91 173 läst · 360 svar
91k läst
360 svar
Nimly Touch / Touch Pro -tråd
Nej och ja. Det finns andra än deras egna som fungerar men den måste ha stöd för låset, det går inte att ta vilken gateway som helst med stöd för Zigbee som protokoll:G Gramphos skrev:
https://nimly.se/product/connect-module/
Med den erfarenhet jag har från Nimly Touch Pro i kombination med Homey är att med deras egna gateway så kommer den att vara master för all konfiguration och låset en slav medans med Homey så har du möjlighet att programmera vissa delar genom ett flöde (lägga till och ta bort koder samt aktivera eller avaktivera automatisk låsning) samt att låsa/låsa upp men det är låset som är master.
Jag har haft ett yale dörrlås innan men av olika anledningar ville jag prova ett nimly touch pro.
Köpte ett komplett lås med modul och gateway.
Det började med att gatewayen var helt död. Fick den utbytt och då upptäckte vi att den nya gatewayen hade ett nytt utseende. Så jag måste fått någon gammal variant.
Installerade låset och det första som strulade vad nödnycklarna. Det gick inte att vrida nyckeln men efter att tagit i så mkt jag vågade så knäppte det till i låset och det gick att vrida. Nu är det ett litet hack precis i början när man vrider men det funkar.
Låset kopplar ner efter några dagar online så nu skall även modulen bytas ut.
Bra support från Nimly men segt att det strular.
Jag tycker att det är svårt att justera dörren så det inte är något glapp i dörren.
Det är svårt att få till det när det är sånt jäkla glapp i tryckesfallet. Tror den heter så
Är det låshaken eller tryckesfallet som skall justeras för att få dörren att täta och inte glappa?
Hur är eran erfarenhet i detta?
Det började med att gatewayen var helt död. Fick den utbytt och då upptäckte vi att den nya gatewayen hade ett nytt utseende. Så jag måste fått någon gammal variant.
Installerade låset och det första som strulade vad nödnycklarna. Det gick inte att vrida nyckeln men efter att tagit i så mkt jag vågade så knäppte det till i låset och det gick att vrida. Nu är det ett litet hack precis i början när man vrider men det funkar.
Jag tycker att det är svårt att justera dörren så det inte är något glapp i dörren.
Det är svårt att få till det när det är sånt jäkla glapp i tryckesfallet. Tror den heter så
Är det låshaken eller tryckesfallet som skall justeras för att få dörren att täta och inte glappa?
Lägg upp videon här med! Jag kan inte tänka mig att det glappet är normalt på något visB Balob skrev:Jag har haft ett yale dörrlås innan men av olika anledningar ville jag prova ett nimly touch pro.
Kan hålla med om att mjukvara och elektronik hade behövt lite bättre kvalitet innan det släpps till kund men som tur är verkar det generellt bli bättre och bättre och det är inga problem med support.B Balob skrev:
Jag valde bort Yale därför att jag tycker låsen är klumpiga och framförallt är integrationsmöjligheterna minst sagt begränsade jämfört med Nimly. Å andra sidan känns vissa saker med Yale mer robusta och kanske enklare (riktiga knappar istället för touch, låsvred på insidan). Nödnycklar eller nödbatteri är väl som pest eller kolera, man kommer sakna båda den dag det krävs.
Jag har monterat två lås, ett i husets ytterdörr och ett i garaget. Det i ytterdörren gick helt utan problem och anmärkning men det i garaget var värre. Grundproblemet var en dåligt justerad dörr i kombination med de små toleranser som låset har. Mitt problem var att låsregeln som utlöser hakregeln hamnade precis ovanför utrymmet i slutblecket så hakregeln åkte aldrig ut.
Om det är glapp i dörren så skulle jag titta på justeringstungorna i slutblecket, bild 2 i manualen.
En annan erfarenhet jag fick, som eventuellt kan förklara varför nödnyckeln är så trög, är att inte dra åt skruvarna mellan inner- och ytter-del för hårt. De skall dras åt så det inte finns glapp men inte mer. Se bild 6. Skulle de börja släppa så kommer jag använda gänglåsning (blå loctite).
https://nimly.io/guides/se/touch-pro-black/se-touch-pro-black-installation-guide.pdf
B Balob skrev:Jag har haft ett yale dörrlås innan men av olika anledningar ville jag prova ett nimly touch pro.
N nissenhj skrev:
Tack för tips.J jtl skrev:Kan hålla med om att mjukvara och elektronik hade behövt lite bättre kvalitet innan det släpps till kund men som tur är verkar det generellt bli bättre och bättre och det är inga problem med support.
Jag valde bort Yale därför att jag tycker låsen är klumpiga och framförallt är integrationsmöjligheterna minst sagt begränsade jämfört med Nimly. Å andra sidan känns vissa saker med Yale mer robusta och kanske enklare (riktiga knappar istället för touch, låsvred på insidan). Nödnycklar eller nödbatteri är väl som pest eller kolera, man kommer sakna båda den dag det krävs.
Jag har monterat två lås, ett i husets ytterdörr och ett i garaget. Det i ytterdörren gick helt utan problem och anmärkning men det i garaget var värre. Grundproblemet var en dåligt justerad dörr i kombination med de små toleranser som låset har. Mitt problem var att låsregeln som utlöser hakregeln hamnade precis ovanför utrymmet i slutblecket så hakregeln åkte aldrig ut.
Om det är glapp i dörren så skulle jag titta på justeringstungorna i slutblecket, bild 2 i manualen.
En annan erfarenhet jag fick, som eventuellt kan förklara varför nödnyckeln är så trög, är att inte dra åt skruvarna mellan inner- och ytter-del för hårt. De skall dras åt så det inte finns glapp men inte mer. Se bild 6. Skulle de börja släppa så kommer jag använda gänglåsning (blå loctite).
[länk]
Det där med skruvarna skall jag kolla men jag kommer ihåg att jag på ett ställe läste att man inte skall dra för hårt och på ett annat ställe stod det att man skulle dra ordentligt.
Jag tror jag har fått ett tidigt tillverkat lås med tanke på gamla modul och gateway som jag fick.
Svårt att förklara justeringen av dörren men med så stort glapp i tryckesfallet så måste jag överkompensera justeringen för att få bort glappet och då blir dörren väldigt trög att stänga.
Om jag hade varit dig så skulle jag reklamerat låset. Direkt till nimlyB Balob skrev:Tack för tips.
Det där med skruvarna skall jag kolla men jag kommer ihåg att jag på ett ställe läste att man inte skall dra för hårt och på ett annat ställe stod det att man skulle dra ordentligt.
Jag tror jag har fått ett tidigt tillverkat lås med tanke på gamla modul och gateway som jag fick.
Svårt att förklara justeringen av dörren men med så stort glapp i tryckesfallet så måste jag överkompensera justeringen för att få bort glappet och då blir dörren väldigt trög att stänga.
Hej.
Jag har precis köpt hem 2st Touch Pro-lås.
Installerat ett av dem.
Det gick enkelt och smidigt.
Men.
När jag skulle testa nödnyckeln första gången så gick det otroligt trögt. Man fick ta i ordentligt för att dra runt den. Läste att någon annan här hade samma fenomen. Men är det normalt?
Handtaget tar också väldigt långt ner vilket ger känslan av ett slappt låshus. Ska det vara så?
När handtaget väl vrider runt låshuset så ”rispar” / ”gnider” / ”skaver” det lite.
Svårt att förklara. Men det känns inte mjukt o fint.
Jag har plockat ner allt en gång för att se ifall det berodde på att jag dragit något för hårt. Men det blev exakt likadant igen.
Jag kanske är trög också. Men jag vill få bort den automatiska låsningen, och låsa ifrån insidan på kvällen när jag önskar. Hur får jag till detta?
De två dörrarna jag ska montera låsen på är ca 10-12meter ifrån varandra.
Ifall man skulle ha en gateway. Når den båda dörrarna?
Blir inställningarna man gör i appen gällande för båda dörrarn, eller behöver man ställa in dem var för sig?
Installerat ett av dem.
Men.
När jag skulle testa nödnyckeln första gången så gick det otroligt trögt. Man fick ta i ordentligt för att dra runt den. Läste att någon annan här hade samma fenomen. Men är det normalt?
Handtaget tar också väldigt långt ner vilket ger känslan av ett slappt låshus. Ska det vara så?
När handtaget väl vrider runt låshuset så ”rispar” / ”gnider” / ”skaver” det lite.
Jag har plockat ner allt en gång för att se ifall det berodde på att jag dragit något för hårt. Men det blev exakt likadant igen.
Jag kanske är trög också. Men jag vill få bort den automatiska låsningen, och låsa ifrån insidan på kvällen när jag önskar. Hur får jag till detta?
Blir inställningarna man gör i appen gällande för båda dörrarn, eller behöver man ställa in dem var för sig?
Du kan inaktivera autolås. Står i manualen. Så kan man låsa genom att trycka på # inifrån. Du ser att det är låst när röda dioden inte blinkar var 5e sekundA AlfredJ skrev:Hej.
Installerat ett av dem.
Men.
Jag bytte nyligen ut mitt Nimly touch pro på reklamation då "0" inte alltid fungerade. Mitt gamla lås upplevde jag också som lite "raspigt" ungefär som metall mot metall utan smörjning. Jag sprutade in lite WD40 på hakregeln och den andra regeln, arbetade lite med handtaget och den blev faktiskt mjukare. Tyckte även att det handtaget tog väldigt långt ned.A AlfredJ skrev:Hej.
Installerat ett av dem.
Men.
Det låset jag fick i utbyte verkar vara en nyare modell. Det gamla hade torx skruvar med ett litet bifogat torxverktyg, det nya har någon form av säkerhetsskruv med specialnyckel.
Utöver detta så upplever jag det nya låset som betydligt mjukare i gången, tycker inte heller att handtaget tar lika långt ned, kan dock vara inbillning.
Vad gäller autolåsningen så står det i manualen hur den ska inaktiveras, inte särskilt svårt men jag kommer inte ihåg hur jag gjorde på rak arm. Jag skaffade dessutom modulen och gatewayen och har via appen aktiverat tidsstyrd låsning på kvällen. Riktigt skönt att ha då jag ofta jobbar kvällar och sambon brukar glömma att låsa.
Hej igen 
Supporten har jag inget att klaga på men dom behöver nog fundera på att återkalla dom tidigt tillverkade låsen för det verkar vara massa problem.
För att summera mina tidigare inlägg.
Det är nästan så att det hackar till när man öppnar för man trycker inte ner handtaget så hårt och långt neråt som man behöver.
Som ni ser på bilderna så är det STOR skillnad på fyrkantshålet som handtagen vrider.
Nu när jag bytt låskista så tar handtagen mycket längre upp.
Summa summarum så är jag inte jättenöjd.
Givetvis är det bra support men det skall man väl inte räkna med annat när produkten är helt nyinköpt.
Jag har haft Yale Doorman i 10 år och det har inte varit några som helst problem.
Man har ju en liten känsla inombords att det här låset kommer att vara utslitet om ett par år.
Jag ångrar mitt köp och hade helst lämnat tillbaka det.
Supporten har jag inget att klaga på men dom behöver nog fundera på att återkalla dom tidigt tillverkade låsen för det verkar vara massa problem.
För att summera mina tidigare inlägg.
- Gatewayen var helt död när jag fick den. Byttes ut utan problem givetvis och den nya jag fick var av en nyare modell.
- Zigbee-modulen som monteras i låset tappade kontakten hela tiden. Jag fick en ny för dom har haft problem med tidigt tillverkade moduler.
- Jättestort glapp i tryckesfallet vilket gjorde dörren svårjusterad. Fick en ny låskista.
Det är nästan så att det hackar till när man öppnar för man trycker inte ner handtaget så hårt och långt neråt som man behöver.
Som ni ser på bilderna så är det STOR skillnad på fyrkantshålet som handtagen vrider.
Nu när jag bytt låskista så tar handtagen mycket längre upp.
Summa summarum så är jag inte jättenöjd.
Givetvis är det bra support men det skall man väl inte räkna med annat när produkten är helt nyinköpt.
Jag har haft Yale Doorman i 10 år och det har inte varit några som helst problem.
Man har ju en liten känsla inombords att det här låset kommer att vara utslitet om ett par år.
Jag ångrar mitt köp och hade helst lämnat tillbaka det.
Hej! Har plötsligt problem med att Nimly inte fungerar, från utsidan kan man inte öppna och den blinkar kort tre gånger följt av uppehåll och sedan tre gånger osv. Någon som vet vad som är fel? När batteriet varit dålig så har den pipit, men det borde inte kunna vara felet denna gång. Tacksam för idéer!
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Nyinstallerad dörr skevar - vad är acceptabelt?
Fönster & Dörrar -
3 år gammalt Assa Abloy lås till entrédörren har plötsligt problem
Fönster & Dörrar -
Droppbleck sitter på fel plats, har besiktningsmannen gjort fel?
Fönster & Dörrar -
Hjälp med att identifiera beslag på ytterdörr
Fönster & Dörrar -
Nimly Touch / Touch Pro -tråd
Fönster & Dörrar