El
Magnus E K: "Nära nog obegränsad livslängd och kräver inget underhåll", "lätt att reparera". Detta låter ju kanon.
Rippen85: [citat] De flesta förut du då förstår att det går bra att ta lite vad som för att isolera bort jord. Men alltid kul att visa sin nivå på intellekt, här på forumet.
jonaserik: Anslutning längre bort ? Är det nätbolagets punkt med mätare eller ska det vara mätarskåp på huset. Stor skillnad. Föranmälan för anslutning är nog gjord. Ska ni betala dessa 200 meter med kabel och gräva ner skyddsrör. Eller närbolaget. 200 meter tillfällig byggström, max 16 amp sommartid, 20 amp vinter då värme behövs i huset. Då blir det en grövre kabel, mint 5 X 6 mm2
Allan Sladd: Ser rätt kopplat ut kanske saknas det fjädrar i strömbrytarna. Måste vara återfjädrande knappar annars är det konstans spänning på ingångarna 1 och 2 på plejdpucken
Totte_S: [citat] Ändhylsor är svaret 😉 Haha, förstår precis vad du menar med ögonen - behövs stark pannlampa och läsglasögon för att få till det ibland.
Bo.Siltberg: [citat] Borde du ha känt till detta då? Vad har du för relation till tandläkaren? Tandläkaren borde som innehavare själv känna till det, men denne har nog implicit lagt det i händerna på försäkringsbolaget. Det är dom som har ett ekonomiskt intresse av att anläggningen är säker, och som därför anlitar EN för besiktning. Tråden gick OT i inlägg 4 så jag kan lägga till att
digg75: [citat] Får gräva fram multimetern. Ok. Ja det går som sagt till utebelysning och till lampan innanför dörren.
jonaserik: [citat] Det är en cebtral styrning av värmen och kan vara en termostat som sitter i något rum, som i sin tur styr en kontaktor som kan sitta i lådan eller i en låda på utsidan elcentralen. Mycket vanlig installation för en del år sen. Vid el-element så var det termostaten som bestämde tempen i huset på tider som uret ställts för. I övrigt när uret sa till om värme, så var det
snaggletooth: Mer regel än undantag att dom där lägger av, räcker med att byta insatsen men "Trend" finns nog tyvärr bara som ett komplett uttag och är orimligt dyrt (och fortfarande lika dåligt). Meningen är man ska ersätta med Exxact men det involverar elektriker.
bergquist: Lånar tråden, tänkte jag skulle styra min frostvakt på liknande sätt. Att frostvakten startar vid ex. -2 grader Är ni nöjda med deltaco eller ska man skaffa en smart plug med egen termometer, om det finns !?
Rejäl: [citat] Jag är någ mycket mer konservativ än du verkar vara, vill ha så lite radiovågor som möjligt i mitt hem, inte så att vi ingett trådlöst har men det känns säkrare med trådbundet när det kommer till elen.. Larm är trådlöst, jäkla jobb o byta batterier med alla dessa olika sorter tror jag har tre olika sorters i larmet..
BAv11: Närmare bestämt är det denna strip jag funderar på som ger 800 lumen per meter, samt trafo och dimmer, men räcker det ljuset… Om jag har tid och lust så kan det hända att jag sätter den i en för LED-strip-syftet avsedd alu profil med täcklock i plast. https://ledmegastore.se/enkeltfargad-led-strip-12v/8744-v-tac-8w-m-led-strip-5m-60-led-per-meter.html
hempularen: Man borde kontrollmäta att det finns spänning på alla 3 faserna till pumpen. Innan man ger sig på dyrare experiment. Det kan du relativt lätt göra själv (ev. med lite instruktioner härifrån forumet). Köp en multimeter, kostar typ 200 kr (finns avsevärt billigare, om man söker lite). Köp en som går till minst 500V AC, de billigaste mäter ofta bara upp till 250V AC. Man vill kunna
mgranbom: Gäller 15 kg även i snedtak? Jag tänker att det blir en brytkraft på kroken som den kanske inte är dimensionerad för. /M
Demmpa: I vilka dosor har du fas? Är det en eller två tändtrådar i de ljuspunkter som tänds från två håll? Trappkoppling finns i två varianter, dels den vanliga med fas i ena änden å två mellantrådar å tändtråd i andra änden. Sen finns sparkoppling, med fas i bägge ändar en mellantråd å en kombinerad tändtråd/mellantråd. Rita upp hur du tror att det ska kopplas.
Cebaztian: [citat] Tack... Jag postade detta i fel forum, men fick bra svar ändå.
jonaserik: Ju fler ljuspunkter som säger upp sig och kortsluter, ju högre spänning på dom som kvar och pang alla går sönder. Troligtvis det som hänt, då nästa slinga lyser på ett bra sätt,
Jens Arfvelin: [citat] Tack! Vickade några minuter och fick loss den!
fredsang: [citat] Aa förklara lite vad som kan ha bidragit till förvirringen. Tack
CC83: [citat] Mycket riktigt var några av vreden vridna. När alla står på noll är resistansen 1 MOhm istället! Tack för tipset!
Daniel 109: Skippa Jonaseriks inlägg. De övriga är korrekta. Kopplar du om som Nisse rekommenderar så kommer det att fungera som förväntat.
hempularen: [citat] Blir ju inte mer begripligt. Men det är som sagt inget "litet misstag", det är sådant som bara inte får hända. Även om det i just det här fallet kanske bara var en pump som skulle kunnat bli skrot. han har alltså dels lyckats med en obegripligt klantig koppling, dels inte upptäckt felet innan det satts i drift. Misstaget gör han förhoppningsvis inte så ofta. Men om han aldrig
jonaserik: Går säkert att få ihop något, men att styra något mer än totalt ON/OFF på radiatorerna är inte möjligt, en styrning för kontaktorns spole då.
ClasseClas: [citat] Vilken ugn har du? Modellbeteckning/PNC? Det finns reservdelar förmodligen och behöver inte vara vansinnigt svårt att byta. På förra ugnen bytte jag det övre grillelementet för egen maskin.
Bo.Siltberg: Det som gäller är vad jag redan skrivit i tråden. Det ser ut som tveksamt fall här. Man kan enkelt lösa det genom att ställa TM på en sarg så att den kommer upp 10 cm. Och fast anslutning, ja.