseo=&response-content-disposition=inline;filename="doc.pdf"
För ”Whirlpool frysbox: WHS2121 anges bl.a. Energiförbrukning 223 kWh per år, INFRYSNINGSKAPACITET (14.5 KG/24 TIM) https://whirlpool-cdn.thron.com/static/8IOLBV_PR854907096020sv_Q51CX4.pdf?xseo=&response-content-disposition=inline;filename="doc.pdf"
Genom att ”mäta” så kan jag bättre ”veta”, bland annat, vad min satsning på elenergieffektiva vitvaror kan ge för ”positiv återkoppling” gällande årliga kostnader för elenergin.
Men även gällande min satsning på att klara upp till en veckas elavbrott. ”Man slår två flugor i en smäll”.
Jag vill i detta sammanhang förtydliga att jag inte är en ”prepper” som tror, och satsar på, att man klarar sig själv vid en kris eller ett krig. Mina förberedelser är nog så mycket av den mentala, sociala och psykologiska arten.
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) skickade nyligen ut den nya versionen av broschyren ”Om krisen eller kriget kommer”.
I en intressant artikel nyligen i DN togs det upp hur vi bör förbereda oss;”Krigsforskare: ”Att förbereda sig psykologiskt är enda sättet du kan överleva””
https://www.dn.se/insidan/krigsfors...-psykologiskt-ar-enda-sattet-du-kan-overleva/
Där står bland annat; ”David Bergman är överstelöjtnant, doktor i psykologi och forskare vid Försvarshögskolan. Han betonar att han inte är kritisk till broschyren i sig, men skulle gärna se att den fokuserade lite mer på de sociala och psykologiska aspekterna av att förbereda sig för ett krig. – I diskussionen om beredskap fastnar vi ofta i de fysiska förberedelserna, som vev-radio och vattendunkar. Den stora utmaningen är att hitta sin egen roll i en kris och förbereda sig på hur man kan möta de påfrestningar som uppstår.
”Krigsforskare: ”Att förbereda sig psykologiskt är enda sättet du kan överleva””
https://www.dn.se/insidan/krigsfors...-psykologiskt-ar-enda-sattet-du-kan-overleva/
Jag försöker leva efter devisen ”skaffar man ett paraply då regnar det inte”.
Redigerat:
Hej
I mitt inlägg #2 020 konstaterade jag att för att värma mitt hus via värmepumpen så behövs ca 67 W per grad temperaturskillnad inne ute vid utetemperaturen ca 12 minusgrader
DUT (dimensionerande utetemperatur) som huset byggdes för är -34 grader och en grov överslagsberäkning säger att om inga parametrar ändras så behöver värmepumpen 18-(-34) *67W = 3 484 W i driveffekt. I praktiken är det naturligtvis mer, hur mycket som behövs kanske jag kan mäta upp i januari-februari om det blir ner mot 30 minusgrader eller mer, för då har rimligen även brinevätskan i borrhålen blivit kallare.
Jag kan redan nu testa lite beräkningar på en dieselgenerator "Könner & Söhnen" KS 9300DE-1/3 ATSR (EURO V) som är ljuddämpad och dessutom har en intressant omkopplare mellan enfas/trefasbelastning och kostar ca 28 500 kr
https://konner-sohnen.com/sv-se/products/diesel-generator-ks-9300de-1-3-atsr-super-s
Vid 400 V har den en Max/Nominell effekt på 7,5/7,0 kW och en max ström på 13,54 A vid omkoppling till 230 V är max ström 28,26 A
Bränsletanken är på 15 liter och Gen. arbetstid (effekt 50 %), är 8,3 h enligt tillverkaren.
Vi kan tolka det så att vid en uttagen effekt av 50 % av 7,0 kW (dvs 3,5 kW) i princip de 3 484 W jag kom fram till i min approximativa beräkning.
Jag skulle kunna placera generatorn i husets vidbyggda garage med luftintag och avgaser ut genom väggen. Generatorn blir då väderskyddad och delar av förlustvärmen tillförs garaget vid drift.
Min nuvarande batteridrivna anläggning kompletteras då, med en lösning för uppvärmning (utan ved). Generatorn kan ladda batterierna och de tre batteriladdarna jag har idag kopplas in en på varje fas till dieselgeneratorn.
15 liter på 8,3 timmar innebär 1,8 liter timmen och bränsleåtgången blir då ca 304 liter för en veckar kontinuerlig drift. En extern dieselbränsletank på 995 liter (den största utan krav på besiktning) räcker alltså för drygt 3 veckor.
En 300 liters bränsletank med pump kan rimligen köpas för ca 7 000 kr och en stationär 1000 liter med 230 V pump för 19 000 kr
Tillverkaren Könner & Söhnen® menar att dieselgeneratorer i serien "HEAVY DUTY", ”har en ökad motorresurs - så de har en längre livslängd, kan arbeta fler timmar utan avbrott. Motorresursen överstiger 3000 arbetstimmar, detta bekräftas av flertimmars, flernivåtester och garanti. För att visa hög prestanda bör maskinerna underhållas ordentligt.” (3000 timmar är 125 dygn).
Ca 28 500 kr för dieselgenerator och 7 000 kr för 300 liters tank innebär ca 36 000 kr sedan tillkommer frakter och installation. Det går naturligtvis sedan att utifrån detta ”förslag” hitta billigare alternativ/begagnat. Problematiken gällande reservkraftdrift är att hitta (veta) att man får en anläggning som verkligen fungerar när den behövs vid längre strömavbrott och man inte kan kalla på hjälp utifrån.
Jag kan naturligtvis vid strömavbrott sänka börvärdet på husets värmesystem med 5–10 grader (huset klarar den förändringen) och ta på mera kläder dygnet om inomhus. Jag klarar då längre driftstid med samma mängd bränsle om strömavbrott blir oftare och längre.
Jag inväntar med spänning att ”Harald Blåtumme” kan redovisa hur hans satsning går. Se hans inlägg #1 996 i denna tråd.
I mitt inlägg #2 020 konstaterade jag att för att värma mitt hus via värmepumpen så behövs ca 67 W per grad temperaturskillnad inne ute vid utetemperaturen ca 12 minusgrader
DUT (dimensionerande utetemperatur) som huset byggdes för är -34 grader och en grov överslagsberäkning säger att om inga parametrar ändras så behöver värmepumpen 18-(-34) *67W = 3 484 W i driveffekt. I praktiken är det naturligtvis mer, hur mycket som behövs kanske jag kan mäta upp i januari-februari om det blir ner mot 30 minusgrader eller mer, för då har rimligen även brinevätskan i borrhålen blivit kallare.
Jag kan redan nu testa lite beräkningar på en dieselgenerator "Könner & Söhnen" KS 9300DE-1/3 ATSR (EURO V) som är ljuddämpad och dessutom har en intressant omkopplare mellan enfas/trefasbelastning och kostar ca 28 500 kr
https://konner-sohnen.com/sv-se/products/diesel-generator-ks-9300de-1-3-atsr-super-s
Vid 400 V har den en Max/Nominell effekt på 7,5/7,0 kW och en max ström på 13,54 A vid omkoppling till 230 V är max ström 28,26 A
Bränsletanken är på 15 liter och Gen. arbetstid (effekt 50 %), är 8,3 h enligt tillverkaren.
Vi kan tolka det så att vid en uttagen effekt av 50 % av 7,0 kW (dvs 3,5 kW) i princip de 3 484 W jag kom fram till i min approximativa beräkning.
Jag skulle kunna placera generatorn i husets vidbyggda garage med luftintag och avgaser ut genom väggen. Generatorn blir då väderskyddad och delar av förlustvärmen tillförs garaget vid drift.
Min nuvarande batteridrivna anläggning kompletteras då, med en lösning för uppvärmning (utan ved). Generatorn kan ladda batterierna och de tre batteriladdarna jag har idag kopplas in en på varje fas till dieselgeneratorn.
15 liter på 8,3 timmar innebär 1,8 liter timmen och bränsleåtgången blir då ca 304 liter för en veckar kontinuerlig drift. En extern dieselbränsletank på 995 liter (den största utan krav på besiktning) räcker alltså för drygt 3 veckor.
En 300 liters bränsletank med pump kan rimligen köpas för ca 7 000 kr och en stationär 1000 liter med 230 V pump för 19 000 kr
Tillverkaren Könner & Söhnen® menar att dieselgeneratorer i serien "HEAVY DUTY", ”har en ökad motorresurs - så de har en längre livslängd, kan arbeta fler timmar utan avbrott. Motorresursen överstiger 3000 arbetstimmar, detta bekräftas av flertimmars, flernivåtester och garanti. För att visa hög prestanda bör maskinerna underhållas ordentligt.” (3000 timmar är 125 dygn).
Ca 28 500 kr för dieselgenerator och 7 000 kr för 300 liters tank innebär ca 36 000 kr sedan tillkommer frakter och installation. Det går naturligtvis sedan att utifrån detta ”förslag” hitta billigare alternativ/begagnat. Problematiken gällande reservkraftdrift är att hitta (veta) att man får en anläggning som verkligen fungerar när den behövs vid längre strömavbrott och man inte kan kalla på hjälp utifrån.
Jag kan naturligtvis vid strömavbrott sänka börvärdet på husets värmesystem med 5–10 grader (huset klarar den förändringen) och ta på mera kläder dygnet om inomhus. Jag klarar då längre driftstid med samma mängd bränsle om strömavbrott blir oftare och längre.
Jag inväntar med spänning att ”Harald Blåtumme” kan redovisa hur hans satsning går. Se hans inlägg #1 996 i denna tråd.
Bör det inte vara enklare och billigare med en kamin om man vill hålla värmen i huset än att hålla på med elverk, omkopplare osv?
Då kan man ju även elda de 99% av dagarna man bor i huset då man inte har ström?
Även om man nu klarar bv med elverket så kan du väl inte dra igång spisen?
Då måste man komplettera med gasol/sprit/ved kök
Ett eller två små enfas elverk, som driver ev frysbox (om det nu är så varmt att maten tinar om den är ute) och laddar ett eller två bilbatteri för ljus och en mobilladdare.
Men det är klart det beror ju lite på hur man bor
Då kan man ju även elda de 99% av dagarna man bor i huset då man inte har ström?
Även om man nu klarar bv med elverket så kan du väl inte dra igång spisen?
Då måste man komplettera med gasol/sprit/ved kök
Ett eller två små enfas elverk, som driver ev frysbox (om det nu är så varmt att maten tinar om den är ute) och laddar ett eller två bilbatteri för ljus och en mobilladdare.
Men det är klart det beror ju lite på hur man bor
Hejnino skrev:Bör det inte vara enklare och billigare med en kamin om man vill hålla värmen i huset än att hålla på med elverk, omkopplare osv?
Då kan man ju även elda de 99% av dagarna man bor i huset då man inte har ström?
Även om man nu klarar bv med elverket så kan du väl inte dra igång spisen?
Då måste man komplettera med gasol/sprit/ved kök
Ett eller två små enfas elverk, som driver ev frysbox (om det nu är så varmt att maten tinar om den är ute) och laddar ett eller två bilbatteri för ljus och en mobilladdare.
Men det är klart det beror ju lite på hur man bor
Jag har idag en lösning med att klara en vecka med vedeldning, inverter och batterier laddade av en enfasgenerator
Här tittar jag på vad varianter skulle innebära
Alla har inte kamin för vedeldning För en del så kan diesel vara enklare att skaffa än ved
Hej
Med anledning av ”Kabelsabotagen i Östersjön” så har SvD idag (24-12-27) en artikel med rubriken ”Attacker mot elsystemet – Sverige lär av Ukraina”
I artikeln berättar Erik Nordman, från Svenska Kraftnät, att Rysslands krig mot Ukraina och attackerna som där görs mot elsystemet, som gett erfarenheter att ta tillvara. Han räknar i det sammanhanget upp två viktiga saker; ”– Det ena är vikten av förberedelse. Det är tydligt att Ukraina har haft en enorm nytta av det stora förberedelsearbetet som de har gjort sedan (invasionen av Krim) 2014. Det andra är vikten av en god reparationsberedskap. Ukraina har varit otroligt duktiga på att snabbt återställa skadad infrastruktur, säger Erik Nordman.”
Vidare så påminner han om broschyren; Om krisen eller kriget kommer från MSB” och säger; ”Trots goda förberedelser kan attacker leda till strömavbrott som varar länge, det visar kriget i Ukraina. Erik Nordman säger att svenska elkunder bör ha en beredskap för att klara sig utan ström dagar i sträck. Efter en omfattande attack kommer kraftföretagen att prioritera sjukhus och annan samhällskritisk infrastruktur innan privatkunderna får tillbaka sin ström.
– Det är viktigt att man har värme- och ljuskällor hemma för att klara sig utan el några dagar. Det är sannolikt att om strömmen försvinner över längre tid så påverkas även andra funktioner som vattenförsörjningen. Mobiltelefonin kan påverkas och då kan det vara bra att ha andra sätt att kommunicera, till exempel att ha en batteriradio så man kan få information.”
I januari är det 4 år sedan jag startade tråden, och ämnet verkar bli allt viktigare att hantera för oss alla desto längre tiden går.
Jag bygger och förbereder för att klara det jag inte vill skall inträffa.
Hur går det för er?
Med anledning av ”Kabelsabotagen i Östersjön” så har SvD idag (24-12-27) en artikel med rubriken ”Attacker mot elsystemet – Sverige lär av Ukraina”
I artikeln berättar Erik Nordman, från Svenska Kraftnät, att Rysslands krig mot Ukraina och attackerna som där görs mot elsystemet, som gett erfarenheter att ta tillvara. Han räknar i det sammanhanget upp två viktiga saker; ”– Det ena är vikten av förberedelse. Det är tydligt att Ukraina har haft en enorm nytta av det stora förberedelsearbetet som de har gjort sedan (invasionen av Krim) 2014. Det andra är vikten av en god reparationsberedskap. Ukraina har varit otroligt duktiga på att snabbt återställa skadad infrastruktur, säger Erik Nordman.”
Vidare så påminner han om broschyren; Om krisen eller kriget kommer från MSB” och säger; ”Trots goda förberedelser kan attacker leda till strömavbrott som varar länge, det visar kriget i Ukraina. Erik Nordman säger att svenska elkunder bör ha en beredskap för att klara sig utan ström dagar i sträck. Efter en omfattande attack kommer kraftföretagen att prioritera sjukhus och annan samhällskritisk infrastruktur innan privatkunderna får tillbaka sin ström.
– Det är viktigt att man har värme- och ljuskällor hemma för att klara sig utan el några dagar. Det är sannolikt att om strömmen försvinner över längre tid så påverkas även andra funktioner som vattenförsörjningen. Mobiltelefonin kan påverkas och då kan det vara bra att ha andra sätt att kommunicera, till exempel att ha en batteriradio så man kan få information.”
I januari är det 4 år sedan jag startade tråden, och ämnet verkar bli allt viktigare att hantera för oss alla desto längre tiden går.
Jag bygger och förbereder för att klara det jag inte vill skall inträffa.
Hur går det för er?