El
Bo.Siltberg: [citat] Då ska du ha ett drivdon som ger 12 V konstant spänning. AC eller DC ska intespela roll. Men läs denna tråd först ang problem med dimring. https://www.byggahus.se/forum/threads/exxact-led-dimmer-och-nolla.536492/ De råd jag ger där gäller även i ditt fall - leta efter ett drivdon med inbyggd dimmer som kan styras utifrån.
paralun: [citat] Har du ställt en fråga till din elnätsägare om vilken mjukvara/firmware som används? Jag fick min Kamstrup Omnipower uppgraderad och det gjorde man med en ska OTA-uppdatering.
Rejäl: [citat] Många sänker inte timpenningen för lärlingar, men ni har väl en lägre och längre stege att klättra i inom El? Våra lärlingar tjänar i genomsnitt 20-70kr/tim mindre så har vi oftast inte dragit ner kostnaden för dessa men våra lärlingar står sällan still utan det finns alltid att göra..
gostapos: Stämmer, ska bara driva värmen. till Centralen är bara allt som har med värmen inkopplat.
Jonas1888: [citat] Kikade lite noggrannare kring lampan (idag två spotlights skenor med 5 lampor på varje) där jag ville byta till led och således byta till LED dimmer. Det sitter en halogen transformator 35-105 W för 12 V. Behöver jag byta denna mot LED driver oavsett eftersom led lamporna bara är 5stx 5w dvs under halogen dimmerns 35-105? Räcker alltså inte med byte av lampor och dimmer endast
Avemo: Byta ett vägguttag mot ett motsvarande hör till sådant man får göra själv. Detta med motsvarande skall tolkas som att man får byta ett jordat uttag mot ett annat jordat eller ett ojordat mot ett annat ojordat. Så det är ok både att byta mot ett likadant och att byta till en hörnbox.
martinradbo: Jag har ett fungerande LK IHC Living system i huset. Nu har jag två rum där vi vill ha dimbara LED-downlights. Det är draget 230-kablage till från elcentralen. Dvs nollan delas med annat på vägen men fasen är separat till belysningen. Det sitter skyddsboxar i taket för downlights, men håltagningen är inte gjord ännu så jag kan köpa vilken storlek som helst på downlights. Problemet
Martin Lundmark: [citat] Hej Jag arbetar fortfarande, sedan ca 30 år, med att få uppmärksamhet till den problematik som switchbrus kan skapa i våra elnät. Jag tror inte att jordfelsbrytare i villor är det största bekymret. Men det är rimligen ett ämne som fler förstår i detta forum, när man skall exemplifiera varför switchbrus kan vara ett bekymmer och att det är nu (egentligen igår) som vi måste
djac: [citat] Mycket matiga och intressanta inlägg och jag ska läsa dem noggrant, ser att jag får ta fram en del gamla gymnasiekunskaper i Ellära, roligt!
Dilato: [citat] Jo, grundfrågan var "med olika faser". [citat] Senare framkom det att det var svagström men när 400V påtalades var det inte känt.
topmount: Kör samma håll på alla (tända nedåt) men med återfjädrande tycker jag det känns mest naturligt att tända/släcka/reglera på ovansidan
Christer G.V.: [citat] Pumpen får inte hänga i vajern. Den ska hänga i slangen. Vajern är bara en säkerhet.
Leif i Skåne: Här är bild på 520 Är termostatet till och led lyser skall där vara 230 V ut , ingen värme då kan slingan vara kass, men det är inte troligt och väldigt sällsynt.
J-banan: [citat] Kapsling brukar ha N och PE plintar så koppla jorden där
nizzehult: [citat] Jag skulle nog säga att lösa rör är billigare än en armatur. Dessutom kan man byta till annan färg om det inte passar, går inte på en integrerad armatur. Jula tar 800,- för en integrerad som är 150cm medan mina rör kostade 53,-/st och har en brinntid på 50000 timmar. Har du dem tända 4 timmar per dag året runt så betyder det ca 32 år! Nackdelen är väl att konventionella
roli: Du har ju redan startat en tråd om denna ritning. Varför inte fortsätta i den?
lbgu: [citat] Just detta är lite osäkert särskilt när det gäller en lantbruksfastighet. Enligt min erfarenhet är bönder rätt duktiga på att ändra huvudsäkring "privat". Ofta kan de ha viss utrustning som är väldigt effekthungrig, men kanske används rätt sällan. Så istället för att betala för t.ex. 64A så ändrar man lite i elskåpet när det behövs. Sen "glöms" det bort och den
Derbyboy: Hur gör man om jag vill ha trappkoppling med vriddimmer?
Alfredo: [citat] Då verkar vi vara överens om detta. Förstår dock inte varför du tidigare skrev "Än mindre försöker man byta sladd till maskinen." [citat] Nej varför skulle jag mena det? Det finns nog extremt få saker som alla kan. Att byta en sladd är definitivt inget som alla kan. Jag tror dock att lejonparten av medlemmarna här skulle klara det bra. [citat] Jag har inte den blekaste aning.
Sparvassursen: Och den här tråden blev åter aktuell då jag sitter i exakt samma situation som trådskaparen gjorde en vacker dag. Blev mycket klokare av guider 😃
Dilato: [citat] Men får göra precis vad man vill med en lampa man ska använda själv. Blir den farlig så blir det ett problem om den skadar någon, annars inte.
Dan1891: [citat] Sådana har jag använt när jag kopplat in element med stickpropp fast. Funkar bra.
hempularen: [citat] Det är inte alla som har rätt koll. Jag arbetade för drygt 30 år sedan på ett företag som hade just en ultraljudssvets i produktionen. Vår elektronik skulle fungera i rätt extrem miljö, och byggdes in i en hermetiskt tillsluten plastburk, som sedan byggdes in i en plåtburk som valsades ihop, som en konservburk. Vi hade en rätt småskalig produktion. Firman blev uppköpt,
elmont: [citat] [/QUOTE] Skaffa lite mindre lock (för apparatdosa) så kan du fösta dom i bägge skruvhålen.
sarah.a: [citat] Ja det fick jag faktiskt! Men tänkte att de va lika bra att byta centralen ändå, vart inte överfrivet mycket dyrare och tänkte att förr eller senare ska den ju ändå bytas. Kommer kanske vilja ha in tvättmaskin oså så småning om också så de e väl lika bra
Csv7: [citat] Ah. Så då är det kört ändå. Känns lite surt att köpa en transformator o ev. elektriker för att koppla in en wired 2nd gen. (Saker jag borde kollat upp innan).