Kör du Skyconnect så kan du köra Z2M på den!
 
tippz tippz skrev:
Kör du Skyconnect så kan du köra Z2M på den!
Aha så behöver man ingen extra typ sonoff 3.0 usb?
 
A ante_ante skrev:
Aha så behöver man ingen extra typ sonoff 3.0 usb?
Nä, kör du ZHA idag så är det lite arbete med att flytta över allt till Z2M sen bara.
 
tippz tippz skrev:
Nä, kör du ZHA idag så är det lite arbete med att flytta över allt till Z2M sen bara.
Alright, har du möjligtvis nån kod att bjuda på till dashboard?
 
A ante_ante skrev:
Alright, har du möjligtvis nån kod att bjuda på till dashboard?
Den är inte riktigt hundra, men jag kan dela med mig utav det jag har. Återkommer :)
 
  • Gilla
123abc och 1 till
  • Laddar…
Var lite ivrig å köpte en Touch Pro, i syftet jag originellt tänkte använda låset för krävde ett låshus med 35mm dorndjup, nån som vet om det finns nått som kan passa, hitta Dormakaba 1418 men är 50mm?
 
tippz tippz skrev:
Kortet:
type: entities
entities:
- entity: input_text.password_input
name: Master PIN
- entity: input_text.lock_user
name: Användarplats (003-100)
- entity: input_text.user_type
name: Användartyp (unrestricted)
- entity: input_text.user_enabled
name: Aktiv/Inaktiv (true/false)
- entity: input_text.pin_code
name: PIN-Kod (Upp till 6 siffror)
- type: button
name: Skicka till lås ->
icon: mdi:send
tap_action:
action: call-service
service: script.send_mqtt_payload
title: Sätt PIN-kod



call service kallar på ett skript som jag kopierar här:

sequence:
- service: input_text.set_value
data:
entity_id: script.send_mqtt_payload
value: ""
- service: input_text.set_value
data_template:
entity_id: input_text.password_input
value: "{{ states.input_text.password_input.state }}"
- condition: template
value_template: "{{ states.input_text.password_input.state == \"MASTERLÖSENORD TILL LÅS HÄR\" }}"
- service: mqtt.publish
data:
qos: 0
retain: false
payload_template: >-
{"user": "{{ states.input_text.lock_user.state }}", "user_type": "{{
states.input_text.user_type.state }}", "user_enabled": "{{
states.input_text.user_enabled.state }}", "pin_code": "{{
states.input_text.pin_code.state }}" }
topic: zigbee2mqtt/lock_door/set/pin_code
- service: input_text.set_value
data:
entity_id: input_text.password_input
value: ""

Kör även ett par text helpers för att få rätt texter i kortet
Inte det snyggaste sättet att sköta användare på kanske, men funkade tills zigbeemodulen verkat ge upp. Chatgpt är bra grejer 😆
 
InternetAthiest InternetAthiest skrev:
Var lite ivrig å köpte en Touch Pro, i syftet jag originellt tänkte använda låset för krävde ett låshus med 35mm dorndjup, nån som vet om det finns nått som kan passa, hitta Dormakaba 1418 men är 50mm?
ASSA Connect låshus finns med 35mm dordjup t.ex 410-35 men Nimly är tänkt att fungera ihop med deras egna låshus.
Det finns andra som fungerar till "befintliga" låshus, om det är smalprofil så kanske ett BG2000 med låshus
236-35 är ett alternativ men jag har aldrig prövat den kombinationen.
 
  • Gilla
InternetAthiest
  • Laddar…
tippz tippz skrev:
Inte det snyggaste sättet att sköta användare på kanske, men funkade tills zigbeemodulen verkat ge upp. Chatgpt är bra grejer 😆
Tackar får testa 🙂
 
Walle85
Är det någon som har koll på om det går att uppdatera firmware på Nimly Touch Pro låset (inte modulen).
Har kopplat det till Homey och kan se min firmware version, men har inte hittat information om vilken firmware som är den senaste någonstans eller om det går att hantera detta via deras gateway. Någon som har koll?

Jag har för övrigt version 4.5.24 på mitt lås.
 
Walle85 Walle85 skrev:
Är det någon som har koll på om det går att uppdatera firmware på Nimly Touch Pro låset (inte modulen).
Har kopplat det till Homey och kan se min firmware version, men har inte hittat information om vilken firmware som är den senaste någonstans eller om det går att hantera detta via deras gateway. Någon som har koll?

Jag har för övrigt version 4.5.24 på mitt lås.
Hade samma fråga och fick svar enligt nedan:
 
  • E-post-konversation om firmware-uppdatering för lås; kundservice svarar på teknisk fråga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Walle85
  • Laddar…
Kul med flera nimly ägare, jag har haft ett nimly Pro monterad hemma i ganska exakt ett år nu, och det har fungerat förvånansvärt bra. Inte ett enda problem faktiskt förutom att det efter 10 månader började kärva lite i lås mekanismen men det var bara en skvätt låsolja som behövdes.

Det är fortfarande batterierna som kom original som är I låset, vilket jag tycker är lite imponerande. Det är ändå familj med 2 barn och hundar så det är ett himla springande ut och in. Fingeravtryck fungerar mycket bra, men när det var -20 så var det skönare att knacka in kod med knogen. Låset var också märkbart segare i -20, men inte så mycket att det oroade.

Har även zigbeemodul, utan gateway, integrerad till home assistant över ZHA. Det gick smärtfritt, men stödjer inte tillräckligt med funktioner för att vara superintressant. (Skulle behöva ta tag i ett Z2M projekt på den fronten men..)

Så summa summarum, jag chansade lite för 15 månader sedan när jag beställde nimly istället för yale (mest pga min avsky för verisure) och kan bara konstaterade att det blev en bra chansning och att om någon annan går i köptankar så får låset tumme upp av mig.
 
  • Gilla
tomtagarden och 3 till
  • Laddar…
Monterade precis två till Nimly. Upptäckte att det inte längre var torx utan någon typ av flat säkerhetshuvud på skruvarna till handtaget. Konstigt nog så ingick fortfarande T-mejseln i satsen.
 
Hej,
Monterade ilördags ett Nimly Touch Pro. Märker nu efter montage att de kärvar lite när jag trycker ned handtaget för att öppna. Kan inte se att det är för trångt för låshuset i dörren och spelar ingen roll om jag med handkraft trycker lite lätt på den del som fälls in när man trycker ned handtaget på låset. Det är endast den nedersta, heter den fallregel, som verkar kärva.
Jag frågar här inann jag monterar ned det igen för att lokalisera eventuellt fel.
Någon med samma erfarenhet?

MVH, Jonas
 
Walle85
J JockeHX skrev:
Kolla inlägg #27 i tråden om hur du låser inifrån.
Det går att låsa via kod inifrån så att det inte går att öppna med handtaget. Inte så vettigt om man är hemma och har bråttom ut, vid t.ex. brand, men möjligheten finns.
Det med att låsa via # antar jag är när man inte har auto låsning påslaget. Går då fortfarande att öppna dörren från insidan genom att bara dra ner handtaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.