1 980 läst · 35 svar
2k läst
35 svar
LED Lysrör - hur ska man tänka vid ersättning?
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 119 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 119 inlägg
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 119 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 119 inlägg
Intressant. Jag har ett par ännu ej monterade lysrörsarmaturer av enklare slag, är det bättre sätta dessa med lösa LED rör, eller ska man gå på LED armaturer? De har väl en begränsad livstid, så kanske är det smartare med rör då de går att byta enklare än att byta hela armaturen? Hur är skillnaden i prestanda? 2 lysrör verkar ju kosta ungefär som en led armatur?
Beror på vad du avser med begränsad 30000-50000 timmar har de armaturer jag monterat, får se om det stämmer.😉
Men sedan beror det också på dragning av befintlig el, antal armaturer, etc. Vissa har små dragavlastningar som inte klarar kablar över 10 mm. Så man får kolla specarna. Har monterat båda alternativen.
Men sedan beror det också på dragning av befintlig el, antal armaturer, etc. Vissa har små dragavlastningar som inte klarar kablar över 10 mm. Så man får kolla specarna. Har monterat båda alternativen.
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 119 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 119 inlägg
Jag skulle nog säga att lösa rör är billigare än en armatur. Dessutom kan man byta till annan färg om det inte passar, går inte på en integrerad armatur. Jula tar 800,- för en integrerad som är 150cm medan mina rör kostade 53,-/st och har en brinntid på 50000 timmar. Har du dem tända 4 timmar per dag året runt så betyder det ca 32 år!J JohanLun skrev:Intressant. Jag har ett par ännu ej monterade lysrörsarmaturer av enklare slag, är det bättre sätta dessa med lösa LED rör, eller ska man gå på LED armaturer? De har väl en begränsad livstid, så kanske är det smartare med rör då de går att byta enklare än att byta hela armaturen? Hur är skillnaden i prestanda? 2 lysrör verkar ju kosta ungefär som en led armatur?
Nackdelen är väl att konventionella armaturer i sig är klumpigare och tyngre men jag tror ändå man vinner på att bygga upp med lösa rör.
Jag har integrerade LED-plafonder i ett förråd som bara är att kasta när dessa slutar lysa men de kostade å andra sidan bara 70,-/st.
Produkter som diskuteras i tråden