8 271 läst · 32 svar
8k läst
32 svar
Hur ojämnt är för ojämnt gällande falsade plåttak? (med bilder)
Har haft en plåtslagare som påbörjat takbyte på mitt hus. Jag tycker det är för ojämnt medans plåtslagaren säger att det är svårt att få det mycket jämnare då det räcker att råsponten är litet ojämn så blir det ojämnheter. Jag sade att jag inte fått information om att min råspont var för ojämn innan de började lägga taket, han sade då att det är mycket svårt att se med blotta ögat. Har jag haft för höga förväntningar?
Huruvida det går att göra så mycket åt är en annan femma såklart, men är detta "godkänt"?
Tack

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Huruvida det går att göra så mycket åt är en annan femma såklart, men är detta "godkänt"?
Tack
The fact is that it is difficult to lay this type of sheet metal so that it looks perfect, especially in such unfavorable lighting. But here the problem is different. The sheets were laid on the old roof covering without leveling the surface. This is visible, for example, at the chimney and the unfinished part. Well... it was supposed to be cheap...
They installed the covering, it's brand new. Are you saying that the reason for the uneven surface is due to them not straightening the roof covering enough?S sturnus skrev:
Besserwisser
· östergötland
· 2 351 inlägg
Skulle vilja påstå att det mer är inställningar på deras falsupptagare och handhavande..
Kan du utveckla vad du menar med handhavande? Har de varit slarviga/oförsiktiga i allmänhet?plåtrickard skrev:
EDIT: Han visade någon klammer som han sade satt i falsningarna och när man satte fast den så blev det sådär om det inte var helt jämnt? Var någon silverfärgad klammer på 4-5 cm, ingen aning vad som menades.
Besserwisser
· östergötland
· 2 351 inlägg
Svårt att svara på, men det ser ju inte bra ut..E enyaisrave skrev:
Och som du skrev ,nu går det inte göra något åt utan att byta.
Vet faktiskt inte om det finns några utseende krav.
Men mina tak ser inte ut så där när jag lämnar
Besserwisser
· östergötland
· 2 351 inlägg
Ja klammer är infästning i taket,ska sitta på max 45cm mellanrum
Jag tycker nog ändå det brukar se ut ungefär så där när plåtisarna här omkring gör tak, kanske något mindre men inte helt slätt heller så helheten blir samma som ditt.
Jag hade i alla fall förväntat mig ungefär något sånt och hade inte stört mig heller.
Av vad jag ser så är det bara klicktaken som blir helt släta men helheten blir ändå inte snyggare, enligt mig då såklart.
Jag hade i alla fall förväntat mig ungefär något sånt och hade inte stört mig heller.
Av vad jag ser så är det bara klicktaken som blir helt släta men helheten blir ändå inte snyggare, enligt mig då såklart.
Det
Och referensbilderna som skickades till mig innan var:
Tycker att det är svårt att förvänta mig det jag fick enligt referensbilderna, även om de taken kanske har mer ojämnheter än vad som syns på de bilderna så kan jag inte som kund anta det tycker jag.
Jag hade väntat mig något liknande detta:Rickard. skrev:
Jag tycker nog ändå det brukar se ut ungefär så där när plåtisarna här omkring gör tak, kanske något mindre men inte helt slätt heller så helheten blir samma som ditt.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Och referensbilderna som skickades till mig innan var:

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Tycker att det är svårt att förvänta mig det jag fick enligt referensbilderna, även om de taken kanske har mer ojämnheter än vad som syns på de bilderna så kan jag inte som kund anta det tycker jag.
Jag kommer försöka komma överens med plåtslagaren om att göra om framsidan iaf om han tror att det går att få jämnare och sedan sätta solceller på baksidan någon gång i framtiden, känns bara surt att betala för att gömma ett dyrt tak som jag hade sett fram emot.
Inte ens målarna förväntas spackla slätt under släpljus så att bedömma plåtarbete utifrån släpljus är nog lite orättvist egentligen.
Jag ser några delar på bilderna som säkert skulle se liknande ut med samma förutsättningar men jag förstår att det inte är något man tänker på innan.
Jag kan inte falsa plåttak alls men har nästan 10år på tak och sett många både nya men kanske mest gamla bandtäckningar (inte lika många som plåtrickard såklart) och detta faller in i vad jag vant mig med att se. (Eller i alla fall utifrån hur jag tolkar bilderna)
Jag ser några delar på bilderna som säkert skulle se liknande ut med samma förutsättningar men jag förstår att det inte är något man tänker på innan.
Jag kan inte falsa plåttak alls men har nästan 10år på tak och sett många både nya men kanske mest gamla bandtäckningar (inte lika många som plåtrickard såklart) och detta faller in i vad jag vant mig med att se. (Eller i alla fall utifrån hur jag tolkar bilderna)
Jag håller med att ljuset gör att det ser värre ut helt klart, och detta har jag tagit i beaktning, menar mest att som kund borde få se mer "ärliga" bilder om nu detta är verkligheten man tillisist måste ställas inför. Sedan kan jag tycka att om Plåtrickard säger "mina tak ser inte ut så där när jag lämnar" samt "det ser ju inte bra ut.." så tror jag att det nog inte är så att de flesta falsade taken ser ut såhär då jag själv åkte runt efteråt och kollade på de som lagts i närområdet (i samma släpljus) och de såg inte ut såhär heller. Men som du säger, det är inte en smickrande ljussättning och kanske hade jag för höga förväntningar, tycker ändå att jag hade kunnat ta ett bättre beslut om det var bilder liknande mitt tak som fanns till beskådan som referensbilder.Rickard. skrev:
Inte ens målarna förväntas spackla slätt under släpljus så att bedömma plåtarbete utifrån släpljus är nog lite orättvist egentligen.
hade lätt valt att lägga platta betongpannor för 20-25% av priset istället om jag vetat att det skulle se ut såhär.
Bildgooglar man bara på falsad plåttak så är det inte svårt att hitta tak (även referensbilder) som enligt mig har ungefär samma helhet som ditt om man aktivt letar efter det på bilderna, det kommer såklart inte vara släpljus på bilderna men man kan ändå se ojämnheterna som skulle leda till skuggor om det var så helt ovanligt lär det inte vara även utanför min kommun... (Det är också gott om trådar här om exakt detta och då är vissa väldigt extrema)
Jag kan inte bedöma gränsen rätt eller fel eller vad som skulle räknas som fackmässigt eller något i den stilen utan lämnar bara mitt personliga perspektiv/erfarenhet.
(Jag förstår din besvikelse och din poäng men jag har inget att tillägga på det så därför svarar jag inte på det)
Jag kan inte bedöma gränsen rätt eller fel eller vad som skulle räknas som fackmässigt eller något i den stilen utan lämnar bara mitt personliga perspektiv/erfarenhet.
(Jag förstår din besvikelse och din poäng men jag har inget att tillägga på det så därför svarar jag inte på det)
Jag tror du missuppfattade, jag menar att de som man ber om referensbilder av (den plåtslagaren man funderar på att anlita) borde ta några "worst case/normal case" bilder och visa potentiella kunder istället för att skicka bilder i perfekt ljus och av sektioner som kanske blev osedvanligt bra så undviker man isf kunder som undrar vad som gick snett när de jämför det de fått med de bilder som hantverkarna (i det här fallet plåtslagare) skickat dem inför uppdraget.Rickard. skrev:
Bildgooglar man bara på falsad plåttak så är det inte svårt att hitta tak (även referensbilder) som enligt mig har ungefär samma helhet som ditt om man aktivt letar efter det på bilderna, det kommer såklart inte vara släpljus på bilderna men man kan ändå se ojämnheterna som skulle leda till skuggor om det var så helt ovanligt lär det inte vara även utanför min kommun... (Det är också gott om trådar här om exakt detta och då är vissa väldigt extrema)
Redigerat:
I don't know what industry you work in, but I haven't seen an advert showing the worst work yet. And in an unfavourable light at that. I can only say that the contractor should have warned the client that such an effect can occur in unfavorable lighting. You write that if you had known earlier that it might look like this, you would have ordered a roof tile. This problem is known and has even been raised several times on this forum. There is a manufacturer in Poland that uses additional notches in the sheets, which largely eliminates this problem, but it will never be perfect. The attachment points cause stress and deformation of the sheet metal. In your case, it looks the worst at the strip by the eaves. Apparently the contractor didn't try hard here. I thought there was old cladding underneath, but you wrote that it wasn't. In that case, I was misled by the membrane or roofing felt that is not properly installed. This can also cause this problem to be highlighted. Maybe your expectations are too high. Many people start using streak lights to assess the quality of the walls, but they order a standard service. And they think that the job was done poorly, even though it meets standards.E enyaisrave skrev: