Walle85 Walle85 skrev:
Har samma som dig, Homey, 4.5.24 och ny zigbee modul (skickad i januari direkt från Nimly). Men min tappar fortfarande koppling till Homey nästan direkt efter omstart. Oklart vad som strular för mig. Har fabriksåterställt låset och sedan endast lagt in masterkod innan jag installerade och kopplade upp modulen.
Någon idé på vad man kan testa?
Sorry, inga bra tips egentligen. För mig var det som natt och dag när jag installerat de nya ZigBee-chippen. Jag har sett till att ha Zigbee-pluggar i närheten av båda låsen för att ha nära till närmsta node (både med gamla och nya chippen). Om det kan göra att de håller uppkoppling bättre kanske?
 
Walle85
T toka skrev:
Sorry, inga bra tips egentligen. För mig var det som natt och dag när jag installerat de nya ZigBee-chippen. Jag har sett till att ha Zigbee-pluggar i närheten av båda låsen för att ha nära till närmsta node (både med gamla och nya chippen). Om det kan göra att de håller uppkoppling bättre kanske?
Har en zigbee puck i väggen precis bredvid dörren, skulle uppskatta avståndet till ca 50 cm. Själva pucken har jag aldrig upplevt problem sett till uppkoppling iaf. Men sett till nytt/gammalt chip har jag inte koll på, lust att förklara den biten bättre? Eller syftade du på de i Nimly låset?
 
Redigerat:
  • Gilla
markusgus
  • Laddar…
Walle85 Walle85 skrev:
Har en zigbee puck i väggen precis bredvid dörren, skulle uppskatta avståndet till ca 50 cm. Själva pucken har jag aldrig upplevt problem sett till uppkoppling iaf. Men sett till nytt/gammalt chip har jag inte koll på, lust att förklara den biten bättre? Eller syftade du på de i Nimly låset?
Då har du gjort precis som jag. Satt en puck nära låset. Jag gjorde samma från början i tron om att det skulle fungera bra. Bra fungerade det dock inte förrän jag fick de nya ZigBee-chippen från Nimly och satte i dem i låsen. Efter de nya chippen har det fungerat till 100% .
 
Walle85
Funderar på om man ska testa med ett nytt lås, ifall det är kombon av lås och zigbee modulen. Men drygt att man ska behöva hålla på med detta överhuvudtaget ...
 
G Guldspaden skrev:
Hejhej!
Har kämpat med ett par Nimly touch pro+moduler+gateway nu i ett par mån. Rekommenderar för närvarande inte någon att beställa i alla fall gateway+modul.

Fick moduler som inte kunde ansluta till gateway. Efter ett något segdraget ärende fick jag till slut två nya moduler. Har testat en av dem. Den anslöt direkt. Tyvärr, precis som flera andra skriver, så vid ett avbrott i förbindelsen så förmår modulerna inte att återansluta. Har ca 5-6 m mellan gateway och lås. Man löser tillfälligt problemet genom att bryta strömmen på låset genom att ta ut ett batteri. Då återansluter den automatiskt direkt. I bästa fall håller förbindelsen i något dygn, i sämsta fall någon timme.

Själva Nimly Touch Pro i sig är jag i övrigt i ganska nöjd med bortsett från fingeravtrycksavläsaren som är ganska risig om man jämför med t.ex. en mobiltelefon som är närmast 100%:ig och då dessutom ju har stöd för Bank-ID m.m.

+/-:

+Lite snyggare och fr.a. mindre storlek än Yale (huvudskälet till mitt köp).
+Enl. Bauhaus mindre reklamationer på låset jämfört med Yale där handtaget börjar hänga efter en tid.
+Fingeravtrycksläsning (men se nedan).

-Låg kvalitet på fingeravtrycksläsaren, klarar inte minsta fukt, t.ex. dimma på sensorn/fukt på finger. Även under optimala förhållanden så är det ungefär 50/50 om den klarar att registrera fingeravtrycket eller inte.
-Ingen (för närvarande) fungerande modul-gatewaylösning som fungerar. Retligt och oprofessionellt att de ändå säljs till ovetande konsumenter.
-Än så länga ganska lite funktioner i appen, ser möjligheten för diverse funktioner/scenarion som de borde implementera.

Verdict: Biometrin (och basal kommunikation mellan lås och gateway) är fortfarande i sin linda. Såg lite av senaste CES. Hade avvaktat i nuläget och sett om t.ex. Philips variant med handflateavläsning på distans är välfungerande. Ska komma till Europa i år. Kommunicerar dessutom med WiFi som känns mer tillförlitligt. Tyvärr skulle man kanske reta sig på att det står "Philips" inmärkt på låset med ganska stora bokstäver... Man vill ju ha en stilren och fungerande lösning 😉
Stämmer helt med min erfarenhet också av de tre Nimly-delarna. Kommer som tidigare nämnts lämna tillbaka allt igen så fort det blir varmare ute.
 
Jag hade samma problem med min modul, den bara blev offline och åt batterier. Misstänker att det var för att den försökte koppla upp sig om och om igen.
Har varit i kontakt med Nimly supporten och de ska skicka en ny modul när de är klar med testerna tydligen
"Vi håller på att testköra de nya modulerna men du kommer få en bekräftelse så fort vi skickar ut de."
 
  • Gilla
Labels och 1 till
  • Laddar…
Y
Har precis som många problem med att låsen går offline och kräver omstart för att koppla upp samt batteribyten efter några veckors användning. Positivt att läsa här att det verkar finnas en lösning på g!

Upplever ett annat problem - tungorna på slutbecken som ju är ställbara ger med sig efter ett litet tag vilket medför att jag med jämna mellanrum måste böja dem på nytt för att få dörren att stängas ordentligt tätt/inte glappa i stängt läge. Någon annan som upplev detta? Finns det något ställbart ASSA-bleck som passar?
 
Y Yojimbo22 skrev:
Upplever ett annat problem - tungorna på slutbecken som ju är ställbara ger med sig efter ett litet tag vilket medför att jag med jämna mellanrum måste böja dem på nytt för att få dörren att stängas ordentligt tätt/inte glappa i stängt läge. Någon annan som upplev detta? Finns det något ställbart ASSA-bleck som passar?
Vad ska det vara för plösmått? Vad satt det för slutbleck tidigare?
Kanske ASSA 1889-11 är ett alternativ.
https://www.assaabloy.com/se/sv/doc... sakerhetsslutbleck modul 1889-11 1889-12.pdf
 
Redigerat:
N Naesstrom skrev:
Jag hade samma problem med min modul, den bara blev offline och åt batterier. Misstänker att det var för att den försökte koppla upp sig om och om igen.
Har varit i kontakt med Nimly supporten och de ska skicka en ny modul när de är klar med testerna tydligen
"Vi håller på att testköra de nya modulerna men du kommer få en bekräftelse så fort vi skickar ut de."
Fått liknande svar sedan december.. sedan kom nya moduler som inte fungerade trots att de var "testade".. skrev tillbaka för ett par veckor sedan och de skulle återkomma med nya moduler, men inte hört något..

Känns för opålitligt för min smak. Ger det ngn vecka till sedan, kommer jag att skicka tillbaka och satsa på Lockly Visage Face Recognition eller Philips WiFi Palm Recognition (som vad jag förstått läser av venernas mönster i handflatan) när de kommer och till EU. Detta förutsatt att reviews är positiva. Priserna verkar landa kring 349$.. no touch-biometrisystem torde gå snabbare och vara mindre benägna att påverkas av kondens... men det återstår att se förstås...
 
G Guldspaden skrev:
satsa på Lockly Visage Face Recognition eller Philips WiFi Palm Recognition (som vad jag förstått läser av venernas mönster i handflatan) när de kommer och till EU.
Kommer någon av dom till svenska dörrar?
 
M magnil skrev:
Kommer någon av dom till svenska dörrar?
På de foto jag har sett så är båda bara kopplade till den del av låshuset där man han låsvredet. D.v.s. det ser ut som att man kan ha ett valfritt trycke. Är det olika standard för vredmedbringare i Europa?
 
Jag är i köptagen och velar mellan Yale eller Nimly.
Det som talar för Nimly är helt klart fingeravtrycksläsaren och att det är snyggare.
Efter att ha läst i denna tråd så ska det fungera bra vilket jag först var skeptisk till.
Väntar in ett bra erbjudande sen slår jag till.
Ni som köpte på Black Friday, vad betalade ni?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
J jdaniels skrev:
Jag är i köptagen och velar mellan Yale eller Nimly.
Det som talar för Nimly är helt klart fingeravtrycksläsaren och att det är snyggare.
Efter att ha läst i denna tråd så ska det fungera bra vilket jag först var skeptisk till.
Väntar in ett bra erbjudande sen slår jag till.
Ni som köpte på Black Friday, vad betalade ni?
Betalade 3990:- på Bauhaus under BF. Efter en ny modul från Nimly så funkar allt klockrent. Körs mot HA och lagt in familjens mobiler så när tex sonen kommer hem inom zonen så låser den upp och låser sig själv efter 5 min. Supernöjd
 
G Guldspaden skrev:
Fått liknande svar sedan december.. sedan kom nya moduler som inte fungerade trots att de var "testade".. skrev tillbaka för ett par veckor sedan och de skulle återkomma med nya moduler, men inte hört något..
Min nya modul som jag fick förra veckan har faktiskt fungerat klockrent nu, dom kanske äntligen har löst problemet!?
 
A ante_ante skrev:
Betalade 3990:- på Bauhaus under BF. Efter en ny modul från Nimly så funkar allt klockrent. Körs mot HA och lagt in familjens mobiler så när tex sonen kommer hem inom zonen så låser den upp och låser sig själv efter 5 min. Supernöjd
Det där låter spänannde, jag körde med deras hubb istället för HA men det kanske var en miss... kan du göra typ allt genom HA som sätta koder etc. eller måste det göras manuellt på låset?
Berätta gärna mer, kör du ZHA eller Z2M?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.