13th Marine 13th Marine skrev:
Lite så.

Har svårt att se att optokopplarna inte skulle öppna vid 4.85V, men visst, inget förvånar mig med Kamstrup och denna mätare.
Jo och som jag skrev och du skrev så ska deras support ha råkoll på det här och en Kamstrup Omnipower är speciell.... (alla snåla elnätsbolags favorit)

S sjoelund skrev:
Om det är så att man behöver bakmata porten... Prova [länk] och mata den med USB för att se om det hjälper?
Det Är så! Kört min lösning i två år nu.

Sen hur det är med just den här läsaren SKA deras support veta. Det finns en splitter i deras sortiment.

EDIT Sedan är en till komplikation att man måste ha senare firmware i elmätaren och det får man fråga elnätsbolaget om.

S sjoelund skrev:
Om det är så att man behöver bakmata porten... Prova [länk] och mata den med USB för att se om det hjälper?
Jag tycker tolkar det som att TS läsare normalt sett kan läsa, därmed bör denna bakmata porten.

13th Marine 13th Marine skrev:
Jag tycker tolkar det som att TS läsare normalt sett kan läsa, därmed bör denna bakmata porten.
Ja, men om spänningen vajar lite i den för den inte är stabil nog via PoE? Kanske det fungerar bättre med HomeWizards splitter matad via USB. Men visst... det borde ju fungerat.

S sjoelund skrev:
Ja, men om spänningen vajar lite i den för den inte är stabil nog via PoE? Kanske det fungerar bättre med HomeWizards splitter matad via USB. Men visst... det borde ju fungerat.
Fast den ska ju bara orka öppna en optokopplare 🤔

Men själva läsaren verkar ju ha en USB-ingång, man kan ju börja med att prova den 🤔

Jag kopplade bort POE-injektorn och kopplade till USBC-porten. Det ser mycket bättre ut nu!95 av 100 mätningar "Validerad". Med POE var det cirka 2 av 8000. Jag ska installera en POE-splitter och uppdatera tråden efter att ha testat den.

• Gilla
paralun och 1 till
  • Laddar…
POE splitter kom. 5V, 2,4A USBC. Samma problem, "ogiltig". Som är ESP32-enheten fungerar och skickar rådata, men även om det är tydligt relevant data är kontrollsumman fel.Provade även med en 0,5 m lång Cat 6e 24 AWG-kabel. Lika illa.

GummansGubbe GummansGubbe skrev:
POE splitter kom. 5V, 2,4A USBC. Samma problem, "ogiltig". Som är ESP32-enheten fungerar och skickar rådata, men även om det är tydligt relevant data är kontrollsumman fel.Provade även med en 0,5 m lång Cat 6e 24 AWG-kabel. Lika illa.
Har du ställt en fråga till din elnätsägare om vilken mjukvara/firmware som används?

Jag fick min Kamstrup Omnipower uppgraderad och det gjorde man med en ska OTA-uppdatering.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.