M mf04joda skrev:
Hej, kanske dum fråga. Skulle börja installera men hakregeln är i låst läge och kan nu inte få tillbaks den för att lossa stolpen och vända till högerdörr. Hur gör jag?
Är det inte bara att göra en tryckesrörelse så åker hakregeln in?
 
  • Gilla
mf04joda
  • Laddar…
Glappar era tryckesfall i låshuset något?
Jag installerade nyss en av mina 2 och den vägrar åka in när jag stänger dörren, om jag inte stänger med handtaget.
Det känns som tryckesfallet inte är helt korrekt på den jag satte in. Den andra jag köpte känns mer fast än den som nu är monterad.
Det går bara stänga dörren med handtaget nu.

Måndagsex eller har jag monterat nått galet? Känns som den fastnar i nått snett läge.
Fick flytta ner låsblecket för att den skulle hamna på rätt höjd. Skjuter jag in distansen längre bakom slår den i karmen istället dock.
Ett låshus monterat på en vit dörrkarm nära ett tegelvägg, med synligt justering för tryckesfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag bytte låshus mot den som inte glappade, då funkar det direkt...
Får bli ett samtal imorn om reklamation.

Verkar va lite skillnad mellan de jag hade. Ena står det Nimly på, den andra "easy access v2"
 
N neeej skrev:
Jag bytte låshus mot den som inte glappade, då funkar det direkt...
Får bli ett samtal imorn om reklamation.

Verkar va lite skillnad mellan de jag hade. Ena står det Nimly på, den andra "easy access v2"
Vilken av dom fungerade bra?
 
M magnil skrev:
Vilken av dom fungerade bra?
Den på videon som inte är monterad, den det står bara "Nimly" på.
 
Bara för att reda ut eventuell förvirring som någon kan ha angående EasyAccess och Nimly.
Bolaget bakom Nimly är norska Easy Access AS och produkterna har sålts sedan 2009 i Norge och Danmark under varumärket EasyAccess.
När de expanderat utanför de länderna har varumärket Nimly uppstått vilket jag inte tycker är konstigt då det möjligen kan föreligga förhinder för ett namn som EasyAccess på många marknader.
2021 förvärvade RCO Security AB en majoritet av Easy Access AS efter det förvärvet dök Nimly upp som varumärke och produkterna lanserades brett på svenska marknaden, varumärket nimly ansöktes september 2021 och registrerades februari 2022 av den svenska grenen av bolaget EasyAccess Sverige AB.
Det går att köpa samma produkt under båda varumärken så just vilket namn det står är i sig ingen skillnad utan EasyAccess är bolaget bakom varumärket Nimly.
 
  • Gilla
neeej
  • Laddar…
N neeej skrev:
Måndagsex eller har jag monterat nått galet? Känns som den fastnar i nått snett läge.
Fick flytta ner låsblecket för att den skulle hamna på rätt höjd. Skjuter jag in distansen längre bakom slår den i karmen istället dock.
[bild]
Ser ut som om det gamla var ett OSYM låshus och du inte justerat för höjdförändringen av låshusets stolpe när låshuset monterats som är SYM.
Normalt höjer man urtaget för låshusets stolpe så kommer låshuset på rätt plats/höjd i dörren och du slipper förändra höjden på slutblecket och eventuellt kunde du även använt det gamla slutblecket.
Skriver detta svar så att andra som söker sig till tråden eventuellt slipper göra samma misstag även om det fungerar lika så syns det mer samt blir mer arbete.

PS glöm inte "snedskruvarna" till slutblecket.
 
1 123abc skrev:
Ser ut som om det gamla var ett OSYM låshus och du inte justerat för höjdförändringen av låshusets stolpe när låshuset monterats som är SYM.
Normalt höjer man urtaget för låshusets stolpe så kommer låshuset på rätt plats/höjd i dörren och du slipper förändra höjden på slutblecket och eventuellt kunde du även använt det gamla slutblecket.
Skriver detta svar så att andra som söker sig till tråden eventuellt slipper göra samma misstag även om det fungerar lika så syns det mer samt blir mer arbete.

PS glöm inte "snedskruvarna" till slutblecket.
Inte helt hundra på hur du menar nu, höja urtaget som i det på dörrbladet?
Har en till likadan dörr att göra samma på nämligen.
Men just detta tog inte många minuter, lite snickerispackel o vit färg så märks det inte. Har ändå fina mörkblå ringarna som kom fram bakom rosetterna när jag skruva loss de. Så lär behöva måla om dörr o karm nån gång i framtiden ändå. (nyss inflyttad och tidigare ägares målning kanske hade lite att önska om utförandet...)

Var detta som satt innan iaf:
Hand håller en dörrlåsmekanism märkt "Assa Evolution" med synliga monteringsskruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hand som håller en avlägsnad dörrlåsstolpe vid en karm, exponerade skruvhål och låsmekanism.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Snedskruvarna sitter för övrigt nu på plats 👍
 
Ok, tror jag förstod skillnad på OSYM och SYM nu, och detta låshus är SYM för 37,5mm på varje sida om kistan.

Så isf pga lutande dörr möjligtvis? Går inte justera via karmen iaf, för den verkar va fast med fogskum..
 
Hej,
ni som har Nimly Pro Touch: Behöver gateway-modulen alltid vara inkopplad med Ethernet? Jag har ingen Ethernet nära ytterdörren och kommer inte ha det heller.

Står och velar mellan Yale Doorman LS3 och Nimly Pro Touch med modul och gateway.
 
Walle85
M matnor skrev:
Hej,
ni som har Nimly Pro Touch: Behöver gateway-modulen alltid vara inkopplad med Ethernet? Jag har ingen Ethernet nära ytterdörren och kommer inte ha det heller.
Jag upplevde att den endast behövde det vid första setup, sedan fick jag det endast att fungera via wifi. Med ethernet så tappade den uppkopplingen till internet konstant, oklart varför. Orkade inte göra mer än att skicka en support ticket som jag sedan inte fick något vettigt svar på tyvärr.
Kör numera via min Homey, så gateway är just nu endast en backup för att kunna uppdatera firmware i framtiden.
 
  • Gilla
matnor
  • Laddar…
Jag har kört touch pro i tio månader nu utan problem. För två veckor sedan dog batterierna och jag satte i nya. Nu började låset pipa igen...

Hur ser man batteristatus?

Någon som har upplevt samma med att det fungerar länge med första batteriet för att sedan bråka efter kort tid?

Flyttade GW så den står två meter ifrån nu så får vi se om det håller längre.

Eller behöver man byta till nytt kretskort tro?
 
Redigerat:
  • Gilla
matnor
  • Laddar…
Walle85
Jag hade problem efter att batteriet dog första gången, hörde av mig till supporten efter ett gäng misslyckade försök att få till det med nya batterier. Har fått en ny zigbee modul (två gånger, första var tydligen fel version), har nu fungerat felfritt i några veckor. Hoppas det fortsätter funka bra nu 🤞
 
  • Gilla
matnor och 2 till
  • Laddar…
Walle85
Man tager vad man haver, gjorde slag i saken att sätta upp en LED list för att kunna se status på låset. Är det rött så är det låst, är det grönt så är det det olåst (oavsett om dörren är öppen eller stängd).
Ledsnade på att behöva gå in i appen för att se om dörren var låst.
Anväde en Gledopto 5in1 mini controller (GL-C-002P) och ett stycke RGB LED list som jag integrerade med min Homey Pro.

Dörr med LED list ovanför som lyser rött för att visa att låset är låst, nödutgångsskylt syns ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grå dörr med uppsatt grön LED-list för att visa låsstatus ovanför, integrerad med hemautomationssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jewhan Linder och 3 till
  • Laddar…
Någon som har installerat Nimly touch pro på en pardörr? Har Nimly sedan några månader och de fungerar bra, men ska snart byta yterrdörr till en pardörr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.