H hempularen skrev:
Det påstås ha inträffat att en stor fabrik blev totalförstörd efter en liten begränsad brand i en maskin där det fanns silikonolja (har använts i industrin bla vid ultraljudsvetsning av plast). Oljan förångades i branden och kondenserade sedan på alla metallytor i fabriken, så i princip varenda maskin som innehåller någon som helst elektrisk kontakt slutade fungera. Det blev en tunn isoleraden hinna i alla brytare och kontakter.
Inget problem, en avstängd maskin gör ingen skada.
Hade varit mycket värre om det varit tvärtom, överslag och kortslutning i alla maskiner.🤓

Nej men det betyder att maskiner för miljarder blir skrot.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Nej men det betyder att maskiner för miljarder blir skrot.
Så silikonolja bör förbjudas utifall det blir brand någonstans..
Varför förvarade dom den så vårdslöst att den ens blev påverkad av branden?

Så vad ska man smörja med?

H hempularen skrev:
Inte just en dimmer. Men på 70 talet tillverkade Philips en vanlig liten radio där man i fabriken smorde lagret till volympotentiometern med silikonfett. Det är en potentiometer även i en dimmer. Efter typ 2 år hade fett vandrat ut på kolbanan i potentiometern och den slutade fungera. Det var ett standardfel påå den produkten. Jag arbetade extra under min gymnasietid på en TV service verkstad, jag har bytt något 100 tal sådana potentiometrar.
Samma gjorde Ericsson i en apparat med elektronik vid samma tidsperiod och resulterade i liknande problem, minns jag rätt blev det problem med ett relä.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
B Belfrage skrev:
Så vad ska man smörja med?
Smörjmedel baserade på PTFE (teflon), en vanlig produkt i elektrikerkretsar är teflonbaserade Kvick-Loss

• Gilla
Belfrage och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Inget problem, en avstängd maskin gör ingen skada.
Du har inte varit industrielektriker hör jag. ;) En avstängd maskin kan göra stor skada om andra fungerar. Den kan tom göra stor skada om den övervakar att något kritiskt skall vara avstängt, och man missar att det helt plötsligt inte är det.

Sedan så blir det ju sällan så att en sådan här grej påverkar alla maskiner till 100% på en gång. Nej, det blir naturligtvis en massa fel som inträffar lite nu och då, med otrevliga kaskader som dessutom kan göra det svårt att lura ut vilket som faktiskt är grundorsaken.

(Jag kan knappt räkna hur många tillknöcklade bilkarosser jag sett pga att en maskin greppade som den skulle, menas en annan inte gjorde det.)

• Gilla
  • Haha
hempularen och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Så silikonolja bör förbjudas utifall det blir brand någonstans..
Varför förvarade dom den så vårdslöst att den ens blev påverkad av branden?
Det är inte alla som har rätt koll.

Jag arbetade för drygt 30 år sedan på ett företag som hade just en ultraljudssvets i produktionen. Vår elektronik skulle fungera i rätt extrem miljö, och byggdes in i en hermetiskt tillsluten plastburk, som sedan byggdes in i en plåtburk som valsades ihop, som en konservburk. Vi hade en rätt småskalig produktion. Firman blev uppköpt, produktionen flyttades till en avsevärt större elektronikindustri.

När fabrikschefen där upptäckte att det fanns silikonolja i svetsmaskinen, så blev det lite panik. Flaskan med olja förbassades ut ur fabriken i en brandsäker låda, med fabrikens egna brandmän med släckare i beredskap, som om det var silikonoljan som kunde explodera.

Ultraljudsvetsen fick senare husera i en egen byggnad på gården.

Det var i samband med den incidenten som jag hörde talas om risken i samband med brand. Jag var rätt glad för att det inte var jag som svarade för något av den mekaniska delen där. Vår kille som hade kommit dit med svetsmaskinen var inte värd mycket den dagen.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.