P
Någon som vet om de släppt någon uppdatering gällande 2-faktor, kod + fingeravtryck så det verkligen krävs båda och inte bara kod?

Walle85
P PeMa82 skrev:
Någon som vet om de släppt någon uppdatering gällande 2-faktor, kod + fingeravtryck så det verkligen krävs båda och inte bara kod?
Nope, jag tog upp detta med deras support för ca 1 år sedan och hon som svarade mig verkade inte ha fattat vad 2-faktor var förrän jag förklarade det för henne. Hon skulle ta det vidare, men har inte hört något sedan dess...

P
Walle85 Walle85 skrev:
Nope, jag tog upp detta med deras support för ca 1 år sedan och hon som svarade mig verkade inte ha fattat vad 2-faktor var förrän jag förklarade det för henne. Hon skulle ta det vidare, men har inte hört något sedan dess...
Jo jag tog också upp det med dem, men jag fick bara något nonchalant tillbaka. Jag installerade inte ens låset…

• Wow
nissenhj
  • Laddar…
Walle85
P PeMa82 skrev:
Jo jag tog också upp det med dem, men jag fick bara något nonchalant tillbaka. Jag installerade inte ens låset…
Jag kör med kod och fingeravtryck fast då separat. Fingeravtryck funkar väldigt bra tycker jag, till och med för 4 åringen. Endast när man har fuktiga eller blöta fingrar den strular lite, vår dörr är skyddad under tak så låset blir inte blött.
Koden använder vi mycket sällan, mest när vi får besök av mor och farföräldrar.

• Gilla
bjorsi och 1 till
  • Laddar…
P PeMa82 skrev:
Har inget lås själv ännu, men det här gäller något annat alltså?

Walle85
tveksamt tveksamt skrev:
Har inget lås själv ännu, men det här gäller något annat alltså?

[media]
Det är ju bara en video på hur du aktiverar det, ingen demo på hur det sedan (inte) fungerar så som man tänker sig att 2 faktor ska funka.

Ja, absolut!
Jag tänkte väl mer att eftersom man kan aktivera det så finns ju funktionen, hur den sedan fungerar är förstås en annan fråga.

Walle85
tveksamt tveksamt skrev:
Ja, absolut!
Jag tänkte väl mer att eftersom man kan aktivera det så finns ju funktionen, hur den sedan fungerar är förstås en annan fråga.
Deras 2FA funkar som så att om man aktiverar den så måste man alltid ange en kod om man använder fingeravtryck, men man kan fortfarande använda masterkoden och de andra inlagda koderna utan att använda fingeravtryck. Så det blir aldrig 2FA på riktigt.

Min fråga till deras support
---
Hur fungerar 2FA?
Om jag förstått instruktionerna rätt så innebär 2FA att man måste använda en kod i kombination med ett fingeravtryck eller kodbricka. Men det står även att koderna fungerar oberoende, innebär inte det att jag oavsett kommer in med enbart en kod?

2-faktors autentisering
Funktionen aktiverar kodkrav när du använder fingeravtrycksfunktionen eller
nyckelbricka. Koder kan fortfarande användas oberoende.
---

Svaret jag fick från deras support
---
Du har helt rätt i att tvåfaktorsautentisering (2FA) bör kräva två oberoende autentiseringsmetoder för att förbättra säkerheten. Om det är möjligt att helt enkelt använda en kod som ena faktorn, så blir det inte en effektiv 2FA-implementation.
Din feedback är värdefull, och det är tydligt att du förväntar dig en starkare säkerhetsnivå.
---

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Det är så dumt att det saknas möjlighet att använda en pinkod i samband med fingeravtryck eller tag/nyckelbricka samt att 2FA inte fungerar som det borde.
Detta har påtalats sedan produkten lanserades men Nimly verkar helt sakna intresse för att implementera denna grundläggande funktionalitet.
Det är ett vanligt "klagomål", nyckelbrickor eller fingeravtryck brukar kombineras med pinkod och det är svårt att förklara för en kund att den enkla funktionaliteten inte finns i deras nya "smarta" lås.

1 123abc skrev:
Det är så dumt att det saknas möjlighet att använda en pinkod i samband med fingeravtryck eller tag/nyckelbricka samt att 2FA inte fungerar som det borde.
Detta har påtalats sedan produkten lanserades men Nimly verkar helt sakna intresse för att implementera denna grundläggande funktionalitet.
Det är ett vanligt "klagomål", nyckelbrickor eller fingeravtryck brukar kombineras med pinkod och det är svårt att förklara för en kund att den enkla funktionaliteten inte finns i deras nya "smarta" lås.
Men om man är så rädd att ens tummavtryck kommer på villo vägar borde man överväga en vanlig hederlig nyckel!

• Haha
  • Gilla
bjorsi och 1 till
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Det är så dumt att det saknas möjlighet att använda en pinkod i samband med fingeravtryck eller tag/nyckelbricka
Det är väl just detta det finns stöd för? Det är ett krav för den certifiering som låset har.
Vad som som däremot inte finns är ett krav att använda tag eller fingeravtryck i samband med pinkod. Det vill säga att en pinkod kommer alltid att fungera utan krav på något annat men med tag eller fingeravtryck kan man välja att det skall krävas pinkod.

Walle85
J jtl skrev:
Det är väl just detta det finns stöd för? Det är ett krav för den certifiering som låset har.
Vad som som däremot inte finns är ett krav att använda tag eller fingeravtryck i samband med pinkod. Det vill säga att en pinkod kommer alltid att fungera utan krav på något annat men med tag eller fingeravtryck kan man välja att det skall krävas pinkod.
Ja, det är möjligt, men kommer du in med endast en kod så är det ju egentligen inte 2FA. Så finns ju inte så mycket poäng att ha det aktivt sett till att masterkoden alltid kommer att funka utan fingeravtryck eller tagg...

J jtl skrev:
Det finns inte stöd för pinkod kombinerat med annat media däremot går det att kombinera med en användarkod som även fungerar separat.
Användarkod är inte samma som pinkod.
En pinkod är knuten till det specifika mediet (t.ex en nyckelbricka) medan en användarkod är en kod som kan användas för passage.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Okej, så man kan alltså ha en kod som bara fungerar tillsammans med en bricka/fingeravtryck och inte för sig själv?
Dvs. kod X och fingeravtryck A måste användas tillsammans, ingen av dem var för sig fungerar för att öppna dörren.
Kod Y fungerar bara tillsammans med bricka B och inte var för sig.
Användarkod Z öppnar dörren utan övrig input.

tveksamt tveksamt skrev:
Okej, så man kan alltså ha en kod som bara fungerar tillsammans med en bricka/fingeravtryck och inte för sig själv?
Dvs. kod X och fingeravtryck A måste användas tillsammans, ingen av dem var för sig fungerar för att öppna dörren.
Kod Y fungerar bara tillsammans med bricka B och inte var för sig.
Användarkod Z öppnar dörren utan övrig input.
Det brukar vara så men tyvärr fungerar det inte med Nimly.
N nissenhj skrev:
Men om man är så rädd att ens tummavtryck kommer på villo vägar borde man överväga en vanlig hederlig nyckel!
Kunder önskemål på pin även till fingeravtryck, troligtvis upplevs det tryggare.

Pinkod öppnar för möjlighet till andra funktioner som i en del passersystem där en modifierad pinkod öppnar dörren men samtidigt sänder ett tyst överfallslarm.
Nu tror jag aldrig den funktionen är aktuell för denna produkten men när säkerhetssystem diskuteras så jämförs funktioner ofta mot andra system med högre säkerhet.

Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.