Arkitekten ritade ett hus vi inte har råd att bygga
Besvarad 14 apr 2025 av Marko Koistinen
Vi anlitade en arkitekt för att rita vårt drömhus på landet. Vi hade ett ungefärligt maxpris på 4,5 MKR och trodde att det var tydligt kommunicerat. Nu har vi fått bygglov och börjat ta in offerter från entreprenörer och de ligger på 6,5 till 7 miljoner! Vi är förtvivlade. Har vi något ansvar själva, eller borde inte arkitekten ha styrt processen bättre? Går det att skala ner huset i efterhand eller måste vi börja om från början? Tyvärr har vi nu blivit osams med arkitekten och det känns inte jättekul att gå vidare med honom.
Svar
Hej.
Va tråkigt och höra att ni stött på motgångar med ert drömhus.
Detta är tyvärr inte en helt ovanligt sits ni hamnat i, när man går och frågar på en öppen marknad just nu.
Det finns dock flera lösningar och vägar framåt, jag listar upp några längre ner i mitt svar till er.
Börjar med lite frågor först.
Hur långt har ni kommit?
Vart i landet bygger ni?
Har ni ett startbesked klart?
Har ni K-handlingar på stomme och grund etc?
Hur stort är huset?
Hur är det grundlagt?
Vilket kvadratmeterpris ser ni ut att landa i för huset?
Hur många byggare har ni frågat och
på vilket underlag har ni gått ut och frågar med?
Ett hus kan ha stora prisskillnader på samma marknad,
baserat på vem som bygger det och vad dom räknar på för underlag.
Jag vill dock börja med att klargöra att arkitekten har i princip aldrig eller iallafall väldigt sällan har något budgetansvar, om man inte utryckningen bestämt det är via avtal.
Hur ser ert avtal ut mot arkitekten?
Står det något om huspriset/budget i detta?
Det är avgörande för ansvarsfrågan i ert fall.
På mitt kontor brukar vi vara väldigt tydliga att kommunicera just detta tidigt,
att vi inte har ansvarar över budget, men att vi absolut kan anta utmaningen att försöka komma så nära vi kan utifrån vår erfarenhet av lite stramare budget projekt, men att vi då måste vi också kunna säga nej till vissa önskemål etc även ifrån beställarna.
Marknaden just nu:
Just nu upplever även vi hos oss att marknaden är rätt dyr och att kvadratmeter priset stiger.
Vi sitter med i ett gäng upphandlingar på projekt vi ritar och ser liknade tendenser iallalfall kring Stockholm,
det gäller att inte ha för bråttom och hinna nå ut till fler.
Kostnaden för ett hus bestäms av marknaden och arkitekten inte kan styra marknadens utveckling det kan kan hända en del på bara några månader under ett pågående projekt.
Arkitektern styr endast över vissa parametrar/lösningar i huset för att göra huset billigare eller dyrare och även priset på dessa kan ändras över tid. Arkitekten egentliga ansvar avser sina egna kostnader i projektet genom avtalet.
Däremot ska arkitekten försöka vara väldigt tydlig kring vad som gäller kring budget etc utifrån sin erfarenhet framförallt när man jobbar mot privatkunder, men det är svårt att får uppdrag om man säger till sin beställare att er direkt att tex era förvarningar är orimliga mot vad ni har råd med.
Vad som kostar på ett hus:
Det är grundläggningen, storleken på huset och hantverkar och materialpriser som är den stora potten och ofta avgörande för priset och såklart vart i landet ni bygger, då dessa delar skiljer sig på olika platser.
Utöver det, kan ett hus blir hur dyrt som helst genom dyra material och speciallösningar på inredning etc, men med er budget borde inte det vara fallet. Max 4,5milj låter väldigt tufft för en hyfsat normal villa om det inte är ett rent självbygge eller ganska litet.
Vet ej om ni såg sista avsnittet av Grand design Sverige förra säsongens som sändes i höstas.
Där mitt kontor hade ritat ett hus till en beställare som hade en liknande stram budget.
Det var verkligen en utmaning för alla iblandade och mycket fick byggas själva för att hålla i pengarna,
men samtidigt var det inte omöjligt att hitta lösningar framåt som fungerade hyfsat.
Har ni fått inblick i vilka delar av huset har blivit dyrare än förväntat?
Är det mycket på insidan av huset, mycket i grunden? Eller mycket i stomme/tak eller har ni mycket på trädgård + ev pool etc med?
Jag skulle börja kolla på det utifrån det,vad är det som ser ut att kosta för mycket,
se om det finns något som verkar särskilt dyrt att ändra för att kunna dra ner på kostnaderna för huset.
Som arkitekt försöker man anpassa projekt mot enklare lösningarna om beställaren har en stram idé om budget.
Om man har mycket erfarenhet av enklare / billigare projekt, så försöker man hålla ner i antal badrum (väldigt dyrt per m2), onödiga oynyttjade kvm som kostar extra och undvika dyra materialval / inredningslösningar etc.
Men inte allt för sällan kommer vissa av dessa lösningar via vara beställarens önskemå/kravlista, då kan det vara svårare att säga att det är för dyrt till sin beställare.
Om vi kollar vidare, så där ni står just nu finns det lite olika vägar framåt:
1. Försöka banta huset utifrån ev fördyrande lösningar och göra
mindre justeringar inom ramen för bygglovet som ni har. då blir huset kanske inte helt inom budget men kanske kommer det närmare.
2. Inte ändra i huset, men stället lägga mer ev er tid själva,( tid = pengar )
Kanske bygga mer själva, kanske även köpa in mer av materialet etc själva för att ta bort mellanhänder och påslag.
3. Kolla med fler byggare, låta upphandlingen / bygget ta mer tid.
Dvs hitta någon som är billigare/snabbare på vissa moment.
Alternativt dela upp entreprenden mer, dvs handla upp olika delar av projektet separat för att kunna förhandla mer på olika nivåer moment och inte gå på "ett pris" för hela husen.
4. Byta arkitekt och jobba fram ett nytt mer anpassat hus där man sänkt kraven och försöker vara kreativ utåfrån budget. Antingen hyfsat inom ramen för det befintliga bygglovet (kan vara svårt) eller via ett nytt eller ändrat bygglov.
Tänkt då på att arkitekten ni jobbat med har upphovsskydd för just det huset och dom lösningarna dom har ritat till er på den fastigheten. Så ingen annan arkitekt kan ta på sig jobbet utan lite större omtag och säga att det är ritat av dem utan att nämna ursprungsarkitekten.
Men såklart så kan då en ny arkitekt kan då alltid ta med sig det som var bra i huset ni sökte med, men då förändra det som inte funkade mot budget och göra en ny gestaltning.
5. En sista lösning som vi hos oss ofta förespråkar, är ha med en byggare tidigt eller ifrån början som ni känner tillit till. Låta byggaren tillsammans med arkitekten ta fram ett hus som funkar med er budget, där byggaren kan kontinuerligt räkna på lösningarna medans dom ritas och kan komma med bra input för att hitta bra lättbyggda lösningar som inte drar iväg i pengar, då kan man skräddarsy ett projekt utifrån en budget och hitta gemensamma lösningar som alla kan stå för.
Hoppas detta ger er lite hjälp på vägen och att ni kommer framåt i realiseringen med ert drömmprojekt.
Va tråkigt och höra att ni stött på motgångar med ert drömhus.
Detta är tyvärr inte en helt ovanligt sits ni hamnat i, när man går och frågar på en öppen marknad just nu.
Det finns dock flera lösningar och vägar framåt, jag listar upp några längre ner i mitt svar till er.
Börjar med lite frågor först.
Hur långt har ni kommit?
Vart i landet bygger ni?
Har ni ett startbesked klart?
Har ni K-handlingar på stomme och grund etc?
Hur stort är huset?
Hur är det grundlagt?
Vilket kvadratmeterpris ser ni ut att landa i för huset?
Hur många byggare har ni frågat och
på vilket underlag har ni gått ut och frågar med?
Ett hus kan ha stora prisskillnader på samma marknad,
baserat på vem som bygger det och vad dom räknar på för underlag.
Jag vill dock börja med att klargöra att arkitekten har i princip aldrig eller iallafall väldigt sällan har något budgetansvar, om man inte utryckningen bestämt det är via avtal.
Hur ser ert avtal ut mot arkitekten?
Står det något om huspriset/budget i detta?
Det är avgörande för ansvarsfrågan i ert fall.
På mitt kontor brukar vi vara väldigt tydliga att kommunicera just detta tidigt,
att vi inte har ansvarar över budget, men att vi absolut kan anta utmaningen att försöka komma så nära vi kan utifrån vår erfarenhet av lite stramare budget projekt, men att vi då måste vi också kunna säga nej till vissa önskemål etc även ifrån beställarna.
Marknaden just nu:
Just nu upplever även vi hos oss att marknaden är rätt dyr och att kvadratmeter priset stiger.
Vi sitter med i ett gäng upphandlingar på projekt vi ritar och ser liknade tendenser iallalfall kring Stockholm,
det gäller att inte ha för bråttom och hinna nå ut till fler.
Kostnaden för ett hus bestäms av marknaden och arkitekten inte kan styra marknadens utveckling det kan kan hända en del på bara några månader under ett pågående projekt.
Arkitektern styr endast över vissa parametrar/lösningar i huset för att göra huset billigare eller dyrare och även priset på dessa kan ändras över tid. Arkitekten egentliga ansvar avser sina egna kostnader i projektet genom avtalet.
Däremot ska arkitekten försöka vara väldigt tydlig kring vad som gäller kring budget etc utifrån sin erfarenhet framförallt när man jobbar mot privatkunder, men det är svårt att får uppdrag om man säger till sin beställare att er direkt att tex era förvarningar är orimliga mot vad ni har råd med.
Vad som kostar på ett hus:
Det är grundläggningen, storleken på huset och hantverkar och materialpriser som är den stora potten och ofta avgörande för priset och såklart vart i landet ni bygger, då dessa delar skiljer sig på olika platser.
Utöver det, kan ett hus blir hur dyrt som helst genom dyra material och speciallösningar på inredning etc, men med er budget borde inte det vara fallet. Max 4,5milj låter väldigt tufft för en hyfsat normal villa om det inte är ett rent självbygge eller ganska litet.
Vet ej om ni såg sista avsnittet av Grand design Sverige förra säsongens som sändes i höstas.
Där mitt kontor hade ritat ett hus till en beställare som hade en liknande stram budget.
Det var verkligen en utmaning för alla iblandade och mycket fick byggas själva för att hålla i pengarna,
men samtidigt var det inte omöjligt att hitta lösningar framåt som fungerade hyfsat.
Har ni fått inblick i vilka delar av huset har blivit dyrare än förväntat?
Är det mycket på insidan av huset, mycket i grunden? Eller mycket i stomme/tak eller har ni mycket på trädgård + ev pool etc med?
Jag skulle börja kolla på det utifrån det,vad är det som ser ut att kosta för mycket,
se om det finns något som verkar särskilt dyrt att ändra för att kunna dra ner på kostnaderna för huset.
Som arkitekt försöker man anpassa projekt mot enklare lösningarna om beställaren har en stram idé om budget.
Om man har mycket erfarenhet av enklare / billigare projekt, så försöker man hålla ner i antal badrum (väldigt dyrt per m2), onödiga oynyttjade kvm som kostar extra och undvika dyra materialval / inredningslösningar etc.
Men inte allt för sällan kommer vissa av dessa lösningar via vara beställarens önskemå/kravlista, då kan det vara svårare att säga att det är för dyrt till sin beställare.
Om vi kollar vidare, så där ni står just nu finns det lite olika vägar framåt:
1. Försöka banta huset utifrån ev fördyrande lösningar och göra
mindre justeringar inom ramen för bygglovet som ni har. då blir huset kanske inte helt inom budget men kanske kommer det närmare.
2. Inte ändra i huset, men stället lägga mer ev er tid själva,( tid = pengar )
Kanske bygga mer själva, kanske även köpa in mer av materialet etc själva för att ta bort mellanhänder och påslag.
3. Kolla med fler byggare, låta upphandlingen / bygget ta mer tid.
Dvs hitta någon som är billigare/snabbare på vissa moment.
Alternativt dela upp entreprenden mer, dvs handla upp olika delar av projektet separat för att kunna förhandla mer på olika nivåer moment och inte gå på "ett pris" för hela husen.
4. Byta arkitekt och jobba fram ett nytt mer anpassat hus där man sänkt kraven och försöker vara kreativ utåfrån budget. Antingen hyfsat inom ramen för det befintliga bygglovet (kan vara svårt) eller via ett nytt eller ändrat bygglov.
Tänkt då på att arkitekten ni jobbat med har upphovsskydd för just det huset och dom lösningarna dom har ritat till er på den fastigheten. Så ingen annan arkitekt kan ta på sig jobbet utan lite större omtag och säga att det är ritat av dem utan att nämna ursprungsarkitekten.
Men såklart så kan då en ny arkitekt kan då alltid ta med sig det som var bra i huset ni sökte med, men då förändra det som inte funkade mot budget och göra en ny gestaltning.
5. En sista lösning som vi hos oss ofta förespråkar, är ha med en byggare tidigt eller ifrån början som ni känner tillit till. Låta byggaren tillsammans med arkitekten ta fram ett hus som funkar med er budget, där byggaren kan kontinuerligt räkna på lösningarna medans dom ritas och kan komma med bra input för att hitta bra lättbyggda lösningar som inte drar iväg i pengar, då kan man skräddarsy ett projekt utifrån en budget och hitta gemensamma lösningar som alla kan stå för.
Hoppas detta ger er lite hjälp på vägen och att ni kommer framåt i realiseringen med ert drömmprojekt.
Redigerat:
Kommentarer
HenrikHuslöse ·
Vilket bra och djupgående svar av experten. Det skulle kunna bli en artikel.
Det är väldigt lätt att underskatta kostnader i alla sorters byggen. Små tillägg som en extra dörr kan bli tokdyra om de är på "fel" ställe.
Det är väldigt lätt att underskatta kostnader i alla sorters byggen. Små tillägg som en extra dörr kan bli tokdyra om de är på "fel" ställe.
klimt ·
Vi är nog många som sett Husdrömmar och liknande program på TV. Det vanliga är att nybyggen blir väsentligt dyrare än beräknat. Det uppstår ofta oväntade komplikationer. Just nu lever vi också i en tid med osäker ekonomi med kraftiga prishöjningar på material de senaste åren. Så om man har ett tak för kostnader bör man projektera för ett betydligt lägre belopp om man ska vara säker på att klar av projektet.
Som arbetande i en skapande bransch så är det en sak som sticker ut här. Att arkitekten har upphovsrätt till huset? Är det så det brukar se ut? Visst, den ideella rätten överlåts aldrig, men det vanliga i många andra branscher är att rättigheterna till produkten följer med vid rena beställningsjobb?
Upphovsrätt för arkitekter:
arkitekten äger gestaltningen av huset,
dvs det specifika uttrycket, det kan vara kopplat till planlösningen eller konstellationen av konstnärliga lösningar m.m. Ofta är det för projektet i sin helhet.
Utformningen får endast användas på den tilltänkta fastigheten och en gång om inget annat avtalas fram.
Arkitekten har även rätten sälja vidare handlingarna till annan kund om det ej avtalats om det.
Beställaren har rätten utför en byggnad på den specifika fastigheten utifrån arkitektens förslag dvs beställare ägen rätten att nyttja handlingarna på den fastigheten, men beställaren äger inte handlingar eller förslaget.
Om beställaren eller någon annan avbildar verket i syftet att publicerar/verket eller marknadsföra det eller liknande ska arkitekt alltid anges.
Om en ny arkitekt bearbetar eller tar över ett förslaget ifrån en annan arkitekt ska ursprunglig arkitekt alltid namnges och förslaget ska alltid tydligt anges att det är baserat på ett verk av annan arkitekt.
Om en större omgestaltning sker så får den nya arkitekten istället upphovet.
Just därför vill rätt få arkitekter ta i projekt utan större om gestaltning.
Så att man kan äga upphovet till förslaget och kunna använda projektet som referens etc utan att nämnde någon annan arkitekt för verkets ursprung.
arkitekten äger gestaltningen av huset,
dvs det specifika uttrycket, det kan vara kopplat till planlösningen eller konstellationen av konstnärliga lösningar m.m. Ofta är det för projektet i sin helhet.
Utformningen får endast användas på den tilltänkta fastigheten och en gång om inget annat avtalas fram.
Arkitekten har även rätten sälja vidare handlingarna till annan kund om det ej avtalats om det.
Beställaren har rätten utför en byggnad på den specifika fastigheten utifrån arkitektens förslag dvs beställare ägen rätten att nyttja handlingarna på den fastigheten, men beställaren äger inte handlingar eller förslaget.
Om beställaren eller någon annan avbildar verket i syftet att publicerar/verket eller marknadsföra det eller liknande ska arkitekt alltid anges.
Om en ny arkitekt bearbetar eller tar över ett förslaget ifrån en annan arkitekt ska ursprunglig arkitekt alltid namnges och förslaget ska alltid tydligt anges att det är baserat på ett verk av annan arkitekt.
Om en större omgestaltning sker så får den nya arkitekten istället upphovet.
Just därför vill rätt få arkitekter ta i projekt utan större om gestaltning.
Så att man kan äga upphovet till förslaget och kunna använda projektet som referens etc utan att nämnde någon annan arkitekt för verkets ursprung.
O
Ossian K Olsson ·
Låter som en arkitekt har mycket rättigheter och inga skyldigheter..
Redigerat av moderator:
Som arkitekt har man jätte mycket skyldigheter också, framförallt om man har köpt upp en arkitekt som också projekterar.
Om man inte upphandlar projektering ansvarar arkitekten då i princip för att bygglovet följer lagar och regler.
Projekterande arkitekter ansvarar för alla lösningarna man ritat på sina stämplade handlingar förutsatt att projektet görs som en utförandeentreprenad.
Vid totalis tar byggaren över ansvaret för lösningarna.
Om man inte upphandlar projektering ansvarar arkitekten då i princip för att bygglovet följer lagar och regler.
Projekterande arkitekter ansvarar för alla lösningarna man ritat på sina stämplade handlingar förutsatt att projektet görs som en utförandeentreprenad.
Vid totalis tar byggaren över ansvaret för lösningarna.
"Vid totalis tar byggaren över ansvaret för lösningarna."
Hej Marko, vad KtjL säger om detta vet jag inte med vid B2B ABT06 branschens standardavtal (samma vid AB 04) gäller att part som tillhandahåller lösning ansvarar för dess riktighet. dvs reglerna stipulerar tvärs emot vad du skrev.
Hej Marko, vad KtjL säger om detta vet jag inte med vid B2B ABT06 branschens standardavtal (samma vid AB 04) gäller att part som tillhandahåller lösning ansvarar för dess riktighet. dvs reglerna stipulerar tvärs emot vad du skrev.

KristinaRT ·
Jag är kanske cynisk, men det känns oerhört naivt och verklighetsfrånvänt från köparnas sida…. Man fattar inte vad saker kostar men vill ha något speciellt och så lägger man skulden på arkitekten när man inser att ens dröm blir för dyr…
Om man har en skarp gräns måste man ha oerhört bra koll på byggkostnader och allt annat som tillkommer vid husbygge om man inte väljer ett kataloghus där man redan från start vet ganska väl vad det kommer kosta.
Går det ens att få ett arkitektritat hus baserat på egna önskemål för 4,5 idag om man inte bygger själv eller har tillgång till material och hantverkare på något sätt?
Om man har en skarp gräns måste man ha oerhört bra koll på byggkostnader och allt annat som tillkommer vid husbygge om man inte väljer ett kataloghus där man redan från start vet ganska väl vad det kommer kosta.
Går det ens att få ett arkitektritat hus baserat på egna önskemål för 4,5 idag om man inte bygger själv eller har tillgång till material och hantverkare på något sätt?
Der är inte så svart och vitt alltid.
Det beror på hur man avtalat.
Men i grund och botten är det så du säger att den som gjort lösningen ansvarar framför mellan två verksamheter.
Men mot konsument blir det lite annorlunda, då tillämpas inte AB04 eller ABK06 mot slutkunden. Utan avtal om småhus entrepenad mot privatkunder Dvs ABS 18 eller likande.
Då blir skyldigheterna som byggare mer omfattande. Sen beror det lite på vad som finns att tillgå vid upphandlingen och hur man avtalar om ansvaret.
Vi jobbar rätt ofta med handlingsstyrda totalentreprenader där slutkunden är just en privatkund.
I bästa av världar är byggaren med i projektet efter FU och innan en ev BH handlingen eller annat styrande handling färdigställs och har därmed möjlighet att uttala sig och få till en förändring för dom lösningar dom inte kan stå för och då kan lätt ta över ansvaret gentemot mot beställaren.
Det beror på hur man avtalat.
Men i grund och botten är det så du säger att den som gjort lösningen ansvarar framför mellan två verksamheter.
Men mot konsument blir det lite annorlunda, då tillämpas inte AB04 eller ABK06 mot slutkunden. Utan avtal om småhus entrepenad mot privatkunder Dvs ABS 18 eller likande.
Då blir skyldigheterna som byggare mer omfattande. Sen beror det lite på vad som finns att tillgå vid upphandlingen och hur man avtalar om ansvaret.
Vi jobbar rätt ofta med handlingsstyrda totalentreprenader där slutkunden är just en privatkund.
I bästa av världar är byggaren med i projektet efter FU och innan en ev BH handlingen eller annat styrande handling färdigställs och har därmed möjlighet att uttala sig och få till en förändring för dom lösningar dom inte kan stå för och då kan lätt ta över ansvaret gentemot mot beställaren.
Redigerat:
Skymag ·
Mycket bra svar av experten och tråkigt läge för beställarna. Dock borde beställarna ha gjort sin hemläxa och verkligen tagit reda på vad de kunde förvänta sig av sin budget.
Att anlita en arkitekt för att rita ett hus och sedan en entreprenad för att bygga allt blir i 9 fall av 10 alltid betydligt dyrare än att köpa ett modifierat standard kataloghus. Sånt kan man googla fram innan man ens kommer på tanken att anlita en arkitekt just med tanke på den strama budgeten de har haft på 4.5 miljoner. Sen går det inte att utläsa från beställaren vad de 4.5 miljonerna skulle gå till precis som experten påtalade.
Själv bor jag i ett modifierat standard hus från Myresjöhus på 200kvm. Totalkostnaden för allt kring själva huset 2024 hamnade på just 4.5 miljoner exklusiva tomt kostnaden. Budgeten var max 7 miljoner.
Att anlita en arkitekt för att rita ett hus och sedan en entreprenad för att bygga allt blir i 9 fall av 10 alltid betydligt dyrare än att köpa ett modifierat standard kataloghus. Sånt kan man googla fram innan man ens kommer på tanken att anlita en arkitekt just med tanke på den strama budgeten de har haft på 4.5 miljoner. Sen går det inte att utläsa från beställaren vad de 4.5 miljonerna skulle gå till precis som experten påtalade.
Själv bor jag i ett modifierat standard hus från Myresjöhus på 200kvm. Totalkostnaden för allt kring själva huset 2024 hamnade på just 4.5 miljoner exklusiva tomt kostnaden. Budgeten var max 7 miljoner.
F
fsn ·
Hur är det med arkitetkens ansvar när det kommer till att kopiera sig själv? Jag har en bekant som anlitade en lokal arkitekt för ett villabygge. Det var inte helt gratis men arkitekten lyfte fram argument som att man får ett helt unikt hus och inget från en katalog. Arkitekten jobbade med familjen genom hela processen. Önskemål från familjen beaktades och arkitekten var extremt engagerad och lovordade deras kreativitet och egna ideer på smarta och byggtekniska lösningar som förenklade och gjorde huset byggtekniskt rationellt. Tre år efter inflytt i sitt helt unika hus så byggs det ett område med 10-12 fristående, men lite mindre villor. Alla är identiska och en direkt kopia av huset som min bekanta hade betalt dyrt för, både i arkitektfakturor och egen tid...... Så jävla unikt var det huset.
Får en arkitekt göra så?
Får en arkitekt göra så?
ska jag tolka det här som att arkitekter tycker att dee är okej att lura till sig kunder?
”men det är svårt att får uppdrag om man säger till sin beställare att er direkt att tex era förvarningar är orimliga mot vad ni har råd med.”
”men det är svårt att får uppdrag om man säger till sin beställare att er direkt att tex era förvarningar är orimliga mot vad ni har råd med.”
Det är inte alls vad det syftar till, dvs att arkitekter skulle försöka lura till sig kunder.
läs in sammanhanget.
Jag kan bara tala för mig själva nu och hur vi gör hos oss.
Vi försöker vara väldigt tydliga med att det är svårt och ibland till och med omöjligt med för låg budget/kontra höga förväntningar redan ifrån början.
Oftast tackar vi själva nej till sådanna uppdrag där vi känner att förväntningarna är möjliga att uppnå.
Men det sagt finns det säkert arkitekter som har det svårare att tacka nej till jobb eller saknar erfarenhet att avgöra vad budgeten innebär direkt i första anblick inför uppdraget.
Budget är ofta en process som kan ta tid även för beställarna att inse eller förstå sig på.
Det kan ibland ta tid innan en beställare ens kommunicerar budget mot arkitekten och det är inte för alla den viktigaste frågan häller.
Men om ni ställer frågan till er själva
istället för att läsa in något i svaret.
Skulle ni anlita en arkitekt som direkt känns krånglig och säger att det du vill ha är omöjligt och orealistiskt vid första mötet ?
eller skulle du anlita:
en arkitekt som du inte vet är naiv eller oerfaren som säger detta fixar vi inga problem!
Jag tror dom flesta verksamma vill ge ett gott inryck inte missa för många möjligheter men samtidigt vara professionella och tydliga.
läs in sammanhanget.
Jag kan bara tala för mig själva nu och hur vi gör hos oss.
Vi försöker vara väldigt tydliga med att det är svårt och ibland till och med omöjligt med för låg budget/kontra höga förväntningar redan ifrån början.
Oftast tackar vi själva nej till sådanna uppdrag där vi känner att förväntningarna är möjliga att uppnå.
Men det sagt finns det säkert arkitekter som har det svårare att tacka nej till jobb eller saknar erfarenhet att avgöra vad budgeten innebär direkt i första anblick inför uppdraget.
Budget är ofta en process som kan ta tid även för beställarna att inse eller förstå sig på.
Det kan ibland ta tid innan en beställare ens kommunicerar budget mot arkitekten och det är inte för alla den viktigaste frågan häller.
Men om ni ställer frågan till er själva
istället för att läsa in något i svaret.
Skulle ni anlita en arkitekt som direkt känns krånglig och säger att det du vill ha är omöjligt och orealistiskt vid första mötet ?
eller skulle du anlita:
en arkitekt som du inte vet är naiv eller oerfaren som säger detta fixar vi inga problem!
Jag tror dom flesta verksamma vill ge ett gott inryck inte missa för många möjligheter men samtidigt vara professionella och tydliga.
Rent teoretiskt, kan arkitekt sälja sina gestaltningar vidare till fler kunder om inte avtalat om något annat.
Arkitekten äger upphovet och därmed bestämmer själva om exklusivitet etc men det går sjävklart att avtala om.
Dock så sker det väldigt sällan praktiskt att arkitekter kopierar sig själva.
Då många arkitektritade hus ofta är väldigt anpassade till en särskild plats och beställare och inte funkar att kopiera runt till olika sammanhang.
Det som dock är vanligt att man återanvänder detaljer, uttryck etc som blir till ens varumärke/stil som man kan känna igen arkitekten på.
Många gånger kommer en beställare till en särskild arkitekt för dom sätt något dom ritat och gillar just det dom gör.
Arkitekten äger upphovet och därmed bestämmer själva om exklusivitet etc men det går sjävklart att avtala om.
Dock så sker det väldigt sällan praktiskt att arkitekter kopierar sig själva.
Då många arkitektritade hus ofta är väldigt anpassade till en särskild plats och beställare och inte funkar att kopiera runt till olika sammanhang.
Det som dock är vanligt att man återanvänder detaljer, uttryck etc som blir till ens varumärke/stil som man kan känna igen arkitekten på.
Många gånger kommer en beställare till en särskild arkitekt för dom sätt något dom ritat och gillar just det dom gör.
Redigerat:
Köparna må vara lite naiva, men här är arkitekten en fackman, rimligen bör väll budgetramarna för projektet vara en av de första och viktigaste sakerna som behöver bestämmas. En arkitekt med några års erfarenhet bör veta vad som är ett aktuellt ungefärligt pris per m2 samt kunna avgöra ungefärligt hur de lösningar man gör driver kostnaden. Full förståelse om arkitekten missar några procent på priset då detta endast är en uppskattning av priser, men i detta fallet är det i princip nästan dubbla priset.
Märkligt att missa så grovt att ett planerat hus på 4,5 milj hamnar på 6,5-7 miljoner. Är det total okunnighet om byggkostnader eller en arkitekt som struntade i uppdraget? Kanske en kombo, en arkitekt som inte vill befatta sig med budget utan vill fakturera sina timmar och dra vidare till nästa uppdrag.
Arkitekten kan uppskatta utifrån sin erfarenhet som fackman, men det generella kvm varierar kraftigt och gäller i princip bara en helt standardiserad lösning, ofta inte vad beställare som söker sig till arkitekt vill ha.
Men marknaden sätter priset i slutändan.
Inte ovanligt att ett och samma projekt kan på samma handlingar ha ett spann på priset med nästan +/- 50% beror på vem man frågar och hur pressande marknaden är.
grundproblemet i detta fall är 4,5 milj för en nybyggd villa är helt enkelt för lågt start om man inte bygger själva eller väldigt litet.
Men marknaden sätter priset i slutändan.
Inte ovanligt att ett och samma projekt kan på samma handlingar ha ett spann på priset med nästan +/- 50% beror på vem man frågar och hur pressande marknaden är.
grundproblemet i detta fall är 4,5 milj för en nybyggd villa är helt enkelt för lågt start om man inte bygger själva eller väldigt litet.
Då följde inte arkitekten sina skyldigheter enligt konsumenttjänstlagen. Arkitekten borde ha samrått med konsumenterna och berättat att det inte blir något småhus för 4,5 milj kronor. Som det står i lagtexten: "Han skall vidare med tillbörlig omsorg ta till vara konsumentens intressen och samråda med denne i den utsträckning som det behövs och är möjligt."
Purre ·
Håller med HenrikHuslöse om att detta borde bli en artikel istället för en fråga-experten. Speciellt nu efter flera bra och intressanta kommentarer också!
Det är ändå ett problem många står inför. Det första jag kom att tänka på var även detta hus som var med i Grand Design Sverige som är väldigt konstigt så som dom visade det i programmet där man efterfrågar en 1-plansvilla som inte sticker ut och istället bygger ett 3-våningshus som sticker ut jättemycket.
https://www.byggahus.se/litet-hoghus-med-kvistfri-furu-i-skuru-grand-designs
Det är ändå ett problem många står inför. Det första jag kom att tänka på var även detta hus som var med i Grand Design Sverige som är väldigt konstigt så som dom visade det i programmet där man efterfrågar en 1-plansvilla som inte sticker ut och istället bygger ett 3-våningshus som sticker ut jättemycket.
https://www.byggahus.se/litet-hoghus-med-kvistfri-furu-i-skuru-grand-designs
B
Brotorpet ·
Håller med, gör detta till en artikel, vore intressant!
Vill tillägga att mycket som har skrivits är rätt dock lite färgad av arkitekten
Upphovsrätten handlar i sak om vem som kommersiellt har rätt till uppdragsresultatet vilket enkelt kan avtalas bort, det är ingen stor sak att byta ut arkitekten och i det fall en annan arkitekt missade att namnge ursprungsarkitekten riskerar den nya en varning från förbundet, men villor tror jag inte står högst i kurs för det sammanhanget.
Har aldrig hört talas om att någon fått plikta för kopiering, det krävs väldigt lite förändringar av form i andra sammanhang för att de inte skall ses som en kopia. Arkitekter kopierar duktigt andras idéer och koncept varje dag …
Upphovsrätten handlar i sak om vem som kommersiellt har rätt till uppdragsresultatet vilket enkelt kan avtalas bort, det är ingen stor sak att byta ut arkitekten och i det fall en annan arkitekt missade att namnge ursprungsarkitekten riskerar den nya en varning från förbundet, men villor tror jag inte står högst i kurs för det sammanhanget.
Har aldrig hört talas om att någon fått plikta för kopiering, det krävs väldigt lite förändringar av form i andra sammanhang för att de inte skall ses som en kopia. Arkitekter kopierar duktigt andras idéer och koncept varje dag …
Nu är juh detta, en fråga till experten i detta fall till mig som är arkitekt, att jag svarar utifrån att vara arkitekt är nog inte så oväntat.
Dom flesta seriösa arkitekter följer förbundets etiska regler.
Det finns fall med övertramp mot upphov som gått till domstol.
Dom flesta seriösa arkitekter följer förbundets etiska regler.
Det finns fall med övertramp mot upphov som gått till domstol.
Hmm, rätt så
Du var på hugget
Du var på hugget
De senast besvarade frågorna
Bygga på en våning på hus med valmat tak?
26 apr 2025
Vårt hus är ett enplanshus från 80-talet på 140 kvm, byggt i vinkel med valmat tak. Eftersom tomten är ganska liten i förhållande till husets yta, har vi börjat fundera på att bygga på en...
Arkitekten ritade ett hus vi inte har råd att bygga
21 apr 2025
Vi anlitade en arkitekt för att rita vårt drömhus på landet. Vi hade ett ungefärligt maxpris på 4,5 MKR och trodde att det var tydligt kommunicerat. Nu har vi fått bygglov och börjat ta in...
Renovera kök i enkelt atriumhus från 1970-talet
27 mar 2025
Hej! Vi har en (ganska) liten enplansvilla byggd 1971. Huset är ett atriumhus och byggt som en del i miljonprojektet. Det är ett brunt och grönt trähus med typiska stora 70-tals fönster. Raka...
Fråga experten

Marko Koistinen vid Marko Koistinen arkitekter svarar på frågor om arkitektur.