Hejhej!
Har kämpat med ett par Nimly touch pro+moduler+gateway nu i ett par mån. Rekommenderar för närvarande inte någon att beställa i alla fall gateway+modul.

Fick moduler som inte kunde ansluta till gateway. Efter ett något segdraget ärende fick jag till slut två nya moduler. Har testat en av dem. Den anslöt direkt. Tyvärr, precis som flera andra skriver, så vid ett avbrott i förbindelsen så förmår modulerna inte att återansluta. Har ca 5-6 m mellan gateway och lås. Man löser tillfälligt problemet genom att bryta strömmen på låset genom att ta ut ett batteri. Då återansluter den automatiskt direkt. I bästa fall håller förbindelsen i något dygn, i sämsta fall någon timme.

Själva Nimly Touch Pro i sig är jag i övrigt i ganska nöjd med bortsett från fingeravtrycksavläsaren som är ganska risig om man jämför med t.ex. en mobiltelefon som är närmast 100%:ig och då dessutom ju har stöd för Bank-ID m.m.

+/-:

+Lite snyggare och fr.a. mindre storlek än Yale (huvudskälet till mitt köp).
+Enl. Bauhaus mindre reklamationer på låset jämfört med Yale där handtaget börjar hänga efter en tid.
+Fingeravtrycksläsning (men se nedan).

-Låg kvalitet på fingeravtrycksläsaren, klarar inte minsta fukt, t.ex. dimma på sensorn/fukt på finger. Även under optimala förhållanden så är det ungefär 50/50 om den klarar att registrera fingeravtrycket eller inte.
-Ingen (för närvarande) fungerande modul-gatewaylösning som fungerar. Retligt och oprofessionellt att de ändå säljs till ovetande konsumenter.
-Än så länga ganska lite funktioner i appen, ser möjligheten för diverse funktioner/scenarion som de borde implementera.

Verdict: Biometrin (och basal kommunikation mellan lås och gateway) är fortfarande i sin linda. Såg lite av senaste CES. Hade avvaktat i nuläget och sett om t.ex. Philips variant med handflateavläsning på distans är välfungerande. Ska komma till Europa i år. Kommunicerar dessutom med WiFi som känns mer tillförlitligt. Tyvärr skulle man kanske reta sig på att det står "Philips" inmärkt på låset med ganska stora bokstäver... Man vill ju ha en stilren och fungerande lösning 😉
 
Redigerat:
  • Gilla
Stjaertfena
  • Laddar…
Har vi samma lås? För oss har den funkat förnämligt under vintern, även vid -15 grader funkar fingeravtrycket. Enda tillfället jag haft problem med fingeravtryck är vid hällregn.

Har heller inget problem med gatewayen. Ibland får jag en notis om att den gått offline men den kopplar alltid upp sig igen…
 
Efter att jag nu fått en ny modul och kastat bort GW och kör direkt mot HA så funkar det klockrent. Låset i sig har alltid funkat, mer den smarta delen som inte varit helt 100.
Jag är nöjd, till 99% tycker jag fingertouchen funkar, sista procenten när man har blött finger eller skit på sensorn :)
 
J JockeHX skrev:
Har vi samma lås? För oss har den funkat förnämligt under vintern, även vid -15 grader funkar fingeravtrycket. Enda tillfället jag haft problem med fingeravtryck är vid hällregn.

Har heller inget problem med gatewayen. Ibland får jag en notis om att den gått offline men den kopplar alltid upp sig igen…
Tror vi har samma lås 😉 kan tillägga på detaljnivå:
När det är klart o kallt fungerar den bättre, dvs för ett par veckor sedan när det var ca -7. När det är som det oftast är där vi bor vid denna årstid, pendlar mellan ca -2 till +4 så är det oftast kondens på sensorn och fungerar då inte alls bra.
Fungerar säkert bättre vid mer stabilt kondensfritt väder.

Har noterat att har man en mer exakt vridning på fingret i förhållande till när man registrerade det, så fungerar det bättre. Dvs om fingret är ca 10-20 grader felorienterat i förhållande till registreringen så funkar det inte = för småbarnen är det halvkört, men brukar funka när de testat 4-5 ggn. Tycker att programvaran borde kunna hantera olika orienteringar/vridningar på fingeravtrycket.
 
  • Gilla
Gunnarjansson och 1 till
  • Laddar…
Låter skevt, för jag kan vrida mitt finger hur som på låset och det funkar.
 
tippz tippz skrev:
Låter skevt, för jag kan vrida mitt finger hur som på låset och det funk
tippz tippz skrev:
Låter skevt, för jag kan vrida mitt finger hur som på låset och det funkar.
Kul att höra att det verkar finnas batcher som fungerar fint!

Har registrerat 20 st fingeravtryck, 4 st för varje familjemedlem (pekfinger och tumme vä/hö). Kanske bara var en slump/inbillning men under de dagar då bara 2 fingeravtryck var registrerade fungerade det bättre. Någon som upplevt en koppling mellan antalet registrerade fingeravtryck och funktionalitet?
 
G Guldspaden skrev:
Tror vi har samma lås 😉 kan tillägga på detaljnivå:
När det är klart o kallt fungerar den bättre, dvs för ett par veckor sedan när det var ca -7. När det är som det oftast är där vi bor vid denna årstid, pendlar mellan ca -2 till +4 så är det oftast kondens på sensorn och fungerar då inte alls bra.
Fungerar säkert bättre vid mer stabilt kondensfritt väder.

Har noterat att har man en mer exakt vridning på fingret i förhållande till när man registrerade det, så fungerar det bättre. Dvs om fingret är ca 10-20 grader felorienterat i förhållande till registreringen så funkar det inte = för småbarnen är det halvkört, men brukar funka när de testat 4-5 ggn. Tycker att programvaran borde kunna hantera olika orienteringar/vridningar på fingeravtrycket.
Ja så är det. Har också märkt att orienteringen på fingret måste vara rätt. Men det har inte varit ngt problem här, förutom initialt kanske.

Vad nimly borde göra är att stödja fler fingrar som iPhone. Då kan man använda samma finger på massa olika sätt.
 
Walle85
Har idag påbörjat projekt "slippa byta batterier" på mitt dörrlås.
Ett öppet batterifack med anslutna röda och svarta kablar och elektroniska komponenter inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett öppet datorskal med synliga kablar, fokus på kanten och insidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Får se om jag lyckas med detta. Har iaf fått dit kabeln runt hela dörren samt kopplat in det till ett battery pack.
Röd och svart kabel löper längs en vägg och fönsterkarm med en elektronisk enhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ska montera detta lite bättre och sedan se om jag kan koppla detta till vägguttaget så att mitt battery pack blir som en UPS.
 
  • Gilla
Labels
  • Laddar…
Finns färdiga karmöverföringar för det ändamålet!
 
Walle85
tippz tippz skrev:
Finns färdiga karmöverföringar för det ändamålet!
Yup, kollade på dessa, men ville komma igång med det utan att behöva beställa och vänta på saker. Skulle jag tröttna på att se kabeln så fixar jag det då. Oklart om det blir en man sätter i dörrsidan (med handöverfräs) eller en lite snyggare "slang" i så fall.
 
  • Gilla
tippz
  • Laddar…
Walle85
För er som har intresse så mätte jag vad låset drar i standby (utan zigbee modul). Fick det till ca 1mAh per dygn (~40µA).
Ska sätta tillbaka zigbee modulen och mäta igen för att se skillnaden, men det hann jag tyvärr inte med ikväll.
Multimeter på träyta visar -40.2 grader Celsius, troligen temperaturmätning, röda och svarta ledningar anslutna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett batterigreb med kablar anslutna, möjlig provisorisk reparation eller testning, mot vit dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Trallalaaa och 1 till
  • Laddar…
Har alla som har modulen problem med att batterierna tar slut snabbt och den ofta tappar uppkoppling?
 
sir_erken sir_erken skrev:
Har alla som har modulen problem med att batterierna tar slut snabbt och den ofta tappar uppkoppling?
Min erfarenhet är så, sen jag kopplade bort modulen så har jag inte behövt byta batterier.
 
  • Gilla
JockeHX
  • Laddar…
Jag har Zigbeemoduler kopplade till Homey i våra två lås. Hade precis samma problem som övriga att de verkligen åt batterier. Har nu fått ersättningsmoduler från Nimly som jag kört i ca två veckor. Med de nya modulerna fungerar allt som det skulle gjort från början. Låsen rapporterar kontinuerligt till Homey, tappar ej kontakten, och batterierna har inte tappat någon "procent" alls på denna tid. (i Homeyappen visas firmwareversion för båda låsen 4.5.24)
 
  • Gilla
dekagon
  • Laddar…
Walle85
T toka skrev:
Jag har Zigbeemoduler kopplade till Homey i våra två lås. Hade precis samma problem som övriga att de verkligen åt batterier. Har nu fått ersättningsmoduler från Nimly som jag kört i ca två veckor. Med de nya modulerna fungerar allt som det skulle gjort från början. Låsen rapporterar kontinuerligt till Homey, tappar ej kontakten, och batterierna har inte tappat någon "procent" alls på denna tid. (i Homeyappen visas firmwareversion för båda låsen 4.5.24)
Har samma som dig, Homey, 4.5.24 och ny zigbee modul (skickad i januari direkt från Nimly). Men min tappar fortfarande koppling till Homey nästan direkt efter omstart. Oklart vad som strular för mig. Har fabriksåterställt låset och sedan endast lagt in masterkod innan jag installerade och kopplade upp modulen.
Någon idé på vad man kan testa?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.