Appen är till deras gateway, ja. Använder du en annan gateway så måste den gatewayen ha stöd för låset och du måste använda en app som funkar med den gatewayen. Smart Life är ju Tuya och den har väl inte något direkt stöd för icke-Tuya-enheter. Prova något mer generellt som t.ex. Home Assistant om du vill slippa skaffa Nimly-gateway.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Hur upplever ni det mekaniska ljudet från låset vid öppna och stäng av dörr? Jag har ett yale doorman som klickar väldigt högt när dom där återfjädrande klackarna slå tillbaka ut. Så högt att det stör barn och fru på kvällar och jag letar alternativ.

Jag skulle önska att om man håller ner handtaget och öppnar/stänger dörren att det inte klickade/slog så högt.

Video med ljud på era stealth-öppningar ger guldstjärna

Vi har en Nimly Touch pro sen några veckor tillbaka och igår när jag skulle gå in fungerade inte vare sig displayen eller någon av mina fingeravtryck. De var helt off båda. Någon inne kunde öppna och displayen fungerade inne och sen när jag testade ute igen så fungerade det som vanligt. Någon som vet varför, eller upplevt samma?

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Fuktiga/blöta fingrar?

E elolo skrev:
Vi har en Nimly Touch pro sen några veckor tillbaka och igår när jag skulle gå in fungerade inte vare sig displayen eller någon av mina fingeravtryck. De var helt off båda. Någon inne kunde öppna och displayen fungerade inne och sen när jag testade ute igen så fungerade det som vanligt. Någon som vet varför, eller upplevt samma?
Hör av dig till deras support, de svarar snabbt

Kalla och fuktiga händer fungerar inte speciellt bra med pekpanel men det kan även bero på annat.
Var i landet ni bor påverkar.
Ibland hjälper det att hålla över panelen eller påverka fingeravtrycksläsaren med andra handen för att förvärma för att sedan testa att öppna normalt, anledningen till att använda andra handen är för att inte kyla ner den handen/fingret du öppnar med.

Jag har haft problem med hantering av användare i appen, då specifikt gästanvändare.
Har ett pågående ärende hos supporten kring detta.
Lade till sonen som gästanvändare med fingeravtryck, men kollar man under gästanvändare i appen står det att han bara har kod (han har enbart fingeravtryck).
Lade till svärföräldrarna och på dem står det att de inte har bricka, kod eller fingeravtryck. Men vi har registrerat fingeravtryck på dem och det funkar. Om jag går in på låset i appen och sedan åtkomststyrning visas inte svärföräldrarna där men klickar jag på kugghjulet i appen så finns de 🤔

Gjorde ett test idag och lade till en gästanvändare och registrerade ett av mina fingeravtryck som inte är registrerat tidigare.
Låset lyste grönt som det ska vid registrering men appen sade att inget fingeravtryck lades till. Men fingeravtrycket fungerade ändå.
När jag sedan tog bort användaren fortsatte fingeravtrycket att fungera 😳.
Jobbigt om man gett någon tillgång med fingeravtryck men sedan vill häva det…

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Då har man installerat ett Nimly Touch Pro. Det gick snabbt och enkelt. Lägga in koder mm via panelen är lite pilligt, men görbart.
Men en sak blir jag inte klok på!
Eftersom det är ett jäkla spring i dörren här vill jag inte ha automatisk låsning aktiverad utan låsa manuellt. Frågan är bara varför det krävs 5-10 försök av mig att låsa från insidan varje gång?
Jag väcker låset med att trycka på panelen och sedan #
Ibland låser det sig som det ska, men oftast får jag bara ett surt pip tillbaka och får försöka igen.

Vad gör jag för fel?

9 944_Driver skrev:
Då har man installerat ett Nimly Touch Pro. Det gick snabbt och enkelt. Lägga in koder mm via panelen är lite pilligt, men görbart.
Eftersom det är ett jäkla spring i dörren här vill jag inte ha automatisk låsning aktiverad utan låsa manuellt. Frågan är bara varför det krävs 5-10 försök av mig att låsa från insidan varje gång?
Ibland låser det sig som det ska, men oftast får jag bara ett surt pip tillbaka och får försöka igen.

Vad gör jag för fel?
Enligt manualen får man låsa via utsidan efter att ha avaktiverat automatiskt låsning via #. Det är iaf den info jag lyckats hitta. Vore ju fint om det gick inifrån också.

9 944_Driver skrev:

Vad gör jag för fel?
Jag har ett likadant lås och har också avaktiverat den automatiska låsningen. När jag låser från insidan på kvällen aktiverar jag bara låset och trycker på #, då låser sig låset. Dock så blir det ibland rött ljus istället för vitt på tangenterna, då går det inte att låsa utan det piper. Då väntar man bara till det röda övergår till vitt ljus, då går det att låsa med #.
Vet inte riktigt varför det blir sådär ibland, men det går alltid att låsa, bara vänta på vitt ljus.

Mitt lås har hållit på och tappat uppkopplingen med appen till och från. Funkat 5-6 dagar för sedan tappat uppkopplingen. När jag tagit ut och satt i batteriet har det börjat funka igen.
Nimly skickar mig en ny zigbee-modul

Jag startade ett ärende hos Nimlys support. Vi får se vad de säger.

Någon som har erfarenhet eller tankar kring hur man skulle kunna installera ett Nimly Touch Pro lås om man idag har ett sådant här lås idag:

Närbild på ett ASSA ABLOY dörrlås, modell SCD, monterat på en dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på ett gammalt dörrlås med sliten metallfinish, visar behov av uppgradering till Nimly Touch Pro enligt diskussion om installation.

Redigerat:
Kontaktade Nimly och de svarade snabbt: "Unfortunately it will not work with our mortise lock.".

Då är frågan så klart om man ska acceptera det eller ge sig på någon form av moddning...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.