8 290 läst · 32 svar
8k läst
32 svar
Hur ojämnt är för ojämnt gällande falsade plåttak? (med bilder)
Besserwisser
· östergötland
· 2 351 inlägg
Ja jag ska väl tillägga att ljuset är elakt..
Kan du inte ta några bilder med "snällare ljus.."
Kan du inte ta några bilder med "snällare ljus.."
Besserwisser
· östergötland
· 2 351 inlägg
Besserwisser
· östergötland
· 2 351 inlägg
Inte riktigt jämförbara bilder, men visst jag får ju åxå bulor och märken
Jag ska ta mig upp till huset under dagen eller imorgon och ta litet bilder i snällare ljus. Bor inte där då hela huset renoveras, men ska fixa det så det blir en rimligare jämförelse kanske.plåtrickard skrev:
Det är större risk att det blir bulor på takplåten om man lägger den när det är kallt ute. Lägger man plåten en varm sommardag i solen så är det störst chans att det blir slätt för plåten krymper när det blir svalare. Har man lagt plåten när det är kallt så utvidgar den sig när det blir varmare och det blir bulor.
Min uppfattning är att själva nackdelen med bandplåt är att det blir ojämnt. Vill du ha ett jämnt och snyggt tak får du nog välja skivtäckning, vilket är mycket mer utav ett hantverk och mycket dyrare. Om du går i äldre kvarter i stan, tex i Stockholm och kikar på taken så kan du direkt se vilka gamla original tak som har skivtäckning, de har vågräta linjer i plåten där skarvarna i skivorna går. Underbart fina och jämna. Sen ser du hur taken som är renoverade med band-plåt, de har precis de där bucklorna och skiftningarna som du visar, plus att de ofta är mycket mer klumpigt gjort runt skorstenar och ventiler etc. Men det är ju bara min åsikt som amatörintresserad av hus och byggnadsvård. Jag har själv lagt bandplåt på vår utbyggnad, har precis såna bucklor, som blir värre varje gång jag går på taket, och accepterar det istället för att betala för den dyrare skivtäckningen 🤷♂️
E enyaisrave skrev:
Då har jag tagit bilder i väldigt snällt ljus då det var mulet idag så nästan inga skuggor samt solen på andra sidan jämfört med förra bilderna.plåtrickard skrev:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto