60 059 läst · 275 svar
60k läst
275 svar
Nimly Touch / Touch Pro -tråd
Jupp, testade att dra åt dem lite till, hjälpte ej.Labels skrev:
Monterade bort yttre handtaget och skruvade fast, hjälpte inte heller.
In slutet av filmen ser man att övre skruven inte alls går in lika långt som den nedre på handtaget.
På insidan går båda skruvarna in långt och där är inget glapp
Känns som typ samma problem som här då. Min ena skruv har trillat ur och ligger någonstans under tralltrappan förmodligen... Känslan när man tar i dörrhandtaget blir ju inte direkt premium när det glappar på det sättet. Tycker också att man behöver dra handtaget väldigt långt ned (hela vägen) för att kunna öppna dörren. Barnen och alla besökare har ofta problem med det 😅B bjorsi skrev:
Har precis samma problem med två st Touch pro. Bytt båda låsen och senaste modulerna juni 24.G Guldspaden skrev:Hejhej!
Har kämpat med ett par Nimly touch pro+moduler+gateway nu i ett par mån. Rekommenderar för närvarande inte någon att beställa i alla fall gateway+modul.
Fick moduler som inte kunde ansluta till gateway. Efter ett något segdraget ärende fick jag till slut två nya moduler. Har testat en av dem. Den anslöt direkt. Tyvärr, precis som flera andra skriver, så vid ett avbrott i förbindelsen så förmår modulerna inte att återansluta. Har ca 5-6 m mellan gateway och lås. Man löser tillfälligt problemet genom att bryta strömmen på låset genom att ta ut ett batteri. Då återansluter den automatiskt direkt. I bästa fall håller förbindelsen i något dygn, i sämsta fall någon timme.
Själva Nimly Touch Pro i sig är jag i övrigt i ganska nöjd med bortsett från fingeravtrycksavläsaren som är ganska risig om man jämför med t.ex. en mobiltelefon som är närmast 100%:ig och då dessutom ju har stöd för Bank-ID m.m.
+/-:
+Lite snyggare och fr.a. mindre storlek än Yale (huvudskälet till mitt köp).
+Enl. Bauhaus mindre reklamationer på låset jämfört med Yale där handtaget börjar hänga efter en tid.
+Fingeravtrycksläsning (men se nedan).
-Låg kvalitet på fingeravtrycksläsaren, klarar inte minsta fukt, t.ex. dimma på sensorn/fukt på finger. Även under optimala förhållanden så är det ungefär 50/50 om den klarar att registrera fingeravtrycket eller inte.
-Ingen (för närvarande) fungerande modul-gatewaylösning som fungerar. Retligt och oprofessionellt att de ändå säljs till ovetande konsumenter.
-Än så länga ganska lite funktioner i appen, ser möjligheten för diverse funktioner/scenarion som de borde implementera.
Verdict: Biometrin (och basal kommunikation mellan lås och gateway) är fortfarande i sin linda. Såg lite av senaste CES. Hade avvaktat i nuläget och sett om t.ex. Philips variant med handflateavläsning på distans är välfungerande. Ska komma till Europa i år. Kommunicerar dessutom med WiFi som känns mer tillförlitligt. Tyvärr skulle man kanske reta sig på att det står "Philips" inmärkt på låset med ganska stora bokstäver... Man vill ju ha en stilren och fungerande lösning 😉
Gatewayen funkade aldrig, superbuggig. Bytte till Homey Pro. Funkar bättre. Touch fungerar jättedåligt och på ena låset drar batterierna slut varannan vecka. 6-8 m mellan lås och Homey pro. Kommer returnera och testa Yale Doorman istället. Synd på ett annars snyggt lås.
Efter att jag fick en ny zigbee modul så drog den betydligt mindre batteri, tror att de äldre felaktiga modulerna drar mer batteri pga att de pratar mer och letar anslutning än de nyare. Ny modul löste även problemet med att den tappade kontakt, nu har det funkat bra i ca ett år tror jag.I Isak_74 skrev:Har precis samma problem med två st Touch pro. Bytt båda låsen och senaste modulerna juni 24.
Gatewayen funkade aldrig, superbuggig. Bytte till Homey Pro. Funkar bättre. Touch fungerar jättedåligt och på ena låset drar batterierna slut varannan vecka. 6-8 m mellan lås och Homey pro. Kommer returnera och testa Yale Doorman istället. Synd på ett annars snyggt lås.
Jag valde ändå att sätta dit en batteribackup till mitt lås för att slippa byta batterier. Har även kopplat upp min modul direkt till Homey Pro. Monterade även en LED-list för att visa status på låset, styrs via ett flöde i Homey Pro.
Hej! Hur ser du vilken version på firmware du har? Jag har fått mina ZigBee utbytta under våren, men tycker fortfarande att batterierna tar slut ganska fort. 3-4 månader. Kopplade direkt mot Homey.T tobor skrev:
I Homey kan du gå in på enhetens inställningar och se avancerade inställningar, där kanske det syns.T toka skrev:
Men det kanske är själva låsets firmware version? Annars tror jag att du måste koppla upp det mot deras egna gateway för att se det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I z2m visas modulens byggdatum och versionsnummer under enhetsinformationen. 20240625 har versionsnummer 4.7.79. Det är firmwaren i modulen som visas, inte låsets. Jag har ingen aning om hur länge batterierna kommer att hålla nu, men de tidigare versionerna har aldrig hållit mer än 10 dagar och det har passerat med råge den här gången! Det måste förstås dra en hel del batteri att behöva vakna och lyssna på trafiken så ofta som det behövs för att kunna fjärrmanöverera låset, så hade det funkat i några månader vore jag jättenöjd.T toka skrev:
Hej! Jag har en Nimly touch pro som är kanske 2 månader. Vi har vid flera tillfällen haft problem med att enheten är helt svart, strömlös och jag har fått gå in med nyckel. Jag tror att det kan bero på att batterierna inte sitter tillräckligt hårt. Efter att man lossat på ett battrei eller öppnar luckan och rör vid batterierna/puttar in dem lite så hoppar den igång. Har någon annan detta problem? Det är inte jag som monterat utan Bauhaus som gjort det. Vi har ingen zigbee modul utan endast själva låset.
Då reklamerar du till Bauhaus om det är inköpsställe.E elolo skrev:Hej! Jag har en Nimly touch pro som är kanske 2 månader. Vi har vid flera tillfällen haft problem med att enheten är helt svart, strömlös och jag har fått gå in med nyckel. Jag tror att det kan bero på att batterierna inte sitter tillräckligt hårt. Efter att man lossat på ett battrei eller öppnar luckan och rör vid batterierna/puttar in dem lite så hoppar den igång. Har någon annan detta problem? Det är inte jag som monterat utan Bauhaus som gjort det. Vi har ingen zigbee modul utan endast själva låset.
Det du kan testa är att klämma in en bit aluminiumfolie mellan batterierna och hållaren, ifall de sitter dåligt. Hjälper inte det är det något annat som är galet. Men att reklamera är nog kanske vettigast i längden.E elolo skrev: